Intel tillkännager Broadwell och Denverton på 14 nanometer för datacenter

Permalänk
Melding Plague

Intel tillkännager Broadwell och Denverton på 14 nanometer för datacenter

Intel ligger bara månader bort från att ha 14 nanometer färdigställt och redo för massproduktion. Med detta avtäcks nya processorer baserade på tekniken ämnade för strömsnåla datacenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer detta medföra samma värmeproblem som med 3570k?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

När kommer Axwell och Hardwell då :3

Visa signatur

|MOBO: MSI P67A-C45 B3 |PSU: 600 W |CASE: Fractal Design Core 3000 |PSU: Intel Core i5 2500k |GPU: nVidia GTX 560Ti |RAM: 8 Gig DDR3 1600 Mhz |HDD: Samsung 1 TB 7200 RPM |FANS: 3st 140 mm, 3st 120 mm |Monitor: Acer 1440p LED 60 Hz IPS|

Permalänk
Medlem

Intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Inaktiv

Ungefär som 112 kopparatomer på höjden

Permalänk
Medlem

Snälla ge oss lödda IHS'er när nu väl chippen till desktops kommer... slipper man sabba garantin det första man gör bara för att få chippet dugligt..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv

Håller med föregående.
Kan de inte köra utan ihs helt och ha en ram runt istället "Måste ju spara in endel på materialkostnaden" som de flesta grafikkort har, Trött på skräpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Kommer detta medföra samma värmeproblem som med 3570k?

Skrivet av WoG:

Snälla ge oss lödda IHS'er när nu väl chippen till desktops kommer... slipper man sabba garantin det första man gör bara för att få chippet dugligt..

Skrivet av Decimal:

Håller med föregående.
Kan de inte köra utan ihs helt och ha en ram runt istället "Måste ju spara in endel på materialkostnaden" som de flesta grafikkort har, Trött på skräpet

Står ju i artikeln att det inte ens är säkert att broadwell kommer lanseras som LGA för stationära (något som det har ryktats om ett tag nu). Laptops och andra BGA system brukar väl köra utan IHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Står ju i artikeln att det inte ens är säkert att broadwell lanseras som LGA för stationära (något som det har ryktats om ett tag nu). Laptops och andra BGA system brukar väl köra utan IHS.

Därför jag skrev "när de väl kommer till desktop" då jag är ganska säker på att även desktops kommer få nästa generation processorer förr eller senare..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv

Ok återstår att se då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Därför jag skrev "när de väl kommer till desktop" då jag är ganska säker på att även desktops kommer få nästa generation processorer förr eller senare..

Ser ut som att dom hoppar över broadwell och kör direkt på skylake typ 2015.
http://www.sweclockers.com/nyhet/16912-intel-haswell-e-och-sk...
http://www.techpowerup.com/164176/14-nm-broadwell-a-true-syst...
http://techreport.com/news/24915/leaked-desktop-roadmap-sugge...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Relel:

Kommer detta medföra samma värmeproblem som med 3570k?

På vilket sätt medför en tillkännagivelse av nya serverprocessorer värmeproblem?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Intressant.. undrar om dom släpper en generation till av haswell istället då tro? Ska bli spännande att se va de plockar fram, känns som att de lär behöva vara bra mycket bättre än haswell just nu är, då det är pinsamt liten skillnad mot två generationer tillbaka.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoG:

Intressant.. undrar om dom släpper en generation till av haswell istället då tro? Ska bli spännande att se va de plockar fram, känns som att de lär behöva vara bra mycket bättre än haswell just nu är, då det är pinsamt liten skillnad mot två generationer tillbaka.

Det är pinsamt om man tittar på hastigheten, inte lika pinsamt om man kollar på strömförbrukningen. Intel satsar jätte mycket på senare så förvänta dig inte att det som vi vill ha kommer få för mycket kärlek. Det är också så att det blir allt svårare att öka hastigheter (räknar inte dit att öka antalet kärnor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är pinsamt om man tittar på hastigheten, inte lika pinsamt om man kollar på strömförbrukningen. Intel satsar jätte mycket på senare så förvänta dig inte att det som vi vill ha kommer få för mycket kärlek. Det är också så att det blir allt svårare att öka hastigheter (räknar inte dit att öka antalet kärnor).

Är riktigt bra för bärbara datorer osv men jag har inget intresse för det till stationära.
Samtidigt som dom gör så att delarna drar mindre ström tycker jag man borde satsa
stenhårt på att utveckla så bra batterier som möjligt.
Tänk en bärbar dator med närmare 20 timmars batteritid..

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Är riktigt bra för bärbara datorer osv men jag har inget intresse för det till stationära.
Samtidigt som dom gör så att delarna drar mindre ström tycker jag man borde satsa
stenhårt på att utveckla så bra batterier som möjligt.
Tänk en bärbar dator med närmare 20 timmars batteritid..

Det har lags otroligt mycket forskning på detta med batterier de senaste 20 åren så det är inget område de struntar i, problemet är bara att det händer väldigt lite på den fronten jämfört med på de flesta andra områden ändå och så kommer det fortsätta med några % förbättring här och där fram tills de hittar något nytt "mirakel" material.

Permalänk
Medlem

Take my money, 2015 then...

Märkligt hur lite prestandan åkt upp de senaste fem åren. Klarar mig utmärkt på nedanstående rigg. Får se om det blir något hopp i prestanda 2015 med skylake då. Annars är det väl bara att köra vidare till riggen i sign rasar ihop...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Intressant.. undrar om dom släpper en generation till av haswell istället då tro? Ska bli spännande att se va de plockar fram, känns som att de lär behöva vara bra mycket bättre än haswell just nu är, då det är pinsamt liten skillnad mot två generationer tillbaka.

Är du missnöjd med hastigheterna idag? Tycker att det räcker och blir över, kan inte se idag vad man skall med mer hastighet till.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad skillnaden mellan 14 och 22 nanometer innebär. Bättre prestanda eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFlux:

Kan någon förklara vad skillnaden mellan 14 och 22 nanometer innebär. Bättre prestanda eller?

Skickades från m.sweclockers.com

I teorin, kan resultera i lägre effekt också. det som Intel jobbat mest med på senare dagar.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Är du missnöjd med hastigheterna idag? Tycker att det räcker och blir över, kan inte se idag vad man skall med mer hastighet till.

Ja det är väl så att med mindre tillverkningsprocesser får man svårare att avleda värme och därför är det svårt att skruva upp hastigheterna, om det än behövs? Istället arbetar man med att förfina dom beräknings algoritmer och dylikt som finns idag och på så sätt få bättre prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

Är du missnöjd med hastigheterna idag? Tycker att det räcker och blir över, kan inte se idag vad man skall med mer hastighet till.

Det fanns folk som sa likadant för 15-20 år sen också. De hade jättefel.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFlux:

Kan någon förklara vad skillnaden mellan 14 och 22 nanometer innebär. Bättre prestanda eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp lägre värmeutveckling och man får plats med fler.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriahg90:

Märkligt hur lite prestandan åkt upp de senaste fem åren. Klarar mig utmärkt på nedanstående rigg. Får se om det blir något hopp i prestanda 2015 med skylake då. Annars är det väl bara att köra vidare till riggen i sign rasar ihop...

Ptja, det beror väl på ens behov antar jag. Även om du, och jag för den delen, är nöjd med medium inställningar och enbart en skärm så finns det alltid en skara människor som vill ha det senaste och bästa.

För att dra upp det eviga jämförandet med bilar: Vissa nöjer sig med en 5 år gamla begagnad bil, och andra kan inte tänka sig att köpa annat än en frabriksny Merca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgabro:

När kommer Axwell och Hardwell då :3

Haswell - Broadwell - Axwell - Hardwell - Samwell

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Haswell - Broadwell - Axwell - Hardwell - Samwell

Det där var smärtsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Är du missnöjd med hastigheterna idag? Tycker att det räcker och blir över, kan inte se idag vad man skall med mer hastighet till.

Jag är sjukt missnöjd med hastigheterna? Framförallt överklockningspotentialen, det är enkelt att klocka upp sandy till 4.5-4.7, med nästan vilken kylare som helst och det blir inget krångel.
Ska du göra detsamma med haswell måste du antingen ha extrem tur med ditt chip eller delid, lappning osv. Hela processen är enormt invecklad och ska inte behövas för att komma upp i SAMMA prestanda som du hade 2 år tidigare.

Visst, de är mycket bättre för bärbara datorer. De e inget snack om den saken, men för oss med desktops då..?

Är enormt besviken på intel, släpper ny socket bara för att få mer pengar, och uppgraderingen är närapå oväsentlig för desktops, bortsett från strömförbrukning.

Sitter du på en 2700k idag som klockar bra så kan man ju inte ens uppgradera, de e inte värt att lägga 4500kr på att HOPPAS på få ett chip som klockar bra.
Ska man då uppgradera får man ju gå till SB-E, något som OCKSÅ kom 2011..

Kan ju tillägga att uppgradera från typ Ivy-bridge till haswell är lite som att byta från en Ferrari till en Lamborghini..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv

Jo. Har man en SB eller IB blir det ju nästan som att nergradera sig istället med haswell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ptja, det beror väl på ens behov antar jag. Även om du, och jag för den delen, är nöjd med medium inställningar och enbart en skärm så finns det alltid en skara människor som vill ha det senaste och bästa.

För att dra upp det eviga jämförandet med bilar: Vissa nöjer sig med en 5 år gamla begagnad bil, och andra kan inte tänka sig att köpa annat än en frabriksny Merca.

Nej.
Det jag menar är att prestandan dubblats på dessa år, inte femdubblats. Det finns inget incitament för mig att köpa nytt om man får 150 fps istället för 75 om grafikkortet åndå begränsar. CPUn är fortfarande så pass bra om man jämför med de bästa i konsumentled att så länge jag inte sitter på en rig som ska bygga 3D eller what not så kan jag leva med det. Att min film raras upp 7 sekunder fortare är ju ingen turn on direkt. Att gå från prescott till penryn, det är det jag är ute efter, det här känns alldeles för mesigt för att lägga en spänn på.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage