Få bort oxid från NES-connector genom blötläggning?

Permalänk

Få bort oxid från NES-connector genom blötläggning?

Jag har efter bästa förmåga försökt putsa rent connectorn på min NES, men eftersom det är svårt att komma åt kontaktytorna på insidan av connectorn blinkar NES:en fortfarande en hel del efter rengöringen, även om den nu åtminstone går att spela på.

Jag tänkte att man skulle kunna lägga connectorn i någon slags vätska för att vartenda litet skrymsle och vrå ska bli fritt från oxid. Antingen borde man kunna använda någon syra eller använda sig av en aktiv metod som elektrolys.

Jag testade att lägga connectorn i en bakpulver- och vinägerlösning tillsammans med aluminiumfolie, men eftersom metallen på connectorn inte är ädel och utan guldplätering funkade inte den metoden så bra som den gör när man rengör föremål av rent silver eller koppar.

Har någon tips på hur man vetenskapligt och utan rent mekanisk putsning skulle kunna lösa upp all oxid på connectorn så den blir glänsande ny, men utan att fräta sönder metallen eller plasten?

Jag ställde den här frågan i konstruktionsforumet då detta handlar om materiellära och inte om NES:en som en retrokonsoll.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Du haar nog större chans att få ett riktigt bra svar om du postar i Vetenskap > Kemi - forumet på flashback. Där finns det en hel del vetande folk.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Om du vill få det att funka så rekommenderar jag http://www.ebay.com/itm/NEW-NES-NINTENDO-72-PIN-CONNECTOR-180...

Är du ute efter att lösa det själv så kan jag tyvärr inte hjälpa dig

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Intressant fråga. Posta gärna här igen om du hittar en lösning någon annanstans

Permalänk
Medlem

Det enklaste är nog att göra som Brallor föreslår, och köpa en ny connector. Tyvärr tror jag det blir mycket svårt att hitta någon rent kemisk rengöringsmetod som ger ett beständigt resultat, det är mekanisk rengöring som gäller för sånt där.

En egenpåhittad metod som funkat bra för mig för att restaurera NES-connectors är att vika en bit vanligt skrivarpapper över eggen på en kniv, smeta på lite kromglans, och sedan föra in hela rasket i connectorn och polera kontaktblecken. Var noga med att inte trycka isär kontaktblecken för mycket, för att undvika plastisk deformation som ytterligare förvärrar problemet (därav en kniv som har smal egg, och inte något tjockare). Var generellt försiktig, så du inte knycker till något om kniven/pappret hakar fast i något bleck.

När pappret blir för skitigt byter man det och smetar på ny kromglans. Då och då kan man torka av med ett rent papper över kniven, och kolla mha lämplig lampa (ficklampa?) om man fått det rent.

För att sedan få bort kvarvarande kromglans när det är färdigt, har jag börjat med att bada connectorn i lacknafta. En vanlig spruta (du behöver ingen kanyl) är väldigt användbar för att spola rent i connectorn, sådana tror jag kan köpas på apoteket eller i färgaffären. När connectorn är ren från kromglans har jag spolat den med electroclean, men kan tänka mig att vanlig T-sprit funkar bra också.

När du ändå har den ute, så kan du om du vill också bocka en knappnål, eller ta en liten urmakarmejsel, och använda den för att "dra/bända ut" kontaktblecken, så det blir tightare passning mot kassetten.

Kanske lite sent nu, men du bör undvika alla former av korrosiva rengöringsmedel. De eroderar ytan, och gör den därmed ännu känsligare för korrosion i framtiden, speciellt när du inte kan komma åt och efterpolera ytorna riktigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Några enkla steg för att rengöra.

Plocka loss connectorn, lägg i en kastrull med vatten och lite diskmedel.
Koka ca 10-15 min,skölj av och in i ugnen på svagvärme.

Dränk med elektronik rengöring en extra gång om så önskas.
Lika så ibland kan det behövas att bända tillbaka lite av kontakterna ifall dom glappar eller dyligt.

Iblandn är man köper en ny connector kan dom vara "defekta" då räcker det med att koka dom så funkar dom igen.

Samt rengöra kassetter, använd ett suddi och gnugga till skiten lossnar, tvätta rent med elektronik rengöring, upprepa till all smuts är borta.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Isopropanol och sen som dom gör i denna guide. http://www.retrorgb.com/cleangames.html

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag körde mekanisk rengöring iallafall idag på min reserv-NES genom att sätta Häxans metallputs på kontaktblecken och sedan linda in ett kreditkort i tunt tyg för att kunna polera allra längst in. Knepet med kreditkortet läste jag i en annan tråd här. Det kändes för jobbigt att köra elektrolys eftersom jag då hade behövt skapa kontakt mellan batteriet och alla 72 pinsen individuellt. Resultatet blev bra med tanke på att man tidigare i det NES:et inte kunde få minsta spår av någon bild överhuvudtaget, men man måste fortfarande rucka kassetten åt höger nu för att få igång spelet. Kan det vara ett ett rent mekaniskt fel också förutom problemet med oxid, att kassettens passform inte är perfekt?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag körde mekanisk rengöring iallafall idag på min reserv-NES genom att sätta Häxans metallputs på kontaktblecken och sedan linda in ett kreditkort i tunt tyg för att kunna polera allra längst in. Knepet med kreditkortet läste jag i en annan tråd här. Det kändes för jobbigt att köra elektrolys eftersom jag då hade behövt skapa kontakt mellan batteriet och alla 72 pinsen individuellt. Resultatet blev bra med tanke på att man tidigare i det NES:et inte kunde få minsta spår av någon bild överhuvudtaget, men man måste fortfarande rucka kassetten åt höger nu för att få igång spelet. Kan det vara ett ett rent mekaniskt fel också förutom problemet med oxid, att kassettens passform inte är perfekt?

Yes, inte ovanligt att kontaktblecken blir plastiskt deformerade med åren. Du kan eventuellt också ha skadat dem när du polerade dem, ett kreditkort + tyg blir ganska tjockt, och tyget kan lätt haka i kontaktblecken. Föreslog en metod för att åtgärda det i mitt förra inlägg.

Det är väl inte heller någon omöjlighet att det kan vara så att du helt enkelt inte fått bort all oxid/smuts. Inte helt lätt att se resultatet nere i connectorn

Det kan nog också vara en bra idé att säkerställa att du verkligen blivit av med all silverputs också. Häxan innehåller väl abrasiver om jag inte missminner mig, ett par korn av det på fel ställe så lär det kunna bli problem med kontakten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Bytte connector i frugans barndoms-NES, blev som nytt.

Tror bytet är värt mycket då man nu kan lyfta NES:et i spelkassetten när den är intryckt, gamla connectorn höll kassetten lika löst som en blöt fis i badbyxor.

Kontakterna fjädrar dåligt = kan aldrig bli helt bra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Jag har efter bästa förmåga försökt putsa rent connectorn på min NES, men eftersom det är svårt att komma åt kontaktytorna på insidan av connectorn blinkar NES:en fortfarande en hel del efter rengöringen, även om den nu åtminstone går att spela på.

Jag tänkte att man skulle kunna lägga connectorn i någon slags vätska för att vartenda litet skrymsle och vrå ska bli fritt från oxid. Antingen borde man kunna använda någon syra eller använda sig av en aktiv metod som elektrolys.

Jag testade att lägga connectorn i en bakpulver- och vinägerlösning tillsammans med aluminiumfolie, men eftersom metallen på connectorn inte är ädel och utan guldplätering funkade inte den metoden så bra som den gör när man rengör föremål av rent silver eller koppar.

Har någon tips på hur man vetenskapligt och utan rent mekanisk putsning skulle kunna lösa upp all oxid på connectorn så den blir glänsande ny, men utan att fräta sönder metallen eller plasten?

Jag ställde den här frågan i konstruktionsforumet då detta handlar om materiellära och inte om NES:en som en retrokonsoll.

Så här gjorde jag och nu funkar alla mina spel på första försöket utan problem.

Först tog jag connectorn och böjde upp alla pinsen bara lite så att de greppar om spelet lite hårdare (inte för mycket då kommer det blir svårt att stoppa in och ta ut spelen)
Sedan stoppade jag connectorn i Kokande vatten tillsammans med Diskmedel och vinäger. Lät hela alltet koka i ca 15 minuter och därefter är det bara torka och spela nes!

Permalänk

Jag ska testa fler av era metoder nästa gång jag behöver rengöra en connector.
Det känns onödigt att köpa en helt ny connector så länge det går att rengöra den gamla. Men vet ni om de nya är bättre på något sätt med guldplätering och bättre kontaktbleck, eller är de 25 år gamla NOS som är exakt samma som den connector man redan har?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag ska testa fler av era metoder nästa gång jag behöver rengöra en connector.
Det känns onödigt att köpa en helt ny connector så länge det går att rengöra den gamla. Men vet ni om de nya är bättre på något sätt med guldplätering och bättre kontaktbleck, eller är de 25 år gamla NOS som är exakt samma som den connector man redan har?

Tror inte de jag köpt tidigare är originaldelar, men de ser ut och känns exakt som originalconnectorn, så de är nog maximalt likvärdiga. De lär inte vara bättre i alla fall.

Om inte annat, problemet att kontaktblecken blir plastiskt deformerade har att göra med själva mekanismen där man trycker ner kassetten, toploaders lider inte alls av det problemet, likaså ungefär vilken annan konsoll som helst där man bara stoppar i kassetten utan att ytterligare belasta kontaktblecken genom att ändra kretskortets vinkel mot dem med det där andra momentet. Det spelar nog kort sagt ingen roll om de är guldpläterade eller ej i det hänseendet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Problemet är väl ofta att kontakterna normalt sett är pläterade när de är nya, guld eller nickel spelar ingen större roll, men med tiden så slits de och pläteringen blir sämre, det fungerar att rengöra men kommer oxidera fortare än en frisk yta.

Har putsat kontaktytor i olika brytare och reläer i gamla prylar för att få liv i dem, men ofta så blir de ganska snart dåliga igen då man inte uppnår den finish som varit original.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.