Galaxy S2, obrukbart batteri, rimligt bli utan nytt?
Jo, det är nämligen så att sambons Samsung Galaxy S2 en dag bestämde sig för att skjuta "bakluckan" (alltså den bakre tunna panelen som skyddar telefonen) i luften. Det var batteriet som svällde upp till dubbel storlek. Telefonen är ca. 1,5 år gammal och vi lämnade den således till El-giganten där den inhandlats. När vi sedan får tillbaka telefonen, får vi rapport om vad som är åtgärdat, någonting med en högtalare som vi för övrigt inte märkt att det varit fel på, men kan ju ha uppstått av att batteriet betedde sig som det gjorde.
Batteriet har de inte ens tittat på då Samsung lämnar 6 mån garanti på batterier. Detta är tydligen standard. Jag kan köpa att man inte kan förvänta sig att ett batteri fungerar lika bra som vid inköpstillfället, det är självklart att det kommer tappa kräm, kanske till och med vara mycket dåligt, men inte att det är obrukbart. Det är alltså för stort för att ens sätta in det i telefonen, för att inte säga, farligt om man nu skulle forcera det och lyckas. Men det är ingenting som ersätts, då Samsung inte ersätter det. Jag tycker att det är skitsamma vad Samsung tycker, jag har handlat en telefon från El-giganten, vill att den skall vara i fungerande skick, och behöver således ett batteri. De kan för övrigt inte heller hjälpa mig få tag på ett batteri utan hänvisar till "nätsidor" för att lägga en beställning. Telefonen är alltså fortfarande obrukbar när vi lämnar El-giganten från att ha hämtat upp den från "service".
Vad kan man göra? Ska det behöva vara så att man tvingas till "nätsidor" för att få en fungerande telefon? Måste jag kontakta konsumentombudsmannen i kommunen? Eller kanske svältstrejka på parkeringsplatsen utanför? Någon som haft liknande problem eller kanske har tips på hur man kan gå tillväga för att lösa bekymret?
----