Permalänk

Säljråd är detta säkert?

Hej!

Ska sälja en macbook och en tjej som säger att hon är apair vill köpa den. Så hon vill ha mitt kontonr för att föra över pengar först och sen ska jag skicka datorn.

Hon kan inte tömma mitt bankkonto då va? Gick även bra med paypal så hon. Hur ska jag gå tillväga för att göra det så säkert som möjligt? Får som sagt pengarna först sen ska jag skicka.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Ska sälja en macbook och en tjej som säger att hon är apair vill köpa den. Så hon vill ha mitt kontonr för att föra över pengar först och sen ska jag skicka datorn.

Hon kan inte tömma mitt bankkonto då va? Gick även bra med paypal så hon. Hur ska jag gå tillväga för att göra det så säkert som möjligt? Får som sagt pengarna först sen ska jag skicka.

EDIT: Blir det någon tull eller liknande för mig? Tänkte skicka via posten. Det är en Macbook 13tum det handlar om vit.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

EDIT: Blir det någon tull eller liknande för mig? Tänkte skicka via posten. Det är en Macbook 13tum det handlar om vit.

ska det skickas utomlands?

ge mer info så vi vet om det verkar vara skam eller ej.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

ska det skickas utomlands?

ge mer info så vi vet om det verkar vara skam eller ej.

Hon är som sagt aupair (stavning) och vill föra över pengar till mig. När jag ser dom skickar jag datorn till hennes aupairhem i London. Hon verkar vara svensk.

Hon vill föra över till mitt bankkonto eller paypal. Är det säkert att lämna ut bankkontonr med clearing? Hon kan väl inte ta ut cash via det bara?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Namn:******* ********
Address:*** ****** ******
********.
Post Code:***-***
City:London
Country:United Kingdom

Så pls Skicka dina bankuppgifter för att betalningen skall göras,

Kontoinnehavarens namn:
Kontonummer:
Bankens namn:
Bank clearing:
Swift / BIC-kod:
IBAN:

Ge mig ditt Paypal-konto e-post för mig att göra den betalning om du
föredrar Paypal ...... Du kan skicka en Paypal faktura förfrågan till
mig ....

Senaste mailet från henne. Ser jag Pengarna på mitt konto måste det vara säkert? Och sen skickar jag till henne?

Hon är nog inte så svensk hehe

Skriv aldrig ut personuppgifter i forumet!
Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

sålänge du har pengarna på kontot så är det lungt, endel dumma människor skickar ju iväg varan när den andra har skickat pengarna, men då kan dom avbryta överföringen och det skiter sig.

men det borde vara lungt sålänge du får pengarna du vill ha så är det ju bara kasta iväg den på posten

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hur ska jag gå tillväga för att göra det så säkert som möjligt?

Gå till banken och skapa ett nytt konto. Vänta tills pengarna har kommit in. Flytta pengarna till ditt ordinarie konto. Skicka varan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Inte speciellt svenskt namn?! Och har hon en sådan där knagglig svenska använder hon sig säkert av typ google translate. Men varför skulle en engelsk person låtsas vara svensk? Har ni diskuterat mycket? Låter lite skumt imo.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Stor risk att det är en scam...

Men du har inte gett oss mycket info.

Säljer du den extremt billigt?
Hur har du annonserat, blocket?

(Varför köpa från Sverige? Tangentbord?)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Med 98% sanolikhet en scam, skapa nytt konto på bank hjälper inte då du kommer bli dels utan datorn, dels troligen bli återbetalningsskyldig, då pengarna som förs över är stulna pengar som kommer gå tillbaka till riktiga ägaren, gäller även för paypal.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

http://www.scamwarners.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=72605&p=...

Bara söka på postnumret så hittar du mer, så ja det är scam.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Tänk grabben, tänk.
Varför ska hon köpa en en sådan från en svensk, där finns betydligt fler till salu i England till mycket bättre priser.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Stor risk att det är en scam...

Men du har inte gett oss mycket info.

Säljer du den extremt billigt?
Hur har du annonserat, blocket?

(Varför köpa från Sverige? Tangentbord?)

Fo3

Lagom pris, skickade en faktura via paypal så om hon betalar den skickar jag väl datorn haha

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Scam! Sett massor med liknande. Skulle inte sälja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Scam! Sett massor med liknande. Skulle inte sälja

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt fårse om hon betalar fakturan, förser jag pengarna på mitt paypalkonto och för över till mitt bankkonto är det väl safe?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Som sagt fårse om hon betalar fakturan, förser jag pengarna på mitt paypalkonto och för över till mitt bankkonto är det väl safe?

Nu kommer hon/han/den/det knappast skicka in pengar utan du kommer nog få ett mail att pengarna är låsta tills du bevisat att du skickat varan som visades i tråden innen. VIlket självklart inte ens är från paypal då de inte gör sånt

Permalänk
Medlem

Är det inte så att de på något sätt kräver tillbaka pengarna genom att de är stulna eller säger att de inte fått varan. Så man är inte säker bara för att det är förskott?

Permalänk
Inaktiv

Klassisk skam att någon från "London" ska köpa en dator, svarv, bil, rymdskepp från en svensk.

Med stor säkerhet scam, jag hade aldrig någonsin sålt.

Har du lagt ut den för ett bra pris så är det väl någon svensk som vill ha den också? Försök att sälja den här på Swec kanske?

Grejen att använda sig av paypal är väl att köparen sen kan säga att du aldrig skickade datorn och på så sätt starta en dispute och låsa/få tillbaks pengarna? Det är väl så dom gör? Alternativt vill att du ska stå för frakten "så länge", dom betalar ju tillbaks sen när hela summan förs över (det gör dom alltså inte)

En sista eftertanke, varför går en londonbo in på blocket.SVERIGE och vill köpa en svensk dator av just dig med svenskt tangentbord? Meningen är dessutom sämre översatt än vad google translate skulle orka med.

Permalänk
Medlem

Säg att du ska till London inom kort och vill göra affären mellan 2 ögon,

Permalänk

Paypal

Var också med om såna bud när jag skulle sälja min mobil nyligen. Skulle skicka till nåns son i Belgien var erbjudandet.

Hörde då av en kille på jobbet att dom säger att dom ska betala via Paypal. Skickar sen ett förfalskat kvitto på betalningen, du skickar och får sen aldrig några pengar. Nån sålde en motorcykel så, blev inte bara utan pengar utan fick också betala frakt på 10 000 spänn.

Såvida det inte är helt dött på bud skulle jag ta nåt annat bud...

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Klassisk skam att någon från "London" ska köpa en dator, svarv, bil, rymdskepp från en svensk.

Med stor säkerhet scam, jag hade aldrig någonsin sålt.

Har du lagt ut den för ett bra pris så är det väl någon svensk som vill ha den också? Försök att sälja den här på Swec kanske?

Grejen att använda sig av paypal är väl att köparen sen kan säga att du aldrig skickade datorn och på så sätt starta en dispute och låsa/få tillbaks pengarna? Det är väl så dom gör? Alternativt vill att du ska stå för frakten "så länge", dom betalar ju tillbaks sen när hela summan förs över (det gör dom alltså inte)

En sista eftertanke, varför går en londonbo in på blocket.SVERIGE och vill köpa en svensk dator av just dig med svenskt tangentbord? Meningen är dessutom sämre översatt än vad google translate skulle orka med.

Är det inte så att ingen får pengarna i det där fallet? Att dom stannar hos Paypal när det blir en sån dispyt. Det måste gå till rättegång istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Lagom pris, skickade en faktura via paypal så om hon betalar den skickar jag väl datorn haha

Antingen kommer det att komma ett email om att pengarna är låsta och du måste skicka varan och bevisa det, vilket inte är ifrån Paypal men kommer att se ut som det, eller så kommer hon att ta tillbaka pengarna efter att de överförts vilket man kan göra ibland via Paypal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Namn:**********
Post Code:**********
City:*********
Country:**************

Jag ville bara varna dig. Är ganska säker på att du inte får posta andra personers personinformation här på forumet. det kanske är bäst att ta bort det innan en moderator blir sur på dig.

Permalänk
Medlem

Äsch, skall man exportera datorn så är det Nigeria som gäller. Därnere är de riktigt duktiga på att använda google translate.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Skrivet av tobbe305:

Jag ville bara varna dig. Är ganska säker på att du inte får posta andra personers personinformation här på forumet. det kanske är bäst att ta bort det innan en moderator blir sur på dig.

ÄH är hon scammer skulle jag ladda upp en bild också

Får som sagt se om det dyker in några pengar, går inte på att dom är låsta eller liknande

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

ÄH är hon scammer skulle jag ladda upp en bild också

Får som sagt se om det dyker in några pengar, går inte på att dom är låsta eller liknande

OBS, kolla detta, sök på sidan efter namnet du skrev tidigare http://lurendrejare.wordpress.com/2012/08/03/manga-nya-namn-p...

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk

Scam med paypal och western union och frakt av möbler till london är känt.. däremot svårare när hon satt in pengar på ditt bankkonto.

Permalänk
Medlem

Troliga scenarion:
1) Du får nu ett mail från Paypal att pengarna finns insatta på ditt kto. Mailet är fake.
2) Du får nu ett mail från Paypal att pengarna finns insatta på ditt kto. Mailet är äkta - men den som satt in pengarna är inte den som köpt din dator. (I korthet lägger scammern upp en vara på Ebay med exakt det belopp NI har kommit överens om. Ofta ngt till mycket bra pris. "Varan" blir såld - köparan betalar: till dig. Du ser att pengar kommit o skickar varan till scammern. Du blir återbetalningsskyldig till "köparen".)
3) Allt är legit.

Sannolikhet- IMHO: 1)75%, 2)24%, 3)1%.

Permalänk
Medlem

Klart det är scam, fattar inte hur du tänker som skickar faktura när du tom startar en tråd där många säger att det är scam.

Permalänk
Medlem

Skicka datorn när du har pengarna på kontot, inte när du har fått ett mejl om "shipment details" från "the royal bank o scotland" eller liknande.