LG, Panasonic och Sanyo bötfälls för kartellbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu vet jag att folk kommer gnälla på mig. Men är det inte bättre att dom får hålla priserna uppe och får lite bättre marginaler så de faktiskt har lite pengar att fixa nya bättre produkter med? Batterier är ju något jag absolut tycker behöver förbättras. Istället för att knappt kunna gå med vinst då försvinner ju typ alla och priserna går upp då istället.
Folk har ju uppenbarligen råd med bärbara datorer som har batterier, och datorerna är så billiga att folk köper ny efter några år.

Om det inte finns någon konkurs, så finns det väldigt liten anledning för företagen att bry sig om att förbättra sina produkter.

Tänk dig en värld utan AMD, där enbart Intel dominerade marknaden.. Vi skulle aldrig ha sett processorer så snabba som vi har idag, om det inte vore för konkurrensen AMD genererar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Bra att dom åkt fast!

Men med så lite böter, har dom inte tjänat mer på kartellbildningen än vad som dom behövt betala?
Vad är straffet?

Dom måste betala mycket mer än så, och så någon hamna i fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Om det inte finns någon konkurs, så finns det väldigt liten anledning för företagen att bry sig om att förbättra sina produkter.

Tänk dig en värld utan AMD, där enbart Intel dominerade marknaden.. Vi skulle aldrig ha sett processorer så snabba som vi har idag, om det inte vore för konkurrensen AMD genererar.

Frgställningen handlar väll om en värld där både AMD och Intel finns, så som den vi har nu, men de tillåts sätta gemensamma priser om de vill. Jag kan dock inte föreställa mig att de någonsin skulle komma överens över ett pris. Det är nog inte företag i deras lönsamma situation som skulle vilja bilda kartell, det lönar sig mycket mer att ta marknadsandelar.
Kanske RAMtillverkarna hade gjort det under den tid då RAMpriserna var för låga, för att inte förlora för mycket under den tid de skiftade över till ram för mobilt. Jag skulle kunna tänka mig att det möjligtvis skulle kunna gynna konsumenten i slutändan.

OT: Du skrev "konkurs"

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra att dom åkt fast!

Men med så lite böter, har dom inte tjänat mer på kartellbildningen än vad som dom behövt betala?
Vad är straffet?

Dom måste betala mycket mer än så, och så någon hamna i fängelse.

Har du någon siffra på hur mycket de har tjänat på kartellbildningen eller talar du ur röven?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Med tanke på priserna på laptopbatterier känner jag mig inte så överraskad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Om det inte finns någon konkurs, så finns det väldigt liten anledning för företagen att bry sig om att förbättra sina produkter.

Tänk dig en värld utan AMD, där enbart Intel dominerade marknaden.. Vi skulle aldrig ha sett processorer så snabba som vi har idag, om det inte vore för konkurrensen AMD genererar.

Jag förstår att det inte är bra med en spelare men vi säger att 5 st bestämmer sig för att hålla priserna uppe för att ha en chans att få lönsamhet. Det måste ju vara bättre än om alla pressar priserna till endast den med mest pengar har råd att vara kvar. Då blir det ju ingen konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag förstår att det inte är bra med en spelare men vi säger att 5 st bestämmer sig för att hålla priserna uppe för att ha en chans att få lönsamhet. Det måste ju vara bättre än om alla pressar priserna till endast den med mest pengar har råd att vara kvar. Då blir det ju ingen konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

När alla måste konkurrera med varandra, så leder det istället till att man försöker innovera hårdare med bättre produkter, för att få övertag över sina konkurrenter.

Kommer alla överens om att hålla samma priser. Så är det inte vara lika intressant att komma på bättre lösningar på en produkt över dom andra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

OT: Du skrev "konkurs"

nja.. jag skrev nog nått som liknade konkurrent.. Men spell checkern bestämde sig för att ändra det till annat.. Dyslexi gör att man lätt missar såna detaljer ibland..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Dom får snacka med NSA och utnyttja PRISM- bakdörrarna.. Så kan dom nog kommer på ännu fler karteller?!? :/
Nån mer än jag som misstänker att NVIDIA och AMD har nått ihopa? Tycker prissättning och lanseringar luktar mysko sen några år nu...

(Edit: hata stavningkontroll och ordförslagen i min xperia!)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Har du någon siffra på hur mycket de har tjänat på kartellbildningen eller talar du ur röven?

Jag talar ur röven.
Men tror dom tjänat mer än 1,1 miljoner dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Med tanke på marginalerna kan man inte klaga på dem. De är sjukt att man inte ska få ha lönsamhet idag. Konsumenterna ska bara ha ha och ha.

Borde finnas en öppen kartell isf med rimligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

När alla måste konkurrera med varandra, så leder det istället till att man försöker innovera hårdare med bättre produkter, för att få övertag över sina konkurrenter.

Kommer alla överens om att hålla samma priser. Så är det inte vara lika intressant att komma på bättre lösningar på en produkt över dom andra.

Hur tänker du nu? Om alla grafikkort skulle kosta precis lika mycket så skulle konsumenterna bara köpa det bästa kortet. Det skulle leda till att alla konkurerade om att vara tillverkaren av det bästa kortet. Men jag tror knappast detta skulle ske över huvud taget få tillverkare gärna tillverkar kort i olika prisklasser. Kartellbildning är inte alltid lönsamt

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Hur tänker du nu? Om alla grafikkort skulle kosta precis lika mycket så skulle konsumenterna bara köpa det bästa kortet. Det skulle leda till att alla konkurerade om att vara tillverkaren av det bästa kortet. Men jag tror knappast detta skulle ske över huvud taget få tillverkare gärna tillverkar kort i olika prisklasser. Kartellbildning är inte alltid lönsamt

Och du tror verkligen att ett kartell skulle hålla samman, om en av parterna bestämde sig för att släppa en överlägsen produkt över alla andra?
Blir inte riktigt ett kartell längre då..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Spoken like a true fan boy.

Va lite mer tydligare tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Och du tror verkligen att ett kartell skulle hålla samman, om en av parterna bestämde sig för att släppa en överlägsen produkt över alla andra?
Blir inte riktigt ett kartell längre då..

Precis, jag tror inte karteller skulle fungera i de flesta fall.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Problemet är att detta skulle skada kunden mycket mer än själva kartellen. Ifall stora företag då och då skulle gå i konkurs så fort någon i företaget gjort något olagligt så skulle ägare inte våga investera lika mycket i företag samt kräva högre marginaler för att kompensera de högre riskerna.
Det finns också problemet att företag ej skulle etablera sig i de länderna som har dessa regler.

Du kanske inte tycker detta låter så faligt men politiker är oftast smarta nog att undvika ekonomisk förödelse.

Fast vadå "så fort någon i företaget gör något olagligt"? Det här är det ju knappast någon verkstadslakej som iscensatt.

Jag syftade i det här fallet specifikt på karteller. Andra brott ger andra straff. Ser ingen som helst anledning till att detta skulle skada kunden, då man kanske inte bör starta ett företag med syftet att skapa en kartell.

Och naturligtvis är det något som ska utredas i detalj när det väl uppdagas. Inte bara hiva ut böter hipp som happ.

Såklart skulle man behöva finslipa och detaljera vad som gäller vad, men min poäng var att några miljoner i skadestånd knappast är ett kännbart belopp för ett mångmiljardföretag, som antagligen tjänat betydligt mer på kartellen än böterna i vilket fall. (Visst, det står att böterna är i förhållande till vinsten från kartellen, men jag är inte säker på att de har fått fram exakta siffror på hur mycket kartellen givit i vinst. I det här fallet känns 46 miljoner som en ganska fattig summa.)

Så nej, jag tycker nog inte att det låter så farligt.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Va lite mer tydligare tack

Trollar du?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att företagen borde få ta betalt hur dom vill eftersom det är deras prylar. Visst det kanske är tråkigt för kunderna. Men ingen tvingar någon att köpa. Hur fungerar det då om tex företag 1 är först på marknaden och tar 400% marginal. När företag 2 dyker upp tänker dom oj vilken marginal det vill vi också ha. Är det då också olagligt? Tycker bara det är konstigt..

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunk:

Är det bara jag som tycker att företagen borde få ta betalt hur dom vill eftersom det är deras prylar. Visst det kanske är tråkigt för kunderna. Men ingen tvingar någon att köpa. Hur fungerar det då om tex företag 1 är först på marknaden och tar 400% marginal. När företag 2 dyker upp tänker dom oj vilken marginal det vill vi också ha. Är det då också olagligt? Tycker bara det är konstigt..

Tänk dig om bensinbolagen skulle höja priset på drivmedel så absolut ingen skulle ha råd med det. Vilka effekter skulle det ha på ekonomin tror du? Likaså vad händer om man skulle höja matpriserna enormt mycket? Det är bra att det finns lagar som skyddar oss från företag som bildar kartell. Konkurrens är ett mycket bättre ord. Visst det finns saker som kanske inte var man behöver köpa. Men vem ska bestämma det? Alla tycker olika.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Trollar du?

1. Nej jag kan inte trolla med knäna. 2. Internettroll nja visst jag sitter på twitter, garaget och Sweclockers så ja då både man vara ett litet troll.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu vet jag att folk kommer gnälla på mig. Men är det inte bättre att dom får hålla priserna uppe och får lite bättre marginaler så de faktiskt har lite pengar att fixa nya bättre produkter med? Batterier är ju något jag absolut tycker behöver förbättras. Istället för att knappt kunna gå med vinst då försvinner ju typ alla och priserna går upp då istället.
Folk har ju uppenbarligen råd med bärbara datorer som har batterier, och datorerna är så billiga att folk köper ny efter några år.

Det styrs av konkurrensen, bildas en kartell för att hålla priserna så är det inte längre konkurrens.
Marginalerna på batterier är ganska höga redan som det är, dom försökte tjäna ännu mer helt enkelt.
Och böterna dom fick har inte så stor betydelse som folk tror, däremot så kommer deras varumärken ta stryk, Panasonic har ju varit på nedåt i spiralen väldigt länge nu och det är väl bara en tidsfråga innan alla sluta handla deras märke. Om nu detta kommer fram och en miljon människor som köper Panasonics produkter bestämmer sig för att byta märke så är det ju mycket värre än alla böter i hela världen. Ingen vill köpa ett märke som går dåligt för då vet man inte om företaget kan ge garantier ens då en konkurs kan vänta bakom hörnet.

Permalänk
Medlem

Sweclockers ekonomiexperter är inne o trycker nu igen... Har man ingen insikt i varken ekonomi eller detta specifika fallet kanske det är lämpligt att ta det lugnt med slutledningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGNiTiON:

Sweclockers ekonomiexperter är inne o trycker nu igen... Har man ingen insikt i varken ekonomi eller detta specifika fallet kanske det är lämpligt att ta det lugnt med slutledningarna.

Det blev helt tyst här. Då måste du ha rätt

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd