Permalänk
Medlem

radiator utan fläktar

på vintern är det kallt i Sverige! och om man kunde ta nytta utav kylan?
datorns största problem är värmen, så jag har länge velat skaffa en radiator och en stark pump sedan lägga radiatorn utanför fönstret på vintern och låta kylan kyla ner radiatorn
jag kan inte göra det pga några orsaker så jag undrar han någon annan gjort det jag har tänkt och göra?
om ni undrar hur jag ska få slangen ut så har jag 'takventil' eller vad man kallar det som man kan öppna om man tycker att fönstret blir för kallt
så om detta nu funkar så kan man köra en dator helt fläktlös på vintern
nu vill jag höra av er, har någon gjort detta?, går det och göra det? går det och inte göra det? isf varför? DISKUTERA

Permalänk
Medlem

Klart det funkar.
Se bara till att kylmediat klarar utetemperaturerna bara.
Men om du ändå skall hänga den ute så kan du ju lika gärna ha en fläkt på den och öka effektiviteten med ett par 100%.

Permalänk
Medlem

Det jag spontant kommer att tänka på som ett potentiellt problem är väl dels att vattnet kanske fryser (och kräver därför sänkning av fryspunkten med t.ex. sprit, om nu sprit är lämpligt i en vattenloop?), speciellt om pumpen inte är igång dygnet runt.

Om vattnet blir väldigt kallt så kan det kanske även bli kondensproblem inuti datorn.

Nu tänker jag alltså på norrlandsklimat, nedåt -30 grader utomhus.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det jag spontant kommer att tänka på som ett potentiellt problem är väl dels att vattnet kanske fryser (och kräver därför sänkning av fryspunkten med t.ex. sprit, om nu sprit är lämpligt i en vattenloop?), speciellt om pumpen inte är igång dygnet runt.

Om vattnet blir väldigt kallt så kan det kanske även bli kondensproblem inuti datorn.

Nu tänker jag alltså på norrlandsklimat, nedåt -30 grader utomhus.

jaaa det fick mig också tänka?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Så klart det går, du behöver bara fylla systemet med något som inte fryser under vintern, typ någon alkohol eller liknande. Du kan ju använda en passiv radiator eller en vanlig radiator. En bra grej att tänk på att ha en kran eller liknande så att du inte får varmvatten i systemet på sommaren.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

har någon tidigare gjort det här?`

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av 007onex:

jaaa det fick mig också tänka?

Skrivet av backfeed:

Det jag spontant kommer att tänka på som ett potentiellt problem är väl dels att vattnet kanske fryser (och kräver därför sänkning av fryspunkten med t.ex. sprit, om nu sprit är lämpligt i en vattenloop?), speciellt om pumpen inte är igång dygnet runt.

Om vattnet blir väldigt kallt så kan det kanske även bli kondensproblem inuti datorn.

Nu tänker jag alltså på norrlandsklimat, nedåt -30 grader utomhus.

Man kan ju använda isolerade slangar

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det jag spontant kommer att tänka på som ett potentiellt problem är väl dels att vattnet kanske fryser (och kräver därför sänkning av fryspunkten med t.ex. sprit, om nu sprit är lämpligt i en vattenloop?), speciellt om pumpen inte är igång dygnet runt.

Om vattnet blir väldigt kallt så kan det kanske även bli kondensproblem inuti datorn.

Nu tänker jag alltså på norrlandsklimat, nedåt -30 grader utomhus.

Skrivet av EvilWord:

Man kan ju använda isolerade slangar

kondensproblem då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

kondensproblem då?

jag tror att du kommer få mycket problem med kondens på slangar och block och allt som har det kalla vattnet i sig.. Dock kan jag inte mycket om kondens så någon får rätta mig.

Permalänk
Skrivet av 007onex:

kondensproblem då?

Glykol.

Visa signatur

Är åsnan en häst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jscrub123:

eller hur det fryser inte med men blir det inte kondprob för cpun när det kalla vattnet träffar varma processorn?

Permalänk
Medlem

då får sätta upp en liten test rigg och testa så att du inte tar några risker med din "riktiga" dator

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

Man kan salta vattnet om man vill sänka frystempen, glykol och annan sprit är inte ett krav. Det gör man bland annat i stora kylanläggningar för arenor t.ex.

Aquatuning säljer speciella radiatorer som är gjorda för passiva system. Men du kan lika gärna använda ett gammalt element eftersom principen är densamma.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Man kan salta vattnet om man vill sänka frystempen, glykol och annan sprit är inte ett krav. Det gör man bland annat i stora kylanläggningar för arenor t.ex.

Aquatuning säljer speciella radiatorer som är gjorda för passiva system. Men du kan lika gärna använda ett gammalt element eftersom principen är densamma.

Fast saltet i brinen på den sortens system finns inte där för att sänka smältpunkten, utan främst för att öka den specifika energikapaciteten. Förutom att sådan brine är korrosiv - glöm delar av aluminium i systemet - så är den konduktiv, vilket både leder till att det uppstår galvaniska element om olika delar i systemet består av olika legeringar, och att det blir ren katastrof om det läcker ut i datorn.

Rätt blandning av glykol och vatten är en mycket bättre idé, det går att köpa för några tior litern på vilken bensinmack som helst.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

använd kludd och vaselin för att motverka kondens... men som sagt testa innan, testa systemet utan att ha det i datorn, kludd på utsidan av blocket(överallt förutom cpu ytan)
och sen kan du använda vaselin på socket och kludd på moderkortet

rekommenderar att du skaffar dej en bilradiator istället, håller på med ett sånt projekt just nu, men ska inte ha det ute, men kan du också göra, mycketmycket mer prestanda för pengarna

och sen ville du se nåt så

http://www.sweclockers.com/galleri/1398-lian-li-utomhus-vatte...
http://www.sweclockers.com/galleri/8299-kall-vattenkylning-un...

pma de och fråga eller bara citera dem här

Skrivet av Bokenbergen:
Skrivet av Galleri:

Detta är min dator som är vattenkyld. Lian Li [Utomhus Vattenkyld] av subaru_impreza

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast saltet i brinen på den sortens system finns inte där för att sänka smältpunkten, utan främst för att öka den specifika energikapaciteten. Förutom att sådan brine är korrosiv - glöm delar av aluminium i systemet - så är den konduktiv, vilket både leder till att det uppstår galvaniska element om olika delar i systemet består av olika legeringar, och att det blir ren katastrof om det läcker ut i datorn.

Rätt blandning av glykol och vatten är en mycket bättre idé, det går att köpa för några tior litern på vilken bensinmack som helst.

Jo de har blandat ner salt i vattnet för att sänka fryspunkten, annars kan du inte gå under 0 grader utan att det fryser ihop. Det kanske inte är riktigt samma sak eftersom man delar upp systemet i två delar, men det är ett alternativ.

Det används ändå sällan aluminium i loopar längre just pga galvaniska gångar förstår inte riktigt poängen. Även ett system med en glykolblandning är rena döden för datorn om det läcker förstår inte poängen här heller.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

säkert en jättebra ide, och som nån skrev ovan, köp ett gammalt element och en cirkulationspump .. jag hade nog valt att köra två loopar, och en värmeväxlare däremellan ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

säkert en jättebra ide, och som nån skrev ovan, köp ett gammalt element och en cirkulationspump .. jag hade nog valt att köra två loopar, och en värmeväxlare däremellan ...

jaa tänkte också det, rätt så bra men kondsproblem tror du att radiatorn i huset kommer att minska de?