Permalänk
Medlem

corsair H80i fläktar ----> bytes ut mot??

tjena. köpte Corsair H80i, och fläcktarna man får med låter fruktansvärt.. så tänkte vet ni/du någon bra. har hört att denna bra http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

tack på förhand!

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/5322113/corsair-air-series-af120-p... jag drog ett sånt, egentligen ska man ha SP men det sket jag i, idlar ca 25c!

Permalänk

Dritonkb: Har en likadan som du länka, är supernöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dritonkb:

tjena. köpte Corsair H80i, och fläcktarna man får med låter fruktansvärt.. så tänkte vet ni/du någon bra. har hört att denna bra http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

tack på förhand!

Kör du dom i full fart, eftersom dom låter så mycket?
Ja dom för rejält med oväsen om du kör dom fullt, för mig det är 2800rpm på dom då, klart dom för ett jämra oväsen.

Använder man dom rätt är dom hyfsat tysta.
Fläktarna med H80i är en uppskruvad variant av SP120 High Performance.
Sänk hastigheten på dom så är det ingen stor skillnad mot scythe-120mm-gentle-typhoon-1850rpm, dvs på samma rpm.
Är ju inte samma fläktar med tex H80i och H100i mot tex gamla H70 H100 etc dom fläktarna var inte roliga, förde oväsen även på måttliga rpm.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dritonkb:

tjena. köpte Corsair H80i, och fläcktarna man får med låter fruktansvärt.. så tänkte vet ni/du någon bra. har hört att denna bra http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

tack på förhand!

GT är bra, här är en passande jämförelse;

http://www.youtube.com/watch?v=kOByLEBHSDs

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk

Slår också ett slag för GT, kör enbart med dessa fläktar.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kör du dom i full fart, eftersom dom låter så mycket?
Ja dom för rejält med oväsen om du kör dom fullt, för mig det är 2800rpm på dom då, klart dom för ett jämra oväsen.

Använder man dom rätt är dom hyfsat tysta.
Fläktarna med H80i är en uppskruvad variant av SP120 High Performance.
Sänk hastigheten på dom så är det ingen stor skillnad mot scythe-120mm-gentle-typhoon-1850rpm, dvs på samma rpm.
Är ju inte samma fläktar med tex H80i och H100i mot tex gamla H70 H100 etc dom fläktarna var inte roliga, förde oväsen även på måttliga rpm.

just nu kör jag dom på "Quiet Mode" och det hörs dock inte så mycket men går jag över till "balanced mode" så hörs dom mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

GT är bra, här är en passande jämförelse;

http://www.youtube.com/watch?v=kOByLEBHSDs

aa de var ju en stor skillnad.. jag kör på GT!

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på o fråga, Corsair Link 2 - vet någon varför inte min CPU visas där står "no data to plot", har en AMD A10-5800K APU WITH RADEON HD GRAPHICS.

vet någon ett bra program där man kan se CPU grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dritonkb:

aa de var ju en stor skillnad.. jag kör på GT!

Min favoritfläkt!

Skrivet av Dritonkb:

Tänkte passa på o fråga, Corsair Link 2 - vet någon varför inte min CPU visas där står "no data to plot", har en AMD A10-5800K APU WITH RADEON HD GRAPHICS.

vet någon ett bra program där man kan se CPU grader

http://download.cnet.com/HWiNFO64/3000-2094_4-75532466.html

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Själv har jag två Noctua NF F12:or på min, kör båda i 900rpm och jag idlar i runt 15-20 grader, tysta och kyler bra

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dritonkb:

aa de var ju en stor skillnad.. jag kör på GT!

Ja GT är en bra och tyst fläkt, dock man kan inte jämföra dessa 2 fläktar som det är utfört i den här videon, det skiljer ca 500rpm i skillnad på dessa 2 som dom är körda, = betydligt mer oväsen på corsair fläkten.
Kan inte hitta ett rättvist test på dessa 2 tyvärr, dvs där dom körs med samma villkor.

Kör själv GT fläktar, men idag skulle jag inte vara lika säker på om man skulle valt dom, för 1 till 1 1/2 år sen var dom självskrivna och dom absolut bästa fläktarna för radiator, sen dess har det kommit ett anal nya som man nog skulle kolla upp först också.
Men man går inte fel med GT, bra och tysta är dom, absolut.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dritonkb:

tjena. köpte Corsair H80i, och fläcktarna man får med låter fruktansvärt.. så tänkte vet ni/du någon bra. har hört att denna bra http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

tack på förhand!

yes det läste jag med och bytade direkt till Corsair Air series SP120 High Performance har dock problem med att inte kunna reglera dessa på CLS. ligger på maxrpm @ 2000rpm och på quietmode 1820-1835rpm. ska gå med 3pins men tydligen inte med alla.

Skrivet av skibbetyskott:

http://www.inet.se/produkt/5322113/corsair-air-series-af120-p... jag drog ett sånt, egentligen ska man ha SP men det sket jag i, idlar ca 25c!

temperaturerna är sjukt bra ja

Skrivet av ggustavsson:

Kör du dom i full fart, eftersom dom låter så mycket?
Ja dom för rejält med oväsen om du kör dom fullt, för mig det är 2800rpm på dom då, klart dom för ett jämra oväsen.

Använder man dom rätt är dom hyfsat tysta.
Fläktarna med H80i är en uppskruvad variant av SP120 High Performance.
Sänk hastigheten på dom så är det ingen stor skillnad mot scythe-120mm-gentle-typhoon-1850rpm, dvs på samma rpm.
Är ju inte samma fläktar med tex H80i och H100i mot tex gamla H70 H100 etc dom fläktarna var inte roliga, förde oväsen även på måttliga rpm.

kan man sen inte sänka hastigheten som jag är man fucked, låter inte vidare kul med en konstant peak @ 1800+rpm eller mer.

Permalänk
Skrivet av CeltaniC:

temperaturerna är sjukt bra ja
.

Fast drar man bara ner till 50% så låter dom ingenting, och har en jävligt bra idle

Permalänk

Tanka bara speedfan o sänk hastigheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja GT är en bra och tyst fläkt, dock man kan inte jämföra dessa 2 fläktar som det är utfört i den här videon, det skiljer ca 500rpm i skillnad på dessa 2 som dom är körda, = betydligt mer oväsen på corsair fläkten.
Kan inte hitta ett rättvist test på dessa 2 tyvärr, dvs där dom körs med samma villkor.

Kör själv GT fläktar, men idag skulle jag inte vara lika säker på om man skulle valt dom, för 1 till 1 1/2 år sen var dom självskrivna och dom absolut bästa fläktarna för radiator, sen dess har det kommit ett anal nya som man nog skulle kolla upp först också.
Men man går inte fel med GT, bra och tysta är dom, absolut.

Men maxtempen skiljer bara en grader celcius till Corsair´s fördel vilket borde vara mest relevant.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepeta:

idlar i runt 15-20 grader

Nej, det gör du tyvärr inte. Din tempsensor visar grovt fel, alternativt så sitter du i ett kylrum med nollgradig lufttemp.

On topic: I de tester jag läst på t.ex SPCR så var de väldigt missnöjda med Corsairs fläktar. Mycket oljud i förhållande till prestanda. Å andra sidan var de även negativa till ljudnivån på Noctuas fläktar. Men de senare har jag enbart positiva erfarenheter av på den fronten, jämfört med allt annat jag använt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeltaniC:

yes det läste jag med och bytade direkt till Corsair Air series SP120 High Performance har dock problem med att inte kunna reglera dessa på CLS. ligger på maxrpm @ 2000rpm och på quietmode 1820-1835rpm. ska gå med 3pins men tydligen inte med alla.

temperaturerna är sjukt bra ja

kan man sen inte sänka hastigheten som jag är man fucked, låter inte vidare kul med en konstant peak @ 1800+rpm eller mer.

Kör du link programvaran, finns det custom mode, så du kan definiera själv fläktarnas profil, kommer inte ihåg dock hur lågt man kan gå riktigt, men har för mig till så lågt fläktarna kan gå utan att stanna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nej, det gör du tyvärr inte. Din tempsensor visar grovt fel, alternativt så sitter du i ett kylrum med nollgradig lufttemp.

Hmm, då verkar de program jag har kollat med visa fel, jag testad både Coretemp, HWmonitor och Corsair link, och det skildes man 2 grader

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nepeta:

Hmm, då verkar de program jag har kollat med visa fel, jag testad både Coretemp, HWmonitor och Corsair link, och det skildes man 2 grader

Kylvattnet är alltid varmare än luften i rummet. Det är ju luften i rummet som kyler vattnet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Har också kollat på andra fläktar, vad tycks om https://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-c...
Lite dyrare, men de verkar både tystare och mer effektiva

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

Har också kollat på andra fläktar, vad tycks om https://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-c...
Lite dyrare, men de verkar både tystare och mer effektiva

Jag är också inne på dessa fläktar blir det kallare med dom?

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeliaz:

Jag är också inne på dessa fläktar blir det kallare med dom?

Vart det bättre??

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11