Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Än en gång, kör du med addons/plugins i browsern?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Markthegreat:

Åh herre GNU, det är ju uppenbart malware. Det ligger inte på deras servrar, utan lokalt för dig, hur simpelt som helst. Skanna med MBAM, om det inte tar bort det, combofix. Dra alltid ner från utgivarens hemsida, speglade versioner kan vara infekterade.
När du är ren, byt alla lösenord.

Att skaffa Chrome är en dålig idé då det är osäkrare. Eller snarare, kan vara osäkrare, då Chrome inte har paranoida användare som går genom källkoden konstant.
Chrome delar dessutom dina lösenord, historik, bokmärken med mera till Google, och vad de gör med detta i framtiden kan vi bara gissa oss till.

Bästa antiviruset är att byta till ett operativsystem där man inte får virus utan att vara pantad.

Gällande Java; enda skyddet är att avinstallera.
http://java-0day.com/
http://istherejava0day.com/

Berätta mer om combofix snälla? Chrome kmr jag aldrig skaffa, så det e lugnt. Linux e enda OS utan virus i princip va?

Och hur menar du med java, behöver jag dne inte?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Berätta mer om combofix snälla? Chrome kmr jag aldrig skaffa, så det e lugnt. Linux e enda OS utan virus i princip va?

Och hur menar du med java, behöver jag dne inte?

Alla kända os har virus

Permalänk
Skrivet av dencoolasnubben:

Alla kända os har virus

Vilken e okänd då? eller du kankse inte får nämna den här för då blir den känd

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Mängden virus till Linux är mycket mindre än till Windows (eftersom användarbasen är mindre). Sedan är Linux byggt lite annorlunda och försvårar för virusmakarna.

Prova att köra mbam i felsäkert läge. I felsäkert läge läses inte mer program än nödvändigt in, vilket även inkluderar virus.

Du ska endast köra ett antivirus som jobbar aktivt. Så länge man inte kör tex. mbam pro är det passivt och jobbar bara när du säger till att det ska söka. Vill du söka med nod32 tex. har de ofta en onlinescanner eller scannerverktyg som inte har något aktivt skydd.

Rensa temp-mapparna genom felsäkert läge med hjälp av ccleaner, ibland lägger virus sig i tempmapper och webläsarecache. Körs viruset så kan man inte radera det, därav felsäkert läge.

Har du java installerat ska du se till att det är uppdaterat. Likaså adobe flash, Windows update och webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Sorry, ja det gör jag. AdBlock plus, Cookie self-destruct, NO google analytics, noscript, o några mer, vf?

För att som jag sagt tidigare så kan dessa ha kod i sig som visar annonser beroende på vilka hemsidor du går in på. Jag har haft addons som helt plötsligt börjat visa annonser om webbhosting så fort jag besökte vissa webbhosting-relaterade hemsidor. Avaktivera dem och se ifall det försvinner.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Håller med markthegreat, firefox är kanske inte snabbare men den är säkrare.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

Berätta mer om combofix snälla? Chrome kmr jag aldrig skaffa, så det e lugnt. Linux e enda OS utan virus i princip va?

Och hur menar du med java, behöver jag dne inte?

Combofix är ett enormt kraftfullt antimalware-program, som ibland är för kraftfullt. Det bör användas som en sista utväg före ominstallation.
Som sagt, alla kända OS har virus, men det absolut säkraste är nog OpenBSD. OS X är relativt säkert, GNU/Linux är också väldigt säkert, då du måste ange root-lösenord för att ett program ska kunna få privilegier som ett virus behöver.
Java behöver du inte. Det behövs bara om du använder det aktivt. Ända sen HTML5 lanserades har Java applets använts mindre och mindre. Dessutom är det osannolikt att ett virus som lämnas över en Java driveby är gjort för GNU/Linux - och i det fallet måste den fortfarande ha rootlösenordet för att kunna aktiveras.
Bra inställning till Chrome har du också. Håll dig till Firefox, eller någon av dess större forks. IceDove sägs vara bra, det är i stort sett Firefox med ett annat namn för att FSF ska kunna stilla sin autism.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Uppstartscan med Avast ligger längst ner under scanna datorn i senaste versionen. Sedan starta om datorn och vänta minst 30 minuter. Den vanliga scanner som du hittar inne i windows gör ingen nytta mot malware utan du måste ta den andra processen eftersom den scannar utanför windows ens har hunnit startas.

Sedan installerar du om Firefox samt väljer radera profilen, öppna ccleaner och rensa.

Sedan hämtar du hem senaste Java som är v7 up25

Skit i Chrome. Firefox är lika säkert även fast Firefox inte kör med sandbox utan Firefox använder något helt annat vilket vi inte behöver gräva ner oss i en diskussion just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Combofix är ett enormt kraftfullt antimalware-program, som ibland är för kraftfullt. Det bör användas som en sista utväg före ominstallation.
Som sagt, alla kända OS har virus, men det absolut säkraste är nog OpenBSD. OS X är relativt säkert, GNU/Linux är också väldigt säkert, då du måste ange root-lösenord för att ett program ska kunna få privilegier som ett virus behöver.
Java behöver du inte. Det behövs bara om du använder det aktivt. Ända sen HTML5 lanserades har Java applets använts mindre och mindre. Dessutom är det osannolikt att ett virus som lämnas över en Java driveby är gjort för GNU/Linux - och i det fallet måste den fortfarande ha rootlösenordet för att kunna aktiveras.
Bra inställning till Chrome har du också. Håll dig till Firefox, eller någon av dess större forks. IceDove sägs vara bra, det är i stort sett Firefox med ett annat namn för att FSF ska kunna stilla sin autism.

Java används fortfarande på vissa banker så det är inte helt borta om du tror det. Om du hittar en annan lösning som hjälper bankerna att utföra samma processer som med java så har du en guldgruva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Håller med markthegreat, firefox är kanske inte snabbare men den är säkrare.

Chrome var snabbare innan Mozilla fixade Ionmonkey, ASM.JS och nu GGC som är Javascript optimeringar plus att Firefox hittade en lösning för sitt enorma minneshantering som sagt det har hänt mycket. ASM.JS är en vidareutveckling av en tidigare monkey motor som matchar Nativeclient och som bygger på öppet bibliotek som även andra webbläsare kan ta del av.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Java används fortfarande på vissa banker så det är inte helt borta om du tror det. Om du hittar en annan lösning som hjälper bankerna att utföra samma processer som med java så har du en guldgruva.

Där ser man. Jag har inte Java installerat på någon maskin, ändå fungerar Swedbank, PayPal, och alla direkta kreditbetalningar jag testat.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Mängden virus till Linux är mycket mindre än till Windows (eftersom användarbasen är mindre). Sedan är Linux byggt lite annorlunda och försvårar för virusmakarna.

Prova att köra mbam i felsäkert läge. I felsäkert läge läses inte mer program än nödvändigt in, vilket även inkluderar virus.

Du ska endast köra ett antivirus som jobbar aktivt. Så länge man inte kör tex. mbam pro är det passivt och jobbar bara när du säger till att det ska söka. Vill du söka med nod32 tex. har de ofta en onlinescanner eller scannerverktyg som inte har något aktivt skydd.

Rensa temp-mapparna genom felsäkert läge med hjälp av ccleaner, ibland lägger virus sig i tempmapper och webläsarecache. Körs viruset så kan man inte radera det, därav felsäkert läge.

Har du java installerat ska du se till att det är uppdaterat. Likaså adobe flash, Windows update och webbläsare.

Du menar att vanliga MBAM (gratis) inte söker aktivt? Söker Avast aktivt då?
Tips på aktiva av-progr, helst gratis?

Jag e inte så kunnig om felsäkert läge, kan du enlighten me lite? tack

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Du menar att vanliga MBAM (gratis) inte söker aktivt? Söker Avast aktivt då?
Tips på aktiva av-progr, helst gratis?

Jag e inte så kunnig om felsäkert läge, kan du enlighten me lite? tack

Avast jobbar aktivt, ja. Den söker igenom datorn hela tiden, program som du öppnar och saker som körs.

Felsäkert läge kommer du in i genom att trycka (rek. spamma) f8 precis innan Windowsflaggan efter att bios har kört post.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Avast jobbar aktivt, ja. Den söker igenom datorn hela tiden, program som du öppnar och saker som körs.

Felsäkert läge kommer du in i genom att trycka (rek. spamma) f8 precis innan Windowsflaggan efter att bios har kört post.

Sjysst tack!

Hur stor e risken att Avast inte känner igen hot då?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Sjysst tack!

Hur stor e risken att Avast inte känner igen hot då?

I procent? Svårt att svara på vilken riskzon du ligger i. Det beror helt på vad man håller på med för aktiviteter på datorn.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

I procent? Svårt att svara på vilken riskzon du ligger i. Det beror helt på vad man håller på med för aktiviteter på datorn.

Tanka plug-in program till musikprogram. Kollar oftast att det är trusted uppladdare, eller softpedia, cnet etc.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II