Nokia lanserar Lumia 1020 med kamera på 41 megapixel

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men sluta trolla nu. Så du menar att en mobilkamera slår en del systemkameror

Jag kan lova dig att Lumia 1020 (och 808) inte klår ens analoga SLR Kameror.

Det handlar om så mycket mer, som dynamiskt omfång, skärpa coh färgkvalitet etc. Och en systemkamera är byggd för en ända sak, och det är att ta bilder.
Men det är sant att en person bakom kameran som inte kan hantera den rätt får inget bra resultat, men det har ingenting som helst att göra med den tekniska biten, en systemkamera är, och kommer alltid att vara bättre än en mobilkamera. Och det gäller även Nokias flaggskepp.

Jag gillar verkligen Nokias hela koncept, och jag är verkligen impad av resultatet. Men hade den verkligen varit så mycket bättre än min systemkamera som du skriver, så hade ingen varit gladare än mig

Du missar vad jag menar, Den slår ju de flesta systemkameror i upplösning och brusreducering. Det var det enda jag skrev att den slår vissa sytemkameror i-
Sedan hur det är med ljusinsläpp etc. är systemkameror säkert mycket bättre på. Så överlag kommer en systemkamera vara bättre än nokias mobilkamera, vilket jag aldrig sa emot.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

I Polen till exempel så är det 20 %, i Italien runt 13 %.

Använder de Swedbank?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av andr3a$:

Använder de Swedbank?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, Polishbank!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Man kan kanske se det som positivt att det syns brus nära 100% förstoring eftersom då det trots allt handlar om en liten sensor... Har för mig att det förekom en del skumma saker då man marknadsförde 808 Pureview. Bl. a. visade det sig att ett filmklipp som skulle vara filmad med 808 Pureview inte var det (!), utan var filmad med en kamera som var bättre lämpad för uppgiften. Så, de bilder som visas för denna 808 kanske inte riktigt visade hela sanningen, eftersom bilderna kan ha brusbehandlats - eller tagits med annan kamera! Alltid bra att vara skeptisk till bilder och filmklipp tillverkaren släppt. Vill man se bättre prov på dess prestanda bör man vänta på tester gjorda av oberoende...

Det var reklamvideon för Lumia 920 där två personer cyklar och filmar samtidigt http://www.youtube.com/watch?v=IfBtca08gF0

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk

Kunde de inte passat på att göra en telefon folk vill ha också? Ren jävla budget mobbe med en kamera påklistrad, Nej tack!

Billigt jävla knep från Nokia genom att göra en sket telefon på det här sättet men folk kommer ändå att köpa den pga kameran, win win situation för dem, sura miner för oss tech nördar :/

Andra tillverkare lär ju behöva pusha deras kameror så mycket de kan för att inte förlora så mycket på det här, competitive market = better products! ^^

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Medlem

Tycker att Megapixel-racet spårat ur.

Det finns nästan ingen som behöver mer än 8 Megapixel för användning i vardagen eftersom det inte går att trycka in så bra optik på så liten yta att det blir någon positiv förändring. Nokia liksom hela reklambranschen fattar att konsumenter är dumma och låter sig imponeras av uttryck som Megapixel eller Carl Zeiss.
Öppna valfritt reklamblad så ser man klart och tydligt att Megapixel är ett av de buzz words som används som säljargument, trots att det är ganska oväsentligt. Det retar mig att Megapixel har blivit en helig parameter att stirra sig blind på, inte bara för obildade konsumenter utan även för teknikkunniga som borde veta bättre.

Denna artikeln är väl ett lysande exempel på att det hellre skrivs om mobilens kamera och hur många megapixel den har i rubriken än andra saker som är betydligt viktigare i praktiken. Det spelar ingen roll hur mycket man leker med pixlar och buzz words fram och tillbaka, det är i slutändan fysikens lagar som sätter begränsningarna. Ingen efterbehandling eller pixeltrollande i världen kan bryta mot naturlagar. Kameror med fler pixlar än vad sensorn och optiken är lämpad för kommer inte producera bättre bilder.

Permalänk
Medlem

batteriet kommer att bli en stor besvikelse tror jag.
den inbjuder ännu mer att ha kameran igång och batteriet är alldeles för svag för att hålla en sån telefon igång redan idag (920). det är så frustrerande att konstatera det att du har en apparat som det gåt att göra mycket med men som måste laddas stup i ett.

med ett starkare batteri och ett åtkomligt filsystem hade jag inte tvekat en sekund att uppgradera.
men kommer någon androidbaserad ut med någon motsvarande kamera då går jag över dit tyvärr och offrar allt det jag gillar med wp8 och nokia.

svaga länkarna (i ett annars fantastiskt vackert os och hårdvara) är:
uselt batteri
inget filsystem
uselt högtalarljud, jag begär inga underverk men det skräniga ljudet idag är inte acceptabel, en Iphone låter ljusår bättre

ska alla minus kunna kompenseras av kameran?
jag är mycket osäker

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men det är ju det som är det bästa med den. Att den just drivs med WP8.

Du har inte fingrat på en en WP8 va?
Nä, det har du inte.
Annars så hade du inte skrivit så.
Jag förstår mycket väl din stolthet, och att du kommer att skriva i citat att du visst har gjort det.Men jag köper det inte

Jag har inte mycket till stolthet så den är jag inte orolig för.

Du behöver inte köpa det heller, har faktiskt inte använt WP8 mer än att jag testat kollegans telefon. Visst det flyter på fint och är relativt lättanvänt, men jag har personligen fortfarande stora problem med hela akvarellfärgs-operativet. Försöker lära mig att acceptera Windows 8 då jag nyligen köpt en ny spellaptop som har just Windows 8, än så länge går det sådär. Men jag har inte gett upp ännu, det är mer än vad man kan säga om de flesta åtminstone.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregr2:

Tycker att Megapixel-racet spårat ur.

Det finns nästan ingen som behöver mer än 8 Megapixel för användning i vardagen eftersom det inte går att trycka in så bra optik på så liten yta att det blir någon positiv förändring. Nokia liksom hela reklambranschen fattar att konsumenter är dumma och låter sig imponeras av uttryck som Megapixel eller Carl Zeiss.
Öppna valfritt reklamblad så ser man klart och tydligt att Megapixel är ett av de buzz words som används som säljargument, trots att det är ganska oväsentligt. Det retar mig att Megapixel har blivit en helig parameter att stirra sig blind på, inte bara för obildade konsumenter utan även för teknikkunniga som borde veta bättre.

Denna artikeln är väl ett lysande exempel på att det hellre skrivs om mobilens kamera och hur många megapixel den har i rubriken än andra saker som är betydligt viktigare i praktiken. Det spelar ingen roll hur mycket man leker med pixlar och buzz words fram och tillbaka, det är i slutändan fysikens lagar som sätter begränsningarna. Ingen efterbehandling eller pixeltrollande i världen kan bryta mot naturlagar. Kameror med fler pixlar än vad sensorn och optiken är lämpad för kommer inte producera bättre bilder.

En annan sak som är sjukt irriterande är kommentarer som går på attack utan att vara pålästa.
Citat från review: "The dynamic range is also much higher than any other flagship can offer. At full resolution (38 MP or 34MP) the noise levels are comparable to those of the 13MP Galaxy S4, which is a pretty great achievement given how much more detail you get."
Alltså är inte ord som Carl Zeiss bara ord, utan någonting som faktiskt påverkar.
Detta motbevisar och visar din kommentars sanna natur; besserwisserkommentar utan grund att stå på.

http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_1020_preview-review-952p7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

En annan sak som är sjukt irriterande är kommentarer som går på attack utan att vara pålästa.
Citat från review: "The dynamic range is also much higher than any other flagship can offer. At full resolution (38 MP or 34MP) the noise levels are comparable to those of the 13MP Galaxy S4, which is a pretty great achievement given how much more detail you get."
Alltså är inte ord som Carl Zeiss bara ord, utan någonting som faktiskt påverkar.
Detta motbevisar och visar din kommentars sanna natur; besserwisserkommentar utan grund att stå på.

http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_1020_preview-review-952p7...

Carl Zeiss kan vara en indikation för kvalité, men inte en garant.
Som att säga att en Volvo-bil är bra per automatik för att den heter Volvo.

Så vad säger egentligen recensionen? Att kameran presterar ungefär lika bra som en äldre modell på 13MP?
28 megapixlar som alltså inte används till något vettigt annat än att försöka reducera brus via mjukvaran...
Det tror jag man kan leva utan...

Om megapixlar var så magiska som du påstår skulle varje systemkamera haft långt över 41MP.
Det finns goda skäl att ytterst få systemkameror har mer än 16MP, och det är för att hårdvaran och fysikens lagar begränsar hur bra kvalité man kan få "per pixel". En mobiltelefon är inget undantag för den regeln.

Kameran i 1020 är säkert jättebra, men inse att 41MP är en sanning med modifikation och troligtvis ett sista dödsryck från Nokias sida.

Permalänk
Skrivet av gregr2:

Carl Zeiss kan vara en indikation för kvalité, men inte en garant.
Som att säga att en Volvo-bil är bra per automatik för att den heter Volvo.

Så vad säger egentligen recensionen? Att kameran presterar ungefär lika bra som en äldre modell på 13MP?
28 megapixlar som alltså inte används till något vettigt annat än att försöka reducera brus via mjukvaran...
Det tror jag man kan leva utan...

Om megapixlar var så magiska som du påstår skulle varje systemkamera haft långt över 41MP.
Det finns goda skäl att ytterst få systemkameror har mer än 16MP, och det är för att hårdvaran och fysikens lagar begränsar hur bra kvalité man kan få "per pixel". En mobiltelefon är inget undantag för den regeln.

Kameran i 1020 är säkert jättebra, men inse att 41MP är en sanning med modifikation och troligtvis ett sista dödsryck från Nokias sida.

Så du menar att Zeiss också gör dåliga linser? Nej det säger inte resentionen, för 13MP kameran gör inte bilder i 41MP. 41Mp är inte en sanning med modifikationer, det är vad den kan prestera.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Så du menar att Zeiss också gör dåliga linser? Nej det säger inte resentionen, för 13MP kameran gör inte bilder i 41MP. 41MP är inte en sanning med modifikationer, det är vad den kan prestera.

Tycker det bara gått för långt när de som ska vara opartiska (t.ex. recensenter) sätter =-tecken mellan ett varumärke och kvalité. Jag är ingen lins-expert, och jag är övertygad om att det mesta som kommer från Zeiss fabriker är bra. Dock bör man förhålla sig kritisk och opartisk. Om jag skriver Zeiss på min brödrost betyder det inte att den blir bättre.

41MP-kameran är i själva verket en kamera som kan åstadkomma bra bilder när de samplas ner till 5MP vilket de gör per default. Det är omöjligt att kvalitén per pixel är något vidare när man ändrar den inställningen och tar en bild som är 7136 x 5360px stor. Megapixel är därför ett ganska så irrelevant mått som förstahandsval i en rubrik eller ett reklamblad, såvida man inte har en fetisch för ruskigt stora filer där pixelkvalitén är irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregr2:

Tycker det bara gått för långt när de som ska vara opartiska (t.ex. recensenter) sätter =-tecken mellan ett varumärke och kvalité. Jag är ingen lins-expert, och jag är övertygad om att det mesta som kommer från Zeiss fabriker är bra. Dock bör man förhålla sig kritisk och opartisk. Om jag skriver Zeiss på min brödrost betyder det inte att den blir bättre.

41MP-kameran är i själva verket en kamera som kan åstadkomma bra bilder när de samplas ner till 5MP vilket de gör per default. Det är omöjligt att kvalitén per pixel är något vidare när man ändrar den inställningen och tar en bild som är 7136 x 5360px stor. Megapixel är därför ett ganska så irrelevant mått som förstahandsval i en rubrik eller ett reklamblad, såvida man inte har en fetisch för ruskigt stora filer där pixelkvalitén är irrelevant.

Fast själva grejen med citatet från recensionen är ju att varje pixel blir ungefär lika bra (när man zoomar in tills man ser pixlarna på 38Mpix bilden) som på samsungen (när man gör motsvarande på 13Mpix). Alltså är själva optiken troligtvis ungefär tre gånger bättre på att få in ljus till sensorn, den är åtminstone klart bättre.

Tycker inte att Megapixel antalet är överdrivet om man vid perfekta förhållanden kan få nästintill brusfria bilder, klart är att dessa 41Mpix inte är mer överdrivna än Samsung S4:s 13Mpix om man lägger in optiken i jämförelsen. Sen är det klart att det inte är jämförbart med systemkameror vid lite sämre fotograferingsförhållanden, då kommer sampling till 5Mpix vara nödvändigt för att bli av med brus.

Kollar man på bilder tagna med föregångaren 808 (om man inte litar på nokias egna bilder från 1020:n) så kan man hitta bilder tagna under bra förhållanden där bilderna blir väldigt bra även på pixelnivå. På en systemkamera har man optisk zoom istället och då finns ingen användning för dessa höga pixelantal, det är bara för att nokia ska slippa rörliga delar och få en slimmare telefon, vilket är ett väldigt vettigt val på en telefon.

Permalänk
Medlem

En kameratelefon från Nokia med 1/1.5" sensor i samarbete med Zeiss? Yes please

Kostar den under 6000 så blir det ett köp. Och om det finns möjlighet att byta till ett skal med annat objektiv kanske jag lägger min G15 på hyllan beroende på bildkvalite.

Min kompaktkamera klarar ju inte sms/mms/mail, och den är lite bökigare att bära med sig än en telefon.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexis_A:

batteriet kommer att bli en stor besvikelse tror jag.
den inbjuder ännu mer att ha kameran igång och batteriet är alldeles för svag för att hålla en sån telefon igång redan idag (920). det är så frustrerande att konstatera det att du har en apparat som det gåt att göra mycket med men som måste laddas stup i ett.

med ett starkare batteri och ett åtkomligt filsystem hade jag inte tvekat en sekund att uppgradera.
men kommer någon androidbaserad ut med någon motsvarande kamera då går jag över dit tyvärr och offrar allt det jag gillar med wp8 och nokia.

svaga länkarna (i ett annars fantastiskt vackert os och hårdvara) är:
uselt batteri
inget filsystem
uselt högtalarljud, jag begär inga underverk men det skräniga ljudet idag är inte acceptabel, en Iphone låter ljusår bättre

ska alla minus kunna kompenseras av kameran?
jag är mycket osäker

Förstår din tanke med Android och Windows Phone men det med högtalaren förstod jag inte riktigt.. har du hört lumia 920s högtalare? Kvalitén är riktigt bra och ljudet är så högt att man måste sänka det ibland.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBDev:

Vilka appar saknar du?

En annan webbläsare än IE till exempel. Att inte kunna ha Firefox som synkar lösenord, bokmärken, etc. är faktiskt en riktigt dealbreaker.
Bing ska vi inte prata om ens.

Nokia skulle verkligen göra sig själva en tjänst om de dumpade Windows Phone och körde på Android.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

En annan webbläsare än IE till exempel. Att inte kunna ha Firefox som synkar lösenord, bokmärken, etc. är faktiskt en riktigt dealbreaker.
Bing ska vi inte prata om ens.

Nokia skulle verkligen göra sig själva en tjänst om de dumpade Windows Phone och körde på Android.

Jag tycker dock inte felet ligger hos windowsphone utan snarare hos apptillverkarna som inte släpper appar till WP, gillar WP som OS mycket mer än android, men det är ju som med allt en smaksak.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Om dom nu lyckats använda 41 miljoner halvskabbiga (antagligen) pixlar för att få fram fem miljoner vettiga, så varför inte liksom?

Permalänk
Medlem

Har en 920 idag och den har ju också objektiv från Carl Zeiss, Hade Lumia 800 innan med nå skit i, Det blev som en helt ny värld att gå från Lumia 800 till 920 kamera mässigt..

Permalänk
Medlem

http://connect.dpreview.com/post/1305711237/lumia-1020

Lite torsdagslektyr för nästa skithusbesök. Det går bra att läsa på andra platser med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gregr2:

Carl Zeiss kan vara en indikation för kvalité, men inte en garant.
Som att säga att en Volvo-bil är bra per automatik för att den heter Volvo.

Så vad säger egentligen recensionen? Att kameran presterar ungefär lika bra som en äldre modell på 13MP?
28 megapixlar som alltså inte används till något vettigt annat än att försöka reducera brus via mjukvaran...
Det tror jag man kan leva utan...

Om megapixlar var så magiska som du påstår skulle varje systemkamera haft långt över 41MP.
Det finns goda skäl att ytterst få systemkameror har mer än 16MP, och det är för att hårdvaran och fysikens lagar begränsar hur bra kvalité man kan få "per pixel". En mobiltelefon är inget undantag för den regeln.

Kameran i 1020 är säkert jättebra, men inse att 41MP är en sanning med modifikation och troligtvis ett sista dödsryck från Nokias sida.

Teoretiskt ska du få 1Gigapixel på 0,7x0,7cm sensor! det är den fysiska begränsningen av ljusets vågländ...vi är långt ifrån detta! Det som hindrar oss idag är hur bra bildbehandligs processorerna är!Man vill ju inte vänta 10 sekunder för att bilden ska framkallas! Samt att lagra 2,5GB bild i ramminnet blir problematiskt! Vi är långt ifrån teoretiska maxet vad det gäller kameror! Se bara på mänsliga ögat, det har ca 500MP (smmanlagt) och har du ljusbuggar?

Som jämförelse: Dagens System kamera: 16MP Teoretiskt max (ungefär) 16GP...vi har en lång väg att gå innan vi kan lagra 40GB bild till bildbehandlings processorn

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2