Media Markt prisgaranti

Permalänk

Media Markt prisgaranti

Hej!

Tyvärr köpte jag en TV från Media Markt trots att alla jag känner avrådde mig. Jag ville helt enkelt bara ha TVn den dagen och Media Markt var de enda som hade den i lager i Linköping.

TVn i fråga är Samsung UE40F6105 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1730923 )

Jag köpte den för 5490 och nu har Webhallen den för 4990 så jag tänkte eftersom Media Markt har prisgaranti så kan jag få tillbaka mellanskillnaden men de hade villkor innan jag kunde få tillbaka pengarna...

De säger själva: Vi prismatchar även mot internetbutiker som erbjuder möjlighet att hämta produkten i butik.

Vilket är exakt vad Webhallen gör men för att få tillbaka pengarna så ville de att jag skulle beställa den för uthämtning i Linköping så den kommer skickas hit från deras postorder och sedan avbeställa så Webhallen får betala frakt fram och tillbaka av den anledningen "för det blir bättre för oss".

Jag kan verkligen inte förstå hur ett företag kan vägra betala ut ersättning till en konsument om den då inte först ger lite förlust till en av deras konkurrenter. Extremt osportsligt...

Har i alla fall mailat deras kundtjänst och får se om de har något annat att säga än butikspersonalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter ju helt sjukt att kunden ska behöva beställa + avbeställa varan hos en konkurrent till MM för att kunna nyttja prisgarantin.
Är det ens lagligt att kräva detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfectedSoap:

...men för att få tillbaka pengarna så ville de att jag skulle beställa den för uthämtning i Linköping så den kommer skickas hit från deras postorder och sedan avbeställa så Webhallen får betala frakt fram och tillbaka av den anledningen "för det blir bättre för oss".

Det går inte ihop. Det måste vara något annat de är ute efter, kopia på köpehandling eller nåt som styrker priset?
Begär kopia på villkorlen för prisgarantin och se om påstådda krav på procedur står inskrivet, annars är det ett avtalsbrott och ett fall för marknadsdomstolen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

1. Låter väldigt skumt att du ska be webhallen skicka den till linköping innan du kan få prisgarantin :S

2. Om TVn blir skickad till Linköping och du sen kan hämta ut den men inte vill göra det så försvinner ordern efter 4dagar (tidigare om
du skickar mejl eller ringer där du ber dem att avboka den) och den blir öppen för allmänheten att köpa i den butiken.

3. TVn skickas inte tillbaka till postorder om det inte läggs en ny beställning på den från Linköpingsbutiken till någon annan butik.
Utan blir då bara som på lager i linköpings butiken istället.

4. Webhallen har samma priser i butik som på nätet kan du hälsa dem. Oavsett om man beställer över nätet så får man den TVn för 4990:-

Lycka till och knäpp MM på näsan tycker jag

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det går inte ihop. Det måste vara något annat de är ute efter, kopia på köpehandling eller nåt som styrker priset?
Begär kopia på villkorlen för prisgarantin och se om påstådda krav på procedur står inskrivet, annars är det ett avtalsbrott och ett fall för marknadsdomstolen.

Nja saken var att de vägrade hålla med om att prisgaranti gällde på butiker där man kan beställa och hämta ut lokalt. Trots att jag visade dem deras egna policy med mobilen här: http://www.mediamarkt.se/mcs/shop/prisgaranti.html

Webhallen uppfyller ju alla krav. Man kan hämta ut i butik i Linköping och produkten finns tillgänglig för försäljning idag.

De sa att det inte gällde beställningar och var därför tvungen att beställa och avbeställa den så att de skulle kunna se att den fanns fysiskt i Linköping. När jag då påpekade att detta skulle bekosta Webhallen så sa de så "det blir bättre för oss".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Troberg:

1. Låter väldigt skumt att du ska be webhallen skicka den till linköping innan du kan få prisgarantin :S

2. Om TVn blir skickad till Linköping och du sen kan hämta ut den men inte vill göra det så försvinner ordern efter 4dagar (tidigare om
du skickar mejl eller ringer där du ber dem att avboka den) och den blir öppen för allmänheten att köpa i den butiken.

3. TVn skickas inte tillbaka till postorder om det inte läggs en ny beställning på den från Linköpingsbutiken till någon annan butik.
Utan blir då bara som på lager i linköpings butiken istället.

4. Webhallen har samma priser i butik som på nätet kan du hälsa dem. Oavsett om man beställer över nätet så får man den TVn för 4990:-

Lycka till och knäpp MM på näsan tycker jag

Jo jag brukar handla ofta hos Webhallen (silvermedlem ) därför jag helst inte vill beställa den så för jag gillar dem men får nog göra det och hoppas att någon annan i Linköping vill ha den senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfectedSoap:

Jo jag brukar handla ofta hos Webhallen (silvermedlem ) därför jag helst inte vill beställa den så för jag gillar dem men får nog göra det och hoppas att någon annan i Linköping vill ha den senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har väl ångerrätt 14 dagar, mot att varan är i originalskick och alla förpackningar och sådant finns kvar. om media markt är så dumma så lämna tillbaka den och köp från webhallen istället.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig så skulle jag ta min ångerrätt till MM och krävt pengarna tillbaka för du inte är nöjd och köpa den via Webbhallen (bättre butik)

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OskarW90:

Du har väl ångerrätt 14 dagar, mot att varan är i originalskick och alla förpackningar och sådant finns kvar. om media markt är så dumma så lämna tillbaka den och köp från webhallen istället.

Skrivet av bogmadur:

Hade jag varit dig så skulle jag ta min ångerrätt till MM och krävt pengarna tillbaka för du inte är nöjd och köpa den via Webbhallen (bättre butik)

Ångerrätt 14 dagar är endast vid distansköp. Han köpte över disk och då är det MM's egna regler och avtal som gäller för öppet köp.

Citat:

Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt. Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick.

http://www.mediamarkt.se/mcs/shop/oppetkop.html?navigationId=...

Vilket innebär att de bör ta emot den igen om allt är i prima condition men de kan likaväl över disken hävda att tapen på kartongen är öppnad och därför inte inom öppet köp.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det låter sjukt korkat.

Beställ och ange "Betala i butik". Du får ett mail när ordern är färdig för upphämtning.
Skriv ut, visa för MM och avbeställ ordern. Allt kan du göra via ditt konto hos Webhallen.

På MM i Nacka så räckte det med att visa att produkten fanns i lager.

Edit: Fan. Kanske ska läsa bättre. Den finns alltså INTE i lager i Linköping. Det är lite knepigare...

Permalänk
Medlem

Såhär står det på Media Markt hemsida.

Vi prismatchar även mot internetbutiker som erbjuder möjlighet att hämta produkten i butik. Är det vi på Media Markt som sänkt priset på din produkt betalar vi självklart tillbaka mellanskillnaden!*

*Förutsättningen för utbetalningen är att produkten finns tillgänglig för försäljning till det lägre priset vid prismatchningstillfället.

Jag kan inte klaga, köpte en UE55F7005 för 19990:-
1-2 veckor efter så kolla jag prisjakt, då var den nere på 14790:- (webhallen)
Jag fick hela mellanskillnaden där.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk

Jag gjorde bara så nu att jag beställde den sen när den kommit fram till Linköping visar jag dem mailet att den finns i Linköping och hur mycket jag ska betala. Återkommer med om hur det går.

Lämna tillbaka TVn hade jag gjort om jag då hade haft ångerrätt men eftersom den är köpt i butik så gäller bara öppet köp och då tvivlar jag att de tar tillbaka den då förseglingen är bruten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det verkligen värt besväret för en femhunka?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Det här priskriget börjar spåra ur, och jag förstår inte alls varför TS uppenbarligen är beredd att medvetet kosta webhallen pengar på det sätt som MM vill .. Allvarligt talat, det är oerhört att MM kör med en så ful taktik, men det är närapå värre att folk verkligen medvetet kan göra det här mot företagare .. Visst komplett/webbhallen är inga små företag, men ändå..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Lego Master

Lämna tillbaka den på MediaMarkt och köp den på Webhallen. Har dom konstiga villkor ska dom inte få säljet. Enklare än så blir det inte.

Om de vägrar ta emot den, säg att den saknar en funktion som säljaren lovade att den skulle ha: den är alltså "felaktig" i KKL's ögon och de måste fixa en TV med den funktionen, eller ge dig pengarna tillbaka.

Kör de med fulknep, så är det okej att köra det mot dem med. Yes?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Entusiast

Håller med föregående talare, köp den på Webhallen istället om det är möjligt!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InfectedSoap:

Jag gjorde bara så nu att jag beställde den sen när den kommit fram till Linköping visar jag dem mailet att den finns i Linköping och hur mycket jag ska betala. Återkommer med om hur det går.

Lämna tillbaka TVn hade jag gjort om jag då hade haft ångerrätt men eftersom den är köpt i butik så gäller bara öppet köp och då tvivlar jag att de tar tillbaka den då förseglingen är bruten.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du är lika jävlig som Mediamarkt. Du som har problemet, stå på dig överför MM och skit i att blanda in Webhallen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Webhallen har den i lager, så om MM inte sänker sitt pris så har dom inte hållit vad dom lovat. Krångligare än så är det fan inte.

Permalänk

Mediamarkt har den sämsta kundservicen jag nånsin vart med om.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Kent:

Tycker du är lika jävlig som Mediamarkt. Du som har problemet, stå på dig överför MM och skit i att blanda in Webhallen.

Problemet är att prisgaranti är inget som är lagstadgat. MM kan diktera vilka sjuka villkor som helst (så länge det inte närmar sig några gråzoner i lagen). Att kräva att beställa och sen avboka hos en annan leverantör vet jag inte vilken lag det skulle bryta mot, så villkoren bör fortfarande gälla och TS kan inte göra annat än att lyda eller skita i det. Personligen hade jag skitit i det, jobbat som en idiot för att få tillbaka pengarna för TVn, köpt den på Webhallen och sen gått till tidningen för att göra folk uppmärksamma på MM's idiotier.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Problemet är att prisgaranti är inget som är lagstadgat. MM kan diktera vilka sjuka villkor som helst (så länge det inte närmar sig några gråzoner i lagen). Att kräva att beställa och sen avboka hos en annan leverantör vet jag inte vilken lag det skulle bryta mot, så villkoren bör fortfarande gälla och TS kan inte göra annat än att lyda eller skita i det. Personligen hade jag skitit i det, jobbat som en idiot för att få tillbaka pengarna för TVn, köpt den på Webhallen och sen gått till tidningen för att göra folk uppmärksamma på MM's idiotier.

Har inte skrivit någonstans att TS bryter någon lag?! Tycker bara att det är fel att TS ger Webhallen besvär pga. Mediamarkt är idioter.
När det gäller prisgarantivillkoren kan Mediamarkt ganska riktigt ha obskyra villkor men den informationen måste finnas till hands vid köpet. MM kan inte plötsligt säga att prisgarantin endast gäller Kalle från Örebro, det ska stå klart och tydligt i avtalet.

Pratade precis med Mediamarkt (17:53 pratade med Sanna) och frågade om prisgaranti. Kravet är att varan finns i lager hos tex. Elgiganten.se så man kan beställa hem den direkt. Det enda som behövs är en skärmdump, att man kan visa upp det på sin mobil eller likn. Det borde vara ett solklart fall när det gäller TS. Har Webhallen varan i lager för leverans ska det räcka för att nyttja prisgarantin.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Kent:

Har inte skrivit någonstans att TS bryter någon lag?!

Nej, du missförstår. Det verkade som att många antydde att MM's villkor för deras prisgaranti var en laglig gråzon, det var det jag syftade på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jilted:

Är det verkligen värt besväret för en femhunka?

Håller med, hade det varit 5000 så visst. Men 500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det låter ju helt sjukt att kunden ska behöva beställa + avbeställa varan hos en konkurrent till MM för att kunna nyttja prisgarantin.
Är det ens lagligt att kräva detta?

I mina öron låter det helt lagligt eftersom prisgaranti är något frivilligt att lämna och då får man ha sina egna villkor så länge man håller sig inom Sveriges rikes lagar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Håller med, hade det varit 5000 så visst. Men 500?

Det är absolut värt besväret, det är sällan dessa tvister handlar om pengarna utan det är principen det handlar om.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

därför man handlar på inet/komp/web, och inge secondhand som mediamarkt med deras jävla regler som bara förstör för andra företag som du påpekade

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

I mina öron låter det helt lagligt eftersom prisgaranti är något frivilligt att lämna och då får man ha sina egna villkor så länge man håller sig inom Sveriges rikes lagar.

Vad jag menar är att på sidan så hittar man följande
http://www.mediamarkt.se/mcs/shop/prisgaranti.html

Citat:

Prisgaranti

Vi lämnar prisgaranti i 30 dagar från inköpsdatum. Det betyder att om du hittar samma produkt billigare hos en lokal butikskonkurrent betalar vi tillbaka mellanskillnaden*.

Vi prismatchar även mot internetbutiker som erbjuder möjlighet att hämta produkten i butik. Är det vi på Media Markt som sänkt priset på din produkt betalar vi självklart tillbaka mellanskillnaden!*

*Förutsättningen för utbetalningen är att produkten finns tillgänglig för försäljning till det lägre priset vid prismatchningstillfället.

Om det i praktiken innebär att man måste lägga en beställning i den konkurrerade butiken så bör det stå beskrivet där.
Dolda märkliga/ologiska villkor som inte är beskrivna borde gå under lagen om (falsk) marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Har en väldigt enkel lösning på detta; jag handlar ALDRIG på Media Markt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Har en väldigt enkel lösning på detta; jag handlar ALDRIG på Media Markt.

Hur löser det ts problem? Det du beskriver är ju bara att bojkotta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Men... Hur kan de prismatcha i efterhand? Kan jag gå till MM och köpa en tv för 10kkr. En vecka senare ser jag samma tv på Siba för 8kkr, kan jag då få 2kkr av MM?
Rimligt är väl att de prismatchar vid köptillfället, då priserna på marknaden ofta avviker med jämna mellanrum?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S