Hjälp med val av grafikkort snälla ni.

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av grafikkort snälla ni.

Hejsan alla. Kör idag 2 st His radeon 7950.
Känner att det är dags att slopa dessa 2 och ersätta dem med något annat.
Vad tycker ni jag ska slå till på?
Geforce, Radeon spelar ingen roll.

Vill helst ha lite mer prestanda än vad jag har idag.
Känns ju b att handla g-kort och ligga på samma prestanda som jag gör idag;)
Då mina kort börjar bli gamla så måste sär ju finnas vassare kort.
Kanske 780?
Min budget är 5500:-

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

För 5500 är 780 bästa alternativet men du kommer inte få mer prestanda. Möjligtvis om du klockar.

Edit: läste om din text, isf är 780 bästa alternativet
De klockar också riktigt bra.

Permalänk

Tror inte du kommer tjäna något större på att byta grafikkort om du ska tjäna på att byta måste det antingen vara en uppgradering till 7970 cfx eller 770 sli och det är ingen markant ökning i prestanda vilket gör det inte värt det för att det ska bli någon större skillnad så måste du nog tyvärr gå upp till 780 sli.

Satsa istället på att få in bättre kylning och överklocka, om du känner för det kan ju ett custom vattenkylnings system vara bra om du vill överklocka rejält.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

"Börjar bli gamla" är väl lite att ta i

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Hedersmedlem

Inget som går att köpa för 5500kr kommer att ge mer prestanda än 7950CF.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Inte ens GTX Titan kommer ge mer prestanda än två 7950, däremot om du känner av microstuttering eller liknande så är 780 det bästa för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Inget som går att köpa för 5500kr kommer att ge mer prestanda än 7950CF.

Han vill inte få mer prestanda. Bara byta från två kort till ett kort utan att förlora så mycket. Om jag förstått det rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Intel3770:

Hejsan alla. Kör idag 2 st His radeon 7950.
Känner att det är dags att slopa dessa 2 och ersätta dem med något annat.
Vad tycker ni jag ska slå till på?
Geforce, Radeon spelar ingen roll.

Vill helst ha lite mer prestanda än vad jag har idag.
Känns ju b att handla g-kort och ligga på samma prestanda som jag gör idag;)
Då mina kort börjar bli gamla så måste sär ju finnas vassare kort.
Kanske 780?
Min budget är 5500:-

Mvh

Tja, det finns inte så mycket att välja på rent prestandamässigt om du endast ska köra singelkort/GPU. Sänk dessa siffror med ungefär 10% så ligger du i närheten av sanningen iaf: http://www.anandtech.com/bench/Product/769?vs=764

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Köp Vattenkylning och sedan överklocka skiten ur korten

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Det ska komma ut nya drivers för CF som ska åtgärda microsuttering ska komma ut om ca 1-2 veckor tror jag.

7950 CF är fortfarande top end ifall du vill byta mot något med markant bättre prestanda så är det 780 SLI som gäller annars får du vänta till nästa generation från AMD/Nivdia

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Blev 2 7970 vapor x:)

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Blev 2 7970 vapor x:)

du skojar? du skrev ju "Känns ju b att handla g-kort och ligga på samma prestanda som jag gör idag" i din första post

och det är ungefär vad du gjort nu? ingen jätteskilldnad direkt, går knappt att motivera byta mellan dom korten

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Jag fick precis blåskärm och han inte läsa ut felkoden.
Tror det är pga oc på korten dock:(

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Blev 2 7970 vapor x:)

Det känns väldigt ovärt att gå ifrån 7950 till 7970 då det endast är ca 10% skillnad, så om du har 50FPS med 7950 så får du ca 55FPS med 7970.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle vänta på HD8XXX serien om jag varit dig, bara pengar i sjön med det bytet 7950 -> 7970 enligt mig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har försökt hitta mer info ang detta. Har du någon länk?
Mvh

Skrivet av Anders9110:

Det ska komma ut nya drivers för CF som ska åtgärda microsuttering ska komma ut om ca 1-2 veckor tror jag.

7950 CF är fortfarande top end ifall du vill byta mot något med markant bättre prestanda så är det 780 SLI som gäller annars får du vänta till nästa generation från AMD/Nivdia

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Tack alla. Jag avbeställde korten och köpte mig en samsung ssd istället;)
Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Brann plånboken..?

Permalänk
Medlem

Snarare jag som kände att jag ville köpa något nytt;)

Skrivet av Imaculent:

Brann plånboken..?

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Tack alla. Jag avbeställde korten och köpte mig en samsung ssd istället;)
Mvh

Tur det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Snarare jag som kände att jag ville köpa något nytt;)

Känner igen det där. =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Har försökt hitta mer info ang detta. Har du någon länk?
Mvh

Har för mig att AMD upptäckte problemet vid April och sa att det skulle ta ca 2-3 månader innan det fanns nya drivers till Crossfire

ifall inte de har blivit försenade så skulle jag säga max till slutet av augusti men bör dyka snart

http://videocardz.com/41224/amd-to-release-beta-driver-to-fix...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB