Återköp, förlorat kort kan ej betala ut kontant

Permalänk
Medlem

Återköp, förlorat kort kan ej betala ut kontant

Hejsan sweclockers!

Nu är det såhär att jag har tappat bort mitt kort för några dagar sen, och nu så vill jag lämna tbx mitt MK-80 på ångersrätten. Kontaktade elgiganten och frågade om man kunde få det utbetalat kontant ist, dem sa nej att det inte gick får dem göra såhär? Hur gör jag nu för att lämna tbx tangentbordet?

Tack i förhand!
Mvh
Sebastian

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

Fråga elgiganten kanske?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Fråga elgiganten kanske?

Det va de jag skrev att jag gjorde, dem sa att dem kunde inget göra vilket låter väldigt mystiskt.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Många butiker säger så att dom betalar tillbaka till det kort man betalat med.
Antar att du sa till dom att du förlorat ditt kort

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll om du loosat kortet, pengarna kommer ju in på det konto som är knutet till kortet.
Men, om man förlustanmält kortet, så det är spärrat så är det andra bullar.

Det är regler många kortinlösenföretag har som säger att kortbetalningar ska krediteras samma väg det betalades, bara för att inte stulna kort ska kunna användas och sedan lämnas tillbaka och fås i kontanter.

Jag skulle gjort såhär
1. Gå till banken, be om någon form av underlag som visar att kort med nummer XXXYYY är spärrat och ersatt med nytt kort med nr ZZZÅÅÅ
2. Gå till butiken, be om kreditering till ditt nya kort och visa bankens papper att det har ersatts.

Några kontanter kan du nog se dig i stjärnorna efter, de får helt enkelt inte. Ingen regel utan undantag såklart, men räkna inte med det.
Kontakta butiken i förväg och be dem utöka din ångerrätt då du väntar på nytt kort. (vid behov)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

De får, bara man har sitt kort med sig och givetvis kan legitimera sig

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Spelar ingen som helst roll att kortet är antingen borta eller inaktivt, så länge det är knutet till ditt konto så går ju pengarna dit.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Spelar ingen som helst roll att kortet är antingen borta eller inaktivt, så länge det är knutet till ditt konto så går ju pengarna dit.

Jo men just det kortet är ju spärrat, och när man får ett nytt kort så kommer det att vara "ett nytt kort" med helt olika nummer, utgångsdatum och kontrollsiffror, betalningen har ju gått via gamla kortets uppgifter, vilka ej är giltiga längre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för exakt samma sak. Köpte en kamera som jag sedan skulle återlämna och jag hade blivit av med mitt kort. Vi löste det så att hon i kassan satte in pengarna på min kompis kort (vi va fysiskt i butiken). Så jag är 100% säker på, att går du fram till kassan med ditt nya kort, så kan dom föra tillbaka pengarna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jo men just det kortet är ju spärrat, och när man får ett nytt kort så kommer det att vara "ett nytt kort" med helt olika nummer, utgångsdatum och kontrollsiffror, betalningen har ju gått via gamla kortets uppgifter, vilka ej är giltiga längre.

Vad är problemet? Det är ju kortet som är spärrat inte kontot... Pengarna betalas ju tillbaka till ditt konto som det nya kortet är länkat till oavsett vilka siffror som står på det. Siffrorna på kortet är ju oviktigt i sammanhanget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad är problemet? Det är ju kortet som är spärrat inte kontot... Pengarna betalas ju tillbaka till ditt konto som det nya kortet är länkat till oavsett vilka siffror som står på det. Siffrorna på kortet är ju oviktigt i sammanhanget...

Ja visst funkar det, men TS måste först visa det nya kortet + leg osv innan det kan ske menar jag.
men du skrev ursprungligen så här

Skrivet av Batman:

Spelar ingen som helst roll att kortet är antingen borta eller inaktivt, så länge det är knutet till ditt konto så går ju pengarna dit.

Och just det kommer inte fungera, dvs som du menar att det skulle gå tillbaka via det gamla kortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja visst funkar det, men TS måste först visa det nya kortet + leg osv innan det kan ske menar jag.
men du skrev ursprungligen så här

Och just det kommer inte fungera, dvs som du menar att det skulle gå tillbaka via det gamla kortet.

Pengarna kommer att gå tillbaka till det gamla kortet "kontot" Hur svårt kan det vara... Ett kort är bundet till ett konto, ett kort i sig innehåller inga pengar men kontot gör ju det. Är kortet spärrat så spelar det ingen roll, pengarna betalas tillbaka till kontot aldrig till kortet...

Intelligensnivån på detta forum är överlag väldigt låg... Är det sommaren och värmen eller är det läge att sätta en åldersgräns över 18år...!?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Pengarna kommer att gå tillbaka till det gamla kortet "kontot" Hur svårt kan det vara... Ett kort är bundet till ett konto, ett kort i sig innehåller inga pengar men kontot gör ju det. Är kortet spärrat så spelar det ingen roll, pengarna betalas tillbaka till kontot aldrig till kortet...

Intelligensnivån på detta forum är överlag väldigt låg... Är det sommaren och värmen eller är det läge att sätta en åldersgräns över 18år...!?

Kan ju också vara så att man måste stoppa i det kort som betalningen gjordes med. Självklart ligger pengarna på kontot och inte kortet, men om de har som policy att endast göra återbetalning via det kort köpet gjordes med blir det ju problem.
Så lite onödigt att vara så nedlåtande tycker jag

Permalänk

Utgår från att ts handlat över nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Kan ju också vara så att man måste stoppa i det kort som betalningen gjordes med. Självklart ligger pengarna på kontot och inte kortet, men om de har som policy att endast göra återbetalning via det kort köpet gjordes med blir det ju problem.
Så lite onödigt att vara så nedlåtande tycker jag

Du får tycka vad du vill men fakta kvarstår...

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Utgår från att ts handlat över nätet?

Borde fortfarande kunna ge problem. Om ett kort är spärrat kanske det inte heller gå att föra över pengar till kontot. Jag vet inte om det är så men istället för att dumförklara någon (syftar inte på dig) kan man försöka förklara på ett trevligt sätt

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Du får tycka vad du vill men fakta kvarstår...

Vilken fakta? Har du någon källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Pengarna kommer att gå tillbaka till det gamla kortet "kontot" Hur svårt kan det vara... Ett kort är bundet till ett konto, ett kort i sig innehåller inga pengar men kontot gör ju det. Är kortet spärrat så spelar det ingen roll, pengarna betalas tillbaka till kontot aldrig till kortet...

Intelligensnivån på detta forum är överlag väldigt låg... Är det sommaren och värmen eller är det läge att sätta en åldersgräns över 18år...!?

Flertalet företag som sysslar med inlösen av kräver att det kort som köpet gjorts med är också det slantarna skall gå tillbaka till.
Hela tanken med bestämmelsen är att förhindra att stulna kort används till att köpa produkter som sedan återlämnas och kunden erhåller slantar/kreditering på annat kort. När de kräver ursprungskortet eliminerar de dessa risker helt.

TS har ju förlorat kortet, ett nytt kort kommer således inte inneha samma nummer som det första varpå han inte kommer kunna använda det, om kortet är knutet till konto A eller B är orelevant då ursprungskortet krävs.
Nu vet vi inte vilken inlösenleverantör just den butiken haft så det går inte säga att så är fallet just med denna butiken (att ursprungskortet krävs), men de flesta stora har så. (Babs, Euroline, PBS m.fl.)

För att göra återköp så ber dem kunden sätta i kortet och sen gör de ett återköp, TS har tappat sitt kort vilket gör det omöjligt.
CNP-funktionen som finns i terminalerna får inte användas för krediteringar (card not present)

Så, endera är de schyssta och gör en cashback eller så får förlusten styrkas tillsammans med det nya utfärdade kortet.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Tror inte att det inte spelar roll om ett kort gått ut eller har blivit spärrat. Pengarna ska bokföras på kontot ändå men är du osäker så ring din bank och fråga.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Flertalet företag som sysslar med inlösen av kräver att det kort som köpet gjorts med är också det slantarna skall gå tillbaka till.
Hela tanken med bestämmelsen är att förhindra att stulna kort används till att köpa produkter som sedan återlämnas och kunden erhåller slantar/kreditering på annat kort. När de kräver ursprungskortet eliminerar de dessa risker helt.

TS har ju förlorat kortet, ett nytt kort kommer således inte inneha samma nummer som det första varpå han inte kommer kunna använda det, om kortet är knutet till konto A eller B är orelevant då ursprungskortet krävs.
Nu vet vi inte vilken inlösenleverantör just den butiken haft så det går inte säga att så är fallet just med denna butiken (att ursprungskortet krävs), men de flesta stora har så. (Babs, Euroline, PBS m.fl.)

För att göra återköp så ber dem kunden sätta i kortet och sen gör de ett återköp, TS har tappat sitt kort vilket gör det omöjligt.
CNP-funktionen som finns i terminalerna får inte användas för krediteringar (card not present)

Så, endera är de schyssta och gör en cashback eller så får förlusten styrkas tillsammans med det nya utfärdade kortet.

sant, och att man inte ska kunna tvätta pengar på ett enkelt sätt. handla en tv för 15000 kontant sedan få det på kortet.

*Edit*
om man beställer ett nytt kort så får man samma kortnummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

sant, och att man inte ska kunna tvätta pengar på ett enkelt sätt. handla en tv för 15000 kontant sedan få det på kortet.

*Edit*
om man beställer ett nytt kort så får man samma kortnummer?

Ska vara något speciellt isåfall, jag har då aldrig fått identiska nummer som tidigare hos någon kortutställare.
Kanske om de är maestro eller liknande ungdomskort eller electron-korten.
Hela idén med att spärra kortet om de blir stulet är ju att kunna få ett nytt, med annat nummer

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Ring banken för h******e

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Puttefnasket:

Pengarna kommer att gå tillbaka till det gamla kortet "kontot" Hur svårt kan det vara... Ett kort är bundet till ett konto, ett kort i sig innehåller inga pengar men kontot gör ju det. Är kortet spärrat så spelar det ingen roll, pengarna betalas tillbaka till kontot aldrig till kortet...

Intelligensnivån på detta forum är överlag väldigt låg... Är det sommaren och värmen eller är det läge att sätta en åldersgräns över 18år...!?

Det är bra att ha koll innan man skriver något sådant här.

Kortet är knutet till ett konto, ja, och slutligen dras och återbetalas pengarna mot det, men betalningen och återbetalningen sker inte direkt mot kontot utan indirekt med kortbolaget (oftast VISA eller Mastercard) som mellanhand.

Betalningen sker alltså inte från ditt kontonummer, utan mot kortnumret hos VISA/Mastercard/Whatever - vilket också är exakt vad som står både i butikens loggar och på kvittot.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av akkaniclas:

Borde fortfarande kunna ge problem. Om ett kort är spärrat kanske det inte heller gå att föra över pengar till kontot. Jag vet inte om det är så men istället för att dumförklara någon (syftar inte på dig) kan man försöka förklara på ett trevligt sätt

Helt korrekt. Och angående konto-kort diskussionerna så utgår butikerna från numret på kortet (oavsett om det är skrivet eller scannat via chip/magnetremsa) och frågan är ju om det är spärrat på båda håll eller enbart för utbetalningar (skulle själv tro att det gäller enbart utbetalningar).

Hur som helst så var anledningen till min fråga just det att elgiganten brukar återbetala kontant för att göras det enklare för sig själva när det gäller fysisk butik. Därav antar jag att det gäller köp över nätet men när det inte framgår så vill man ju försäkra sig om att ts inte krånglar till det för sig själv i onödan genom att ringa och diskutera med kundtjänst

Permalänk
Skrivet av HCP:

Ska vara något speciellt isåfall, jag har då aldrig fått identiska nummer som tidigare hos någon kortutställare.
Kanske om de är maestro eller liknande ungdomskort eller electron-korten.
Hela idén med att spärra kortet om de blir stulet är ju att kunna få ett nytt, med annat nummer

För någon vecka sedan hade jag hållt med dig helt men fick nyligen nytt mastercard med identiskt nr. som det gamla. Det som dock skilde korten åt var giltighets-datumet samt crc-koden vilket i sig troligtvis räcker för att visa skillnaden på korten.

*EDIT* Detta gällde dock bara förnyelse och ej någon förlust så kan mycket väl vara det som spelat in i mitt fall

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon har nämnt detta redan i tråden. Men det kan ha lite att göra med kostnaden som affären måste betala till kreditkortsbolagen.
Tex om person A köper en vara för 5000:- och betalar med Mastercard så tar Mastercard 1,5%(tror jag det är) av beloppet, vilket blir 75 kronor. Om personen sedan kommer och lämnar tilbaka varan så kan dom inte ge kunden 5000:- tillbaka i handen. Dom skulle då förlorat 75:- på avgiften som Mastercard snodde. Genom att sätta tillbaks pengarna på samma kort så borde dom nog slippa avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Jag vet inte om någon har nämnt detta redan i tråden. Men det kan ha lite att göra med kostnaden som affären måste betala till kreditkortsbolagen.
Tex om person A köper en vara för 5000:- och betalar med Mastercard så tar Mastercard 1,5%(tror jag det är) av beloppet, vilket blir 75 kronor. Om personen sedan kommer och lämnar tilbaka varan så kan dom inte ge kunden 5000:- tillbaka i handen. Dom skulle då förlorat 75:- på avgiften som Mastercard snodde. Genom att sätta tillbaks pengarna på samma kort så borde dom nog slippa avgiften.

Precis så är det. Detta med bedrägerier och pengatvätt är bara en dålig ursäkt man använder av nån anledning.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Precis så är det. Detta med bedrägerier och pengatvätt är bara en dålig ursäkt man använder av nån anledning.

mm så är det nog...

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Precis så är det. Detta med bedrägerier och pengatvätt är bara en dålig ursäkt man använder av nån anledning.

Verkligen, källa på det?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Jag vet inte om någon har nämnt detta redan i tråden. Men det kan ha lite att göra med kostnaden som affären måste betala till kreditkortsbolagen.
Tex om person A köper en vara för 5000:- och betalar med Mastercard så tar Mastercard 1,5%(tror jag det är) av beloppet, vilket blir 75 kronor. Om personen sedan kommer och lämnar tilbaka varan så kan dom inte ge kunden 5000:- tillbaka i handen. Dom skulle då förlorat 75:- på avgiften som Mastercard snodde. Genom att sätta tillbaks pengarna på samma kort så borde dom nog slippa avgiften.

Det ska då vara bland de sämsta förhandlarna av kortavgifter som råkar på den avgiften. Mig veterligen så är det bara AmEx (ev Diners) som tar procentbaserade avgifter på en köpeskilling om 5000kr. Därav att inte alla tar AmEx t ex. Denna procentsats förhandlas visserligen med enkelhet ned om man har någon form av affärssinne. Både VISA och Mastercard jobbar främst med fasta avgifter, och då pratar vi några kronor. Hur tror ni att detaljhandeln med sina låga marginaler hade gått om den var tvungen att betala runt 1.5% i avgifter på varje köp - oberoende av kortleverantör?

Visa signatur

Dekadens