Lös metalbit från eluttaget på datorn

Permalänk

Lös metalbit från eluttaget på datorn

hallå första inlägget! woop woop

Har en ASUS G53SX, metalbiten som ska sitta fast i dators elutgång har lossnat helt. Har testat pilla tillbaka den med en pincett och stoppa in laddaren, vilket funkar om jag trycker in laddarsladden hårt. Dock lossnar den varje gång jag drar ut laddarkabeln, och fastnar då alltid i mynningen av laddarsladden. Datorn är ca 15 månader gammal, reser runt en del så vet inte om de kanske har ökat slitaget på den. Hursom, har funderat på att antingen köpa strömledande lim och trycka in skiten, eller hoppas på att de är ett garantiärende och lämna in datorn. Någon som har erfarenhet av likande, eller har nått tips på vad jag bör göra?

Permalänk
Avstängd

Eluttag i datorn? Nu har du nog fått nåt om bakfoten.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Rekordmedlem

Se til att du inte kortsluter något så något brinner och posta gärna en bild på den trasiga delen så vi förstår vad det är för något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Misstänker att han menar en av de tre "metalplattorna" i vilka elkabeln kopplas in, så länge det funkar borde det inte vara någon fara men dock stor risk att kontakten bryts och du kan få skrivfel på diskar eller att det inte klarar att dra nog med el från uttaget pga dålig koppling.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Sötast

Skicka in skitet på service.

Risken är att du sabbar skiten istället och då ångrar du dig bara.

Permalänk

ledsen för en dålig förklaring, är inte helt kunnig om termerna för allting. Här är iaf bilder av vad jag menar:

Här är den gula metalbiten som har lossnat:
http://tinypic.com/view.php?pic=2itnc4j&s=5

Och är är laddarmynningen som metalbiten fastnar i:
http://tinypic.com/r/vct28o/5

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Skicka in skitet på service.

Risken är att du sabbar skiten istället och då ångrar du dig bara.

jo de är sant, men de som stör mig är att de är ett så pass litet problem, känns som att de borde vara väldigt lätt åtgärdat. så de skär i själen på mig när jag vet att jag kmr behöva punga 1-2k för att den där lilla pluppen har lossnat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IIIOmegaIII:

jo de är sant, men de som stör mig är att de är ett så pass litet problem, känns som att de borde vara väldigt lätt åtgärdat. så de skär i själen på mig när jag vet att jag kmr behöva punga 1-2k för att den där lilla pluppen har lossnat.

ledande epoxy, kanske?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

ledande epoxy, kanske?

Jo de va lite det jag tänkte, har dock aldrig använt ledande lim förrut, så jag är osäker på om den leder tillräckligt bra, hur svår den är att ta bort om de skulle visa sig att den inte fungerade samt även hur pass bra själva limmet är dvs om metalbiten ändå kmr lossna efter att jag stoppar in laddaren ett par ggr.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att byta kontakten om man vill
http://www.ebay.com/bhp/asus-g53sx-power-jack

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju att byta kontakten om man vill
http://www.ebay.com/bhp/asus-g53sx-power-jack

Sjukt fet idé :)! tack. dock är jag tekniskt inkompetent, har aldrig ens bytt ett ramminne. är de svårt att byta uttaget? sen funderar jag på om de blir problem med försäkringen om jag skulle öppna datorn?

Permalänk
Rekordmedlem

Att byta kontakt är nog ingen bra ide om du inte kan löda, en laptop är inte rätt ställe att öva.
Har ingen aning om hur ev försäkring påverkas, men om bytet görs fackmannamässigt så går det nog bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att byta kontakt är nog ingen bra ide om du inte kan löda, en laptop är inte rätt ställe att öva.
Har ingen aning om hur ev försäkring påverkas, men om bytet görs fackmannamässigt så går det nog bra.

Alright, då skiter vi i de :]