Identiska skärmar men inte identiska bilder - den ena är mörkare.

Permalänk
Medlem

Identiska skärmar men inte identiska bilder - den ena är mörkare.

Jag sitter på två stycken GD245HQ från Acer och upptäckte precis att skärmarna inte är kalibrerade på samma sätt. Satt och redigerade ett foto och när jag var klar drog jag det från ena skärmen till den andra varpå fotot blev klart högre exponerat. Kollade självklart inställningarna på skärmarna och de är identiska - men trots detta skiljer sig återgivningen på de båda.

I ett försök att ställa allt till rätta traskade jag in på kontrollpanelen > bildskärmar > kalibrera bildskärmar men inte heller detta fungerar. Jag har jättesvårt för att ställa in gamman på den skärm som är ljusare då reglaget bara verkade ändra gamman för en tiondels sekund varefter bilden sedan ändrades tillbaka till hur den såg ut innan.

Någon som har förslag på vad man kan göra härnäst?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YGLeXz:

Jag sitter på två stycken GD245HQ från Acer och upptäckte precis att skärmarna inte är kalibrerade på samma sätt. Satt och redigerade ett foto och när jag var klar drog jag det från ena skärmen till den andra varpå fotot blev klart högre exponerat. Kollade självklart inställningarna på skärmarna och de är identiska - men trots detta skiljer sig återgivningen på de båda.

I ett försök att ställa allt till rätta traskade jag in på kontrollpanelen > bildskärmar > kalibrera bildskärmar men inte heller detta fungerar. Jag har jättesvårt för att ställa in gamman på den skärm som är ljusare då reglaget bara verkade ändra gamman för en tiondels sekund varefter bilden sedan ändrades tillbaka till hur den såg ut innan.

Någon som har förslag på vad man kan göra härnäst?

Du kan inte räkna med varken korrekt färgåtergivning eller möjlighet att kalibrera en sån typ av skärm. Ej heller att två skärmar återger bilden likadant.

Vill du ha det får du skaffa IPS-skärmar av dyrare modell.
Det finns en anledning till varför folk som jobbar med bilder sitter med just såna skärmar och inte gaming-skärmar med 3D.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Du kan inte räkna med varken korrekt färgåtergivning eller möjlighet att kalibrera en sån typ av skärm. Ej heller att två skärmar återger bilden likadant.

Vill du ha det får du skaffa IPS-skärmar av dyrare modell.
Det finns en anledning till varför folk som jobbar med bilder sitter med just såna skärmar och inte gaming-skärmar med 3D.

Skickades från m.sweclockers.com

Du tror det kan vara så pass illa alltså? Är kanonnöjd med skärmarna i övrigt och har inte märkt detta förrän nu så jag tänkte om det bara var någon liten inställning.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

För att få sådan återgivning behöver du en hårdvarukalibrerad skärm, dvs en skärm som kan kalibrera sig själv med hjälp av en extern mätare och så kallat gråkort. En sådan kalibrering tar ungefär mellan 20 och 60 minuter och mäter bland annat vitblans, kelvin, RGB-lutning, Candela, gråskala och rummets färgtemperatur för att få fram perfekta värden. Du kan räkna med att en skärm runt 30" kostar mellan 20 och 30 000 kr.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

För att få sådan återgivning behöver du en hårdvarukalibrerad skärm, dvs en skärm som kan kalibrera sig själv med hjälp av en extern mätare och så kallat gråkort. En sådan kalibrering tar ungefär mellan 20 och 60 minuter och mäter bland annat vitblans, kelvin, RGB-lutning, Candela, gråskala och rummets färgtemperatur för att få fram perfekta värden. Du kan räkna med att en skärm runt 30" kostar mellan 20 och 30 000 kr.

Nja, Samsung har en S27B971D för ungefär 9000kr, den har stöd för kalibrering och visar väldigt korrekta färger.
Ska man jobba med mer äb sRGB får man kliva upp till Eizo CX270 som kostar ungefär 14-15000, den enda proffsskärmen från Eizo som funkar till spelande och redigering på proffsnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror att du skulle kunna kalibrera dina skärmar så pass bra att du inte ser skillnad på dem bara genom att använda en:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Även om du inte får det färgdjup som en IPS-panel har så borde de iaf. visa samma värden om du har kalibrerat dem (dvs skapat separata profiler för varje skärm).

// DL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boomhowler:

Tror att du skulle kunna kalibrera dina skärmar så pass bra att du inte ser skillnad på dem bara genom att använda en:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Även om du inte får det färgdjup som en IPS-panel har så borde de iaf. visa samma värden om du har kalibrerat dem (dvs skapat separata profiler för varje skärm).

// DL

Har skärmen ens stöd för hårdvarukalibrering?

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Har skärmen ens stöd för hårdvarukalibrering?

Att skapa en profil till en skärm kan man göra oavsett skärmen stöder det eller ej, det är ju som en översättningstabell som mätverktyget skapar efter att ha "mätt upp" skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boomhowler:

Att skapa en profil till en skärm kan man göra oavsett skärmen stöder det eller ej, det är ju som en översättningstabell som mätverktyget skapar efter att ha "mätt upp" skärmen.

Lite enklare kalibrering visst, och att köpa ett så dyrt kalibreringsverktyg till en så billig skärm känns bara som att kasta pengar i sjön. Finns billigare verktyg för honom att köpa isåfall.

Till exempel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1372551

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Mätutrustning och den programvara som följer med kommer att förändra utgående signal på grafikkorten så att resultatet ligger närmare ett mål, exempelvis sRGB-standard. Detta kommer att minska den upplevda skillnaden i färg och karaktär men kommer inte att gå att matcha de två. Det är inte troligt att det ens går att får dem helt lika, det måste till en annan klass på skärmarna, för att nå så långt.