ubuntu ctrl - alt - någonting fungerar inte

Permalänk

ubuntu ctrl - alt - någonting fungerar inte

hej jag kör ubuntu 13.04 just nu på min dator eftersom att jag väntar på win 8 och jag stötte på ett problem jag kan inte göra ctrl - alt - tex 7 är det ngt med linux eller är det min dator hjälp?!?! (alldrig haft linux förut)

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk

Fungerar det inte med "AltGr" eller höger Alt.

Permalänk
Medlem

ctrl+alt+7 skall ta dig till din desktop.. så om du redan är där, är det normalt.
ctrl+alt+ 1-2-3 etc är virtuella konsoler, och borde fungera. ctrl+alt+7 borde ta dig tillbaks igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallepårymmen:

hej jag kör ubuntu 13.04 just nu på min dator eftersom att jag väntar på win 8 och jag stötte på ett problem jag kan inte göra ctrl - alt - tex 7 är det ngt med linux eller är det min dator hjälp?!?! (alldrig haft linux förut)

Vad förväntar du dig att Ctrl+Alt+7 ska göra? Hos mig gör det ingenting, men det förväntar jag mig inte heller.

Skrivet av JBE:

ctrl+alt+7 skall ta dig till din desktop.. så om du redan är där, är det normalt.
ctrl+alt+ 1-2-3 etc är virtuella konsoler, och borde fungera. ctrl+alt+7 borde ta dig tillbaks igen.

Ctrl+Alt+F# flyttar runt bland virtuella konsoler. Exempelvis just Ctrl+Alt+F7 för standardkonsolen för fönsterhanteraren, som du menar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallepårymmen:

hej jag kör ubuntu 13.04 just nu på min dator eftersom att jag väntar på win 8 och jag stötte på ett problem jag kan inte göra ctrl - alt - tex 7 är det ngt med linux eller är det min dator hjälp?!?! (alldrig haft linux förut)

Om det är altgr du är ute efter är det något med linux. Eller snarare med windows (det är främst där ctrl + alt fungerar som ersättare).

Permalänk

Alltså jag programmerar och jag behöver alla tecken som ctrl alt 1,2,3,4 etc gör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallepårymmen:

Alltså jag programmerar och jag behöver alla tecken som ctrl alt 1,2,3,4 etc gör

Använd AltGr istället.

Permalänk
Hedersmedlem

AltGr » Control + Alt as a substitute — relevant Wikipedianotis.

Att Ctrl + Alt tydligen kan användas som ett substitut till AltGr verkar vara någon märklig kvarleva sedan 80-talet, då IBM gjorde tangentbord enbart till amerikanska marknaden. Då inga AltGr-kombinationer användes just då så skippade de helt enkelt denna tangent. När det sedan visade sig att AltGr behövdes (för internationella marknader, men även sedermera i amerikansk layout) så införde Microsoft i Windows Ctrl + Alt som en "sista utväg" för de som satt på tangentbord utan AltGr, och sedan verkar det ha levt kvar tills idag.

Detta gör tydligen också att det inte går att använda Ctrl + Alt-genvägar i Windows separat från AltGr idag, men jag kan inte testa detta just nu. Jag var överhuvudtaget inte medveten om att Ctrl + Alt == AltGr i Windowsmiljö innan denna tråd; det gör mig frågande till var du lärt dig detta i stället för att använda AltGr .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast

Ctrl+Alt istället för AltGr var en nyhet för mig.
Ändå är jag rätt erfaren med de mest underliga och inte alltför kända tangentkombinationer i diverse operativsystem.
För mig har AltGr alltid varit den primära (och enda) tangenten när jag vill nå de högra symbolerna på tangenterna.
Ja, man lär sig något nytt varje dag.

Antagligen är inte Ctrl+Alt ersättningen för AltGr alltför känd utanför USA.

Kuriosa:
Vissa tangenter har AltGr kombinationer, fastän dessa inte är tryckta.
Exempel på dessa: (Innanför Spoilern)

  • AltGr+Q = @

  • AltGr+W = ł

  • AltGr+E = €

  • AltGr+R = ®

  • AltGr+T = þ

  • AltGr+Y = ←

  • AltGr+U = ↓

  • AltGr+I = →

  • AltGr+O = œ

  • AltGr+P = þ

  • AltGr+A = ª

  • AltGr+S = ß

  • AltGr+D = ð

  • AltGr+F = đ

  • AltGr+G = ŋ

  • AltGr+H = ħ

  • AltGr+K = ĸ

  • AltGr+L = ł

  • AltGr+Z = «

  • AltGr+X = »

  • AltGr+C = ©

  • AltGr+V = “

  • AltGr+B = ”

  • AltGr+N = n

  • AltGr+M = µ

  • AltGr+, = ¸

  • AltGr+ = ·

Dold text

Sedan finns det några specialare där man kan förändra redan skrivna tecken, alternativt förändra nästkommande tecken. Det går jag inte in på här dock.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Nästan alla tangenter har fyra olika tecken. Vilka de är varierar med tangentbordslayout. På finländskt tangentbord ger Ä-tangenten æ med ALTGr och Æ med ALTGr +SHIFT. Ö gör motsvarade danskt ø och Ø. ALTGr+' följt av+c ger ç och följt med SHIFT+c Ç. Det finländska tangentbordet har några fler ALTGr definierade än det svenska. De flesta är samma men några skiljer sig: T.ex. ALTGr +A ger ə och med SHIFT Ə.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är en gammal tråd, men har du kommit på vad som var felet? AltGr funkar för mig med svensk keymap, men jag försöker lägga till åäö till en US keylayout med XKB. Dock verkar det som att Ubuntu "snor" alla alt knapptryckningar från X..

Kör Ubuntu 14.04