Lista era erfarenheter av supportärenden, RMA och dylikt

Permalänk

Lista era erfarenheter av supportärenden, RMA och dylikt

Jag tänkte att det kunde vara bra att ha en tråd där folk kan posta sina erfarenheter av olika företags support. Idén uppkom när jag blickade tillbaka och minns några av de dummaste svaren jag fått på frågor, svarat falska påståenden, hur ofta de ger ett svar som inte är relevant till frågan i försök att slippa ta tag i det, ignorerat eller kommit med knasiga undanflykter. Jag har många exempel vilket många andra där ute säkerligen också har. Det är troligtvis bäst att inte nämna företagen eller anställda vid namn för att inte riskera att bryta mot någon regel, men någon moderator kan säkert kliva in och säga om det är OK eller inte att nämna företaget vid namn. Personangrepp är varken nödvändigt eller relevant.

-----
Mitt första exempel:
Företag A - RMA av moderkort
Som bilden ovan visar led moderkortet av en viss defekt där kopparbanorna inte var ordentligt laminerade och på vissa ställen till och med stack upp (detta var tydligen något som hade drabbat ett par personer baserat på vad jag hittat på nätet då). De nekade support, men senare skulle det också visa sig att alla moderkort med en viss sydbrygga var defekta. Ni kommer kanske ihåg det lilla kaos som skapades när Intel orsakade en rätt massiv återkallning. Inte heller då ville de kännas vid den pga jag redan hade öppnat ett RMA-ärende med det serienummret (PGA kortet var defekt) och iomed att de nekat den återkallelsen kunde de inte ta tillbaka det av denna orsaken heller. Som ni förstår var det en rätt omfattande konversation som jag till slut gav upp. Den mest noterbara kommentaren jag fick under denna resa var dock följande (copy paste citerat):

"The problem is not likely to kill your PC right now" Samma bild igen för att friska up minnet
Jag hade vid tidpunkten då aldrig startat det i en dator av uppenbar anledning.

Deras EU-support vid tidpunkten hävdade att de inte hanterade ärenden från Sverige, och att de inte heller hade någon supportavdelning i Sverige vilket de senare tog tillbaka men därefter återigen hävdade.

-----
Exempel 2:
Moderkortstillverkare B och C - Support av ECC
Företag B erkänner efter ca 2 månader av att ha bollats högre och högre upp (tog ett par steg innan man nådde en persib som faktiskt visste vad det var för något) att deras moderkort stöder delar av av det men inte allt, bland annat inte temperaturmätarna som finns inbyggda i vissa minnen. Detta var efter att jag frågat Kingston som testade och påvisade detta och tog kontakt med företag B. De första leden sa helt blankt nej, de senare ja, därefter hävdade de att det berodde på hur man hade konfigurerat SLI (här blev tom jag lite förvånad)

Företag C erkänner att deras märkning på sajten inte alls överrensstämmer med deras tester. Detta efter att jag bollats till deras RnD avdelning utanför deras supportsystem. De säger att de ska försöka åtgärda och rätta till den felaktiga informationen på deras sajt. Detta har ännu inte gjorts 2 år senare.

-----
Exempel 3:
Moderkortstillverkare C - Konstgjord strypning i arkitektur
Nekar det blankt, och lyckas dessutom övertyga flera sajter som spridit diagrammet att ta ner informationen. Sedan dess har det hållits tyst om det och inga fler läckor har skett, men jag undviker dem i alla fall. http://i.imgur.com/g6UpOh8.jpg Tydligen kan 2st PCIe med fyra lanses vardera samt 4st Gigabit ethernet portar dela på 4 PCIe lanes utan att strypas eller att de alla kan utnyttjas till max samtidigt. Jag bryr mig inte så mycket att de designar det så, att snåla in kan göra produkterna billigare, men att de hävdar att det inte stryper tycker jag är lite fel.

-----
Exempel 4
Moderkortstillverkare B och C - Möjligheter att boota utan diskret grafik i ett moderkort som också saknar integrerad grafik
Platshållare för ytterligare ett exempel

-----

Kommer att fylla på ovanstående med mer info eftersom jag söker igenom mina gamla konversationer. Det som frustrerar mig mest är support som sitter och sitter och försöker passa in frågor i olämpliga mallar och svara därefter. Så låt höra, ventilera era frustrationer eller dela med er av humoristiska interaktioner.

Permalänk
Entusiast

Vore det inte bra om vi håller oss till den tråd som redan existerar?
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1089682-rma...

Eller har du något annat i tanke här som jag missat?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Vore det inte bra om vi håller oss till den tråd som redan existerar?
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1089682-rma...

Eller har du något annat i tanke här som jag missat?

Hittade inte den tråden då jag skrev denna för jag sökte fter lte andra ord. Den tråden verkar mest handla om positiva omdömmen av återförsäljares ageranden. Humorvärdet i bortförklaringarna från de faktiska tillverkarna försvinner lite.