Intel släpper ny stepping av styrkretsarna för Haswell – rättar USB-bugg

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper ny stepping av styrkretsarna för Haswell – rättar USB-bugg

Inom kort anländer en ny laddning moderkort i handeln med uppdaterade styrkretsar ur Intel 8-serien, som rättar till en bugg relaterad till hanteringen av USB 3.0.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En fis i universum helt enkelt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Borde dom ju löst innan dom släppte Haswell men trevligt att dom gjort det iaf.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Batman:

En fis i universum helt enkelt

Luktfri och snabb.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

En fis i universum helt enkelt

vem vet en ny stjärna kanske föds (bugg)

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Det lustigaste är att swec inte har lyckas återskapa felet

Kanske bara var en ren tillfällighet det buggar för intel

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Borde dom ju löst innan dom släppte Haswell men trevligt att dom gjort det iaf.

Du anser att de borde ha skjutit upp lanseringen bara för den här lilla skitbuggen? Skojar du eller?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Gott att det finns seriösa aktörer på marknaden som fixar sina problem istället för att försöka mörklägga dom!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Vilken lycka jag känner att jag köpte moderkort & Haswell förra veckan.

Ah, skitsamma.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Du anser att de borde ha skjutit upp lanseringen bara för den här lilla skitbuggen? Skojar du eller?

Nä men dom hade ju kunnat satsa lite pengar på att fixa den snabbt innan lanseringen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av simon253:

Nä men dom hade ju kunnat satsa lite pengar på att fixa den snabbt innan lanseringen.

En ny stepping tar i regel ~3 månader att genomföra oavsett hur mycket pengar som skjuts in och det finns inga snabba genvägar. Alternativet hade således varit att skjuta på lanseringen av Haswell för en bugg som är en mindre bagatell och i min mening onödig att lägga ner energi på att bry sig om. Som skrivet i artikeln har vi inte lyckats återskapa buggen trots upprepade försök med olika datorer (stationära och bärbara) till vårt förfogande. Andra publikationer har försökt sig på samma sak och inte heller lyckats återskapa det.

I vilket fall som helst är det självklart positivt att Intel kommer till rätta med problemet och löser buggen. Trots detta är min rekommendation att spekulanter av en ny stationär eller bärbar dator inte behöver oroa sig över vilken stepping styrkretsen har, då det inte är hela världen om man får hem en dator/moderkort innehållande den gamla steppingen.

Därutöver vill jag tillägga att kompatibiliteten med USB 3.0-tillbehör över USB 3.0-gränssnittet verkar vara bättre med Haswell. När jag testade Ultrabook med Ivy Bridge hade jag väldigt ofta problem med att USB 3.0-tillbehör inte hittades eller att de spontant tappade kontakten med datorn vid filöverföring. Jag har hittills inte stött på några sådana problem med varken Dell XPS 12 eller Asus UX31LA (som jag kommer börja skriva på nästa vecka) där det fungerat som det ska.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

B3?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Jag har exakt denna bugg pp min Asus Laptop U500V. Finns felet alltså i tidigare generation?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Är det denna bug som gör att jag måste dra ur mina Fanatec Clubsport pedaler och koppla in igen för att de ska registreras igen? Behövde jag aldrig göra på min förra. Klurigt att komma undan då jag har 100 % usb 3.0 portar lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Är det denna bug som gör att jag måste dra ur mina Fanatec Clubsport pedaler och koppla in igen för att de ska registreras igen? Behövde jag aldrig göra på min förra. Klurigt att komma undan då jag har 100 % usb 3.0 portar lol

Det märker du annars

Vad jag fattar det som så pluggas inte enheten ur eller kanske under viloläge. Men verkar ansluta igen i alla fall. Så troligt är att du märker inte av det

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Jag har exakt denna bugg pp min Asus Laptop U500V. Finns felet alltså i tidigare generation?

Kan du beskriva felet? Jag är nyfiken då jag själv har en U500VZ och testar gärna att reproducera felet hos mig om möjligt, så kan vi ta reda på ifall det är ett generellt fel eller bara på din enhet.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Vilken lycka jag känner att jag köpte moderkort & Haswell förra veckan.

Ah, skitsamma.

Hehe, du är inte ensam. Jag fick hem mina nya grejer igår, missade nyheten med en dag ;P

Säger som du....Ah, skitsamma...

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Kan du beskriva felet? Jag är nyfiken då jag själv har en U500VZ och testar gärna att reproducera felet hos mig om möjligt, så kan vi ta reda på ifall det är ett generellt fel eller bara på din enhet.

Kommer relativt ofta när jag stänger locket samtidigt som jag kör en film ifrån extern usb disk. Testa gärna både att stänga locket när filmen körs och pausa filmen innan. Nyfiken på detta så är tacksam om du citerar mig med resultatet

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Avstängd

Hoppas vi nu även får se fler moderkort med ALC1150 ljudkretsen, istället för gamla ALC898 kretsen.

Permalänk
Skrivet av Benny_k:

Kommer relativt ofta när jag stänger locket samtidigt som jag kör en film ifrån extern usb disk. Testa gärna både att stänga locket när filmen körs och pausa filmen innan. Nyfiken på detta så är tacksam om du citerar mig med resultatet

Kan oxå vara värt att kolla BIOSets "power settings" meny. Kan kanske vara nån "power to usb on sleep" eller "wake" funktion man behöver pilla på.
Alternativt att den externa USB3 hårddiskens initialiseringstid inte är tillräckligt snabb när man "väcker" datorn, och att man måste invänta denna innan man kan fortsätta kolla på videofiler därifrån.

Handlar det om USB3 och Haswell, eller är det en äldre intel-arkitektur i era datorer?
Vilket OS?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

En anledning till att jag aldrig köper ny teknologi direkt. Låter andra drabbas av barnsjukdomarna istället

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Kan oxå vara värt att kolla BIOSets "power settings" meny. Kan kanske vara nån "power to usb on sleep" eller "wake" funktion man behöver pilla på.
Alternativt att den externa USB3 hårddiskens initialiseringstid inte är tillräckligt snabb när man "väcker" datorn, och att man måste invänta denna innan man kan fortsätta kolla på videofiler därifrån.

Handlar det om USB3 och Haswell, eller är det en äldre intel-arkitektur i era datorer?
Vilket OS?

Tiden för disken att vakna kan defenitivt vara en faktor för den tar lite tid att komma igång. Ska se på BIOS med senare i veckan.

Det är Windows 8 och arkitekturen tror jag är Ivy-Bridge.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk

har det kommit några nya mioderkort än