Plockat isär TFT, färgerna på elsladden förbryllar.

Permalänk

Plockat isär TFT, färgerna på elsladden förbryllar.

Hittade en samsung 17" TFT i soprummet, började plocka isär den med lite vaga ideér om att bygga ett mini MAME kabinett eller nåt.
Hursomhelst, jag skalade elsladden för att kunna koppla in den och testa om den funkar, tänkte mig att det skulle vara det vanliga en svart en röd sladd. Men så tittar det även fram en brun sladd som jag inte vet vad jag ska göra av. Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Här hittar du olika färger för olika sladdar i olika delar av världen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_wiring

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Hedersmedlem

Vadå röd och svart? Den går väl inte på likström? Vilken "elsladd" pratar vi om? Är det för nätspänningen och treledare är det fas-nolla-jord och jorden måste hamna rätt, annars slutar det illa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vet inte vad forumsreglerna säger om saken men med din kompetens verkar det vara olagligt det du pillar med.

Regler shmegler... Kolla kopplingsschema för jordat 230 kablage så hittar du nog färgkodningarnas betydelse.

Annars är det nog smart att i alla fall ha en multimeter när man gör sånt här också

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vadå röd och svart? Den går väl inte på likström? Vilken "elsladd" pratar vi om? Är det för nätspänningen och treledare är det fas-nolla-jord och jorden måste hamna rätt, annars slutar det illa.

Visst går den på likström, 14V DC 3A står det på baksidan. Jag har alltså klippt bort dc-honan då den var av en modell som jag inte har motsvarande hane till. Därefter skalat sladden för att kunna löda på en annan hona.

Skrivet av Jekean:

Vet inte vad forumsreglerna säger om saken men med din kompetens verkar det vara olagligt det du pillar med.

Som sagt, svagström, skulle såklart inte ge mig på att pilla med de farliga bitarna.

Permalänk

Ah, nu är jag med, plockade isär DC-honan för att ser hur det var kopplat där. Alla tre sladdarna var lödda till samma punkt i mitten och skämningen eller vad det kallas var lödd till utsidan.
Alltså: skärmningen = jord, de tre andra sladdarna = +14V

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Vadå röd och svart? Den går väl inte på likström? Vilken "elsladd" pratar vi om? Är det för nätspänningen och treledare är det fas-nolla-jord och jorden måste hamna rätt, annars slutar det illa.

Det är långt ifrån ovanligt att skärmar har en extern nätdel för skärmar går faktiskt på likström.

Den där sista sladden kan ju vara lite vad som helst. Går det att skruva upp nätdelen så kan man ju få lite ledtrådar genom att titta på hur det ser ut. Fast det ska ju självklart göras när den är spänningslös. Det skulle ju kunna vara en jordledare eller så är det en till spänning eller bara någon sense eller nåt.

Edit: Såg att det var löst nu. Intressant val av koppling.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är långt ifrån ovanligt att skärmar har en extern nätdel för skärmar går faktiskt på likström.

Den där sista sladden kan ju vara lite vad som helst. Går det att skruva upp nätdelen så kan man ju få lite ledtrådar genom att titta på hur det ser ut. Fast det ska ju självklart göras när den är spänningslös. Det skulle ju kunna vara en jordledare eller så är det en till spänning eller bara någon sense eller nåt.

Edit: Såg att det var löst nu. Intressant val av koppling.

Jo, det gör ju den mesta elektroniken men eftersom att man normalt sett förser prylarna med ström från 230V så trodde jag givetvis att han var på den sidan av nätagget, så att säga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro