Byte av plattform till ny CPU arkitektur!

Permalänk

Byte av plattform till ny CPU arkitektur!

Tjenare!

Tjänar jag på att uppgradera från Intel i7-930 till i5-4670K ?

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haztheman:

Tjenare!

Tjänar jag på att uppgradera från Intel i7-930 till i5-4670K ?

Beror väl på vad du ska använda den till.

Men det är en avsevärt mycket snabbare processor du byter till.

Om du spelar så håller ev. din processor tillbaka ditt grafikkort men knappast mycket och det beror säkerligen på din klockning (med 3.9 så är jag långt ifrån säker att den håller tillbaka ditt 7970)

Däremot kostar det en massa pengar så om du "tjänar" på det vet jag inte.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd

här är en test av båda cpuerna:

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-930-vs-Intel-Core-i5-46...

och en till:

http://www.cpu-world.com/Compare/457/Intel_Core_i5_i5-4670K_v...

kan säga som så det är ett bättre val en det jag ska göra och det är för skoj skull upgradera från i7 3770k till i7 4770k ett ganska onödig upgradering dock så tycker jag det är kul att testa nytt och om man nu ändå måste byta socket så lika bra att ha den åxå.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Tänkte om bytet blir kännbart eller om jag lär gå upp till 4770K för att verkligen känna på boosten så att säga Men de blir ju en rejäl extra slant då så att säga men sugen är man

Och jag kommer använda datorn till mest spelande å lite video redigerande så jag vet inte (tänkte på HT:n) :/

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haztheman:

Tänkte om bytet blir kännbart eller om jag lär gå upp till 4770K för att verkligen känna på boosten så att säga Men de blir ju en rejäl extra slant då så att säga men sugen är man

Och jag kommer använda datorn till mest spelande å lite video redigerande så jag vet inte (tänkte på HT:n) :/

ska du spela så så skippa i7orna då klarar du dig med en i5a , jag spelar åxå men jag tycker det är kul att ha det lilla extra. men det är jag det

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

ska du spela så så skippa i7orna då klarar du dig med en i5a , jag spelar åxå men jag tycker det är kul att ha det lilla extra. men det är jag det

Ja vem vill INTE ha det lilla extra

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haztheman:

Ja vem vill INTE ha det lilla extra

då räcker den du har redan ett tag till

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

då räcker den du har redan ett tag till

ja hans dator är helt ok för sin sak spelar han ja den duger. och han kan klocka den till över 4ghz om han har tur och bra kylning

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

då räcker den du har redan ett tag till

Det skulle den göra men det hela hänger på att mitt moderkort är inte helt friskt (volten pendlar och usb ingångarna fungerar ibland) och jag vill inte jaga nå begagnat som kostar mer än vad jag vill betala för bara för att hålla detta "gamla" system igång då tänkte jag varför inte uppgradera lite och undrade över olika processorer som jag tänkt köpa

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haztheman:

Det skulle den göra men det hela hänger på att mitt moderkort är inte helt friskt (volten pendlar och usb ingångarna fungerar ibland) och jag vill inte jaga nå begagnat som kostar mer än vad jag vill betala för bara för att hålla detta "gamla" system igång då tänkte jag varför inte uppgradera lite och undrade över olika processorer som jag tänkt köpa

Ja men byt ut det då kom ihåg att haswell inte klockar något vidare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Haztheman:

Tjenare!

Tjänar jag på att uppgradera från Intel i7-930 till i5-4670K ?

Med din överklock så kommer prestandaskillnanden inte vara jättestor direkt.

Skrivet av Haztheman:

Det skulle den göra men det hela hänger på att mitt moderkort är inte helt friskt (volten pendlar och usb ingångarna fungerar ibland) och jag vill inte jaga nå begagnat som kostar mer än vad jag vill betala för bara för att hålla detta "gamla" system igång då tänkte jag varför inte uppgradera lite och undrade över olika processorer som jag tänkt köpa

Låter trist att moderkortet är på väg utför dock. Beror väl på om du klarar av att stå ut med problemen lite till.

Personligen vill jag inte uppgradera för än intel släpper sin plattform med DDR4 och PCIe 4.0. Mumsiga ökningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Med din överklock så kommer prestandaskillnanden inte vara jättestor direkt.

Låter trist att moderkortet är på väg utför dock. Beror väl på om du klarar av att stå ut med problemen lite till.

Personligen vill jag inte uppgradera för än intel släpper sin plattform med DDR4 och PCIe 4.0. Mumsiga ökningar.

Låter ju verkligen gött med DDR4 och PCIe 4.0 men jag vette fasen om jag orkar vänta ;P Hut långt borta är det nya då??

Tanken är ju att jag vill ha nytt och bättre plus att mina grejer inte riktigt vill ända fram just nu och det gör ju inte att jag vill handla mindre men saken är ju det om jag gör bort mig att köpa en 4770K istället för 4670K just nu?! :/

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Haztheman:

Låter ju verkligen gött med DDR4 och PCIe 4.0 men jag vette fasen om jag orkar vänta ;P Hut långt borta är det nya då??

Tanken är ju att jag vill ha nytt och bättre plus att mina grejer inte riktigt vill ända fram just nu och det gör ju inte att jag vill handla mindre men saken är ju det om jag gör bort mig att köpa en 4770K istället för 4670K just nu?! :/

De pratar väl om 2015

Jag har aldrig direkt haft behovet av prestandan i min i5:a. Som du kanske kan se nedan(sig)
Kör den med ett 670 normalt sätt och lite högre klock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

en fråga DavidtheDoom det står i din sign att du sitter på ett gtx 670 i sign på denna node304 låda går inte den direkt varm för dig. för mig låg mitt gtx 670 freån gigabyte upp i närmare 70 grader hade åxå ett gtx 670 från kfa2 som toppade 90 grader i den lilla lådan. Det sluta med att jag kastade ut kortet och stoppade in ett ati 7770, har dock inte tänkt på att klocka ner min 3670k till 3ghz eller nått

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tranceguy:

en fråga DavidtheDoom det står i din sign att du sitter på ett gtx 670 i sign på denna node304 låda går inte den direkt varm för dig. för mig låg mitt gtx 670 freån gigabyte upp i närmare 70 grader hade åxå ett gtx 670 från kfa2 som toppade 90 grader i den lilla lådan. Det sluta med att jag kastade ut kortet och stoppade in ett ati 7770, har dock inte tänkt på att klocka ner min 3670k till 3ghz eller nått

Använd citera om du vill ha svar. Nu hade du bara ren tur att jag tittade in igen.

Jag har inte lyckats klämma in mitt 670. Äger även en annan dator som har MSI Z77A-GD65 och ett fullstort ATX chassi.

Skillnaden på grafikkortets temperatur om man har sin processor nedklockad eller överklockad tror jag inte skiljer något på. Luften från processorn kommer ju inte gå till grafikkortet direkt.

Ingen aning men mitt GTX 670 har aldrig varit direkt vart eller högljud. Toppade 67°C på det med mitt HD 7770 direkt under och bitcoin minande i mitt atx chassi. Skulle tippa på att vi snackar runt 70°C eller längre i load.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Använd citera om du vill ha svar. Nu hade du bara ren tur att jag tittade in igen.

Jag har inte lyckats klämma in mitt 670. Äger även en annan dator som har MSI Z77A-GD65 och ett fullstort ATX chassi.

Skillnaden på grafikkortets temperatur om man har sin processor nedklockad eller överklockad tror jag inte skiljer något på. Luften från processorn kommer ju inte gå till grafikkortet direkt.

Ingen aning men mitt GTX 670 har aldrig varit direkt vart eller högljud. Toppade 67°C på det med mitt HD 7770 direkt under och bitcoin minande i mitt atx chassi. Skulle tippa på att vi snackar runt 70°C eller längre i load.

ok ja va har du för gtx 670 för jag läste mig till att det inte skulle gå o köra ett gtx 670 i den node 304 lådan, men jag testade och det gick utan problem. nackdelen va att det gick varmt. Körde dock med ett billigt antec nätagregat men det gjorde att datorn krashade, så jag bytte till corsair 600watt och då funkade utan problem förutom att det gick avsevärt mycke varmare en när jag körde mitt radeon 7770 från xfx

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Ja men byt ut det då kom ihåg att haswell inte klockar något vidare

Var har Du fått den informationen ifrån? Källa uppskattas.

Tycker personligen dom verkar klocka ganska bra.
http://s18.photobucket.com/user/EfterlysT/media/SuperPi1M3.jpg.html

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXistenZ.se:

Var har Du fått den informationen ifrån? Källa uppskattas.

Tycker personligen dom verkar klocka ganska bra.
http://s18.photobucket.com/user/EfterlysT/media/SuperPi1M3.jpg.html

De klockar sämre jämfört med både sandy och ivy bridge.. generellt! Sen finns det alltid någon extremöverklockare där ute någonstans på jordklotet som gör allt för att överklocka oavsett begränsningarna men för mainstream enthusiasten är resultaten rätt sparsmakade..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Oliver91;13714169"]De klockar sämre jämfört med både sandy och ivy bridge.. generellt! Sen finns det alltid någon extremöverklockare där ute någonstans på jordklotet som gör allt för att överklocka oavsett begränsningarna men för mainstream enthusiasten är resultaten rätt sparsmakade..

Det har du rätt i att dom inte går att överklocka lika bra. Det finns det väl alltid

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem

[QUOTE="eXistenZ.se;13715344"]

Skrivet av Oliver91:

De klockar sämre jämfört med både sandy och ivy bridge.. generellt! Sen finns det alltid någon extremöverklockare där ute någonstans på jordklotet som gör allt för att överklocka oavsett begränsningarna men för mainstream enthusiasten är resultaten rätt sparsmakade..

Det har du rätt i att dom inte går att överklocka lika bra. Det finns det väl alltid

fint resultat förövrigt men om man ska ha mycket överklockning för pengarna är det AMD som gäller om man inte bryr sig om elräkningen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.