Permalänk
Medlem

Pimpa sonens dator

Grabben har en HP DC7900 CMT

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp...

Jag vill köpa ett grafikkort för att hotta upp den lite, någon som har något förslag?

Jag har sedan tidigare fått tag på ett HD6570 till min dator till TVn som är en dc7700 sff, så jag vet att den klarar ett 6570, frågan är hur bra grafikkort jag kan stoppa i grabben dator?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Entusiast

Inte ett så starkt alls.... Kanske ett HD 7750/HD 7770 men det är på gränsen med det tvivelaktiga skit-agget som sitter i HP'n.

Hur kunde du köpa en stationär skrothög från HP till din son från början med tanke på din signatur?
Du borde ju veta att egenbyggt alltid är bättre oavsett prisklass.

Mitt råd är att antingen köpa en helt ny dator för 4-5K nu alternativt vänta på födelsedag eller liknande och göra det då du har mer pengar för det är inte prisvärt att "hotta upp" OEM-datorer, de är endast skapta för att köra med de komponenter som redan sitter i och erbjuder inte många uppgraderingsmöjligheter tyvärr.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Fick den gratis, tänkte att jag kunde köpa ett nytt agg oxå så klart om det behövs.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Håller med honom över mig.

Annars så få du väl köpa ett nytt nätagg så du kan köpa nånting lite kraftfullare. Min vän gjorde så för länge sedan med sin HP dator som köpte en CX 430W och ett GTX 460. Gick ganska bra faktiskt, flöt på betydligt bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jearom:

Fick den gratis, tänkte att jag kunde köpa ett nytt agg oxå så klart om det behövs.

Hmm, ok.

Men jag tycker att du skall behålla datorn i skicket den är om nu inte sonen klagar (?) och köpa en ny till honom/han köper en ny när han börjar klaga
Den där burken och OEM-burkar över huvud taget är inte gjorda för att uppgraderas, idealet för datorerna är att köras med samma komponenter livet ut.
Så fort du byter någonting så flaskhalsar någonting annat och de flesta komponenterna har det också snålats med.

Till exempel: Du byter ut grafikkortet och är då tvungen att byta agget. Sen så märker du att du bara får bara en 10-20% prestanda-ökning, du kliar dig i huvudet och undrar vad som är fel och kommer då på att processorn är alltför svag för att hantera ett så "snabbt" grafikkort och du bestämmer dig då för att byta ut processorn också.
Då upptäcker du att moderkortet inte kan ha några starka processorer och byter ut det med.
Efter det så upptäcker du att det finns alltför lite RAM för att datorn skall prestera bra i spel (2GB RAM?) och byter då ut det med etc.

OEM-datorer är bara onda cirklar så gör dig/sonen en tjänst och bli av med skrället

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det är nog lättare och sätta grabben framför gamla spel (som datorn klarar av) och sedan byta ut hela burken när det inte vill sig längre.

Permalänk
Medlem

sen är det också ett SFF chassi och att få plats med fullstora komponenter i det kan vara lurigt, låt den vara som den är för det kommer bara ge dig huvudvärk eller köp ett 6570 som du nämnde om du vet att det passar och fungerar ihop med det nätagget som redan sitter i.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Jearom:

Grabben har en HP DC7900 CMT

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp...

Jag vill köpa ett grafikkort för att hotta upp den lite, någon som har något förslag?

Jag har sedan tidigare fått tag på ett HD6570 till min dator till TVn som är en dc7700 sff, så jag vet att den klarar ett 6570, frågan är hur bra grafikkort jag kan stoppa i grabben dator?

Om det är 365 watts agg så skulle ett 7750 både få plats och agget klara det. Men finns vettigare chassin än HP´s.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar