AMD kontrar inte Geforce GTX Titan – siktar istället på 700-serien

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Det som händer är att den enes död, är den andres bröd.
Storknar AMD´s GPU division, så kommer Intel att ta upp kampen mot Nvidia, mer seriöst på detta område.
Storknar deras CPU division, så kommer det förmodligen nån annan, och tar upp kampen.

Ska mycket till för att Intel ska kunna konkurrera med Nvidia i prestandasegmentet. De försökte en gång i tiden men misslyckades ganska grovt. Deras APU teknik är inte heller något att hurra för.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Suck....jag som ville se Radeon slå GeForce som när Nvidia var kung med GeForce 4600 och ATI kom ut med Radeon 9700 Pro....
För att sedan se Nvidia slå tillbaka med GeForce 6800GT och så gick karusellen vidare....Nu däremot får man nöja sig med "ja vi siktar mot GTX 770...." <---- Ja....det är inte vad jag väntade mig!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

AMD verkar ju inte alls bry sej om vem som är "bäst" längre.. Hur kan man, hur kan man..Va sån?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Hade vart bäst för AMD om dom kund släppa ett kort som presterade lika bra som ett gtx 780 fast för 1000 spänn billigare...dom skulle gå i sjuk vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Hade vart bäst för AMD om dom kund släppa ett kort som presterade lika bra som ett gtx 780 fast för 1000 spänn billigare...dom skulle gå i sjuk vinst.

Eller i förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Eller i förlust.

beroende på om alla nvidia fanboys kan släppa nvidia 1 generation och köpa ett AMD istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Hade vart bäst för AMD om dom kund släppa ett kort som presterade lika bra som ett gtx 780 fast för 1000 spänn billigare...dom skulle gå i sjuk vinst.

Tja, inte omöjligt att Nvidias 780 redan är 1000 spänn billigare än idag när AMD's motdrag kommer så sent. Ska de lägga sig ännu billigare blir det nog svårt att få utvecklingskostnaderna att gå ihop gissar jag på tyvärr. Det är bra om det iallafall finns en stark konkurrent till blå laget.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Har aldrig riktigt fattat allt gnäll kring strömförbrukning på datorkomponenter, i jämförelse med många andra hemprodukter så drar inte datorkomponenter så mycket att det märks på elräkningen om man väljer ett strömsnålare grafikkort eller inte.

Strömförbrukning = värmeutveckling = höga fläckthastigheter = högljudd dator
De flesta kan nog komma överrens över att AMDs kort är allt annat än tysta.
Sedan att de sprider värme i chassit vilket värmer upp övriga komponenter är ju ingen fördel heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonathan82:

Strömförbrukning = värmeutveckling = höga fläckthastigheter = högljudd dator
De flesta kan nog komma överrens över att AMDs kort är allt annat än tysta.
Sedan att de sprider värme i chassit vilket värmer upp övriga komponenter är ju ingen fördel heller.

AMD kort med eftermarknadskylare är väldigt tysta. Deras referenskylare håller dessutom bättre klass än vad de på GTX 600 serien gör. Både tysare och svalare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av jonathan82:

Strömförbrukning = värmeutveckling = höga fläckthastigheter = högljudd dator
De flesta kan nog komma överrens över att AMDs kort är allt annat än tysta.
Sedan att de sprider värme i chassit vilket värmer upp övriga komponenter är ju ingen fördel heller.

Du har inte sett nvidias konstruktion till referenskylare då?
Väldigt plastiga högljudda och rasslar, även fast de drar mindre ström
Säger inte att amds referenskylare är bra heller men nvidias är väldigt dålig
Så att bara för det drar mindre ström blir det inte automatiskt tystare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Du har inte sett nvidias konstruktion till referenskylare då?
Väldigt plastiga högljudda och rasslar, även fast de drar mindre ström
Säger inte att amds referenskylare är bra heller men nvidias är väldigt dålig
Så att bara för det drar mindre ström blir det inte automatiskt tystare

Tycket 780 och Titan referenskylare är grym och bättre än många specialkylare

Permalänk
Skrivet av Nekhii:

Tycket 780 och Titan referenskylare är grym och bättre än många specialkylare

Räknar inte dem korten då de är lite speciella, men nvidia gjorde verkligen ett bra jobb med den kylaren
Syftade mer på 600 seriens kylare och korten under gtx 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag räknar med 30 W skillnad nu då. Med två grafikkort blir det 60 W.

Vi har med två grafikkort alltså en månatlig förbrukning som är 60 W * 30 * 24 h = 43,2 kWh högre. Alltså i runda tal en femtiolapp mer per månad om man har igång datorn konstant osv. Det blir 600 kr på ett år. Det är inte alla som tycker att det är en struntsumma. Framförallt när man får exakt INGENTING för det.

Och jag har gärna en dator som drar så lite som möjligt, för det blir extremt varmt i mitt rum när jag spelar och solen legat på hela dagen. Nej, jag kan inte öppna fönstret, för då inleds omedelbart en invasion av insekter.

Dessutom, det är ju de små "struntsummorna" som med tiden blir stora sänkningar av datorers strömförbrukning.

Du var ju en rolig prick.
Om vi tar två 780 så går de på i runda slängar 12000:-
Tar vi i stället två törstiga 7970 så kostar dom ca 6800:-
Dvs 5200 :- billigare. Med en förbrukning på 600 kronor mera så tar det ca 8,5 år innan det börjar bli dyrare.
Så varför klaga för småpengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

AMD verkar ju inte alls bry sej om vem som är "bäst" längre.. Hur kan man, hur kan man..Va sån?

Tror du på det du skriver själv?

Skiter en häst vart den vill?

Klart att dom bryr sig.
Klart att dom vill ha det värsta kortet på marknaden.
Det kvittar vilket område man går in på, kan man vara bäst, så lönar det sig i skrytfaktorn

Jag kan lova att dina ord "dom verkar ju inte alls bry sej om vem som är bäst" är väldigt tomma ord.

Skrivet av Nekhii:

Tycket 780 och Titan referenskylare är grym och bättre än många specialkylare

Helt klart är dom grymma. Men om några månader så är dom inte så bra längre, för då kommer nya lösningar med egenkomponerade kylare som får referenskylarna att blekna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av micke7406:

Du var ju en rolig prick.
Om vi tar två 780 så går de på i runda slängar 12000:-
Tar vi i stället två törstiga 7970 så kostar dom ca 6800:-
Dvs 5200 :- billigare. Med en förbrukning på 600 kronor mera så tar det ca 8,5 år innan det börjar bli dyrare.
Så varför klaga för småpengar

Jag jämförde aldrig 7970 mot 780. Jag använde enbart siffran 30 W.

7970 vs 680?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Tror du på det du skriver själv?

Skiter en häst vart den vill?

Klart att dom bryr sig.
Klart att dom vill ha det värsta kortet på marknaden.
Det kvittar vilket område man går in på, kan man vara bäst, så lönar det sig i skrytfaktorn

Jag kan lova att dina ord "dom verkar ju inte alls bry sej om vem som är bäst" är väldigt tomma ord.

Det var mest en sammanfattning av den generella stämningen i många av kommentarerna här i tråden!
Du är givetvis fri att betrakta tomheten mellan orden bäst du vill
Men tycker du, allvarligt. Att "vi siktar på gtx700-serien istället" låter som ett försök att vara bäst?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Avstängd

Tycker det är bra att dom inte kontrar GTX Titan.

GTX Titan är ändå inget "riktigt" kort, det är mer en publicitetsgrej och en onödigt dyr e-penis som drar onödigt mycket ström.

AMD gör helt rätt i att inte kontra GTX Titan.
AMD borde istället satsa på kort som är mer mainstream, som efterfrågas på marknaden och försöka göra något attraktivt där.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Tycker det är bra att dom inte kontrar GTX Titan.

GTX Titan är ändå inget "riktigt" kort, det är mer en publicitetsgrej och en onödigt dyr e-penis som drar onödigt mycket ström.

AMD gör helt rätt i att inte kontra GTX Titan.
AMD borde istället satsa på kort som är mer mainstream, som efterfrågas på marknaden och försöka göra något attraktivt där.

Nog var det ett riktigt kort alltid men det utvecklades inte med spelmarknaden i åtanke utan det är designat för GPGPU. Sen kunde de passa på att sälja lite lägre binnade kort som Geforce vilket genererade mängder av uppmarksamhet. Hade Nvidia inte haft Tesla och satsat på mycket på deras CUDA och GPGPU hade de aldrig designat GK110. Men att säga att det bara är ett skrytbygge är att förenkla lite för långt. De behövde något nytt för Tesla och Quadro. Deras Fermi-kort började bli gamla och folk ville ha mer prestanda och framförallt lägre strmförbrukning. GK104 var inte ens i närheten av en ersättare och i många fall var kort baserade på GTX 580 betydligt bättre än kort baserade på GTX 680. Faktum är att ett GTX 580 i flera fall var bättre än deras Tesla K10 som är samma som ett GTX 690, det vill säga två GK104 rådde inte riktigt på ett GTX 580 som beräkningskort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tror AMD siktar rätt. Om de lyckas fixa microstutteringen och ligga på jämn nivå med 780 med ungefär samma strömförbrukning och till ett lägre pris så bör folk fatta att det är dags att köpa AMD.

Kanske att man byter upp sig när AMD släpper nästa serie, annars duger 570 rätt bra fortfarande.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Är besviken på AMD att de inte ska satsa på en utmanare för Titan. Det är inte precis bra för konkurrensen. Vet inte, men det känns som om AMD bara tappar och tappar, de ligger en bra bit bakom Intel på processorsidan och har gjort så i många år, ska det nu bli likadant på grafikkortssidan? Finns en risk att Intel och Nvidia snart får härja fritt.

Tror inte att de kan härja helt fritt, men däremot så kommer nog AMD att försöka få lite mer lönsamhet i sitt bolag genom att undvika marknader där de inte får tillräckligt bra betalt för sina produkter. De kommer nog att aktivt undvika de allra översta segmenten av marknaden för CPU och GPU. Istället så kommer de att försöka fokusera på marknader där de presterar bäst och kan konkurrera ordentligt. Det vill säga låg- och mellansegmentet. Där har de som tur är bra produkter att konkurrera emot Intel och Nvidia. Detta gäller speciellt kombinationen CPU/GPU på samma krets där de är ledande inom vissa segment. Därav att de tagit hem kontrakten till de senaste spelkonsollerna. Detta skall vi alla självklart vara glada för. Utan AMD så hade läget på marknaden sett mycket sämre ut.

Det sagt så hoppas även jag att AMD om några år kan komma tillbaka på de övre marknadssegmeten. Vi får hoppas att de får ordning på både sin ekonomi och produktutvecklingen för "high end".

Mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag tror vi kan räkna kallt med att AMD inte kommer göra som Nvidia och fläska till med en 551mm2 stor krets vilket iom att man fortfarande kommer ligga kvar på 28nm kommer betyda att man inte heller kommer kunna använda lika många transistorer som Nvidia.
Alltså måste AMD vara smartare och designa kretsen effektivt istället för att anamma Nvidias brute force taktik.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Förklarar dock inte varför folk gnäller över en struntsumma som 30W som vissa gör.

30 watt är en hel del värme faktiskt.
Och det blir rätt många kilowatt-timmar i längden om man tittar på hur många kort som används. Då vill man kanske stötta det energieffektivare valet av miljöskäl osv.
Dessutom är det aldrig fel att spara några kronor i månaden heller. Med en livslängd på 5 år blir det en del.

Sen handlar det för min del om att jag gillar effektivitet rent allmänt, jag ogillade Pentium 4 otroligt mycket för att den var så ineffektiv, jag gillade Pentium M som fan för att den var så galet effektiv.
Det är också det som gör en arkitektur bra eller dålig i mina ögon, hur går man framåt?
Energi-ineffektiva arkitekturer är sämre än energieffektiva, så är det bara enligt mig.

Jag var stor förespråkare av AMD från 4000-serien fram till och med 6000-serien, tycker AMD hade prisvärdare och energieffektivare kort i nästan alla prisklasser. (typ)

Senaste generationen är det lite olika, lutar klart mer åt Nvidia även om AMD har riktigt bra kort i vissa prisklasser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

AMD verkar ju inte alls bry sej om vem som är "bäst" längre.. Hur kan man, hur kan man..Va sån?

Att slåss mot Titan är helt orimligt, det är ett extremt ineffektivt kort för spel, GK110 är inte gjort för spel.

Permalänk
Medlem

Klart att det är tråkigt att de inte skiktar direkt på att ta över tronen med att superkort så glömmer vi ju lätt här att de mesta pengarna inte ligger där utan i de lägre och mellan klasserna av kort.

AMD gör nog rätt att satsa på att göra riktigt bra och prisvärda kort i mellanklassen först och försöka sälja ett stor antal istället för ett fåtal dyra kort.

Köper aldrig AMD själv men skulle vara bra om de kom med ett bra kort i 770/780 prestanda.

Permalänk
Medlem

Är det som inte jäkligt korkat att lansera det samtidigt som BF4? Skulle tro att dom flesta vill ha sitt nya grafikkort monterat och klart innan det nya spelet kommer. Med tanke på bristen på kort det alltid är i början så är det ju inte särskilt smidigt val. Släpper dom korten i början på månaden och spelet kommer i slutet av samma månad så är det en annan sak.

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MurdinE:

Tja, inte omöjligt att Nvidias 780 redan är 1000 spänn billigare än idag när AMD's motdrag kommer så sent. Ska de lägga sig ännu billigare blir det nog svårt att få utvecklingskostnaderna att gå ihop gissar jag på tyvärr. Det är bra om det iallafall finns en stark konkurrent till blå laget.

Om det presterar som jag tror och hoppas så finns noll anledning att ens fundera på lägre pris än GTX780 när det presterar liknande så är det liknande pris som gäller. Rykten säger runt 5000kr för 9970 vilket är helt i linje med dom nya och mer hälsosamma priserna som behövs för 4000kr är på inget sät bra för varken AMD eller marknaden i stort och den är viktigare än att snåljåpen får sitt kort under 4000kr när han kan köpa en/två kort under topkortet för sin budget.

Skrivet av Jacke3:

Räknar inte dem korten då de är lite speciella, men nvidia gjorde verkligen ett bra jobb med den kylaren
Syftade mer på 600 seriens kylare och korten under gtx 770

På vilket sätt är 690, titan, 780,700 speciella? Är ju lika mycket vanliga kort som 680 och 760.

Skrivet av micke7406:

Du var ju en rolig prick.
Om vi tar två 780 så går de på i runda slängar 12000:-
Tar vi i stället två törstiga 7970 så kostar dom ca 6800:-
Dvs 5200 :- billigare. Med en förbrukning på 600 kronor mera så tar det ca 8,5 år innan det börjar bli dyrare.
Så varför klaga för småpengar

INGEN kör konstant på maxload, så det tar betydligt längre tid och gör allt trams om effektförbrukning och det är dyrare el orelevant.
Likadant gör det trams om varmare kort till trams när kylarna även är snittet bättre och håller temperaturen bättre.

Skrivet av rektor:

Tycker det är bra att dom inte kontrar GTX Titan.

GTX Titan är ändå inget "riktigt" kort, det är mer en publicitetsgrej och en onödigt dyr e-penis som drar onödigt mycket ström.

AMD gör helt rätt i att inte kontra GTX Titan.
AMD borde istället satsa på kort som är mer mainstream, som efterfrågas på marknaden och försöka göra något attraktivt där.

Enligt dig är då även GTX780 en e-penis då titan är till GTX780 vad GTX 680 4GB är till GTX680 2GB fast försedd med kompressoraggregat.

Skrivet av Boman89:

Är det som inte jäkligt korkat att lansera det samtidigt som BF4? Skulle tro att dom flesta vill ha sitt nya grafikkort monterat och klart innan det nya spelet kommer. Med tanke på bristen på kort det alltid är i början så är det ju inte särskilt smidigt val. Släpper dom korten i början på månaden och spelet kommer i slutet av samma månad så är det en annan sak.

Nu vert jag inte hur du resonerar men jag försöker så mycket det går undvika trams som steam/origin och annat skräp och kräver fysiskt disk då det är det jag köper, inte en nerladdningstjänst av tvivelaktig kvalitet.

Nåt skall ju ske 26:e september, men jag anser det helt fel att snåla in och skicka med steam/originkod som medföljande spel istället för att skicka med fysiska skivan. Risken med att lansera kort före och bundla med spel som inte är släppta är just att man får med en meningslös papperslapp med kod istället för en fysisk skiva.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa 7970, ändrade mig till 780... men insåg att det är bättre att vänta till Oktober (och se om AMD kan prestera liknande eller bara sänka alla kort priser generellt). Ska bli intressant att se ifall de kan komma i närheten (+-5%) av 780 men kosta runt 4,6-4,9k:- vilket ju gör dem mer prisvärda än Nvidia + att man får med BF4 är ju inte helt fel :D.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Medlem

AMD kan göra stort på detta. Att försöka göra ett Titan-AMD version hade varit bra, men också väldigt dyrt!
AMD gör rätt i att försöka kontra de grafikkorten som nu de ''normal'' personerna har råd med.

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Nä, det lär nästan helt säkert handla om 28 nm. 20 nm är inte färdigt än för att kunna användas i massproduktion.
Jag tippar på att det blir en lättare uppfräschning av GCN, typ som man gjorde med 7790.

Ok, låter rimligt. Hur e det nu när mobiltelefoner osv tillverkas på samma tillverkningsteknik, finns risken att GPU:er helt enkelt får vänta på dessa ?

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit