Micron lovar billigare SSD med flashminne i 16 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Micron lovar billigare SSD med flashminne i 16 nanometer

Minnesjätten Micron är igång med förproduktion av flashminneskretsar i 16 nanometer, som ska ge marknadens högsta lagringstäthet till den lägsta kostnaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Låter trevligt, mer lagring utan plattor till folket!
Synd bara att det är så förhållandevis långt bort....

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast

Det är detta jag älskar med datorer. Inom andra områden så blir saker antingen billigare att tillverka, eller bättre. Här lyckas man med båda, så jäkla nice!

Permalänk
Medlem

Billigare ssder? Hell Yeah!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kanske 4 kr/GB?

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Micron, Samsung eller annan, båda nyheterna är positiva hur som helst

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ge mig 4TB SSD för 1500kr så är jag nöjd..... För ett tag åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det är detta jag älskar med datorer. Inom andra områden så blir saker antingen billigare att tillverka, eller bättre. Här lyckas man med båda, så jäkla nice!

I vilket avseende är det bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aliassund:

I vilket avseende är det bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Högre lagringsdensitet = mer data på samma yta = SSDer med större lagringsutrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Högre lagringsdensitet = mer data på samma yta = SSDer med större lagringsutrymme

Det är ju inget väsentligt hinder idag eftersom man redan kan få 500GB diskar i en liten formfaktor. Däremot är det bekymmersamt hur antalet skrivningar per cell minskar drastiskt när feature siden minskas ytterligare. Det är väl redan nere på runt 4000? Med dessa nya teknologier förvärras det ytterligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Alltid roligt med billigare SSD'er, dock så har dom sjunkit en hel del i pris sen jag köpte mina först
Tror jag pröjsade 1100:- för min Corsair F60 60GB, sen 1500:- för min 120GB A-DATA S511

Börjar bli dags att byta ut den med då den är trångbodd, men kommer att vänta tills 500GB hamnar iaf runt 2500:- vilket inte borde vara så orimligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aliassund:

Det är ju inget väsentligt hinder idag eftersom man redan kan få 500GB diskar i en liten formfaktor. Däremot är det bekymmersamt hur antalet skrivningar per cell minskar drastiskt när feature siden minskas ytterligare. Det är väl redan nere på runt 4000? Med dessa nya teknologier förvärras det ytterligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör det alltså? Ja då är det ju illa

Permalänk
Avstängd

Jag skaffar inte en större SSD innan de klarar mer skrivingar!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag skaffar inte en större SSD innan de klarar mer skrivingar!

Tror faktiskt inte det är något som prioriteras för konsumentmarknaden eftersom "normalt" användade inte anses kräva mer. Men tycker nog att SSD för server och klustermarknaden borde se annorlunda ut. Själv är jag lite som Du, tycker det är skit. Jag ser framför mej en förändring hur program och system kommer att använda diskar nu när SSD inte längre är ett sådan flaskhals. Då kommer användandet att öka och dagens modell av den typiske användaren gäller inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det gör det alltså? Ja då är det ju illa

Japp, ingen bättring i sikte som jag känner till. Fast det blir nog ett himla liv när de första generationerna av SSD börjar droppa ur utan förvarning och folk börjar förlora data.

Permalänk
Medlem

"Micron’s new 16nm NAND process provides the greatest number of bits per square millimeter at the lowest cost of any MLC device in existence."

Beror väl på vilken yield de har på sin process, eller?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av THB:

Alltid roligt med billigare SSD'er, dock så har dom sjunkit en hel del i pris sen jag köpte mina först
Tror jag pröjsade 1100:- för min Corsair F60 60GB, sen 1500:- för min 120GB A-DATA S511

Börjar bli dags att byta ut den med då den är trångbodd, men kommer att vänta tills 500GB hamnar iaf runt 2500:- vilket inte borde vara så orimligt.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/samsung-500gb840basic/179372.7072/?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aliassund:

Japp, ingen bättring i sikte som jag känner till. Fast det blir nog ett himla liv när de första generationerna av SSD börjar droppa ur utan förvarning och folk börjar förlora data.

Då är det på sätt och vis bra att de är små för då tvingas man att lagra data på annat sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag skaffar inte en större SSD innan de klarar mer skrivingar!

Tja, en 250gb disk med celler som klarar 1k p/e cykler tål lika stor mängd skrivningar som en 60gb disk men celler som klarar 4k cykler. En av anledningarna till att ssd:er blivit så pass billiga som de är nu är det faktum tt man gått över till celler i mindre tillverkningsteknik vilket då ledet till mindre tålighet för skrivningar. Man får helt enkelt välj, vettigt pris med tillräckligt bra tålighet för de stora massorna, eller dyra diskar med högre tålighet. Krångligare än så är det inte.

Skrivet av aliassund:

Tror faktiskt inte det är något som prioriteras för konsumentmarknaden eftersom "normalt" användade inte anses kräva mer. Men tycker nog att SSD för server och klustermarknaden borde se annorlunda ut. Själv är jag lite som Du, tycker det är skit. Jag ser framför mej en förändring hur program och system kommer att använda diskar nu när SSD inte längre är ett sådan flaskhals. Då kommer användandet att öka och dagens modell av den typiske användaren gäller inte längre.

Har svårt att tro att program kommer att ändra sättet de skriver till diskar på ett sådant sätt att de slits ut i förtid, skulle snarare tro att det kommer att utvecklas åt andra hållet.

Skrivet av aliassund:

Japp, ingen bättring i sikte som jag känner till. Fast det blir nog ett himla liv när de första generationerna av SSD börjar droppa ur utan förvarning och folk börjar förlora data.

Varför skulle det bli mer liv när ssd:er rasar än när vanliga hårddiskar rasar? Mig veterligen rasar vanliga hårddiskar lite då och då de med

Permalänk
Medlem

Så Microvågsugnar tillverkar SSDer alltså