Vid ett garanti-ärende hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Vid ett garanti-ärende hur funkar det?

http://www.groupon.se/deals/hela-sverige/TipTop/23950388

Någon som kan förklara det här för mig? Om mobilen går sönder hur funkar det då? Betalar företaget frakten fram och tillbaka för att reparera mobilen?

Mvh

Mazin

Permalänk
Medlem

Det bör dom göra, kolla med företaget som du köpte mobilen ifrån, och länken funkar inte så du vet.
om du har bifogat skadan på mobilen så är det via ditt försäkringsbolag och är det fabrikations fel så är det tillverkaren alternativ företaget/butiken som ska laga den.

//ODM

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

Det bör dom göra, kolla med företaget som du köpte mobilen ifrån, och länken funkar inte så du vet.
om du har bifogat skadan på mobilen så är det via ditt försäkringsbolag och är det fabrikations fel så är det tillverkaren alternativ företaget/butiken som ska laga den.

//ODM

Menar du att om det nu blir fabrikationsfel alltså något tekniskt fel då kommer samsung själv ta hand om ärendet.

Fixade länken.

Permalänk
Medlem

kolla med butiken eller vart du nu köpte mobilen ifrån, annars kan du kika på Samsungs hemsida www.samsung.se
där kan du nog kolla upp vad du ska göra.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Ouch, vill tyvärr höja ett varningens finger och meddela att groupon inte är något att ha större tillit för. De har gott om konsumentverksanmälningar för både det ena och det andra. Jag hoppas att de åtminstone ibland kan hantera ärenden väl och att allt löser sig för dig. Skulle det bli krångligt så ta reda på dina rättigheter och var ihärdig att få igenom dem...

EDIT: Här är iallafall köpvillkoren som groupon länkat till, för just ditt köp, även kontaktuppgift, om nu groupon vill att kunden ska kontakta leverantören direkt...: http://www.mytiptop.fr/en/content/3-terms-of-use

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

kolla med butiken eller vart du nu köpte mobilen ifrån, annars kan du kika på Samsungs hemsida www.samsung.se
där kan du nog kolla upp vad du ska göra.

Sannolikt kommer inte Samsung Sverige ta i telefonen med tång om mobilen kommer från Frankrike.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

kolla med butiken eller vart du nu köpte mobilen ifrån, annars kan du kika på Samsungs hemsida www.samsung.se
där kan du nog kolla upp vad du ska göra.

Skrivet av Tedvin:

Ouch, vill tyvärr höja ett varningens finger och meddela att groupon inte är något att ha större tillit för. De har gott om konsumentverksanmälningar för både det ena och det andra. Jag hoppas att de åtminstone ibland kan hantera ärenden väl och att allt löser sig för dig. Skulle det bli krångligt så ta reda på dina rättigheter och var ihärdig att få igenom dem...

Butiken verkar vara någon mindre fransk butik, groupon kundsupport sa tidigare idag att vid ett fel ska försäljaren stå för reparation men vad jag tänkte är om det skulle bli problem med det. Kan man då skicka direkt till samsung under första året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Sannolikt kommer inte Samsung Sverige ta i telefonen med tång om mobilen kommer från Frankrike.

Ska jag låta bli att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazey95:

Ska jag låta bli att köpa?

Det är upp till dig.
Litar inte ett skit på det företaget.
Det är nog inte kul om du får problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazey95:

Ska jag låta bli att köpa?

Tycker du ska låta bli, med tanke på alla skriverier om just groupon och mobil och elektronikköp som genomförts genom diverse utlandsbutiker, inte värt det när de börjar krångla vid eventuellt garantiärende, och lokala serviceverkstäder vägrar ta emot returen/garantiärendet etc

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Jag gillar konsumentverket.
Rätt lättförståeligt och en hel del matnyttig information.
I övrigt är konsumentrådgivare oftast rätt trevliga att ha att göra med.

http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Tele-tv-och-intern...
"Vad vet du om företaget?
Ta reda på fakta om företaget. Finns företagets namn, fullständiga adress, e-postadress och telefonnummer på webbplatsen?"

http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Tele-tv-och-intern...

"Tänk på att reklamationsrätten kan vara kortare om du har handlat från ett annat EU-land. Inom EU är reklamationsrätten minst 2 år. Om du har handlat utanför EU kan du inte räkna med att ha någon reklamationsrätt över huvud taget.

När du reklamerar en vara du har köpt på Internet ska säljaren stå för returfrakten."

Permalänk
Medlem

Inga garantier är giltiga i Sverige om telefonen är från Frankrike eftersom Samsungs telefoner är regionsbundna. Det betyder att vid garantiärende blir du ganska körd ifall företaget du köpte den av väljer att inte hjälpa dig eller har konkat/gått under jord.

Köp en lur med ett 24 mån abonnemang istället om du verkligen behöver ny och vill betala lite mindre för telefonen!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa, låter bli att köpa den.

Mvh

Mazin