Permalänk

Datorn startar om sig var 5:e sekund

Hallå

Som sagt har problem med att få igång datorn som den startar om sig som sagt efter var 5:e sekund och kommer inte ens fram till bios eller skrivbordet. Problemet uppstog nån dag sen då jag var tvungen att starta om två gånger för att varken skärmen eller tangentbordet/musen ville gå igång tänkte inte så värst mycke på det. Men kände för att försöka se vad som var fel. Så pröva byta ut cmos bateriet men efter jag gjorde det så uppstod nuvarande problem. Har pröva med ett annat nätagg utan framsteg. Vet inte riktigt vad som kan vara orsaken till detta men skulle uppskattas ifall någon har varit i samma sitts och hitta en lösning

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

kolla ram.

Visa signatur

-5700x3D-7900xt-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiski:

Prövat att flasha bios?

Dålig idé då datorn är ostabil. Krashar datorn mitt i uppdateringen så kan biosmjukvaran försvinna/bli korrupt istället, då är det hejdå med det moderkortet.

Permalänk
Skrivet av mAUR:

kolla ram.

Känns inte som ett ram problem tbh

Permalänk
Skrivet av Thiski:

Prövat att flasha bios?

Kommer inte ens fram till bios men låter inte relaterat till mitt problem

Permalänk

Är väl bara felsöka från grunden?
Ut med allt ur chassit..... hoppas du kan visan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Natherium:

Känns inte som ett ram problem tbh

Du frågar efter vår hjälp, använd den..

Jo det kan vara ett problem med ditt ramminne, kan ju också vara precis vad somhelst.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du frågar efter vår hjälp, använd den..

Jo det kan vara ett problem med ditt ramminne, kan ju också vara precis vad somhelst.

Absolut nekar inte att de var fel kändes bara inte som ett ram problem. Flyttade runt på ram'en och vann ett antal sekunder utav starten kommer inte till skrivbordet dock men ett litet framsteg.

Permalänk

Verkar inte vara ram minnet som är problemet har testat enskilt och med ett par andra men resultatet är detsamma.

Permalänk
Medlem

Testa med ett annat nätaggregat.

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Testa med ett annat nätaggregat.

Har testat med ett annat nätagg utan resultat

Permalänk
Medlem

Kommer du in i bios, nu när du vunnit sekunder?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Kommer du in i bios, nu när du vunnit sekunder?

Tyvär så gör jag det inte. Är tillbacks på ruta 1 startar om sig var 3-4 sekund igen vet inte vad som har gått snett.. Men tror det har met cmos bateriet att göra då det hela uppstod efter jag tog ur och satt tillbacks det.

Permalänk
99:e percentilen

Finns det en chans att moderkortet kortsluts, som när distanser saknas?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Finns det en chans att moderkortet kortsluts, som när distanser saknas?

Möjligtvist. Vet inte vad dock

Permalänk

lyckas kommit in på datorn nu , vet inte riktigt vad som fick den att gå igång nu men tog ut cmos batteriet och satt i det igen vänta cirka 10-15 minuter sen så kunde den startas up , fick ett meddelande när den väl gick igång om " reset to default values " så min overclock fösvann samt så reseta tid/datum , vet fortfarande inte vad som är orsaken till det hela är. Antar att de kan vara nått med mina bios

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till rätt avdelning*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natherium:

lyckas kommit in på datorn nu , vet inte riktigt vad som fick den att gå igång nu men tog ut cmos batteriet och satt i det igen vänta cirka 10-15 minuter sen så kunde den startas up , fick ett meddelande när den väl gick igång om " reset to default values " så min overclock fösvann samt så reseta tid/datum , vet fortfarande inte vad som är orsaken till det hela är. Antar att de kan vara nått med mina bios

Kan ju vara din överklockning som strulade för dig.
Händer samma sak när du inte har överklockning?

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Skrivet av OsNy:

Kan ju vara din överklockning som strulade för dig.
Händer samma sak när du inte har överklockning?

är inne nu och bortsett ifrån att det vart reset på allt så är har det inte uppstått något problem har testat gibba och så utan problem , så antar att de möjligtvist kan ha varit överklockningen skumt att de börjar nu har haft det i minst 4-5 månader utan problem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Natherium:

är inne nu och bortsett ifrån att det vart reset på allt så är har det inte uppstått något problem har testat gibba och så utan problem , så antar att de möjligtvist kan ha varit överklockningen skumt att de börjar nu har haft det i minst 4-5 månader utan problem

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromigration

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Förvänta mig minst 1-2 år innan man skulle se resultat utav något sådant men men.

Permalänk

Verkar som problemet har återupptagits händer varje gång jag stänger av den så vill den inte riktigt starta upp sig ordenligt. Kan det vara moderkortet som har packat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Natherium:

Verkar som problemet har återupptagits händer varje gång jag stänger av den så vill den inte riktigt starta upp sig ordenligt. Kan det vara moderkortet som har packat?

Du kanske har valt ett budgetmoderkort och ändå överklockat friskt? Tycker det verkar vara rätt vanligt. Då händer det att strömmatningen inte orkar med utan går sönder eftersom kortet inte är konstruerat för överbelastningen. Vilka grejer har du?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du kanske har valt ett budgetmoderkort och ändå överklockat friskt? Tycker det verkar vara rätt vanligt. Då händer det att strömmatningen inte orkar med utan går sönder eftersom kortet inte är konstruerat för överbelastningen. Vilka grejer har du?

z77a-s01 moderkort
2x gtx 680
i7 3770k cpu
12gig ram

Antar att de är mycket möjligt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Natherium:

z77a-s01 moderkort
2x gtx 680
i7 3770k cpu
12gig ram

Antar att de är mycket möjligt

Dubbla 680? Börja att läsa här: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Vilka nätagg har du prövat?

Kortet saknar extra ström till grafikkorten vad jag kan se (inte bra med dubbla 680), men verkar väl ok annars, men budget är det, dock inte superbudget som jag avsåg med min kommentar. Dock tror jag inte det moderkortet mår bra av dubbla 680 i SLI + överklock, det är därför det finns riktiga moderkort, dimensionerade för sådan belastning, pris 2000+. Tillverkarna räknar inte med att man lägger 10ggr så mycket på grafikkort och CPU som med moderkortet, alla byggen måste ha en balans för att ha en möjlighet att kunna fungera bra och stabilt. Lika lite som att man köper ett budgetnätagg till en sådan rigg, men det vi vi ju inte än. Vem rekommenderade bygget?

Har du provat med endast ett grafikkort?

12GB RAM? Vilka moduler och hur? Provat med enbart 2st 4GB-moduler?

Finns ju rätt mycket som kan gå snett med en sådan konfiguration, och fortfarande vet vi inte allt (minnesmoduler, nätaggregat). Varför inte berätta om detta direkt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Dubbla 680? Börja att läsa här: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Vilka nätagg har du prövat?

Kortet saknar extra ström till grafikkorten vad jag kan se (inte bra med dubbla 680), men verkar väl ok annars, men budget är det, dock inte superbudget som jag avsåg med min kommentar.

Har du provat med endast ett grafikkort?

12GB RAM? Vilka moduler och hur? Provat med enbart 2st 4GB-moduler?

Finns ju rätt mycket som kan gå snett med en sådan konfiguration, och fortfarande vet vi inte allt (minnesmoduler, nätaggregat). Varför inte berätta om detta direkt?

Har prövat med andra ram minnen / nätagg har även kollat till processorn utan att hitta nått som helst tecken på överhettning etc. , hur som helst så känns det som att moderkortet inte pallar utav det så har jag beställt ett nytt som förhoppningsvis dyker upp när som, så tackar för hjälpen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Natherium:

Har prövat med andra ram minnen / nätagg har även kollat till processorn utan att hitta nått som helst tecken på överhettning etc. , hur som helst så känns det som att moderkortet inte pallar utav det så har jag beställt ett nytt som förhoppningsvis dyker upp när som, så tackar för hjälpen

Nonchalant att inte orka svara på mina frågor, tråkigt. Jag trodde du ville bli hjälpt? Fortsätter du på samma spår utan full koll hela vägen kommer du få problem igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro