Permalänk

Fläktar eller vattenkylning?

Min EVGA GTX 580 är alltid uppe på 78-80c (den har alltid varit varm med eller utan senaste drivrutiner) när jag spelar spel som Planetside 2/Blacklight Retribution.

Som alla EVGA korten i 500 serien så har den en fläkt och ett dammfilter som jag rensade senaste i förrgår,
jag har dessutom 3 stycken 120m fläktar med 2000 i rpm som blåser på kortet cirka 5-10cm ifrån. (samt standard fläktarna i mitt storm trooper chassi "cooler master")

Hade vattenkylning varit mer effektivt är min fråga? Min CPU tycks inte hamna högre än 65c som högst.

Permalänk
Medlem

kan ju vara kylpastan som blivit dålig kanske? har garantin gått ut redan så kan du ju alltid öppna upp och byta kylpasta och se om det hjälper. om det inte hjälper så kan du skaffa vattenkylning om du känner att det är behövligt
har du garanti kvar kan du alltid höra av dig till företaget du köpte kortet av och fråga om du får skicka in det?
80C är dock inte någon fara för 500-seriens kort, på nvidias hemsida så står det att max-temp är 97C.
http://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-58...

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk

Gillar dock inte att den måste nå 80c så fort den sliter lite, blir ett otroligt varmt utblås i mitt rum XD (tack för svaret).
kortet är runt ett år gammalt nu, undrar varför EVGA envisas med att ha ett sådant trångt chassi med så lite fläktar eller utblås?
Gigabytes kort i samma serie hade ju 3 fläktar på sig. når den också 80c andå?

Permalänk
Skrivet av Douglas920:

Gillar dock inte att den måste nå 80c så fort den sliter lite, blir ett otroligt varmt utblås i mitt rum XD (tack för svaret).
kortet är runt ett år gammalt nu, undrar varför EVGA envisas med att ha ett sådant trångt chassi med så lite fläktar eller utblås?
Gigabytes kort i samma serie hade ju 3 fläktar på sig. når den också 80c andå?

Det spelar ingen roll, kortet behöver X antal watt för att fungera. Om det sedan utvecklar 80 graders värme så beror det på att den värmeenergi som skapats inte har kunnat avledas av exempelvis fläktar. Ditt rum kommer inte att bli svalare så länge du har det kortet, för det är samma värmeenergi som avges.

Allt beror på hur bra kylaren är, som du säger så har EVGA en så kallad "referenskylare" på sina kort och det är inte en optimal kylare. Dock är till exempel Gigabytes "Windforce 3" kylare som du nämner bättre då den har tre fläktar och mer kylfläns-yta. Då avleds mer värme från GPU:n. EVGA är en tillverkare som satsar på framför allt de som vill vattenkyla sina kort, de lämnar då en garanti på att du kan plocka bort kylaren och montera på ett block. Då betalar du inte för en fin kylare och du har garantin kvar. Med andra ord så skulle du kunna plocka av kylaren och byta pastan och även ha garantin kvar.

Läs mer om deras garantier på deras hemsida
Inet hade en punkt-lista: http://www.inet.se/kampanj/859/evga-uttokad-garanti

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Grafikkort kan gå upp i 80c utan några problem, det blir ofta så på sommaren. Grafikkorten ska vara lite varmare än cpu, inget du ska jämföra.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

Tack för svaren.