Gigabyte ger längre garanti för SweClockers medlemmar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Curemylife:

Yja det är ju alltid trevligt med lång garanti men jag har nästan ingen datordel kvar i längre än max 3 månader...

Skrivet av Axelind:

Har aldrig uynyttjat garantitiden då det längsta nått har suttit i min dator är drygt 1 år..

Kul att höra att ni har råd!* Jag drömmer också om att en dag kunna ha vilken dator jag vill.

Men majoriteten av kunderna, även entusiasterna, drar nog inte in 50k i månaden och kan köpa vilket moderkort som helst när som helst, utan för oss handlar det om 3, 4, 5 år på samma plattform.

* Ingen sarkasm här.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hehe. He. Hehe. Hehehe. Regga serienummer, sälj kortet vidare, köparen av det begagnade kortet pajar kortet - försöker reklamera, svaret "det här moderkortet är inte registrerat på dig" kommer, och man sitter där utan garanti alls. Jättesmidigt sätt att slippa betala RMA-kostnader, och dessutom kan man påstå att man har lägre RMA-siffror, eftersom man räknar på kort man faktiskt tar emot och lagar, nekar man dem blir de aldrig del av statistiken.

Att jag inte tänkte på det här tidigare.

Skrivet av Meantek:

Nope, det är sant. Men det finns alltid en möjlighet att vara lite kreativ. Du kan t.ex. välja returadress från RMA hos vissa återförsäljare - om du skänker bort ditt moderkort till en vän kan du alltså skicka in moderkortet på RMA och få det tillbakaskickat till honom - även om garantin egentligen inte ska gälla.

Det är för övrigt frivilligt att erbjuda konsumenten bättre villkor än lagen stipulerar. Allt jag kan säga är att vi lämnar tre år på komponenter, tar butiken som ursprungligen sålt kortet emot det och reklamerar det till oss - då byter vi gladeligen ut det, eller reparerar. Vi skapar inga register utan att specificera garantivillkor för att senare trycka upp det i ansiktet på någon.

Märkliga inlägg från en företagsrepresentant må jag säga...

Permalänk
Medlem

För min del så spelar det ingen roll allt över 3 år, jag har aldrig en dator längre än det. Varför ska jag byta moderkortet om den går sönder efter 3år när den ändå har blivit utåldrad.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thx:

Märkliga inlägg från en företagsrepresentant må jag säga...

Jag måste instämma på den punkten!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Platsar detta verkligen som en nyhet?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Trevligt men hade nog gärna sett 4 års direkt orkar inte hålla på och registrera sig över allt för att få extra garanti. Annars gillar jag era modekort köper enbart era och även asus som funkat felfritt hittils.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Det enda som någonsin gått sönder när det gäller datordelar för min del är HDD, Grafikkort och ett minne. Sen har jag nog inte haft någon komponent i mer än 3 år förutom HDD som brukar få sitta i tills dom lägger av, men väljer ju dock att ha saker på dom gamla sletna diskarna som inte har någon större vikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har aldrig haft användning av garantitiden förutom för hårddiskar. Allt annat har hållt (fast då har jag aldrig överklockat hårt heller).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv

Härligt! Jag är så jävla trött på saker som går sönder.. första jag tänkte var "ska skaffa mig ett gigabyte moderkort"

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många grafikkort och moderkort jag har lyckats förstört från Gigabyte (ESD-skador) så kan jag nog tänka mig att köpa grejor där ifrån i framtiden.

Luktar för övrigt "Pappa betalar" på flera inlägg innan mitt.. Ni är inte roliga, eller glädjespridande, skall ni veta!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Lite fånigt, men ganska gulligt ändå
Mitt nuvarande Gigabyte-moderkort fyllde dock 5 år i juni.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk

Alltid trevligt men längre garanti.

Kör gigabyte på grafiken endast dock men men.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ från Gigabyte! Köpte ett m-itx gigabyte-moderkort häromdagen så det kom ju lägligt Har även ett grafikkort från Gigabyte, ett Geforce Gtx-460 som snurrat några år nu. Still going strong (Spelar inget)

Hur fan tänker ni som klagar, när ett företag erbjuder längre garantitid? Hur man än vrider och vänder på det så är det väl för fasen aldrig dåligt att ett företag erbjuder längre garantitid? "Vidrigt" skrev nån, för fan skärp till dig. Om dom nu vill erbjuda sweclockers-kunder den förmånen, tacka och ta emot eller skit i att registrera dig på deras hemsida så behöver du ju inte använda erbjudandet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hehe. He. Hehe. Hehehe. Regga serienummer, sälj kortet vidare, köparen av det begagnade kortet pajar kortet - försöker reklamera, svaret "det här moderkortet är inte registrerat på dig" kommer, och man sitter där utan garanti alls. Jättesmidigt sätt att slippa betala RMA-kostnader, och dessutom kan man påstå att man har lägre RMA-siffror, eftersom man räknar på kort man faktiskt tar emot och lagar, nekar man dem blir de aldrig del av statistiken.

Att jag inte tänkte på det här tidigare.

Skrivet av Meantek:

Nope, det är sant. Men det finns alltid en möjlighet att vara lite kreativ. Du kan t.ex. välja returadress från RMA hos vissa återförsäljare - om du skänker bort ditt moderkort till en vän kan du alltså skicka in moderkortet på RMA och få det tillbakaskickat till honom - även om garantin egentligen inte ska gälla.

Det är för övrigt frivilligt att erbjuda konsumenten bättre villkor än lagen stipulerar. Allt jag kan säga är att vi lämnar tre år på komponenter, tar butiken som ursprungligen sålt kortet emot det och reklamerar det till oss - då byter vi gladeligen ut det, eller reparerar. Vi skapar inga register utan att specificera garantivillkor för att senare trycka upp det i ansiktet på någon.

Och där försvann all min respekt för MSI... Om man jobbar som en företagsrepresentant så bör man tänka efter både en och två gånger innan man skriver något sådant i ett forum. Sen att ge 4 år istället för 3 år känns mer som en PR-kupp istället för någon verklig kundnytta känns mindre relevant.

Sen så är jag osäker på om ditt "kreativa" förslag ens är lagligt? Hos företag som enligt dess policy inte erbjuder garanti till andrahansköpare vill säga. Ligger nog i gråzonen för bedrägeri.

Permalänk
Avstängd

JA jag va väl en av dom som tog akt av dealen 4års extra garanti ,då jag nu köpte mitt gigabyte z87-oc ,Jag måste tacka gigabyte då jag nu fick en extra present från dom va vist nummer 4, som fick en sådan så helt klart värt då det nu va gratis att upgradera

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd