Permalänk

Lycka!

Hej Sweclockers,

Ni hjälpte mig en del under min byggnation, främst genom att läsa vad ni skriver, men också ibland lite random frågor jag hade. Så tack för det!

Men nu är jag klar och mycket nöjd med mitt bygge. OK, det blev lite dyrt, men ångrar ingenting, för det vara så jävla kul från början till slut, att planera, bygga, modda och benchmarka min dator!

Se mina specs i signaturen, som markerar min avslutning i mitt byggande.

//P

Visa signatur

| Haswell i7 4770k @4.3ghz with Thermalight True Spirit 120| Corsair Vengeance 16 GB DDR3 2400mhz | ASUS Z87-PRO | 2x EVGA Geforce 780 GTX SC SLI | Fractal Newton R3 1000w | Fractal Design Define R4 Titanium | Samsung SSD 840 Series 250gb, Western Digital 750gb 7200RPM | 2x ASUS 24" VG248QE 144Hz |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Palleman87:

Hej Sweclockers,

Ni hjälpte mig en del under min byggnation, främst genom att läsa vad ni skriver, men också ibland lite random frågor jag hade. Så tack för det!

Men nu är jag klar och mycket nöjd med mitt bygge. OK, det blev lite dyrt, men ångrar ingenting, för det vara så jävla kul från början till slut, att planera, bygga, modda och benchmarka min dator!

Se mina specs i signaturen, som markerar min avslutning i mitt byggande.

//P

Bah, pics or it didn't happen!

Men seriöst, det är awesome att bygga själv! Kul att det gick bra!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Tack!

Absolut, ska du få det.... Fast jag har inte städat upp den än, alla sladdar som kan ska ligga bakom hårddisk-racken. Efter jobbet, så ska jag slutföra genom att sätta sladdarna snyggt, koppla in en sista chassi-fläkt och sen stänga burken

Visa signatur

| Haswell i7 4770k @4.3ghz with Thermalight True Spirit 120| Corsair Vengeance 16 GB DDR3 2400mhz | ASUS Z87-PRO | 2x EVGA Geforce 780 GTX SC SLI | Fractal Newton R3 1000w | Fractal Design Define R4 Titanium | Samsung SSD 840 Series 250gb, Western Digital 750gb 7200RPM | 2x ASUS 24" VG248QE 144Hz |

Permalänk
Skrivet av Palleman87:

Tack!

Absolut, ska du få det.... Fast jag har inte städat upp den än, alla sladdar som kan ska ligga bakom hårddisk-racken. Efter jobbet, så ska jag slutföra genom att sätta sladdarna snyggt, koppla in en sista chassi-fläkt och sen stänga burken

http://i43.tinypic.com/nv1e9d.jpg

Bilden funkar tyvärr inte

Och det är moddning/Byggning som är den roligaste delen av bygget:)

dvs allt

Roligt att det gick sjukt bra för dig

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Bilden funkar tyvärr inte

Och det är moddning/Byggning som är den roligaste delen av bygget:)

dvs allt

Roligt att det gick sjukt bra för dig

Jag tror jag fixade bilden nu !

Tack, nöjd som fan bara städning som återstår som sagt..^^

Visa signatur

| Haswell i7 4770k @4.3ghz with Thermalight True Spirit 120| Corsair Vengeance 16 GB DDR3 2400mhz | ASUS Z87-PRO | 2x EVGA Geforce 780 GTX SC SLI | Fractal Newton R3 1000w | Fractal Design Define R4 Titanium | Samsung SSD 840 Series 250gb, Western Digital 750gb 7200RPM | 2x ASUS 24" VG248QE 144Hz |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av NJB Mods:

Bilden funkar tyvärr inte

Sitter du bakom en brandvägg? Här funkar det kalas.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Palleman87:

Jag tror jag fixade bilden nu !

Tack, nöjd som fan bara städning som återstår som sagt..^^

Jodå gött Trevlig setup

Men med städning menar du väl kabeldragning? :S inte för att vara petig Men vet iaf att det kan se bättre ut:)

Skrivet av Shudnawz:

Sitter du bakom en brandvägg? Här funkar det kalas.

Vettetusan, Men det löste sig iaf

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Jodå gött Trevlig setup

Men med städning menar du väl kabeldragning? :S inte för att vara petig Men vet iaf att det kan se bättre ut:)

Vettetusan, Men det löste sig iaf

Nej, du har helt rätt.. Med städning menar jag kabeldragning.. Själva datorn har varit färdigbyggd i 2veckor, men har tweakat hela tiden och tagit ur o satt i grejer, för att veta hur jag vill ha det. Tex CPU fläkten var det senaste tillskottet för att kunna överklocka lite. Så nu är det bara att dra kablar så som jag hade tänkt mig, för det är ett "clusterfuck" just nu.

Visa signatur

| Haswell i7 4770k @4.3ghz with Thermalight True Spirit 120| Corsair Vengeance 16 GB DDR3 2400mhz | ASUS Z87-PRO | 2x EVGA Geforce 780 GTX SC SLI | Fractal Newton R3 1000w | Fractal Design Define R4 Titanium | Samsung SSD 840 Series 250gb, Western Digital 750gb 7200RPM | 2x ASUS 24" VG248QE 144Hz |

Permalänk
Skrivet av Palleman87:

Nej, du har helt rätt.. Med städning menar jag kabeldragning.. Själva datorn har varit färdigbyggd i 2veckor, men har tweakat hela tiden och tagit ur o satt i grejer, för att veta hur jag vill ha det. Tex CPU fläkten var det senaste tillskottet för att kunna överklocka lite. Så nu är det bara att dra kablar så som jag hade tänkt mig, för det är ett "clusterfuck" just nu.

Du verkade få ett bra exemplar på din 4770k

Har också även en med en h110, riktigt dålig kylpasta måste jag säga

Så blir att inhandla en ny wc setup, samt även kylpasta

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Du verkade få ett bra exemplar på din 4770k

Har också även en med en h110, riktigt dålig kylpasta måste jag säga

Så blir att inhandla en ny wc setup, samt även kylpasta

Nice. Den ligger ganska kallt också, skulle nog kunna klocka lite till. Inte helt nöjd med min kylare, fast den gör sitt jobb och fullt godkänd. Mitt mål var bara att överklocka litegrann, bara för att göra det när jag ändå sitter på 2st fabriksklockade 780s.

Min ligger i 25-30c i idle och typ 55c i max load, så jag ska inte klaga.

Jag har aldrig lekt med vattenkylning, är nog nästa projekt. Är det svårt att hantera, eller är det precis som dagens SLI, bara "plug n play"?

Visa signatur

| Haswell i7 4770k @4.3ghz with Thermalight True Spirit 120| Corsair Vengeance 16 GB DDR3 2400mhz | ASUS Z87-PRO | 2x EVGA Geforce 780 GTX SC SLI | Fractal Newton R3 1000w | Fractal Design Define R4 Titanium | Samsung SSD 840 Series 250gb, Western Digital 750gb 7200RPM | 2x ASUS 24" VG248QE 144Hz |

Permalänk
Skrivet av Palleman87:

Nice. Den ligger ganska kallt också, skulle nog kunna klocka lite till. Inte helt nöjd med min kylare, fast den gör sitt jobb och fullt godkänd. Mitt mål var bara att överklocka litegrann, bara för att göra det när jag ändå sitter på 2st fabriksklockade 780s.

Min ligger i 25-30c i idle och typ 55c i max load, så jag ska inte klaga.

Jag har aldrig lekt med vattenkylning, är nog nästa projekt. Är det svårt att hantera, eller är det precis som dagens SLI, bara "plug n play"?

Det var det värsta... Jag måste verkligen inhandla ny kylpasta.... Det beror om du köper en sluten eller om du köper en custom, en sluten är som du säger bara plug n play, medans custom är lite svårare, det har jag dock aldrig prövat

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Du verkade få ett bra exemplar på din 4770k

Har också även en med en h110, riktigt dålig kylpasta måste jag säga

Så blir att inhandla en ny wc setup, samt även kylpasta

en ny wc setup? vad har wc artiklar att göra i en sweclockers tråd :S

OT: Trevligt att de gick bra för TS. Ser ut som ett råttbo i datorn dock. Men du menar att du fixar de, hoppas på bilder när du fått det snyggt.

Man ska inte underskatta bra kabeldragning, de gör inte bara så att allt ser snyggt och fint ut samt proffsit, utan det ger även mer utrymme åt luften att strömma fritt igenom till alla komponenter!

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Det var det värsta... Jag måste verkligen inhandla ny kylpasta.... Det beror om du köper en sluten eller om du köper en custom, en sluten är som du säger bara plug n play, medans custom är lite svårare, det har jag dock aldrig prövat

Oj, ne jag blev osäker när jag sa det, så jag testade.. 30-35c i Idle, 55-60c i "max load". Det var oklockade siffror jag gav först.^^.. Men yes kylpastan kan göra extremt mkt. Går ju tex steka ägg på processorna med referenskylare + pasta.

WC låter som en intressant utmaning. SLI var ingen utmaning, mest en rolig grej och konfa väl inne i systemet. :). Fast det blir nog nästa bygge som sagt :).. Vilka temps kommer man ner i då?

Visa signatur

| Haswell i7 4770k @4.3ghz with Thermalight True Spirit 120| Corsair Vengeance 16 GB DDR3 2400mhz | ASUS Z87-PRO | 2x EVGA Geforce 780 GTX SC SLI | Fractal Newton R3 1000w | Fractal Design Define R4 Titanium | Samsung SSD 840 Series 250gb, Western Digital 750gb 7200RPM | 2x ASUS 24" VG248QE 144Hz |

Permalänk
Skrivet av NonnePonne:

en ny wc setup? vad har wc artiklar att göra i en sweclockers tråd :S

OT: Trevligt att de gick bra för TS. Ser ut som ett råttbo i datorn dock. Men du menar att du fixar de, hoppas på bilder när du fått det snyggt.

Man ska inte underskatta bra kabeldragning, de gör inte bara så att allt ser snyggt och fint ut samt proffsit, utan det ger även mer utrymme åt luften att strömma fritt igenom till alla komponenter!

Får usäkta men WC= Watercooling på engelska därför kör jag på det

Hehe

Skrivet av Palleman87:

Oj, ne jag blev osäker när jag sa det, så jag testade.. 30-35c i Idle, 55-60c i "max load". Det var oklockade siffror jag gav först.^^.. Men yes kylpastan kan göra extremt mkt. Går ju tex steka ägg på processorna med referenskylare + pasta.

WC låter som en intressant utmaning. SLI var ingen utmaning, mest en rolig grej och konfa väl inne i systemet. :). Fast det blir nog nästa bygge som sagt :).. Vilka temps kommer man ner i då?

Det blir det säkert Då löste vi iaf det "problmet"

något som verkar otroligt intressant är denna "setup" http://www.swiftech.com/H220.aspx man kan expandera till att addera en res, två GPUer som ett exempel

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av NonnePonne:

en ny wc setup? vad har wc artiklar att göra i en sweclockers tråd :S

OT: Trevligt att de gick bra för TS. Ser ut som ett råttbo i datorn dock. Men du menar att du fixar de, hoppas på bilder när du fått det snyggt.

Man ska inte underskatta bra kabeldragning, de gör inte bara så att allt ser snyggt och fint ut samt proffsit, utan det ger även mer utrymme åt luften att strömma fritt igenom till alla komponenter!

Absolut, det ska åtgärdas så fort jag kan nu när jag har finalizat, inte så lönt att dra det snyggt när jag tog av och satte dit grejer för att testa diverse saker titt som tät. Egentligen är det två stora kablar som ska dras om, sen små skiten tar typ 15-20sec att fixa, för det är redan på plats, men syns bara inte. Jag ska se om jag hinner fixa det idag, isf kommer det upp bilder

Visa signatur

| Haswell i7 4770k @4.3ghz with Thermalight True Spirit 120| Corsair Vengeance 16 GB DDR3 2400mhz | ASUS Z87-PRO | 2x EVGA Geforce 780 GTX SC SLI | Fractal Newton R3 1000w | Fractal Design Define R4 Titanium | Samsung SSD 840 Series 250gb, Western Digital 750gb 7200RPM | 2x ASUS 24" VG248QE 144Hz |

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Får usäkta men WC= Watercooling på engelska därför kör jag på det

Hehe

Det blir det säkert Då löste vi iaf det "problmet"

något som verkar otroligt intressant är denna "setup" http://www.swiftech.com/H220.aspx man kan expandera till att addera en res, två GPUer som ett exempel

Verkar sannerligen intressant

Visa signatur

| Haswell i7 4770k @4.3ghz with Thermalight True Spirit 120| Corsair Vengeance 16 GB DDR3 2400mhz | ASUS Z87-PRO | 2x EVGA Geforce 780 GTX SC SLI | Fractal Newton R3 1000w | Fractal Design Define R4 Titanium | Samsung SSD 840 Series 250gb, Western Digital 750gb 7200RPM | 2x ASUS 24" VG248QE 144Hz |

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Får usäkta men WC= Watercooling på engelska därför kör jag på det

Hehe

Det blir det säkert Då löste vi iaf det "problmet"

något som verkar otroligt intressant är denna "setup" http://www.swiftech.com/H220.aspx man kan expandera till att addera en res, två GPUer som ett exempel

Tror de flesta vet att watercooling e vattenkylning. Sen att WC skulle vara någon form av officiell förkortning för watercooling(/vattenkylning) har jag svårt att tro på. Men ifall det inte stör dig att bli missförstodd så... kör hårt.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Avstängd

Vilka temperaturer och vilken klock har du på dina GTX 780?

Förresten kan du skruva loss bort den här filuren och sätta dit en extra fläkt för maximalt luftflöde!

Permalänk
Skrivet av Bort:

Vilka temperaturer och vilken klock har du på dina GTX 780?

Förresten kan du skruva loss bort den här filuren och sätta dit en extra fläkt för maximalt luftflöde!

http://i.imgur.com/6mzp0Jm.jpg

Jag slängde på lite BF, för att illustrera hur de går när man är belastade. Här är resultatet, förutom att tempen stannar sen vid 80c.. Vill jag ha dem kallare så bara ställer jag in den, men det är default och verkar inte vara några problem med det, samt att de är ganska tysta vid 80c ändå. Du ser också vilken klock de
går på. Korten körs fabriksklockade och har inte mixrat med det.

Men lite snabbare än klocken i specen, det är la GPU boost som pushar dem ännu mer än specsen. Det är dessa korten iaf http://www.inet.se/produkt/5409889/evga-geforce-gtx-780-3gb-s....

Angående racken: Yes, det är redan på gång Har allt hemma, ska bara montera det, samtidgit som jag städar.^^

Visa signatur

| Haswell i7 4770k @4.3ghz with Thermalight True Spirit 120| Corsair Vengeance 16 GB DDR3 2400mhz | ASUS Z87-PRO | 2x EVGA Geforce 780 GTX SC SLI | Fractal Newton R3 1000w | Fractal Design Define R4 Titanium | Samsung SSD 840 Series 250gb, Western Digital 750gb 7200RPM | 2x ASUS 24" VG248QE 144Hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palleman87:

Jag slängde på lite BF, för att illustrera hur de går när man är belastade. Här är resultatet, förutom att tempen stannar sen vid 80c.. Vill jag ha dem kallare så bara ställer jag in den, men det är default och verkar inte vara några problem med det, samt att de är ganska tysta vid 80c ändå. Du ser också vilken klock de
går på. Korten körs fabriksklockade och har inte mixrat med det.

http://i43.tinypic.com/16a39zd.png

Men lite snabbare än klocken i specen, det är la GPU boost som pushar dem ännu mer än specsen. Det är dessa korten iaf http://www.inet.se/produkt/5409889/evga-geforce-gtx-780-3gb-s....

Angående racken: Yes, det är redan på gång Har allt hemma, ska bara montera det, samtidgit som jag städar.^^

Sätt din powertarget på 106?

Höj volten till 38.

Vad har du för idle?

Permalänk
Skrivet av Bort:

Sätt din powertarget på 106?

Höj volten till 38.

Vad har du för idle?

Men kan det inte gå illa om man gör så? Ändrar jag Powertarget så mycket så blir ju temp target 95c by default, går nog justera med en annan fan curve, men verkar ändå lite utmanande..

Du menar +38 i volt inställningarna, för det står på 0 nu. Jag har aldrig lekt med volten tidigare.

Idle= 40c. Jävligt varmt här inne dock.

Visa signatur

| Haswell i7 4770k @4.3ghz with Thermalight True Spirit 120| Corsair Vengeance 16 GB DDR3 2400mhz | ASUS Z87-PRO | 2x EVGA Geforce 780 GTX SC SLI | Fractal Newton R3 1000w | Fractal Design Define R4 Titanium | Samsung SSD 840 Series 250gb, Western Digital 750gb 7200RPM | 2x ASUS 24" VG248QE 144Hz |

Permalänk
Skrivet av Palleman87:

Men kan det inte gå illa om man gör så? Ändrar jag Powertarget så mycket så blir ju temp target 95c by default, går nog justera med en annan fan curve, men verkar ändå lite utmanande..

Du menar +38 i volt inställningarna, för det står på 0 nu. Jag har aldrig lekt med volten tidigare.

Idle= 40c. Jävligt varmt här inne dock.

Om dom idlar såpass högt så skullle det nog inte skada med nån fläkt till i fronten.

Ku att det blev så bra och att du nu förmodligen kommer torska på dator moddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palleman87:

Men kan det inte gå illa om man gör så? Ändrar jag Powertarget så mycket så blir ju temp target 95c by default, går nog justera med en annan fan curve, men verkar ändå lite utmanande..

Du menar +38 i volt inställningarna, för det står på 0 nu. Jag har aldrig lekt med volten tidigare.

Idle= 40c. Jävligt varmt här inne dock.

Bara pusha, korten klarar att ligga upp i runt 1.3 på volten, oklart varför nvidia satte en så pass låg gräns. Kylningen är fantastisk på alla 780's och om du vill nå högre så finns det custom bios att leka med

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palleman87:

Men kan det inte gå illa om man gör så? Ändrar jag Powertarget så mycket så blir ju temp target 95c by default, går nog justera med en annan fan curve, men verkar ändå lite utmanande..

Du menar +38 i volt inställningarna, för det står på 0 nu. Jag har aldrig lekt med volten tidigare.

Idle= 40c. Jävligt varmt här inne dock.

Jag har power target 106 % klockat gpu offset 103+ mhz och memory 98+.
voltage 38, idle 33 grader med fläkt på 50% med fancurve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Tror de flesta vet att watercooling e vattenkylning. Sen att WC skulle vara någon form av officiell förkortning för watercooling(/vattenkylning) har jag svårt att tro på. Men ifall det inte stör dig att bli missförstodd så... kör hårt.

Inflikning
Jag ser WC för watercooling användas överallt, på Facebook och olika forum, när vi pratar om WC här menar vi oftast Watercooling

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Inflikning
Jag ser WC för watercooling användas överallt, på Facebook och olika forum, när vi pratar om WC här menar vi oftast Watercooling

Kan va att jag har missat nåt, men har nog hängt på sweclockers en redig stund och diverse andra forum, allt från techswede till diverse finska varianter och även en del amerikanska, the tec's hemsida/forum för att ge ett exempel.... facebook har jag ej och diskussioner som händer där brukar i allmänhet vara på så låg nivå att va som händer där tänker jag inte ens börja försöka förstå eller bry mig om, men säkerligen händer det, om nånstans, i alla fall där...

men iaf jag har då inte vad jag kan minnas nånsin sett någon använda WC som förkortning till vattenkylning. Men, kan ju ha fel. Har ju trotsallt hänt förut. Sen o andra sidan, huruvida det nu används som det eller ej så verkar det i alla fall vara en helt fel förkortning... Men, nu börjar ja rambla för mycket.

Edit: stavfel etc...

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palleman87:

Tack!

Absolut, ska du få det.... Fast jag har inte städat upp den än, alla sladdar som kan ska ligga bakom hårddisk-racken. Efter jobbet, så ska jag slutföra genom att sätta sladdarna snyggt, koppla in en sista chassi-fläkt och sen stänga burken

http://i43.tinypic.com/nv1e9d.jpg

Glorious dragning av 8:a pinnarn.

Läste tråden
Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Proffsmobbare

Bli inte för lycklig bara, Murphy's lag är högst aktuell i datorbyggande. Den kanske blir ett eldklot!