Linux på en Pentium II med 64 Mb RAM ?

Permalänk
Medlem

Linux på en Pentium II med 64 Mb RAM ?

Hej,
Har en gammal thinkpad från 1999 (som var superdupermaxikaxi när den kom - 20 000:- betalade jag då !!).
Finns det nån Linuxdist som skulle funka att lägga in på den och få det att flyta på hyggligt?

Gamla Windows XP segar nåt otroligt efter uppdateringar och med antivirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Har en gammal thinkpad från 1999 (som var superdupermaxikaxi när den kom - 20 000:- betalade jag då !!).
Finns det nån Linuxdist som skulle funka att lägga in på den och få det att flyta på hyggligt?

Gamla Windows XP segar nåt otroligt efter uppdateringar och med antivirus.

Hur mycket RAM har den? Lubuntu, Puppylinux eller möjligvis arch beroende på hur erfaren du är i linuxvärlden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Finns helst säker nån bantad linux distro som borde göra susen, men hur bra du får det är ändå svårt att avgöra, trots allt ganska gammal dator, men arch linux känns som ett värdigt val.

Förstått att det även finns nedbantade versioner av xp, huruvida dessa fungerar kan jag inte svara på. Aldrig testat.

Någon som har lite mer information kanske kan ge lite bättre svar, här tar nämligen det jag vet, slut.

Edit: stavfel etc..

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem

Easy peasy eller va den heter kan fungera?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Gentoo skulle jag personligen provat på den.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Den här kanske?
http://www.damnsmalllinux.org/

Vet ej om denna är gångbar längre.
Vet ej heller vad du ska använda datorn till.

Kanske ett enklare virusprogram? Vet ej vad du använder.

Permalänk
Skrivet av KurtIngvar:

Den här kanske?
http://www.damnsmalllinux.org/

Vet ej om denna är gångbar längre.
Vet ej heller vad du ska använda datorn till.

Kanske ett enklare virusprogram? Vet ej vad du använder.

Den funkar ju alldeles ypperligt än idag. Men du måste vara duktig på terminalen i Linux för att använda denna och den är egentligen ganska meningslös ifall man ska använda datorn i vardag i annat syfte än att lära sig. Men man kan ju alltid försöka göra sig ett grafisk gränssnitt;)

Permalänk
Medlem

Denna är ju populär till klenare maskiner https://www.linuxliteos.com/ och vara väldigt användbart, men tror inte det kommer funka så bra med bara 64Mb.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ska prova Puppylinux. Såg just en youtube-nisse som körde det på 64 Mb RAM.
Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Har en gammal thinkpad från 1999 (som var superdupermaxikaxi när den kom - 20 000:- betalade jag då !!).
Finns det nån Linuxdist som skulle funka att lägga in på den och få det att flyta på hyggligt?

När jag först provade Linux så har jag för mig att det stod någonstans att det var en 386:a med 8MB ram som var minimum kravet för att få någon distribution med Linuxkärna att fungera (kan vara mer nu om man vill ha en modernare Linuxkärna). Då provade jag någon redhat på en stationär Pentium MMX (Pentium 1, inte 2). Har för mig jag hade 64MB ram då och att det var senare jag uppgraderade den till 128MB ram.
Så jag är ganska säker på att det går att få någon form av Linux distribution att fungera på din gamla Pentium 2. Om det går att få något som uppfyller dina krav på funktionalitet och prestanda är inte lika säkert.

Jag har själv haft en IBM Thinkpad från millennieskiftet.
Var en Celeron och eftersom den hade 14.1" skärm, vilket var stort på den tiden, de flesta hade skärmar runt 12" med tjocka kanter runt, så locket ändå var lika stort som på min med 14.1" och DVD-ROM vilket också var ovanligt på den tiden. Hade också 64MB från början men uppgraderades senare till 128MB. Var också någonstans runt 20kkr den kostade. Var den stora skärmen och DVDen som drog upp priset. Annars gick det att hitta andra modeller som var några tusenlappar billigare.
Men den har jag kastat för flera år sen.

Har faktiskt en annan IBM Thinkpad nu, med Pentium 4m. Huvudbatteriet fungerat inte så man måste ha strömadaptern inkopplad. Bios batteriet har slutat att fungera så man får ställa klockan varje gång man dragit ur sladden. I övrigt fungerar den. Fick den gratis.

Om du vill ha något att köra Linux på och det varken behöver vara bärbart eller X86 så är en Raspberry Pi bättre än din Pentium 2. Finns en A modell utan nätverk och 256MB ram eller en B modell med nätverk där de äldre revisionerna hade 256MB ram och de nyare har 512MB ram. En del av minnet måste dedikeras till grafik. Så om man har 512MB versionen och använder 64MB som grafikminne så blir det 448MB kvar att använda som vanligt ram minne.
En Raspberry Pi modell B revision 2 med 512MB kostar under 400kr för en ny.
Inkl. tillbehör som nätagg (vanligtvis mobiltelefonsladdare), ett skal/chassi, SDHC minneskort (minst 4GB) och en HDMI kabel så hamnar man närmare 700kr för både Raspberryn och tillbehören.

Eller kanske köpa en nyare begagnad bärbar dator.
Om du inte känner någon som ska göra sig av med en gammal dator så kanske denna kan vara intressant.
HP ProBook 6465b

Windows 98 hade nog varit snabbare på din Pentium 2 än Windows XP. Men det är mer om man siktar på att ha den som retro dator.
Eller släng in Dos 6.x och Windows 3.x så blir den jätteretro och jättesnabb.

Permalänk
Avstängd

slitaz är med väldigt bantad och går nästan att köra på en brödrost men är osäker på vad som är minimum på den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om det är för retro användning kan du ju installera en jämngammal realese typ "Debian Potato"

Permalänk
Hedersmedlem

Pentium II hamnar i kategorin i686 processorer och har därför stöd av alla moderna icke 64-bitars distributioner. Du behöver alltså inte kolla efter gamla i386 versioner.

Jag använder själv en liknande Thinkpad, men har valt att inte köra X, utan håller mig till tmux. Det har egentligen inte så stor betydelse vilken distribution du väljer, utan mest viktigt är att du håller dig till en resurssnål fönsterhanterare som:

  • openbox

  • fluxbox

  • windowmaker

Att boota en modern linux-kärna är naturligtvis mer resurskrävande än äldre dito, men inget som påverkar nämnvärt. Däremot kan gamla Thinkpads vara lite småkrångliga när det kommer till t ex ljudkort och dylikt.

Permalänk
Datavetare

Kör själv Lubuntu på en netbook, men det verkar som om man behöver ungefär 160MB för att ens starta systemet utan att använda swap. Just nu kör jag "Terminator" och "Chromium" och då närmar man sig 256MB vilket nog kan betänkas som minikrav för denna dist.

Men vill ändå slå ett slag för Lubuntu. Har en netbook med 10" 1366x768 skärm, 1.5GHz dual-core Atom och 1GB RAM. Har tidigare testat att köra allt från Win7, Win8 och Ubuntu på denna och med alla dessa OS så sög det verkligen att använda dator då den kändes långsamt!

Men efter att jag tillslut orkade testa Lubuntu har resultatet blivit att jag numera tar med mig netbooken i stället för pekplatta när jag åker iväg och vill ha någon form av lätt/billig datorenhet utöver mobilen. Framförallt surf är mycket snabbare under Lubuntu än under de andra OSen, gissar att det mycket beror på att OpenBox totalt saknar alla former av avancerade GUI-effekter och flaskhalsen på Atom baserad netbooks verkar mer vara GPU än CPU (även om CPUn också är rejält klen).

Undrar om du ens kommer kunna köra Linux + GUI och faktiskt göra något vettigt med 64MB RAM. Du kan definitivt köra Linux i text-läge med så lite RAM, har själv kört Linux med 16MB RAM med en egenkomponerad text-baserad distro som jag ibland använder om vid Linux kernel-programmering

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer