Permalänk
Medlem

Bygga in prestandadator i TV-möbel

Hej igen alla swecare!

Jag har en TV-möbel som ser ut såhär:

Facket längst bort är en faktisk låda med förvaring. Sedan är det ett fack för HTPC, ett fack för reciever (Denon AVR 1907) samt ett fack för router samt förgreningsdosa. För de tre sista sitter alltså bara fronten på skenor, det finns ingen låda. Såhär ser det ut när jag plockat bort fronten på facket för HTPCn:

Den hårdvara som sitter i nu är:
Moderkort: Gigabyte GA-MA785GM-US2H
Processor: AMD 4850e
Grafikkort: Radeon HD6450 (passivt)
RAM: 4 st 1 GB DDR2
PSU: Corsair VX450 (ej modulärt)
HDD: 1 st 160 GB + 1 st 320 GB
SSD: 1 st Samsung 830 128 GB

Det jag tänkt ha kvar av detta är SSDn, resten byts ut mot:
Moderkort: Asrock Z77 Pro4-M
Processor: Intel Core i5 3570K (ska undervoltas)
Grafikkort: Asus HD7850 DC2
RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB 1600 MHz
PSU: Seasonic M12II-520 Bronze 520W (modulärt)
HDD: Western Digital WD Red - 3TB
CPU-kylare: Scythe Big shuriken 2 rev B
Fläktar: Nexus 120 mm, 2 till ventilation, 1 till CPU-kylaren

Som jag nämnde tidigare sitter det alltså en reciever instängd i ett av facken, den behöver också ventileras. Det sköts på följande sätt:
Under recievern finns det utsågat hål som är matchat så att det ligger rakt under kylfläns och luftintag.
Mellan de två facken (reciever-HTPC) finns hål sågade.
Under PSUn (som står på högkant med utblås nedåt) finns hål sågade.

Detta funkar ok/är tyst så länge man inte belastar systemet hårt. Med de nya komponenterna kommer detta inte räcka. Tanken är alltså att kunna använda systemet för spel (t.ex. BF3) utöver de HTPC-aktiviteter det används till nu.

Det som ska göras är:
1. Större hål för utblås samt installation av 2 st 120 mm Nexus-fläktar. Dessa ska monteras på ett sätt som minimerar att det ljud de altstrar kommer ut.

2. Tillsats av ljuddämpningsmaterial, tänkte täcka hela taket med sådant som har äggkartongsformat (har en del liggandes, 60 mm tjockt). Som sista steg innan fronten skjuts på sätts en formskuren bit i framifrån.

Hårddiskarna och PSU monteras nog längst in och sedan dras kablar (HDMI, USB, Toslink, nätverk) under ljudisoleringen. Skiss över det hela:

Har jag tänkt galet någonstans?

Är Asus HD7850 DC2 någorlunda tyst? Jag har en Noctua NF-B9 för tillfället, den tycker jag är för högljudd på 12V (23 dBA enligt SPCR). Jag hoppas att Nexusfläktarna ska passa mig (18 dBA enligt SPCR).

Jag skissar lite på hur jag ska placera komponenterna, lägger upp när jag har en någorlunda klar idé.

/Anton

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazydog:

Är Asus HD7850 DC2 någorlunda tyst? Jag har en Noctua NF-B9 för tillfället, den tycker jag är för högljudd på 12V (23 dBA enligt SPCR)

Kort svar; Nej, det är inte tyst, särskilt inte om det belastas i t.ex BF3.

Permalänk
Medlem

snyggt att gömma allt. hur slår du på och av grejerna är det ir på centerns fot och du styr allt med multifjärr ???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kort svar; Nej, det är inte tyst, särskilt inte om det belastas i t.ex BF3.

Glömde specifiera när den ska vara tyst Det viktiga att den är tyst vid 1080p film och idle. Så vid spelande gör det inget om den går upp lite i ljudnivå. Fortfarande högljudd? Kanske går att justera med egen fläktprofil (låg hastighet vid låg temp)?

Skrivet av AndersBlomdahl:

snyggt att gömma allt. hur slår du på och av grejerna är det ir på centerns fot och du styr allt med multifjärr ???

Tack Det var tanken, plus att små klåfingriga barn inte ska komma åt något.
Jag har en IR-repeater under bänken som skickar vidare signaler till recievern, datorn styrs med blåtandstangentbord/mus. Starta datorn görs för tillfället genom att öppna och trycka på den fina (;)) knappen som det sitter en blå LED på. Ska såklart göras om till en snyggare lösning, har tänkt köpa en knappen nedan och montera på undersidan. Bredvid blir det en hörlursutgång samt en USB-port, dessa två är jag inte riktigt säker på hur jag ska lösa.

Länk
/Anton

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazydog:

Hej igen alla swecare!

Jag har en TV-möbel som ser ut såhär:
http://imageshack.us/a/img825/4119/img93571.jpg

Facket längst bort är en faktisk låda med förvaring. Sedan är det ett fack för HTPC, ett fack för reciever (Denon AVR 1907) samt ett fack för router samt förgreningsdosa. För de tre sista sitter alltså bara fronten på skenor, det finns ingen låda. Såhär ser det ut när jag plockat bort fronten på facket för HTPCn:
http://imageshack.us/a/img703/1315/img93561.jpg

http://imageshack.us/a/img338/2589/img9355sx.jpg

Den hårdvara som sitter i nu är:
Moderkort: Gigabyte GA-MA785GM-US2H
Processor: AMD 4850e
Grafikkort: Radeon HD6450 (passivt)
RAM: 4 st 1 GB DDR2
PSU: Corsair VX450 (ej modulärt)
HDD: 1 st 160 GB + 1 st 320 GB
SSD: 1 st Samsung 830 128 GB

Det jag tänkt ha kvar av detta är SSDn, resten byts ut mot:
Moderkort: Asrock Z77 Pro4-M
Processor: Intel Core i5 3570K (ska undervoltas)
Grafikkort: Asus HD7850 DC2
RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB 1600 MHz
PSU: Seasonic M12II-520 Bronze 520W (modulärt)
HDD: Western Digital WD Red - 3TB
CPU-kylare: Scythe Big shuriken 2 rev B
Fläktar: Nexus 120 mm, 2 till ventilation, 1 till CPU-kylaren

Som jag nämnde tidigare sitter det alltså en reciever instängd i ett av facken, den behöver också ventileras. Det sköts på följande sätt:
Under recievern finns det utsågat hål som är matchat så att det ligger rakt under kylfläns och luftintag.
Mellan de två facken (reciever-HTPC) finns hål sågade.
Under PSUn (som står på högkant med utblås nedåt) finns hål sågade.

Detta funkar ok/är tyst så länge man inte belastar systemet hårt. Med de nya komponenterna kommer detta inte räcka. Tanken är alltså att kunna använda systemet för spel (t.ex. BF3) utöver de HTPC-aktiviteter det används till nu.

Det som ska göras är:
1. Större hål för utblås samt installation av 2 st 120 mm Nexus-fläktar. Dessa ska monteras på ett sätt som minimerar att det ljud de altstrar kommer ut.

2. Tillsats av ljuddämpningsmaterial, tänkte täcka hela taket med sådant som har äggkartongsformat (har en del liggandes, 60 mm tjockt). Som sista steg innan fronten skjuts på sätts en formskuren bit i framifrån.

Hårddiskarna och PSU monteras nog längst in och sedan dras kablar (HDMI, USB, Toslink, nätverk) under ljudisoleringen. Skiss över det hela:
http://imageshack.us/a/img18/3825/frontbr.png

Har jag tänkt galet någonstans?

Är Asus HD7850 DC2 någorlunda tyst? Jag har en Noctua NF-B9 för tillfället, den tycker jag är för högljudd på 12V (23 dBA enligt SPCR). Jag hoppas att Nexusfläktarna ska passa mig (18 dBA enligt SPCR).

Jag skissar lite på hur jag ska placera komponenterna, lägger upp när jag har en någorlunda klar idé.

/Anton

Dold text

Vore det inte bättre att vända på luftflödet så kan luften jobba åt dig istället för att du ska tvinga varm luft neråt?

Permalänk
Medlem

Hej!
Till att börja med måste jag säga att lösningen ser sjukt snygg ut, bra jobbat!
Och jag vill be om ursäkt i förväg om jag kidnappar tråden med lite frågor, men jag diggar idéen och sitter lite i samma tanke.

Finns det ngt man bör tänka speciellt på om man vill bygga in sin dator i ett skåp (som i detta fall)?
Vad lägger man tex moderkortet på? Bör delarna skruvas fast eller kan det ligga lös?
Kan man ha både in och utflöde på baksidan? Tex genom att leda in luften i rör för att få ett flöde?

Många frågor blev det men jag är sjuk tacksam för svar.

MVH Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem

Hur går det? Jag vill se mer!

Permalänk

Någon som vet vad TV-möbeln heter och är köpt?

Permalänk
Medlem

Jag har ett 7950 med dc2 kylare och när man pressar kortet så är det högljudt. Men vid film och lite mindre krävande så har jag inte haft några problem med ljudnivå.

Permalänk
Skrivet av Denisema93:

Någon som vet vad TV-möbeln heter och är köpt?

Hade gärna också velat veta detta!

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av appoc2013:

Hade gärna också velat veta detta!

skulle dratt en gissning på IKEA

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

Vill oxå veta vart han köpt tv-möbeln!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tob@X:

skulle dratt en gissning på IKEA

Gissar oxå på IKEA, eller MIO kanske, det är ju laminat med spånskiva under så IKEA lutar det mest åt.