Apple rapporterar minskande försäljning av Ipad och Mac

Permalänk
Medlem

*iPad ägare* Är riktigt sugen på Xperia Z Tablet

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Även om jag nu kommer in på högskolan skulle jag absolut aldrig köpa en Mac, inte ens om jag hade överflöd med pengar, då blir det en laptop så man får något för pengarna..

Vad skönt att vi prioriterar olika saker då.

Var precis inne på Prisjakt, "Bärbara datorer" och sorterade efter 120GB SSD, max 13,3", 8GB RAM och max 1,4kg. Dök upp en del intressanta alternativ, exempelvis Ivy Bridge-datorerna Toshiba Portege Z930 och Dell XPS 13. Vilken dator tror du var billigast? Macbook Air.

Eller du kanske hellre hade köpt en ny dator med Ivy Bridge för några hundralappar extra, när du istället kan få en laptop med Haswell till ett lägre pris? Ponera att du är i behov av datorn nu (inför höstens studier) och kan inte vänta tills alla femtielva stycken olika tillverkare ska hinna lansera sin nästa generation ultrabooks.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Vad skönt att vi prioriterar olika saker då.

Var precis inne på Prisjakt, "Bärbara datorer" och sorterade efter 120GB SSD, max 13,3", 8GB RAM och max 1,4kg. Dök upp en del intressanta alternativ, exempelvis Ivy Bridge-datorerna Toshiba Portege Z930 och Dell XPS 13. Vilken dator tror du var billigast? Macbook Air.

Eller du kanske hellre hade köpt en ny dator med Ivy Bridge för några hundralappar extra, när du istället kan få en laptop med Haswell till ett lägre pris? Ponera att du är i behov av datorn nu (inför höstens studier) och kan inte vänta tills alla femtielva stycken olika tillverkare ska hinna lansera sin nästa generation ultrabooks.

Skulle hellre då köpt en PC, mer värt enligt mig, hatar att vara nedlåst till apple, Itunes och sen behöva göra en "hackintosh" (eller vad det nu heter) för att vara "mer fri" Dessutom saknas vissa program som behövs i mina studier till OS X...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Skulle hellre då köpt en PC, mer värt enligt mig, hatar att vara nedlåst till apple, Itunes och sen behöva göra en "hackintosh" (eller vad det nu heter) för att vara "mer fri" Dessutom saknas vissa program som behövs i mina studier till OS X...

Att man kan tycka att man är låst när det gäller iPhone/iOS kan jag ha förståelsen för även om jag själv inte gör det men när folk påstår att de är "nerlåsta" med en Mac undrar jag fortfarande vad folk menar. Finns inga regleringar av Apple vilka applikationer du vill köra på OS X , du kan ju t o m lägga in Windows på den om du så önskar. Du behöver inte använda iTunes ö h t.

Att påstå att det är låst för att exakt den applikationen du just vill ha inte finns till OSX är ju knappast samma sak som att OSet är låst. I så fall är Windows eller Linux också det.

Menar du bara hårdvaran i sig så nej, om du vill ha möjlighet att uppdatera allt så är inte en Mac för dig. Men å andra sidan är inte Apple ensamma att gå åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Skulle hellre då köpt en PC, mer värt enligt mig, hatar att vara nedlåst till apple, Itunes och sen behöva göra en "hackintosh" (eller vad det nu heter) för att vara "mer fri" Dessutom saknas vissa program som behövs i mina studier till OS X...

Det är ingen idé att använda förnuftsargument i diskussioner med Applefolk, de är som Jehovas Vittnen helt övertygade om att deras tro är sanningen, vägen och livet.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Skrivet av bgix:

Det är ingen idé att använda förnuftsargument i diskussioner med Applefolk, de är som Jehovas Vittnen helt övertygade om att deras tro är sanningen, vägen och livet.

lesson was learned a long time ago

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgix:

Det är ingen idé att använda förnuftsargument i diskussioner med Applefolk, de är som Jehovas Vittnen helt övertygade om att deras tro är sanningen, vägen och livet.

Det är väl snarare tvärt om. De flesta här som gillar Mac har full förståelse för att Mac inte passar alla, vi har alla olika prioriteringar och krav. För dig som vill kunna uppgradera allt själv, för dig som i första hand är ute efter prestanda, ja en är inte Mac det bästa valet. Det tror jag alla håller med om.

Men sen har vi dessa som inte kan se saker från annat än sin egna synvinkel. Som inte kan förstå att det finns folk som uppskattar det Apples Mac:ar erbjuder. Nä man måste ju vara dum eller med i en sekt för att inte tycka den här billigare dator med samma prestanda är bättre än en Mac. Och så är man ju så låst med en Mac...vad som menas med det går inte att förklara men det vet ju alla att så är det.

Så tänk lite. Inse att folk har olika prioriteringar i sina val av datorer. Finns inget rätt eller fel. Så lägg av med det där "Jehovas Vittnen"-snacket och sluta vara trångsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är väl snarare tvärt om. ...

Du inser inte att du just gjort en klassisk trosbekännelse till Apple?

Detta är SWECLOCKERS, en sajt för folk som tycker om att fixa med datorer. De sätter oftast ihop dem själva efter att noga ha kollat prestanda på varje del och hur väl dessa funkar tillsammans. Sedan maximerar man paketets prestanda genom att med större och mindre justeringar och modifikationer se till att varje del funkar optimalt. Slutresultatet är 50-100% bättre prestanda än en märkesdator med likvärdiga komponenter som körs med standardinställningar. Kostnaden för hela kalaset är dessutom oftast ca hälften av en tekniskt likvärdig märkesburk.

"Och så är man ju så låst med en Mac...vad som menas med det...".
Motfrågor:
-Vilka komponenter har du valt att använda i din Mac?
-Vilket operativsystem använder du?
-Testat alternativa BIOS?
-Testat alternativa hårddiskar/SSD?
-Testat alternativa minnen?
-Testat alternativa grafikkort?
-Klockat upp CPU och ställt in moderkortet så att de funkar optimalt tillsammans?
-Klockat grafikkort?
-Klockat minnen?
-Öppnat och städat bort damm och annat skräp som med tiden samlas i alla datorer?
-Gjort något annat som får din dator att fungera bättre än i standardskick?

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgix:

Du inser inte att du just gjort en klassisk trosbekännelse till Apple?

Detta är SWECLOCKERS, en sajt för folk som tycker om att fixa med datorer. De sätter oftast ihop dem själva efter att noga ha kollat prestanda på varje del och hur väl dessa funkar tillsammans. Sedan maximerar man paketets prestanda genom att med större och mindre justeringar och modifikationer se till att varje del funkar optimalt. Slutresultatet är 50-100% bättre prestanda än en märkesdator med likvärdiga komponenter som körs med standardinställningar. Kostnaden för hela kalaset är dessutom oftast ca hälften av en tekniskt likvärdig märkesburk.

Den enda som verkar troende, ser ut att var du...

Att alla här på SweClockers skulle vara likt det exempel du drar upp, håller jag inte med om. Kanske 20 högst 30%, möjligtvis. Resten är intresserade, men kanske inte är så insatta. Sen har vi ett gäng som inte vågar eller inte "orkar" hålla på att meka själva.
Kommer trådar titt som tätt, om var man kan få en dator ihopbyggd..

Det är lätt att dra alla över en kam, men det är också lätt att urskilja en trångsynt person.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du lider nog av selektiv läsförmåga om du tror att jag någonstans har skrivit att "Apple har klarat sig bäst". Vad jag har skrivit är att det är förvånansvärt att Apple har lyckats hålla upp försäljningen så passa bra med tanke på vilken situation branschen befinner sig.

Du har rätt. Ber om ursäkt att jag tolkat dig lite fel där.

Dock så om man tittar på siffrorna så ser det ut som om det är alla stora och gamla etablerade datortillverkare som minskar minst (och därmed tar marknadandelar).

Lenovo: -0,6 %
Dell: -3,9 %
HP: -4,8 %
Apple -5,0 %

Därav så ser det ut som om det inte är enbart Lenovo som är enda undantaget som går bättre än Apple (dvs tappar procentuellt mindre). Detta läste jag in lite som om det var din teori (med risk för att jag kanske misstolkar dig igen).

Även om jag kanske tolkat dig lite fel (eller iaf gått mer på andemeningen i vad jag uppfattade, kanske lite fel, vad du verkar syfta på), så blev jag lite förvånad att du reagerade så negativt när jag tog upp Lenovo som ett bättre exempel på en datortillverkare som klarat sig betydligt bättre än Apple. Varför detta (lite nyfiken på det)?

Det var de sakerna som gjorde (kanske felaktigt) att du i mina ögon (iaf lite ytligt) framstod som lite av extremare fanboy. Dock bra att du inte är det (iaf enligt din egen åsikt) då forumet blir så mycket sakligare och trevligare utan både "hanters" och extrema "fanboys".

Själv använder jag flera produkter/OS (och även tjänster) ifrån både Microsoft, Google och Apple.

Tycker, till skillnad ifrån en del här, att Apples produkter faktiskt ofta är prisvärda i jämförelse med den kvalitet som man får. Framför allt så är de bra på många av de fysiska människa-maskin-gränssnitten tycker jag (skärmar, track pads, etc) - vilket är väldigt viktigt för mig.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Rätt många verkar ha bilden att Apple sörjer att de backar och att de tävlar om så många sålda enheter som möjligt.

Jag förstår inte riktigt varifrån den bilden kommer. Apples fokus har alltid varit optimal vinst per såld enhet. De kommer fortsätta att prioritera på det viset, och kommer inte att vidta åtgärder för att sälja fler enheter om det innebär att vinsten per enhet skulle minska. Inte heller innebär det att Apple slappnar av om de får en uppgång i försäljningen, vilket de råkat få på senare år.

De tjänar helt hutlösa pengar för varje såld enhet av iPods, iPhones, iPads men allra mest från Macar.

Håller helt med dig om att det är vinsten som i slutändan är et viktiga (och inte volymen). Apple är ju precis som du säger ledande på att ha goda vinstmarginaler på alla sina produkter och tjänster.

Dock så är Apples vinst väldigt marginellt relaterad till försäljningen av Macar. Som det stod i nyhetsartiklen, som denna tråden kommenterar, så är så står försäljningen av Mac för mindre än 3% av Apples intäkter.

Apple skulle lättt kunna lägga ner Mac och helt fokusera på iOS och deras tjänster utan det får en väldigt stor inverkan på vinsten (om de i framtiden skulle vilja fokusera om och spetsa företaget emot de mest inkomstbringande produkerna). Dock så tror jag absolut inte att så kommer bli fallet då det är en viktig identidet för Apple att sälja datorer (det var trots allt deras ursprungliga produkt), och en intäkt är ändå en intäkt (även om den är mindre än 3%).

Själv uppskattar jag att Apple är Apple (på gott och ont). De gör trots allt något unikt och sätter välbehövlig färg på hela branschen. Det betyder dock inte att jag automatiskt gillar absolut alla deras produkter och alla deras affärsmetoder.

Mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den enda som verkar troende...

Undrar bara varför folk som inte ens inser att Appleprodukter i princip är omöjliga att modifiera på något vis över huvud taget besöker SWEC.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgix:

Undrar bara varför folk som inte ens inser att Appleprodukter i princip är omöjliga att modifiera på något vis över huvud taget besöker SWEC.

Du kan inte ha besök denna sida direkt mycket under din registrerade tid här om du tror att det bara är folk som bryr sig om sånt som skriver här. Själv har jag aldrig varit intresserad av det men är dock mycket intresserad av teknik (GPUer,SoC osv) och mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgix:

Undrar bara varför folk som inte ens inser att Appleprodukter i princip är omöjliga att modifiera på något vis över huvud taget besöker SWEC.

Själv undrar jag varför folk envisas med att hacka på människor med andra datorvanor/behov/kunskaper/etc., än en själv..

Alla som inte tycker som dig, har alltså ingen rätt att vara här?
Och där dök besöksstatistiken med 90%...

Om det inte handlade om datorer, skulle du med all sannolikhet kallas för rasist.

Du kanske skulle läsa forumreglerna och börja med $1 och några punkter där.

Själv bröt jag just mot någon annan punkt där, men då detta alltför ofta händer på detta eminenta forum, tycker jag det är på sin plats att fler får läsa detta och ta sig en tankeställare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgix:

-Gjort något annat som får din dator att fungera bättre än i standardskick?

Installerade linux, mest imponerande operativsystem jag haft nöjet att prova.

"Mac OSX, the worlds most advanced operating system"

my ass, vad är det som är så bra med det? Det är optimerat för Mac hårdvara och kommer med en fet svit av program, vilket är trevligt men är det verkligen nödvändigt? (jag har inte riktigt greppat varför folk bygger hackintosh:ar så jag är väl en ignorant otrogen hund!)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du kan inte ha besök denna sida direkt mycket under din registrerade tid här om du tror att det bara är folk som bryr sig om sånt som skriver här. Själv har jag aldrig varit intresserad av det men är dock mycket intresserad av teknik (GPUer,SoC osv) och mjukvara.

Jo, jag är inne här ganska ofta men du har rätt i att vad som från början var en sajt för folk som fixade mycket med PC nu också besöks av många andra som inte ägnar sig åt sådant.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64