Hjälper nytt grafikkort på en 4 år gammal dator?

Permalänk

Hjälper nytt grafikkort på en 4 år gammal dator?

Jag köpte en ny dator hösten 2009 för att kunna spela GTA 3, nu skulle jag vilja uppgradera min dator så att den klarar av GTA 4 :).
Tror ni att det räcker med ett nytt grafikkort, för nuvarande dataspec se nedan:

Permalänk

Tveksamt då GTA IV är riktigt dåligt optimerat för PC. Skulle tippa på att du skulle behöva mer RAM och en saftigare processor också.

Minns bara att jag testade det på min dator (ungefär samma, 8 GB RAM, E8500 Dual core) med ett nyare grafikkort (560ti) och att det var bedrövligt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Tveksamt då GTA IV är riktigt dåligt optimerat för PC. Skulle tippa på att du skulle behöva mer RAM och en saftigare processor också.

Minns bara att jag testade det på min dator (ungefär samma, 8 GB RAM, E8500 Dual core) med ett nyare grafikkort (560ti) och att det var bedrövligt.

i5 750 är dock en ganska potent quadcore, och klockar man den en bit nosar den i5 2500 i hälarna, så tror inte det skulle vara något större problem med den, även om den kanske inte klarar högsta inställningarna. Beror ju på vilken GPU man ska matcha den till också

GTA IV funkar dessutom mycket bättre nu än det gjorde i början.

4GB RAM skulle däremot nog kunna vara en värd uppgradering, kostar ju inte mycket heller.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

GTA 4 skall inte vara några större problem med det kortet. Problemet med GTA4 är att det är en horribel port. Du kan sitta med hårdvara sin lirar BF3 i 60fps och Ultra settings, men GTA4 går ändå inte över 30fps.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

GTA 4 skall inte vara några större problem med det kortet. Problemet med GTA4 är att det är en horribel port. Du kan sitta med hårdvara sin lirar BF3 i 60fps och Ultra settings, men GTA4 går ändå inte över 30fps.

Hade inga problem med att få det över 30 FPS när jag bara satt med ett ensamt 7970, som inte klarade 60 FPS i BF3 ultra, det kom upp i 60 FPS många gånger, problemet är att man får drops lite då och då, utan att man verkar kunna göra mycket åt det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Problemet är väl egentligen inte den enskilda prestandan utan val av komponenter i datorn. Vissa kombinationer verkar fungera felfritt, medan andra gör spelet nästan ospelbart. Precis som många andra dåliga konsoll-portningar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Ok tack för Era svar, jag tror jag kommer köra på Geforce gtx 660, vill inte satsa på ett dyrt grafikkort när datorn är så gammal. Grafikkortet skall vara 4,3 ggr bättre (enl länk nedan), tycker ni det är det bästa köpet för den budgeten?

http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-4890-vs-GeForce-GTX-660

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Minns bara att jag testade det på min dator (ungefär samma, 8 GB RAM, E8500 Dual core) med ett nyare grafikkort (560ti) och att det var bedrövligt.

Hur kan du jämföra en E8500 med en i5 750? En i5 750 är än idag en kompetent processor.

Till TS: Ja, med ett nytt grafikkort kommer det att fungera prima. Strunta i att resten av datorn är fyra år gammal, den har fortfarande prestanda så det räcker.

Själv hade jag valt: http://www.inet.se/produkt/5405143/asus-geforce-gtx-660ti-204...

Det är inte många hundralappar som skiljer 660 från 660Ti, dock är det en klar skillnad i prestanda.

Om du bara är ute efter att spela GTA IV, så duger ditt nuvarande HD4890. Kanske inte om du vill köra med lite högre inställningar, men det kommer helt klart att vara spelbart.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Om du tror att du kommer vilja spela GTA V också, är det inte då bättre att satsa på något helt nytt? Bara ett förslag. Är det så att du ligger på budget så har du dessutom några månader att spara.

Permalänk
Medlem

Välj GTX 660 ti om du vill ha ett 660! Det är ett kanonkort i prisklassen! Lycka till, återkom gärna sedan och berätta om det är spelbart!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Ok, en annan fråga, moderkortet GA-P55A-UD3 har PCI-E 2,0 (med en X16 slot)
men gränssnittet på geforce gtx 660 ti är PCI-E 3.0, vilket inte var släppt när jag
köpte moderkortet. Kan det medföra några problem?

Spec moderkort:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3439#s...

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Hur kan du jämföra en E8500 med en i5 750? En i5 750 är än idag en kompetent processor.

Det är min E8500 också, men jag tippade på att en klockad E8500 (vilket jag glömde skriva ser jag) skulle vara ganska snarlik en i5 750, förutsatt att den kör stock.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Det är min E8500 också, men jag tippade på att en klockad E8500 (vilket jag glömde skriva ser jag) skulle vara ganska snarlik en i5 750, förutsatt att den kör stock.

Du får klocka på rätt extremt om du ska komma ikapp en 750, speciellt i applikationer såsom GTA IV, som kan utnyttja (och mer eller mindre kräver) fyra kärnor.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av TheNaturalStep:

Ok, en annan fråga, moderkortet GA-P55A-UD3 har PCI-E 2,0 (med en X16 slot)
men gränssnittet på geforce gtx 660 ti är PCI-E 3.0, vilket inte var släppt när jag
köpte moderkortet. Kan det medföra några problem?

Spec moderkort:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3439#s...

Nejdå, inga problem där, är bakåtkompatibelt (står för övrigt på sidan som länkades med kortet; "PCI Express 3.0, 16x, (PCI Express 2.0 bakåtkompatibel)"

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |