Hur får ni tag i högkvalitativa musikfiler?

Permalänk

Prova att ändra söktermen till hela album/diskografier, och tillägg "FLAC" / "OGG", jag finner oftast att diskografier håller ypperlig kvalité.

Att köpa skivan innebär oftast 320, vilket är relativt kass kvalité för en finkänslig lyssnare. Smaken är som baken, dock.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Det kan man inte...

Jag vet, men jag tyckte det lät som att du menade att det gick. Om du läser ditt förra inlägg.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar till 98% på musik via spotify! Är helt klart nöjd med kvaliten!
resterande är typ 1% youtube och 1% mp3or av varierande kvalite från ni vet vart..

För att beskriva min audiofil nivå så har jag ett par klipsch rf-62 med en tyvärr rätt sunkig gammal hemmabio reciever hehe.. Planerar dock inköp av något vassare så får se om jag kommer ställa högre krav på materialet då (ljudfilerna allstå).

(Alla mina rullande spellistor är offline listor med högsta valbara kvalite! streamar endast när jag använder det som youtube för att kolla in något nytt.)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Spotify eller liknande tjänst kanske kan vara ett alternativ?

Permalänk

Lyssnar personligen på Spotify och på tal om det, vad tycker en riktig "Audiophile" om Spotify's kvalitet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Lyssnar personligen på Spotify och på tal om det, vad tycker en riktig "Audiophile" om Spotify's kvalitet?

Det borde vara bättre kvalitet för att det ska tilltala audiofiler, det är väldigt svårt att hitta strömmande musik som radio eller "typ spotify" i bra kvalitet och det som låter bäst av det man kan lyssna på utan att köpa och ladda hem albumen online är nog LinnRadio http://radio.linnrecords.com/index2.html
Där ligger nedre gränsen för att räknas som ok tekniskt sett, de har bara tekniskt bra inspelningar som inte är sönderkomprimerade och strömmar sedan i 320kbps MP3.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Att köpa skivan ger bra kvalite, men långt ifrån kvaliten man kan få av filtypen .flac

Nu säger inte jag att jag hör skillnaden, men riktiga studioinspelningar som ibland går att få tag på i okomprimerad flac-kvalite, det spöar CDskivor totalt.

Har Bohemian Rhapsody i flac, bara den låten tar 300MB, men så är den i 5.1 ljud också

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Vinyl -> förstärkare -> Högtalare.

Ska man tvunget ha filer i datorn Vinyl -> en 100% elektriskt korrekt ADC, med fördel med endast en konvertering innan datorn dvs I2S ut -> Wav eller flac

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

Vinyl -> förstärkare -> Högtalare.

Ska man tvunget ha filer i datorn Vinyl -> en 100% elektriskt korrekt ADC, med fördel med endast en konvertering innan datorn dvs I2S ut -> Wav eller flac

Vinyl är dock tekniskt sett underlägset digitala former såsom CD eller t.ex FLAC-filer.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Kalium:

Vinyl är dock tekniskt sett underlägset digitala former såsom CD eller t.ex FLAC-filer.

Ja, det är taskigt med digital data på en vinylskiva, helt klart.

Permalänk
Medlem

några polare till mig gjorde ett blind test på mig, Jag valde ut en bra flac låt som jag brukar lyssna på sedan konverterade dom den till MP3 (tror det var 320 kbs eller nått) sedan fick jag blunda och höra låtarna. Jag kunde inte höra någon skillnad även fast jag har hyfsat bra ljudsystem. Jag tror att det är mycket placebo inblandad, vet att det är flac och då luras hjärnan och man tror det låter bättre. om ni inte tror mig så kan ni testa själva. fast kom bara ihåg att man kan höra stor skillnad mellan dålig och bra mp3 fil. Medan det är svårare att höra skillnad mellan bra mp3 och flac.

Permalänk
Entusiast

Hur jag gör för att få tag på musikfiler med hög kvalitet?
Jag rippar ner mina CD-skivor direkt till FLAC-format.
Och musik jag köper online skall vara av fullt acceptabel kvalitet (icke destruktiva format). Annars får det vara. Tyvärr är det ytterst få online-tjänster som erbjuder musik i fullgod kvalitet. MP3 är en standard som är seg att ta död på.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kalium:

Vinyl är dock tekniskt sett underlägset digitala former såsom CD eller t.ex FLAC-filer.

Skrivet av GaMeR2K5:

Synd bara att digitalt är begränsat jämfört med analogt.

Helt klart är de digitala formaten överlägset, så länge hela kedjan fram till förstärkaren är digital.
Varför de digitala formaten har fått "dåligt rykte" beror på "loudness war":

Men nog om detta. Det är utanför ämnet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vinyl är dock tekniskt sett underlägset digitala former såsom CD eller t.ex FLAC-filer.

Visst är det, fram tills att vi börjar ta hänsyn till den elektriska delen, som är väldigt dyr när det gäller att konstruera en D/A omvandlare om man vill ha den helt tyst samt att man bör använda i2s för att undvika alla olika konverteringar som görs inne i d/an där jitter etc ofta uppstår. Ex i2s i datorn -> Spdif i datorn -> Spdif i dacen -> i2s i dacen -> analog Eller I2s i datorn-> i2s i dacen -> analogt.

Sen kan man tycka att det har ingen funktion med att använda en vinylskiva om musiken är inspelad digitalt, detta ställer jag mig emot, sålänge D/A - konverteringen gjordes med högre precision än den man skulle gjort hemma och att vinylspelaren är korrekt inställd anser jag att man har en vinst i det.

Och som jag tror det var du som nämnde tidigare, så räddar formatet inte en dålig inspelning oavsätt.

Med en lågbudget som min får man mycket mer hifiprestanda i vinyl än i digital musik, då elektroniken som krävs är väldigt mycket billigare. En bra vinylspelare och en bra pickup kommer man utan problem över för 4-5000kr begagnat, med lite kunskap knåpar man ihop ett riktigt trevligt RIIA för 2000 med transistorer och runt det dubbla med rör om du har sådana böjelser (Vilket jag har). Och jag anser att man får ingen D/A för 6-9000 som håller samma kvalitet som ovanstående.

Sen har man ju visserligen andra saker också, vinyl är ju inte lika bekvämt när man måste vända sidor, byta skiva medans att man gör det med ett musklick i datorn. Vinylskivor måste man vara rädd om, de måste borstas och tvättas för att ge prestanda etc men de finns ju dem av oss som tycker att detta är kul

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

de måste borstas och tvättas för att ge prestanda etc men de finns ju dem av oss som tycker att detta är kul

Och det finns dom som tycker att det är skitjobbigt. Dessutom kanske inte alla uppskattar bruset och knastret som brukar kunna förekomma på vinyl.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kalium:

Jag vet, men jag tyckte det lät som att du menade att det gick. Om du läser ditt förra inlägg.

Jag tror att det han menade var att det finns olika dåliga lossy format och att en bitrate på ett format kan vara bättre än en bitrate på ett annat. Så om vi antar att MP4 har en bättre komprimeringsalgoritm än MP3 så betyder det att den observerade kvalitén kommer vara högre för en given bittrate än för MP3.

Sen har ju Youtube även möjlighet till AAC på HD-klippen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Och det finns dom som tycker att det är skitjobbigt. Dessutom kanske inte alla uppskattar bruset och knastret som brukar kunna förekomma på vinyl.

Visst finns det

Fast brusgolvet är rätt lätt att bli av med och knastret brukar uppstå just pga att skivorna inte är tvättade eller att dem är statiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hejsan!

Jag har ett relativt stort musikarkiv som jag, i skrivande stund, håller på att radera en hel del ifrån samtidigt som jag vill uppdatera de kvarvarande låtarna till mp3-filer i 320 kbps – då kvaliteten är 128/192 kbps hos många av mina musikfiler i nuläget.

Hur bär ni er åt i ert letande efter bra mp3-filer? Jag lyssnar på väldigt varierande musik, men för det mesta är det musik som inte ens finns till salu hos beatport, amazon eller dylikt, och därför är det oftast inget alternativ att köpa musiken.

Jag brukar börja med att jag leta efter albumet som låten tillhör, om den ens tillhör något album, och därefter letar jag efter albumet på The Pirate Bay. Men då det oftast inte fungerar brukar det sluta med att jag desperat söker på "låtens namn 320 kbps mp3 download" på Google, vilket väldigt sällan resulterar i några bra resultat. I värsta fall får jag ladda ner någon schysst version från YouTube, men då blir det inte bättre än 192 kbps.

Har ni några tips? Är trött på att lyssna på dålig kvalitet.

EDIT: Musiken jag syftar på är, tro det eller ej, oftast tillgänglig gratis. Anledningen till mina svårigheter grundar sig dock i att det är väldigt okända artister, som gör musik inom relativt okända genrer, och låtarna som jag letar efter brukar dessutom ha allt ifrån 5-10 år på nacken. Det är alltså [highlight]INTE[/highlight] piratkopiering jag syftar på.

Man kan väl köpa från spotify?

Permalänk
Skrivet av Innotym:

Man kan väl köpa från spotify?

Mycket möjligt, jag använder dock inte Spotify för att mycket av musiken som jag lyssnar på inte finns tillgänglig där. Så är inte sugen på att betala månadsvis för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

rutracker.org ... använde Spotify ett bra tag tidigare men då det är så mycket musik man lyssnar på som inte finns där plus att reklamen kan bli lite störande så har jag lagt bort Spotify. Att betala 99 kr per månad enbart för att slippa reklamen tyckte jag var idiotiskt.

Man får högre kvalité med Premium och kan ha det på mobila enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Sant, så sant. Har vinylutgåvan av Metallicas Death Magnetic album på datorn i 24/96 format och visst, vinylutgåvan är inte lika dålig som CD-utgåvan men det låter fan jävligt illa ändå. Undra vad dom rökte inne i studion... Ett annat bra exempel är RHCP Californication, låter förbannat illa också.

Kul exempel: Suicides Silence's skiva "No time to bleed" - man hör att det distar på grund av alldeles för höga nivåer. LOOOUUD!
Ursäkta Off Topic.