Permalänk

vattenkylning av slutsteg

hej!

jag håller påendel med billjud och räknar ofta på watt och olika impedanser osv.

det steget jag har nu är ett 2 kanals 1000w steg (500rms) som jag är jättenöjd med. om jag bryggar båda kanalerna så får jag ut 500irms på 1 kanal.

dock enligt specifikationerna så står det att det enbart klarar 4ohm vid bryggning, är detta pga värmeproblem ??? har hittat några billiga miniblock från alphacool som skulle passa perfekt för detta ändamålet! om jag lyckas hålla komponenterna kalla skulle jag då kunnde gå ner från 4 ohm till 3 eller 2 ohm ?

vissa steg slår ju ifrån direkt vid koppling under den specifierade impedansen på steget, men en kompis har fått ned sitt steg till stabila 0.5ohm istället för 1ohm som det står att steget skall klara utan att det slår ifrån.

Permalänk
Medlem

Utan någon som helst erfarenhet inom just bilslutsteg så gissar jag att vissa av komponenterna i steget är specade till en viss strömstyrka, och hur de reagerar när den överstigs är svårt att förutsäga. Det skulle t.ex. kunna hända att reaktionen vid överström är så drastisk att komponenter börjar brännas inifrån, även om du kyler dem på utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

hej!

jag håller påendel med billjud och räknar ofta på watt och olika impedanser osv.

det steget jag har nu är ett 2 kanals 1000w steg (500rms) som jag är jättenöjd med. om jag bryggar båda kanalerna så får jag ut 500irms på 1 kanal.

dock enligt specifikationerna så står det att det enbart klarar 4ohm vid bryggning, är detta pga värmeproblem ??? har hittat några billiga miniblock från alphacool som skulle passa perfekt för detta ändamålet! om jag lyckas hålla komponenterna kalla skulle jag då kunnde gå ner från 4 ohm till 3 eller 2 ohm ?

vissa steg slår ju ifrån direkt vid koppling under den specifierade impedansen på steget, men en kompis har fått ned sitt steg till stabila 0.5ohm istället för 1ohm som det står att steget skall klara utan att det slår ifrån.

hmm fan vad coolt, har du googlat då? jag skulle nog bara ha satt dit en fläkt för att få lite cirkulation i/på förstärkaren, vad jag har sett på google så har de flesta bara limmat dit extra flänsar eller satt dit en fläkt

men var hade du tänkt dej ha blocket? på utsidan av lådan eller på transistorn?

Permalänk
Medlem

Vad tror du på att bygga på med motstånd för att minska strömmen i systemet och slippa överhettning i förstärkaren?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xwerty:

Vad tror du på att bygga på med motstånd för att minska strömmen i systemet och slippa överhettning i förstärkaren?

mindre ohm i kretsen = mer effekt åt högtalarna + mer värme i steget

precis som att överklocka en cpu

Permalänk
Medlem

Nja kan inte hålla med till 100% visst är "mindre ohm i kretsen = mer effekt åt högtalarna + mer värme i steget" sant.
MEN mindre ohm i kretsen är även = sämre kontroll över högtalarkonen med vilket = sämre kvalitet (men högre) på ljudet.

Och en OC av cpu,gpu så blir det inte "sämre" (förutom mer värme) för då räknar den helt enkelt fel och datorn kraschar,låser sig.

Detta är en sak att tänka på när man vill köra med lägre ohm dvs att du får högre ljud men samtidigt ett dåligare kvalitet då steget förlorar en del kontroll över konen.
Detta gör att man förlorar en del "attack" och att baslådan blir lite mer "murrigare","mullrande" så att säga.
Detta förutsätter ju att elemntet klarar av att öka ljudet med 2 vs 4 ohm dvs att det inte bottnar redan med 4ohm OM det bottnar redan med 4ohm så får du ju samma ljudnivå men sämre kvalitet med 2ohm.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Proffsmobbare

Hur hög är spilleffekten från steget vid olika belastningar? Att det skulle bli så pass mycket att värmen är ett direkt problem känns konstigt, men det är mycket möjligt. Kanske en större kylfläns vore mer driftsäkert, jag hade nog försökt hålla det luftylt oavsett (antagande att vi inte snackar 200W+ spilleffekt, men då har du nog andra problem, haha).

Det är inte alls omöjligt med vattenkylning i ett fordon som rör på sig, men det är lite otympligt med alla vibrationer. Pumpen kan säkerligen få problem långsiktigt med vibrationer på en annan frekvens än dess egna.

Kanske även kylmediet, om det omskakas, börjar bära luft med sig. Det kan medföra problem både på temperaturer (knappt) och pumpens livstid (mer troligt).

Klart rolig idé dock, bör testas! Jag försöker bara rada upp några möjliga nackdelar då fördelarna är oändligt många.

Permalänk

Det är nog så att kretsar mm går sönder av överbelastning än värme.
Har "bränt" 5st 4x100W steg själv och då är det poppade kondingar, brända ledningsbanor och sprängda transistorer som varit problemet.
För några dagar sedan gick min kenwood åt vildmarkerna då jag poppa på max med 800W på 1 Ohm 1600W element, gjorde litet fel koppling troligen.
Pissljummet steg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska absolut inte bryggkoppla ett steg och sedan seriekoppla med resistorer, det är otroligt dumt att göra så, dels så minskar effekten till högtalarna så vitsen med bryggkopplingen försvinner, resistorerna kommer dessutom troligen att bränna bort 100tals watt och bli varma och behöva vara rejält stora eller kylas aktivt, dessutom så sjunker dämpfaktorn så att ljudet påverkas, det kan vara dämpfaktorn som är anledningen till att tillverkaren sätter en lägsta rekomenderat lastimpedans, (utgångsimpedansen fördubblas vid bryggkoppling) dvs steget kan kanske hålla för lasten men man anser att det helt enkelt låter för illa så man vill inte att någon ska använda det på det sättet.
Det kan även vara så att steget i helhet inte tål den ökade lasten det innebär, tex stömförsörjnnigen kan ju ha en maxeffekt oavsett slutstegets dimensionering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om det är så att du vill lasta ner steget så pass hårt (och därmed förlora en hel del i ljudkvalitet) så antar jag att du tänkt tävla inom billjud? tävlar du inte så är det klart inte värt förlusten i ljudkvalitet
Tävlar du så undrar jag vilken klass du tänkt köra då du i flera klasser inte får lov att modifiera utrustningen.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

Om det är så att du vill lasta ner steget så pass hårt (och därmed förlora en hel del i ljudkvalitet) så antar jag att du tänkt tävla inom billjud? tävlar du inte så är det klart inte värt förlusten i ljudkvalitet
Tävlar du så undrar jag vilken klass du tänkt köra då du i flera klasser inte får lov att modifiera utrustningen.

Det jag ska ordna just nu är enbart utseende till en utställningsbil