Hemlis - från skaparna av piratebay kommer nu den "privata" message appen

Permalänk
Medlem

Hemlis - från skaparna av piratebay kommer nu den "privata" message appen

http://www.guardian.co.uk/technology/2013/jul/10/pirate-bay-h...

http://www.imore.com/hemlis-promises-bring-secure-and-beautif...

http://www.nyteknik.se/nyheter/article3727903.ece

http://9to5mac.com/2013/07/10/pirate-bay-co-founder-teases-up...

www.skrivenhemlis.se/ <--- Mobil endast tror jag

https://heml.is/ <--- Hemsida

Med denna app ska man kunna skicka meddelanden utan att NSA, FBI, FRA,ect,ect ska kunna läsa det.

Bra / dåligt ?

Personligen intressant att folk ger NSA och FRA fingret

Såg det på linustechtips streamen i natt

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra, dock är det synd att det ska behövas. Tror att vi kommer se mer liknande tjänster i framtiden, jag hoppas att många kommer använda dessa "krypterade tjänster", det är iallafall ett steg åt rätt håll.

Låt internet vara fritt och säkert!

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det ska behövas. Tyvärr kommer ju detta göra de som förtjänar att spåras och sättas dit ännu svårare att få tag på.

Permalänk
Medlem

Oundvikligt med det avslöjande som gjorts. Att övervakningen skedde förvånar mig dock inte.

Man kan hålla tummarna för dem. AFAIK finns det många meddelandetjänster och tekniker som gör detta men ingen av dem är supersimpel så får dem till det är det bara bra. Hoppas dock även på en klient för PC's m.m. också. Efter senaste nyheterna om skypes bakdörrar till NSA finns det ett tomrum även på PCn att fylla vad gäller meddelanden.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tråkigt att det ska behövas. Tyvärr kommer ju detta göra de som förtjänar att spåras och sättas dit ännu svårare att få tag på.

De som förtjänar att spåras vet redan hur man undgår det. Sådan här övervakning drabbar vanligt folk.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Jag tycker det är bra, dock är det synd att det ska behövas. Tror att vi kommer se mer liknande tjänster i framtiden, jag hoppas att många kommer använda dessa "krypterade tjänster", det är iallafall ett steg åt rätt håll.

Låt internet vara fritt och säkert!

Men att hålla internet både fritt och säkert går inte ihopa. Är ju därför det dykt upp terrorister lite här o där och smällt en bomb. Men kan hålla med om att detta är kanske inte bästa sättet dom löst det på med att bugga de högsta makterna. Men på något sätt måste vi hålla våra länder säkra.

Permalänk
Inaktiv

Det är nog smartare att skicka ett vanligt brev idag än att använda internet/mobil, om man nu är terrorist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Men att hålla internet både fritt och säkert går inte ihopa. Är ju därför det dykt upp terrorister lite här o där och smällt en bomb. Men kan hålla med om att detta är kanske inte bästa sättet dom löst det på med att bugga de högsta makterna. Men på något sätt måste vi hålla våra länder säkra.

Det är ju en filosofisk fråga hur man ska hantera det, med mer kontroll kommer även folks behov av frihet fram och den "oro" man försöker förhindra ökar tillslut. Blir länder verkligen säkrare genom övervakning? Hur brukar det gå med samhällen som lägger mer och mer vikt på övervakning och kontroll? Eller finns det andra vägar att gå för säkerhet?

Den gamla Benjamin Franklin bönan som alltid dras upp runt liknande ämnen är om än lite olika tolkat av alla men grunden är sund,

"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." - Benjamin Franklin, "Pennsylvania Assembly: Reply to the Governor", November 11, 1755.

Sedan är det ju en fråga om vad man anser vara nödvändig frihet men tittar man på nästan alla väst länder och som en generell tumregel så anser nog de flesta att oövervakat privatliv och privat kommunikation ligger inom sfären av "essential Liberty", där lägger iaf jag det. När staten börjar med mindre och mindre regelverk gräva i folks privata då går det enligt mig för långt och ner en väg som aldrig slutar bra, intentionerna är säkert jätte goda men missbruk sker alltid, saker eskaleras lätt om man inte håller hårt i dem och det är inte för inte som vägen till helvetet sägs vara kantad med goda intentioner

Det är lite illusionen av säkerhet, lite som max 100ml vätska på plan eller vad det är, som att om någon faktiskt tog med sig 100ml av något väldigt farligt skulle det göra någon skillnad? Som att USA bombar ställen runt om i världen som världspolis har gjort livet säkrare för dem? osv det finns ju en hel del exempel att ta ifrån.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

De personer som är för övervakning kan ju ta en titt på det här: http://www.washingtonsblog.com/2013/04/statistics-you-are-not...
När någon nämner övervakningen är det första som dom anklagade säger: "terrorister". Och vi tar det som "ok, det gör väl inget då", ungefär.
Enligt Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battles_and_other_violen...) så har det dött 18 personer i terroristattacker i USA sen efter WTC. Är det något att övervaka för?

rättning: i USA
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Men att hålla internet både fritt och säkert går inte ihopa. Är ju därför det dykt upp terrorister lite här o där och smällt en bomb. Men kan hålla med om att detta är kanske inte bästa sättet dom löst det på med att bugga de högsta makterna. Men på något sätt måste vi hålla våra länder säkra.

Dåligt ordval av mig. Menade säkert för oss vanliga(icke terrorister), med andra ord att vi inte ska behöva oroa oss för att vara övervakade, eller att information om oss kommer i fel händer.

Sen är ju frågan vilken _Rätt_ man har att övervaka folk. Att övervaka inom landets gränser kan ju anses vara okej, så länge det är vad folket vill. Men att övervaka andra länder tycker jag inte att man har samma rätta att göra, även om det sker i förebyggande syfte mot terrorism. Terrorism kommer att finnas ändå. Alla länder måste ta sitt eget ansvar om det ska gå ihop, men det tvivlar jag på att de gör. Det känns som att det börjar bli svårt att samsas på denna jord, desto mer tekniken knyter länderna samman, desto större krav ställs på att hålla sams. Annars kollapsar hela systemet. Vill vi verkligen leva i ett övervakat samhälle, där man kan råka illa ut för att säga fel saker? Eller vill vi leva i ett fritt samhälle? Å andra sidan så finns det ju alltid idioter, så det går ju inte att tänka så heller egentligen. Men massövervakning känns inte som ett steg in rätt riktning.

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

De personer som är för övervakning kan ju ta en titt på det här: http://www.washingtonsblog.com/2013/04/statistics-you-are-not...
När någon nämner övervakningen är det första som dom anklagade säger: "terrorister". Och vi tar det som "ok, det gör väl inget då", ungefär.
Enligt Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battles_and_other_violen...) så har det dött 18 personer i terroristattacker sen efter WTC. Är det något att övervaka för?

18? jag tycker det ser ut som betydligt fler?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

De personer som är för övervakning kan ju ta en titt på det här: http://www.washingtonsblog.com/2013/04/statistics-you-are-not...
När någon nämner övervakningen är det första som dom anklagade säger: "terrorister". Och vi tar det som "ok, det gör väl inget då", ungefär.
Enligt Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battles_and_other_violen...) så har det dött 18 personer i terroristattacker sen efter WTC. Är det något att övervaka för?

18? Hur räknar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

18? jag tycker det ser ut som betydligt fler?

Skrivet av betan:

18? Hur räknar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Menade självklart i USA, men missade att skriva det. Har rättat mitt föregående inlägg nu.
Och det är det som är det roliga. USA är ledande på övervakning, men det hara bara dött 18st (kan ju så klart vara fler, hur många vet nog ingen) i terroristattacker i USA efter WTC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Menade självklart i USA, men missade att skriva det. Har rättat mitt föregående inlägg nu.
Och det är det som är det roliga. USA är ledande på övervakning, men det hara bara dött 18st (kan ju så klart vara fler, hur många vet nog ingen) i terroristattacker i USA efter WTC.

Du har inte tänkt på att det kanske är delvis tack vare övervakningen som så få har dött?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Du har inte tänkt på att det kanske är delvis tack vare övervakningen som så få har dött?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns absolut inga bevis varken för eller mot det. Men nej, det tror jag inte. Terrorister lär ha andra sätt att kommunicera för att undvika NSA, tror du inte det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Finns absolut inga bevis varken för eller mot det. Men nej, det tror jag inte. Terrorister lär ha andra sätt att kommunicera för att undvika NSA, tror du inte det?

Poängen var att du hur som helst inte kan ifrågasätta övervakningens existens med ett lågt dödstal, när du inte har nån aning om dess effektivitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Poängen var att du hur som helst inte kan ifrågasätta övervakningens existens med ett lågt dödstal, när du inte har nån aning om dess effektivitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom att USA antagligen aldrig kommer gå ut med hur många terroristattacker dom har stoppat med hjälp av övervakning, så kan vi bara anta att det är 0. Det gick ju tydligen bra att stoppa boston-bombningen, eller hur? Det kan ju bara bevisa att övervakningen inte fungerar till 100%, och hur bra/dåligt den fungerar kommer vi aldrig få veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är nog smartare att skicka ett vanligt brev idag än att använda internet/mobil, om man nu är terrorist.

Posten i USA drar direkt kopior på vissa brev som de anser är misstänkta. Skulle inte förvåna mig om de gör desamma här snart nog.

Bitmessage funkar utmärkt också.
https://github.com/Bitmessage/PyBitmessage

Citat:

Bitmessage is a P2P communications protocol used to send encrypted messages to another person or to many subscribers. It is decentralized and trustless, meaning that you need-not inherently trust any entities like root certificate authorities. It uses strong authentication which means that the sender of a message cannot be spoofed, and it aims to hide "non-content" data, like the sender and receiver of messages, from passive eavesdroppers like those running warrantless wiretapping programs.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Posten i USA drar direkt kopior på vissa brev som de anser är misstänkta. Skulle inte förvåna mig om de gör desamma här snart nog.

Bitmessage funkar utmärkt också.
https://github.com/Bitmessage/PyBitmessage

Så pass? Jag hade nog blivit en fullfjädrat dålig terrorist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Dåligt ordval av mig. Menade säkert för oss vanliga(icke terrorister), med andra ord att vi inte ska behöva oroa oss för att vara övervakade, eller att information om oss kommer i fel händer.

Sen är ju frågan vilken _Rätt_ man har att övervaka folk. Att övervaka inom landets gränser kan ju anses vara okej, så länge det är vad folket vill. Men att övervaka andra länder tycker jag inte att man har samma rätta att göra, även om det sker i förebyggande syfte mot terrorism. Terrorism kommer att finnas ändå. Alla länder måste ta sitt eget ansvar om det ska gå ihop, men det tvivlar jag på att de gör. Det känns som att det börjar bli svårt att samsas på denna jord, desto mer tekniken knyter länderna samman, desto större krav ställs på att hålla sams. Annars kollapsar hela systemet. Vill vi verkligen leva i ett övervakat samhälle, där man kan råka illa ut för att säga fel saker? Eller vill vi leva i ett fritt samhälle? Å andra sidan så finns det ju alltid idioter, så det går ju inte att tänka så heller egentligen. Men massövervakning känns inte som ett steg in rätt riktning.

mjo.. jag håller med dig. Men vill ändå tro att när det väl gäller.. när det smällt ett par bomber i landet. Vi får panik och inte vet hur vi ska agera. Till slut kommer vi vilja göra allt för att behålla vår frihet som vi vill ha den. Dock vore det jävligt bra om vi hade kunnat lösa våra problem på andra sätt än spionering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

De som förtjänar att spåras vet redan hur man undgår det. Sådan här övervakning drabbar vanligt folk.

Jo det är ju helt sant, men ju enklare det blir att hålla sig väl skyddad, ju tryggare kan man känna sig i att pyssla med de brott man nu gör. Dessutom blir det ju enklare för de som inte är tillräckligt organiserade för att skydda sig ordentligt men ändå pysslar med brottsliga saker att hålla sig säkra.

Fortfarande bedrövligt att det ska behövas, men det är ju inte piratebay's fel. Hade man inte ljugit för oss och trampat på vårt förtroende hade vi kanske litat på dom tillräckligt mycket för att INTE känna behovet av såna här program...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Posten i USA drar direkt kopior på vissa brev som de anser är misstänkta. Skulle inte förvåna mig om de gör desamma här snart nog.

Bitmessage funkar utmärkt också.
https://github.com/Bitmessage/PyBitmessage

Undrar vad som händer om man skickar ett vykort med bara en persons namn på utan att skriva något? Blir dom misstänksamma då, man kanske har skrivit med osynligt bläck?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Han tyvär aldrig med att donera till detta projekt

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har vi hört något mer än då? Tyckte Hemlis-skaparna i oktober siktade på ett släpp innan jul, men så blev det ju inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Hoppas också detta kommer till Windows/OsX/Linux

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dassh:

Men att hålla internet både fritt och säkert går inte ihopa. Är ju därför det dykt upp terrorister lite här o där och smällt en bomb. Men kan hålla med om att detta är kanske inte bästa sättet dom löst det på med att bugga de högsta makterna. Men på något sätt måste vi hålla våra länder säkra.

Spionera på oss lär knappast förhindra att folk som blir bombade av våran militär blir sura och vill hämnas. Sluta kuka upp andra länder och människors liv så ska du se att det hela går betydligt bättre.

OT: Hemlis liksom andra kommer ha problemet att SSL är osäkert och går inte göra säkert. Ända sättet är PKI och det är knappast användarvänligt för vanligt folk som knappt vet hur man drar igång datorn/mobilen/whatever.