Permalänk
Medlem

Bästa spelmotorn

Hej alla,

Vore intressant att höra vilken spelmotor ni tycker är bäst. Detta gäller enbart FPS och PC. Både grafik och prestanda ska tas med i bedömningen.

Mitt självklara val blir Cryengine 3. På den rigg jag kör nu så är det ingen motor som ens kommit i närheten. Det är väldigt förvånande att spelutvecklare envisas med Unrealmotorn som inte ens är i närheten av att vara lika bra.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Hej alla,

Vore intressant att höra vilken spelmotor ni tycker är bäst. Detta gäller enbart FPS och PC. Både grafik och prestanda ska tas med i bedömningen.

Mitt självklara val blir Cryengine 3. På den rigg jag kör nu så är det ingen motor som ens kommit i närheten. Det är väldigt förvånande att spelutvecklare envisas med Unrealmotorn som inte ens är i närheten av att vara lika bra.

Jag måste säga att jag gillar frostbite 3 mer än cryengine, så den får min röst.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Jag skulle nog säga Source. Det är inte den snyggaste motorn men den är extremt optimerad, det går liksom att driva runt L4D2 på en Mac unibody från 2010. Den fungerar också i Windows, Linux och Mac OSX vilket väldigt få motorer gör. Det ska bli väldigt kul att se hur Source 2 kommer se ut.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Tycker nog Unreal motorn överlag är bäst, enkel motor att jobba med samt tycker jag den är väldigt väl optimerad. Visst, kanske inte pungar ut samma grafik som Cryengine men den går mycket bättre på äldre system och kan få fram riktigt ögongodis.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Unreal Engine 4
Frostbite 3
CryEngine 3

Dessa motorer är bäst just nu.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag tror nog man kan åstadkomma betydligt mer med Unrealmotorn, det är väl bara utvecklarna som måste ta hänsyn till att alla inte kanske har samma mosterrigg som du. Sen utvecklas/anpassas väl det mesta till konsoler först och främst och portas därefter till PC. Kvalitén beror väl på hur bra porten är.

Vad gäller bästa motorn så skulle jag säga Source. Den har ju några år på nacken och är långt ifrån snyggast men jag gillar bara hur den känns och spelar (musen etc.).

Permalänk
Medlem

Det finns flera spel som verkligen segar med Unreal motorn. Typ Spec Ops: The line (som för övrigt är ett grymt underskattat spel).

Det är just balansen grafik prestanda som gör att jag tycker Cryengine är bäst. Mig veterligen kan jag inte komma på något annat spel som är lika snyggt och flyter lika bra.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Hej alla,

Vore intressant att höra vilken spelmotor ni tycker är bäst. Detta gäller enbart FPS och PC. Både grafik och prestanda ska tas med i bedömningen.

Mitt självklara val blir Cryengine 3. På den rigg jag kör nu så är det ingen motor som ens kommit i närheten. Det är väldigt förvånande att spelutvecklare envisas med Unrealmotorn som inte ens är i närheten av att vara lika bra.

Då jag tycker att visuella effekter är sekundärt, är det mer fysiken i motorn jag är intresserad av.

Just nu tycker jag att det är Frostbite som leder.
Jag har bara erfarenhet av Frostbite 3, i BF3, men den har helt ändrat min syn på FPSer.
Ett FPS utan förstörbar miljö tar ju bort all kreativitet.

En annan motor som bör nämnas är Source, den funkar på all HW och alla OS.
Ett givet val för utvecklare som vill göra riktiga multi-plattform spel.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Då jag tycker att visuella effekter är sekundärt, är det mer fysiken i motorn jag är intresserad av.

Just nu tycker jag att det är Frostbite som leder.
Jag har bara erfarenhet av Frostbite 3, i BF3, men den har helt ändrat min syn på FPSer.
Ett FPS utan förstörbar miljö tar ju bort all kreativitet.

En annan motor som bör nämnas är Source, den funkar på all HW och alla OS.
Ett givet val för utvecklare som vill göra riktiga multi-plattform spel.

Du menar väl Frostbite 2 i BF3. Frostbite 3 kommer väl i BF4.

Permalänk
Medlem

Source alla dagar i veckan.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Då jag tycker att visuella effekter är sekundärt, är det mer fysiken i motorn jag är intresserad av.

Just nu tycker jag att det är Frostbite som leder.
Jag har bara erfarenhet av Frostbite 3, i BF3, men den har helt ändrat min syn på FPSer.
Ett FPS utan förstörbar miljö tar ju bort all kreativitet.

En annan motor som bör nämnas är Source, den funkar på all HW och alla OS.
Ett givet val för utvecklare som vill göra riktiga multi-plattform spel.

Lite offtopic, men gillar du förstörbara miljöer bör du testa Bad Company 2. Mycket roligare än BF3 eftersom i princip allt går att förstöra, till skillnad från BF3.

ont: Source har ju mycket bättre fysik än Frostbite 2 (det är 2, inte 3, som används i BF3) där de har blandat in Havok engine.

Skrivet av skibbetyskott:

Frostbite 3 ...

Som inte har släppts än.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Build eller BRender tycker jag om

Permalänk

Måste också säga Source faktiskt.

Frostbite har galet bra ljud men jag prioriterar fysik högre. Där ligger inte frostbite så bra till, tyvärr...

Hoppas att Frostbite 3 får bra förbättringar på den fronten. (Jag vet att Frostbite 2 sköter det här med bullet travel times och ljudets hastighet väldigt snyggt, men det hjälper liksom inte när flygplan kan krascha in i marken och träd faller på konstiga sätt.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Hedersmedlem

Som helhet måste även jag säga Source.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Source eftersom det har så bra fysik.

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
OS: Windows 7 64-bitars samt Ubuntu
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Medlem

Min röst går till frostbite 2 (3:an lär nog bli bättre)
Mest PGA destruction

men cryengine är riktigt bra den med (en blandning skulle ju vara perfekt )

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Måste rösta på Source, bra fysik, väl optimerat och ser inte allt för taskigt ut.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

Source är min absoluta favorit! Krångelfritt, relativt snyggt för att vara såpass gammal, sinnessjukt modvänligt och allmänt härlig Lirar nästan bara sourcespel.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Hehe garvar åt när folk säger att det är mycket mer förstörbar miljö i bad company 2, eller det finns ju knappt några byggnader överhuvudtaget. en bas ute skogen med 1 hus joo visst.

Permalänk
Medlem

Source tar mitt pris om man tänker på bildkvalité/prestanda. I bildkvalité/förstörbarhet är frostbite motorn mitt val. Unreal har jag aldrig gillat känns för "hård" på något sätt och cryengine är inte ens nära snygg nog med tanke på hur mycket prestanda den kräver.

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

Förväntar mig mycket av Unreal Engine 4.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av TrueCroj:

Hehe garvar åt när folk säger att det är mycket mer förstörbar miljö i bad company 2, eller det finns ju knappt några byggnader överhuvudtaget. en bas ute skogen med 1 hus joo visst.

Pfft finns ju några statsbanor så som Oasis och Cold war där du kan förstöra nästan alla hus !

OT. Tycker nog bäst om Cryengine !

Visa signatur

Arch Linux + Mate + Herbstluftwm = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Tycker nog Unreal motorn överlag är bäst, enkel motor att jobba med samt tycker jag den är väldigt väl optimerad. Visst, kanske inte pungar ut samma grafik som Cryengine men den går mycket bättre på äldre system och kan få fram riktigt ögongodis.

håller med här :3
Dessutom kom de väl med en variant som funkar till android och IOS också...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb