Galaxy S2, obrukbart batteri, rimligt bli utan nytt?

Permalänk
Medlem

Galaxy S2, obrukbart batteri, rimligt bli utan nytt?

Jo, det är nämligen så att sambons Samsung Galaxy S2 en dag bestämde sig för att skjuta "bakluckan" (alltså den bakre tunna panelen som skyddar telefonen) i luften. Det var batteriet som svällde upp till dubbel storlek. Telefonen är ca. 1,5 år gammal och vi lämnade den således till El-giganten där den inhandlats. När vi sedan får tillbaka telefonen, får vi rapport om vad som är åtgärdat, någonting med en högtalare som vi för övrigt inte märkt att det varit fel på, men kan ju ha uppstått av att batteriet betedde sig som det gjorde.

Batteriet har de inte ens tittat på då Samsung lämnar 6 mån garanti på batterier. Detta är tydligen standard. Jag kan köpa att man inte kan förvänta sig att ett batteri fungerar lika bra som vid inköpstillfället, det är självklart att det kommer tappa kräm, kanske till och med vara mycket dåligt, men inte att det är obrukbart. Det är alltså för stort för att ens sätta in det i telefonen, för att inte säga, farligt om man nu skulle forcera det och lyckas. Men det är ingenting som ersätts, då Samsung inte ersätter det. Jag tycker att det är skitsamma vad Samsung tycker, jag har handlat en telefon från El-giganten, vill att den skall vara i fungerande skick, och behöver således ett batteri. De kan för övrigt inte heller hjälpa mig få tag på ett batteri utan hänvisar till "nätsidor" för att lägga en beställning. Telefonen är alltså fortfarande obrukbar när vi lämnar El-giganten från att ha hämtat upp den från "service".

Vad kan man göra? Ska det behöva vara så att man tvingas till "nätsidor" för att få en fungerande telefon? Måste jag kontakta konsumentombudsmannen i kommunen? Eller kanske svältstrejka på parkeringsplatsen utanför? Någon som haft liknande problem eller kanske har tips på hur man kan gå tillväga för att lösa bekymret?

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Då batterier räknas som förbrukningsmaterial så är garantin i princip ditt enda skydd om något händer så att hänvisa till din reklamationsrätt fungerar tyvärr ej i detta fall.

Permalänk
Medlem

Det finns så många faktorer som kan förstöra ett batteri, och jag förstår att leverantörerna lämnar bara 6mån garanti på batteriet.
Allt beror ju på hur brukaren använder telefonen. Varmt, kallt, fuktiga miljöer.. Det kanske är fel på laddaren?

Mitt bästa råd är att leta upp ett nytt batteri och sätt i och kör vidare.

/ Y

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Avstängd

jag hade aldrig fortsatt köra på ett uppsvullet batteri specielt inte då man hört så många telefoner som exploderat. Så vist har du märkt nått innan att batteriet laddar ur fort då kan det va en liten varning att man kanske måste byta batteri. min lillebror har haft sin s2 i 2 år och den laddade ur batteriet enormt fort och batteriet svälde upp verkar vara dåliga batterier till s2an. nu har han i allfall ersatt telefonen med en annan, för telefonen stängde bara av sig oavsett han köpte nytt batteri. ska höra med min polare som köpte av min telefon (s2a hur hans beter sig den är snart 2 år den med)

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Jag hade hävdat konsumentköpslagen med hänvisan till fabriksfel!

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är ett någorlunda vanligt problem med just dessa batterier kommer du ha väldigt svårt att reklamera felet som ursprungligt. Svällande batterier kan orsakas av användaren exempelvis genom att det utsätts för kraftiga temperaturförändringar, att batteriet lagras fulladdat en tid, att det skadas fysiskt, eller vara ett faktiskt ursprungsfel. I ert fall är telefonen 1½ år gammal och har uppenbarligen fungerat fram tills nyligen så att driva ett ärende kommer knappast leda någon vart.

Skrivet av kobb3:

Jag hade hävdat konsumentköpslagen med hänvisan till fabriksfel!

Du har bevisbördan och någonting har uppenbarligen hänt med batteriet efter det tillverkades. Lycka till.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Låter som batteriet varit i en varm/fuktig miljö under längre tider. T.ex. en varm fick eller kanske handväska? Det brukar resultera att batteriet har svällt. Går ej på garanti..

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Då batterier räknas som förbrukningsmaterial så är garantin i princip ditt enda skydd om något händer så att hänvisa till din reklamationsrätt fungerar tyvärr ej i detta fall.

Skrivet av Yoshien:

Det finns så många faktorer som kan förstöra ett batteri, och jag förstår att leverantörerna lämnar bara 6mån garanti på batteriet. ... Mitt bästa råd är att leta upp ett nytt batteri och sätt i och kör vidare.

Skrivet av kobb3:

Jag hade hävdat konsumentköpslagen

Skrivet av twit:

I ert fall är telefonen 1½ år gammal och har uppenbarligen fungerat fram tills nyligen så att driva ett ärende kommer knappast leda någon vart.

Skrivet av kangaz:

Går ej på garanti.

Tack alla för svar! Tycker det är väldigt konstigt att man inte ska kunna räkna med längre hållbarhet, men accepterar detta och får inhandla ett nytt batteri. Som kontrast till detta är att batteritiden till min HTC Sensation XE aldrig varit bättre. Nu är jag visseligen rootad och kör med annan mjukvara, så jag har haft andra möjligheter att uppdatera telefonen, men batteriet går starkt. Håller upp till en vecka på standby (inkl. 3g), men kan även maxa prestandan och dränera batteriet på 3-4 timmar om man vill spela.

Sen tycker jag fortfarande det är kasst att en butik inte kan erbjuda ett nytt batteri (inte ens att beställa) utan hänvisar till andra handlare.

Skrivet av Tranceguy:

jag hade aldrig fortsatt köra på ett uppsvullet batteri specielt inte då man hört så många telefoner som exploderat.

Efter det att batteriet svällt gick det förstås inte att stoppa in det i telefonen igen ifall man nu hade velat göra det, men tack för omtanken.

Tack till er båda för länkar till batterierna, jag hade inte ens börjat leta då jag hade hoppats på att butiken skulle få lösa det hela, men då blir det nog ett batteri från Kjell, jag skall ändå dit imorgon för att handla lite annat smått och gått.

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Min brors S2:a hade samma problem, telefonen var ca 1,5 år, batteriet svällde så att batteriluckan gick sönder. Resultat från verkstaden? -gick inte på garantin, antingen fick han betala 850 kr för ett nytt originalbatteri men ingen åtgärd för luckan eller betala 225 kr i undersökningsavgift för att få tillbaka den. Han avslog förslaget, hämtade ut telefonen (övertalade butikspersonalen att slippa avgiften eftersom verkstaden ens ej bemödats fixa batteriluckan) och köpte ett annat batteri på Kjell och Co. Så ovanståendes tips verkar vara det bästa. Kan tillägga att det ej var samma butikskedja du syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av destijl:

Min brors S2:a hade samma problem, telefonen var ca 1,5 år, batteriet svällde så att batteriluckan gick sönder. Resultat från verkstaden? -gick inte på garantin, antingen fick han betala 850 kr för ett nytt originalbatteri men ingen åtgärd för luckan eller betala 225 kr i undersökningsavgift för att få tillbaka den. Han avslog förslaget, hämtade ut telefonen (övertalade butikspersonalen att slippa avgiften eftersom verkstaden ens ej bemödats fixa batteriluckan) och köpte ett annat batteri på Kjell och Co. Så ovanståendes tips verkar vara det bästa. Kan tillägga att det ej var samma butikskedja du syftade på.

Vet inte vad det är för idioter som tog hand om din brors S2, men ett batteri för den kostar inte mer än 149 kr (Original, 1650 mAh).

Det finns även högkapacitets batteri för S2, något som jag själv köpte till min gamla mobil innan jag införskaffade min S4:a.

Skrivet av Safir100:

Läs ovan för valmöjligheter.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Bara en idiot kan väl välja det kinesiska batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Bara en idiot kan väl välja det kinesiska batteriet?

Jämfört med Kjell &CO så får man ju typ 20st kina batterier mot priset av ett.
Kan ju va schysst att ha när man är ute och campar eller reser ^^
Jag blev lite nyfiken nu på hur bra de där batterierna fungerar.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Bara en idiot kan väl välja det kinesiska batteriet?

Har beställt många såna billiga batterier genom åren och de har uteslutande varit till belåtenhet.

Bara en idiot tror att ett batteri skall kosta 500.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MacPain:

Jämfört med Kjell &CO så får man ju typ 20st kina batterier mot priset av ett.
Kan ju va schysst att ha när man är ute och campar eller reser ^^
Jag blev lite nyfiken nu på hur bra de där batterierna fungerar.

Ja, det borde vara bra. Jag är just nu och campar och har två originalbatterier, vilket verkligen behövs då ett batteri inte räcker en dag med wifidelning, kamera osv (SGS2).

Skulle slå till direkt på ett knippe såna billiga batterier om jag visste att de inte kan skada mobilen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Vet inte vad det är för idioter som tog hand om din brors S2, men ett batteri för den kostar inte mer än 149 kr (Original, 1650 mAh).

Det finns även högkapacitets batteri för S2, något som jag själv köpte till min gamla mobil innan jag införskaffade min S4:a.

Läs ovan för valmöjligheter.

Uppenbarligen nötter som gillar att ta till överpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har beställt många såna billiga batterier genom åren och de har uteslutande varit till belåtenhet.

Bara en idiot tror att ett batteri skall kosta 500.

Ja då är man också dum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DAoG:

Bara en idiot kan väl välja det kinesiska batteriet?

Man tummar på gränsen. Kina är inte direkt kända för att sälja enbart kvaliteprodukter.

Skrivet av MacPain:

Jämfört med Kjell &CO så får man ju typ 20st kina batterier mot priset av ett.
Kan ju va schysst att ha när man är ute och campar eller reser ^^
Jag blev lite nyfiken nu på hur bra de där batterierna fungerar.

Skulle aldrig sätta in ett kinabatteri i min mobil. Då betalar jag hellre typ en hundring hos Kjell och få ett certifierat batteri.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Uj vilka skräckhistorier man får höra om dessa "smartphones". Exploderande laddare, svällande batterier så telefonen skadas/pajar och sen gäller inte garanti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Man tummar på gränsen. Kina är inte direkt kända för att sälja enbart kvaliteprodukter.

Skulle aldrig sätta in ett kinabatteri i min mobil. Då betalar jag hellre typ en hundring hos Kjell och få ett certifierat batteri.

Ja det hör du väl hur bra dem är.

De batterierna som Kjell kallar "ersättningsbatterier" är just billiga Kinabatterier.

Alla batterier tillverkas uteslutande i Kina. Inte många som har Japanska "kvalitetsceller".

Har kört med kinabatterier i kameror som ixus, Panasonic, Nikon.
Telefoner av de flesta fabrikat, inklusive ett par Galaxy S2.

Hade en Canon Ixus som jag köpte tre batterier för 50kr.
Kinabatteriet höll mycket längre än originalbatteriet som kostade 395kr.

Har försett jobbarkompisar med batterier och de har varit nöjda med dem.
Har väl haft tur kanske, finns säkert skit.

Men det är nog som med bläckpatroner, företagen vill tjäna pengar på batterier.
Numera förekommer chippning av batterier så att man måste köpa dyra originalbatterier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Ja det hör du väl hur bra dem är.

De batterierna som Kjell kallar "ersättningsbatterier" är just billiga Kinabatterier.

Alla batterier tillverkas uteslutande i Kina. Inte många som har Japanska "kvalitetsceller".

Har kört med kinabatterier i kameror som ixus, Panasonic, Nikon.
Telefoner av de flesta fabrikat, inklusive ett par Galaxy S2.

Hade en Canon Ixus som jag köpte tre batterier för 50kr.
Kinabatteriet höll mycket längre än originalbatteriet som kostade 395kr.

Har försett jobbarkompisar med batterier och de har varit nöjda med dem.
Har väl haft tur kanske, finns säkert skit.

Men det är nog som med bläckpatroner, företagen vill tjäna pengar på batterier.
Numera förekommer chippning av batterier så att man måste köpa dyra originalbatterier.

Ok. Fel ordval av mig. "Kinabatterier" = Omärkta batterier vars kvalite inte direkt är garanterade.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Bara en idiot kan väl välja det kinesiska batteriet?

kan tillägga att jag har ett exakt likadant kinabatteri och det har hållt och fungerat bättre än orginal!

Visa signatur

MB: MSI Z87-G45 GAMING ATX CPU: i5 4670K 3.4 GHz RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP GPU: MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB HDD: Samsung 1tb NÄTAGG: OCZ ZT-series 550W 80+ Bronze CHASSI: Bitfenix Shinobi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Man tummar på gränsen. Kina är inte direkt kända för att sälja enbart kvaliteprodukter.

Skulle aldrig sätta in ett kinabatteri i min mobil. Då betalar jag hellre typ en hundring hos Kjell och få ett certifierat batteri.

Kopior är alltid suspekt oavsett vilket land de kommer ifrån, även om cellerna i dessa också är Koreanska eller Japanska. Kjell säljer mest kopior, alltså lågpriskina-noname. Ersättningsbatterier är inte certifierade på något sett. Det finns allt från mycket sämre, till bättre batterier när det gäller kopior/kompatibla batterier. Saken är ju bara den att varken ebay-batterier eller Kjells ersättningsbatterier har någon avsändare, och inte har någon officiell kompatibilitet med telefonen överhuvudtaget. Från Ebay kan det vara lite problem att få äkta vara dessutom. Däremot ska man aldrig betala infocare/anovos priser på originaldelar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Ok. Fel ordval av mig. "Kinabatterier" = Omärkta batterier vars kvalite inte direkt är garanterade.

Jag blir nyfiken på hur du tänker. Originalbatteriet sprängde telefonen, hur kan det någonsin bli sämre att köpa ett omärkt Kina-batteri? Brand? Kanske, men då är jag övertygad om att det uppmärksammats. Dessutom har vi ju flera medlemmar i tråden som säger att de enbart haft god erfarenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Köp nytt batteri en gång i månaden så slipper du detta.

Permalänk
Medlem

Intressant att alla klagar på Kinabatterier. Många av dem kommer säkert från samma fabrik där originalbatteriet görs. Kanske inte just Samsung som har sin tillverkning i Sydkorea, men i andra fall är det inte alls omöjligt.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag blir nyfiken på hur du tänker. Originalbatteriet sprängde telefonen, hur kan det någonsin bli sämre att köpa ett omärkt Kina-batteri? Brand? Kanske, men då är jag övertygad om att det uppmärksammats. Dessutom har vi ju flera medlemmar i tråden som säger att de enbart haft god erfarenhet.

Snackar om chans % här. NU snackar jag egentligen inte bara batterier utan all möjlig elektronik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds