Windows 8.1 får bättre stöd för högre upplösning och flera skärmar

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 får bättre stöd för högre upplösning och flera skärmar

Högre upplösning är inte enbart en fråga om hårdvara. I kommande Windows 8.1 införs nya funktioner för att anpassa gränssnittet vid hög punkttäthet och med flera skärmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande inte intressant för mig, tyvärr Microsoft.

Permalänk
Medlem

4K i 21:9 IPS, kom till pappa!

Permalänk
Master of Overkill

TACK.
Många skärmar !!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ska de fixa så att om man kör ett fullskärmsprogram på en skärm så får i Windows 8 alla andra skärmar typ 1 fps så det inte går se på film och spela spel samtidigt. Fixar de inte det så kan skalningsfunktioner helt ärligt dra ganska mycket åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Fortfarande inte intressant för mig, tyvärr Microsoft.

Det är synd att dom inte tvingar användare att byta eller hur?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaNeK:

Ska de fixa så att om man kör ett fullskärmsprogram på en skärm så får i Windows 8 alla andra skärmar typ 1 fps så det inte går se på film och spela spel samtidigt. Fixar de inte det så kan skalningsfunktioner helt ärligt dra ganska mycket åt helvete.

Jag kör Windows 8 och har inga problem med att köra program på en skärm och kolla på film på en annan.

Permalänk
Medlem

Liten framgång där då... fortfarande störande att pyttemjuk inte fixar stöd för multipla skrivbord. Hade varit skönt för mig som utvecklare att växla bland...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Liten framgång där då... fortfarande störande att pyttemjuk inte fixar stöd för multipla skrivbord. Hade varit skönt för mig som utvecklare att växla bland...

Vad menar du? Stöd för flera vadå? Om det du syftar på är att växla de program du aktivt ser på skärmen just nu finns det massvis med program som löser detta för dig. Och otroligt nog har Microsoft släppt ett program för detta.... Men vist det kommer inte med som 'standard' men inte precis svårt att fixa.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881.aspx

Om det är något annat du syftar på så vist säg till men lösningar finns till ditt obefintliga problem.

----

Personligen välkomnar jag dynamisk DPI per program, just nu går det bara att ställa in en global och sedan disabla per program. Många program, speciellt spel har seriösa problem med vissa DPI inställningar ( bland annat hela Unreal Engine ).

Kommer välkomna detta, speciellt på skärmar med hög DPI.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Det här var vad jag förväntade mig att Apple skulle ha gjort i 10.9 för att ersätta deras stendumma hiDPI och supersample-lösningar som tuggar onödigt med GPU-prestanda på deras retinaskärmar. Bra att Microsoft gör detta på rätt sätt i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaNeK:

Ska de fixa så att om man kör ett fullskärmsprogram på en skärm så får i Windows 8 alla andra skärmar typ 1 fps så det inte går se på film och spela spel samtidigt. Fixar de inte det så kan skalningsfunktioner helt ärligt dra ganska mycket åt helvete.

Det är redan fixat i 8.1 preview

Kör det själv och det fungerar som i win7

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Alla som är intresserade av detta bör kolla in den här videon. Spola till minut 24, där kör de en demo av hur det ser ut när man flyttar fönster mellan skärmar med olika upplösningar. Riktigt coolt att den ändrar storleken på fönstret/programmet automatiskt.

http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013/3-017

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av TaNeK:

Ska de fixa så att om man kör ett fullskärmsprogram på en skärm så får i Windows 8 alla andra skärmar typ 1 fps så det inte går se på film och spela spel samtidigt. Fixar de inte det så kan skalningsfunktioner helt ärligt dra ganska mycket åt helvete.

Eh, va? Du får väl skaffa en dator som pallar med det du vill göra istället för att skylla på operativsystemet?
Det enda som påverkar videouppspelning på min burk är när jag benchmarkar i furmark samtidigt. Och det betyder inte att operativsystemet är dåligt, utan att furmark fungerar som det ska.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaNeK:

Ska de fixa så att om man kör ett fullskärmsprogram på en skärm så får i Windows 8 alla andra skärmar typ 1 fps så det inte går se på film och spela spel samtidigt. Fixar de inte det så kan skalningsfunktioner helt ärligt dra ganska mycket åt helvete.

Detta har jag inte vart med om. Fungerar utmärkt för mig. Brukar spela på ena skärmen så kan grabben sitta i knät och kolla på någon barnfilm och somna.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Som omväxling en mer positiv nyhet för Windows 8.1, fast gör ju inte att man blir mer intresserad av det för det, när dom vägrar rätta till Windows 8 / 8.1 grundläggande problem som gör det oanvändbart.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt! Synd bara att dom inte kan fixa klocka på alla skärmar samtidigt...

Permalänk

Detta ser jag verkligen fram emot! Jag kopplar ofta min TV till datorn för att kolla film och lite annat, men allt blir ju så litet när man ser det på TVn så detta kommer verkligen hjälpa!!!

Permalänk
Avstängd

Ytterligare en positiv nyhet för Windows 8.1. Det gör verkligen att man blir intresserad av det, speciellt när de har fixat till 8/8.1 så mycket och att det är så användbart.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Vad menar du? Stöd för flera vadå? Om det du syftar på är att växla de program du aktivt ser på skärmen just nu finns det massvis med program som löser detta för dig. Och otroligt nog har Microsoft släppt ett program för detta.... Men vist det kommer inte med som 'standard' men inte precis svårt att fixa.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881.aspx

Om det är något annat du syftar på så vist säg till men lösningar finns till ditt obefintliga problem.

----

Personligen välkomnar jag dynamisk DPI per program, just nu går det bara att ställa in en global och sedan disabla per program. Många program, speciellt spel har seriösa problem med vissa DPI inställningar ( bland annat hela Unreal Engine ).

Kommer välkomna detta, speciellt på skärmar med hög DPI.

Jag har testat liknande program tidigare och de har inte fungerat bra.

Jag vill ha olika sessioner som jag kan sätta i sömnläge och återuppta allt eftersom jag jobbar med olika projekt och program. Drygt att hålla på att stänga och starta upp ett gäng olika program hela tiden beroende på vad jag skall göra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Som omväxling en mer positiv nyhet för Windows 8.1, fast gör ju inte att man blir mer intresserad av det för det, när dom vägrar rätta till Windows 8 / 8.1 grundläggande problem som gör det oanvändbart.

Grundläggande problem som gör det oanvändbart? Menar du startmenyn blir jag nästan irriterad.

Globalt sök - fixat
Starta till desktop - fixat
Startknapp som hjälper nya användare - fixat

Metro och apparna där dras med en hel del problem men de är lätta att undvika. Utöver detta finns förbättringar mot windows 7 som du kan läsa om i Strejfs trådar

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall man med 8.1 kan klona två skärmar med olika upplösning?
Har en skärm på 2560x1440 och en projektor på 1920x1080. Hade varit skönt att kunna klona, istället för att behöva flytta över fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

Någon som vet ifall man med 8.1 kan klona två skärmar med olika upplösning?
Har en skärm på 2560x1440 och en projektor på 1920x1080. Hade varit skönt att kunna klona, istället för att behöva flytta över fönster.

Det är inget problem. Problemet finns bara om man kör flera skärmar i Eyefinity, då skärmar inte kan klonas om de tillhör en bildskärmsgrupp som t.ex. Eyefinity.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Det är inget problem. Problemet finns bara om man kör flera skärmar i Eyefinity, då skärmar inte kan klonas om de tillhör en bildskärmsgrupp som t.ex. Eyefinity.

För mig är det ett problem. I Win8 kan man inte klona olika upplösningar och ändå fylla ut båda skärmarna. Den skärmen med högre upplösning får således nöja sig med svarta kanter runt om skrivbordet.

Permalänk
Skrivet av j.micke:

Någon som vet ifall man med 8.1 kan klona två skärmar med olika upplösning?
Har en skärm på 2560x1440 och en projektor på 1920x1080. Hade varit skönt att kunna klona, istället för att behöva flytta över fönster.

Det skulle vara jävligt nice att kunna. Personligen tror jag dock inte att det kommer gå i Windows på ett bra tag, då dom flesta program saknar stöd för skalning. Men hoppas kan man.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av j.micke:

Någon som vet ifall man med 8.1 kan klona två skärmar med olika upplösning?
Har en skärm på 2560x1440 och en projektor på 1920x1080. Hade varit skönt att kunna klona, istället för att behöva flytta över fönster.

Skrivet av j.micke:

För mig är det ett problem. I Win8 kan man inte klona olika upplösningar och ändå fylla ut båda skärmarna. Den skärmen med högre upplösning får således nöja sig med svarta kanter runt om skrivbordet.

Skrivet av n_sandstrom:

Det skulle vara jävligt nice att kunna. Personligen tror jag dock inte att det kommer gå i Windows på ett bra tag, då dom flesta program saknar stöd för skalning. Men hoppas kan man.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm.. jag har inga problem att klona två skärmar med upplösning 1600x900 och 1680x1050 utan att få några svarta kanter i Windows 8.1. Beror det på att upplösningarna är så pass lika varandra?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Perfekt. Hoppas Microsoft avancerar med en minimiupplösning på 1680x1050, så man aldrig behöver återse 1366x768 igen.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av strejf:

Hmm.. jag har inga problem att klona två skärmar med upplösning 1600x900 och 1680x1050 utan att få några svarta kanter i Windows 8.1. Beror det på att upplösningarna är så pass lika varandra?

Hur då? Jag kan inte ens välja att ha olika upplösning på skärmarna när jag klonar.

I Windows inställningar för upplösning finns det bara en gemensam lista för bägge skärmarna, och i Nvidia's kontrollpanel är listan inaktiverad för den sekundära skärmen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Hur då? Jag kan inte ens välja att ha olika upplösning på skärmarna när jag klonar.

I Windows inställningar för upplösning finns det bara en gemensam lista för bägge skärmarna, och i Nvidia's kontrollpanel är listan inaktiverad för den sekundära skärmen.

Jag behövde inte göra ett enda dugg, valde bara att klona skärmen och så blev det rätt. Kanske har det att göra med märket på grafikkortet/drivrutin att göra? Eller det faktum att jag körde på en bärbar dator och extern skärm med VGA?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag behövde inte göra ett enda dugg, valde bara att klona skärmen och så blev det rätt. Kanske har det att göra med märket på grafikkortet/drivrutin att göra? Eller det faktum att jag körde på en bärbar dator och extern skärm med VGA?

För att förtydliga. Kör du olika upplösning på dom två skärmarna, eller kör du samma upplösning trots att den ena skärmen är tillverkad för en annan?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

För att förtydliga. Kör du olika upplösning på dom två skärmarna, eller kör du samma upplösning trots att den ena skärmen är tillverkad för en annan?

Ja det står bara en upplösning i bildskärm/upplösning. Så det verkar vara samma upplösning på båda trots att den ena skärmen är tillverkad för en annan upplösning.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...