Microsoft visar PC-spel på tre 4K-skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Tror grafikkorten fick jobba i dom upplösningarna!

Jo i upplösningarna, men skulle han nog slängt i ett BF3 eller 4, så bli de nog förmodligen lagg kanske

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

grymt imponerad, kan mina grafikkort ens göra sånt?

Ptja mina skulle ju förmodligen explodera om jag prövade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Jo i upplösningarna, men skulle han nog slängt i ett BF3 eller 4, så bli de nog förmodligen lagg kanske

Dirt3 är betydligt bättre optimerat än vad Bf3 är till pc.

Permalänk
Medlem

Känns ändå som att en HMD som tex. Oculus Rift skulle vara mer 'immersive' till en bråkdel av priset och prestandan som krävs. Men visst är det coolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Dirt3 är betydligt bättre optimerat än vad Bf3 är till pc.

Jaha ja de kanske är så då

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Måste ha nya skärmar. Nu känns mina löjliga 5760x1080 så futtigt

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

För dem som inte kollade in bilden i deras blogg och inte kollade på dirt bilden så ser ni cd-keyn för windows live längst ner till höger.
http://blogs.windows.com/cfs-file.ashx/__key/communityserver-...

Klantigt... Haha

Visa signatur

Dator:Bitfenix Outlaw||ASRock Z77 EXTREME4||Intel i5-3570K 3.4GHz||Corsair 8GB Dominator 1833Mhz+Corsair 4GB CL9 1333Mhz||Nvidia Geforce GTX 670 Gainward Phantom ||SSD: 60GB Intel 330 & Samsung 840 Basic 256gb||2.2 TB lagring||Corsair CX 500W V2 80+||
Utrustning:Qpad MK-80 ||Steelseries Sensei Pro||Astro A50||2x BenQ 2420t 120Hz

Permalänk
Medlem

Ser ju helt klart najs ut, men ärligt talat så kan jag inte tänka mig att upplevelsen på det där är så mycket bättre än vad det är att spela Dirt 3 på mina 7680x1440 pixlar. Och det är nog lite mer lättdrivet också.

Permalänk
Skrivet av Kimaro:

För dem som inte kollade in bilden i deras blogg och inte kollade på dirt bilden så ser ni cd-keyn för windows live längst ner till höger.
http://blogs.windows.com/cfs-file.ashx/__key/communityserver-...

Klantigt... Haha

Dom har ju pengar att spendera

Men koden går väll bara att aktivera en gång?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är väl bara Reinfeldt och grabbarna på Copyswede som har råd med sånt här. Kanske några Apple-figurer också.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

E det inte AMD och Sharp man ska bli impade av.. inte MS?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av BergEr:

2st 7970 på "medium to high" och han har kring 30fps.

Kollar man efter under videon märker man att det bara är ett 7970 när 3 skärmar används, på medium to high, med 30-35 FPS, men singelskärm i 60FPS på high är det två kort

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

kunde dom inte köra med 2st 7990 ? eller är det sämre än 2st 7970 ? men antar att dom ville visa det GICK köra dessa med kort värda 6oookr två styck 7970 kostar väl minst det dubbla som 2st 7970.. skärmarna gick ju lös på 170 lök så hade ju inte spelat någon roll imo

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av brajonk:

kunde dom inte köra med 2st 7990 ? eller är det sämre än 2st 7970 ? men antar att dom ville visa det GICK köra dessa med kort värda 6oookr två styck 7970 kostar väl minst det dubbla som 2st 7970.. skärmarna gick ju lös på 170 lök så hade ju inte spelat någon roll imo

Nu vet jag inte mycket om displayport, men min första tanke var att bandbredden kanske inte räcker till för 3st 4K skärmar i högre än 30Hz, och därför behövdes ändå inte ett andra kort? Annars kan det varit något problem med eyefinity med två kort, har ingen aning

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Med så dyra skärmar kunde dom väl lika väl kört med sli titan.
"jag får 30-35 fps vilket är helt klart spelbart" det är väl extremt olika från användare till användare, själv sänker jag grafiken tills jag ligger klistrad på 60fps med vsync annars tycker JAG att det är så ospelbart att det inte är roligt. speciellt på bilspel

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Ser ju helt klart najs ut, men ärligt talat så kan jag inte tänka mig att upplevelsen på det där är så mycket bättre än vad det är att spela Dirt 3 på mina 7680x1440 pixlar. Och det är nog lite mer lättdrivet också.

Ja Dirt flyter på ruggigt bra i 7680x1600 för mig med både ett och två HD7950, inga problem alls. Men det är intressant att det faktiskt går att lira i dugliga FPS i vissa spel redan idag med vad som för mig är en två år gammal generations grafikkort (HD79xx). Så de som köpte sina kort där under hösten/vintern 2011 är nog nöjda med sin investering

Permalänk

varför dem inte använda nvidia kort, copy paste från engadget:

Wondering why they are using AMD GPUs rather than NVIDIA GPUs? The reason is simple, at the time of writing this post, the PN-K321 does not work with NVIDIA GPUs at 4K @ 60 Hz due to NVIDIA's artificially crippled driver.

In a pointless attempt to protect the revenues of their very expensive professional Quardro GPUs, NVIDIA artifically cripples their Windows driver to prevent users from using features like Surround 2x1, 2x2 configurations, 10-bit color and multiple display stereoscopic 3D in OpenGL (Quad Buffer Stereo). All Geforce cards are capable of these features and they are accessible when using the Linux GeForce driver but they are artificially disabled in the Windows driver.

Due to silicon limitations, this display requires DisplayPort MST to operate at 4K @ 60 Hz. The display actually appears as two tiled 1920x2160 monitors which is why this monitor is capable of doing 4K @ 60 Hz over 2 HDMI cables.

With the introduction of this monitor, NVIDIA was left with a choice, either support Surround 2x1, 2x2 configurations properly so anyone with any pair of monitors could play a 3D game with any variety of 2 or 4 monitors or they could write some sort of hack in the driver to support these types of monitors specifically while avoiding giving Windows users 2x1 and 2x2 Surround support.

NVIDIA is the lone GPU maker without 2x1 and 2x2 monitor configuration support. AMD has supported it forever with Eyefinity and now even Intel supports these configurations with their integrated GPUs using their Collage feature.

So you can probably guess what NVIDIA decided to do, instead of supporting Surround 2x1 properly, they decided to hack their drivers. They created an EDID white-list so they could detect these kinds of monitors and support their unique 2x1 capability while still disabling general Surround 2x1 support with any pair of monitors.

NVIDIA had an pre-production version of this display and updated their driver based on that. However when Sharp finally shipped this monitor, they changed the EDID data from the pre-production display. This change caused the display to fail the NVIDIA EDID whitelist check and not allow it to operate at 4K @ 60 Hz. So now NVIDIA is in the process of adding the correct EDID data to the white-list in the driver and soon the monitor will finally work with NVIDIA GPUs.

NVIDIA could have avoided all this by just giving everyone proper 2x1 and 2x2 surround support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ser ju helt klart najs ut, men ärligt talat så kan jag inte tänka mig att upplevelsen på det där är så mycket bättre än vad det är att spela Dirt 3 på mina 7680x1440 pixlar. Och det är nog lite mer lättdrivet också.

cool Koreanska gissar jag, men personligen blir det nog 4k ~40" senare gillar inte kanterna i mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Med så dyra skärmar kunde dom väl lika väl kört med sli titan.
"jag får 30-35 fps vilket är helt klart spelbart" det är väl extremt olika från användare till användare, själv sänker jag grafiken tills jag ligger klistrad på 60fps med vsync annars tycker JAG att det är så ospelbart att det inte är roligt. speciellt på bilspel

Det fungerar väl inte med något Nvidiakort i dagsläget, pga strul med Nvidias drivare? Det går bara att få max 30 Hz i 4K, även med Titan.

Men Nvidia kommer ju garanterat att fixa det, förr eller senare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Hade dom ett ace agg eller?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

Hade dom ett ace agg eller?

Troligtvis inte (då hade delarna brunnit upp). Låter som något tillräckligt bra, för att stänga av när det blir för mycket last Andra agg precis som du nämner hade både agg och delar ryckt, hantol någon?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

E det inte AMD och Sharp man ska bli impade av.. inte MS?!

Jo försök med det där på en mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

grymt imponerad, kan mina grafikkort ens göra sånt?

Hur har du 2x highend radeon-grafikkort utan att veta att eyefinity finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Hur har du 2x highend radeon-grafikkort utan att veta att eyefinity finns?

Är ganska säker på att han syftar på spela med så hög fps trotts 4k upplösning.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

m$ försöker vinna gamers respekt

Permalänk
Medlem

Jag antar att det inte var en speciell version av Dirt vilket innebär att texturer och andra grafiska objekt inte har högre upplösning. Kan ju förklara att det trots allt fungerade ganska bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av brajonk:

två styck 7970 kostar väl minst det dubbla som 2st 7970..

Tveksamt ...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

m$ försöker vinna gamers respekt

Ganska övertygad om att MS står över sådana barnsliga infallsvinklar väl medvetna om att det inte behöver bevisa något annat än hur och att tekniken fungerar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Med dagens Gpu:er och väldigt sli-samarbetande moderkort så hade de kunnat få bra FPS på alla skärmar.
dock så hade man fått dra fram den stora plånboken!

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Diablo_Lino:

Med så dyra skärmar kunde dom väl lika väl kört med sli titan.

Ne inte riktigt. Med tanke på detta är ett samarbete med AMD + Microsoft så tror jag KNAPPAST att dom använder nvidia grafikkort.

Visa signatur