Safecracker (1996), atlantis, curse of monkey island

Permalänk
Medlem

Safecracker (1996), atlantis, curse of monkey island

Fick nostalgiryck och undrar om det finns något sätt att komma över dessa gamla klassiker.
I och med att jag vill ha svenska safecracker och atlantis blir det svårare.

Alla polares skivor är för repiga, gäller alla tre spel.

Kommer ni ihåg dessa underbara gamla point&click spel?

Permalänk
Medlem

Polera skivorna så kanske de går att använda igen.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Ja, det finns sätt att komma åt dessa gamla klassiker, men det jag anser lättast får man inte skriva om på forumet.

Permalänk
Medlem

www.gog.com kanske har dem?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Åhh, så mysigt spelen är underbara. Du kan säkert få tag på dom på lite olika sätt, men om du har en nyare dator så kan det bi problem att sparka igång dom. Jag krånglade som baaara den för att få igång ett gammalt spel (Goosebumps: escape from horrorland), bara för att inse att det inte var så kul som när man var "liten".

Visa signatur

Spelnördig tjej med ASUS G75VW-T1351H som min plugg- och speldator.

Permalänk

Curse of monkey Island finns ju återupplivad att köpa på steam. Lite tillsnyggad grafik och går att köra på nya datorer. Annars så

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

PC emulator behövs för att emulra hårdvaran nedåt, alt virtuellt os

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Lyckas inte hitta dem på det sättet man inte får skriva om.

Körde igång mysteriet på greveholm åt en bekant förut.
Hade windows xp och en intel duo med 2gb ram. Ändrade minnet virtuellt tror jag.. Gick kalas. Kanske gjorde något mer. Kommer ej ihåg.
Och det spelet är från 98 så tror det är samma med de tre jag vill ha.

Vill inte ha ny utgåva (tecknade monkey island. 3an i serien?) med annan grafik. Blir ingen nostalgi då

Synd att man inte sparade sin PC mqn hade '97.. hade man kommit ifrån problemen.
Har kvar mac:en från 88 med tetris highscore från 95. Synd att man inte sparade burken man körde dessa roliga pusselspel på.

Permalänk
Medlem

Gog har iaf Atlantis:
http://www.gog.com/gamecard/atlantis_the_lost_tales

De hade flera olika Atlantis spel, det är ett av dem ...

Gamersgate har ett Safecracker spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Curse of monkey Island finns ju återupplivad att köpa på steam. Lite tillsnyggad grafik och går att köra på nya datorer. Annars så

Är du helt säker på att Curse of Monkey Island finns på Steam? Menar du inte Secret of Monkey Island och LeChuck’s Revenge? Och självklart nyaste Tales of Monkey Island också.

Ont: Curse of Monkey Island finns att få tag på på Tradera. 219kr för jewel Case och 349 för big box just nu. Väl värt pengarna då det enligt mig är världens bästa spel.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Hedersmedlem

Det börjar närma sig piratkopiering väldigt mycket i den här tråden. Vänligen undvik det, så slipper vi städa.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gavelinus:

Är du helt säker på att Curse of Monkey Island finns på Steam? Menar du inte Secret of Monkey Island och LeChuck’s Revenge? Och självklart nyaste Tales of Monkey Island också.

Ont: Curse of Monkey Island finns att få tag på på Tradera. 219kr för jewel Case och 349 för big box just nu. Väl värt pengarna då det enligt mig är världens bästa spel.

jag har för mig att Steam hade någon drive för nått år sedan eller två med alla Monkey Island spel, vilka jag köpte dirr som collector pack på steam, finns som privat kopia nu på filservern utifall att, PM moi om hur att få tag påt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Safecrack skall finnas på Steam om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Det börjar närma sig piratkopiering väldigt mycket i den här tråden. Vänligen undvik det, så slipper vi städa.

Skrivet av Wikipedia:

In November 2006 the Library of Congress approved an exemption to the DMCA that permits the cracking of copy protection on software no longer being sold or supported by its copyright holder so that they can be archived and preserved without fear of retribution.

Nu vet jag inte om det går att tillämpa så att äldre spel som inte finns att köpa är ok att kopiera.. eftersom ingen förlorar någon inkomst på det eftersom spelen ändå inte finns tillgängliga.

Det ska också tilläggas att en heldel äldre spel finns ju på GoG.. fast just Safecracker verkar inte finnas.
Har letat igenom mina gammla spel, vet att jag har haft just Safecracker men verkar inte ha det kvar.

Edit:

Skrivet av Mindhunter:

Safecrack skall finnas på Steam om jag inte missminner mig.

Ah du har rätt det finns tydligen på steam, även Sommarrea till den 22 Juli.
Safecracker: The Ultimate Puzzle Adventure 2,49€

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

PC emulator behövs för att emulra hårdvaran nedåt, alt virtuellt os

Japp och http://www.scummvm.org/ kan emulera för CMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nu vet jag inte om det går att tillämpa så att äldre spel som inte finns att köpa är ok att kopiera.. eftersom ingen förlorar någon inkomst på det eftersom spelen ändå inte finns tillgängliga

Det spelar ingen roll om de finns tillgängliga eller om inte någon förlorar någon inkomst, copyrighten gäller ändå. Copyrighten gäller tills 70 år efter upphovsmannens död ... så det kommer att vara ett brott om man laddar ner den ett bra tag till ...

Permalänk
Medlem

Har aldrig lyckats få Atlantis att fungera med filmsekvenserna, mellan där man står, på något OS efter Windows 98.

Någon som känner till någon bra lösning på det?
Har inte själv lyckats hitta något vettigt sett att köra virtuellt win98.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Nu vet jag inte om det går att tillämpa så att äldre spel som inte finns att köpa är ok att kopiera.. eftersom ingen förlorar någon inkomst på det eftersom spelen ändå inte finns tillgängliga.

Kallas abandonware, och är lite av en rättslig snårskog. Det går under upphovsrätten iallafall, och är därför inget vi diskuterar hur man handskas med här.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moxxy:

Fick nostalgiryck och undrar om det finns något sätt att komma över dessa gamla klassiker.
I och med att jag vill ha svenska safecracker och atlantis blir det svårare.

Alla polares skivor är för repiga, gäller alla tre spel.

Kommer ni ihåg dessa underbara gamla point&click spel?

DU har ju missat Day of the tentacle.

Ja det går att köra dessa spel, simplast är någon form av emulator.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Det Safecracker som avses är nog http://www.gamerankings.com/pc/576888-safecracker/index.html

Good old times

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Stämmer. Den andra "unleashed/ultimate puzzle adventure" är inte lika spännande & rolig.

Skaffade atlantis 1-3 via gog. Så tack för tipset den som länka till gog.
Såg att atlantis 2-4 finns på ipad för 22kr st utgiven av anumen.

DD safecracker och comi fanns dock inte

Önskar att man skulle kunna komma över svenska ljudfilerna till atlantis1 för att patcha gog utgåvan. Såg en tråd om NL lanhuage patch om man hade skivan med NL språk. var ju så hilarious voice acting med svenska om jag inte missminner.

Ska testa dem på någon annan dator då min primära blivit urusel. Gick iaf köra gog om man högerklicka på genvägen och ändrade kompabilitet till win2000 256färg 16bit (har 1,8ghz 1gb ram win xp sp3 med asus ah4650 agp kort). Dvs med filmsekvenser och allt. Men det laggade endel men det beror på min burk. Den klarar inte cs1.6 längre. Inte ens SNES emulator går att köra laggfritt åå den. Så ska prova atlantis gog på min win7 notebook senare.

Permalänk
Medlem

Har Safecracker (1996) här hemma. Inga repor!

Permalänk
Medlem

@Moxxy: Jag har Safecracker liggandes hemma nånstans, kanske är dags att plocka fram det. Levde länge på en privatkopierad CD, men för 5-10 år sen såg jag ett butiksexemplar på Tradera som jag knep för en billig peng Man behöver dock spela det på Windows 98 eller tidigare. Senast jag spelade hade jag aldrig använt virtuella maskiner och hade därför en helt egen dedikerad PC hemma med Windows 98 bara för Safecrackers skull