Dålig kvalitet på fläktarna till grafikkort?

Permalänk

Dålig kvalitet på fläktarna till grafikkort?

Efter att ha gjort 2 rma på grafikkort och nu upptäckt att mitt nya, utbytta kort har samma tendenser undrar jag vad det är för fläktar som används till grafikkort.

Gigabyte GTX 570 windforce: RMA efter 1 år pga trasig fläkt
fick nytt
GTX 570 windforce: ny RMA efter 1 år pga fläkt som höll på att skära.
utbytt till
Asus 660 ti Direct CU

Startade det nya kortet idag och fläktarna knastrar vid runt 40% varvtal. På de andra korten har jag inte försökt smörja men antar att jag ska försöka det nu när garantin är slut.

Behövde skriva av mig lite. Är det jag som gör sönder mina fläktar eller har fler haft samma problem?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Efter att ha gjort 2 rma på grafikkort och nu upptäckt att mitt nya, utbytta kort har samma tendenser undrar jag vad det är för fläktar som används till grafikkort.

Gigabyte GTX 570 windforce: RMA efter 1 år pga trasig fläkt
fick nytt
GTX 570 windforce: ny RMA efter 1 år pga fläkt som höll på att skära.
utbytt till
Asus 660 ti Direct CU

Startade det nya kortet idag och fläktarna knastrar vid runt 40% varvtal. På de andra korten har jag inte försökt smörja men antar att jag ska försöka det nu när garantin är slut.

Behövde skriva av mig lite. Är det jag som gör sönder mina fläktar eller har fler haft samma problem?

Rökare?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Accipiter46:

Efter att ha gjort 2 rma på grafikkort och nu upptäckt att mitt nya, utbytta kort har samma tendenser undrar jag vad det är för fläktar som används till grafikkort.

Gigabyte GTX 570 windforce: RMA efter 1 år pga trasig fläkt
fick nytt
GTX 570 windforce: ny RMA efter 1 år pga fläkt som höll på att skära.
utbytt till
Asus 660 ti Direct CU

Startade det nya kortet idag och fläktarna knastrar vid runt 40% varvtal. På de andra korten har jag inte försökt smörja men antar att jag ska försöka det nu när garantin är slut.

Behövde skriva av mig lite. Är det jag som gör sönder mina fläktar eller har fler haft samma problem?

Du kan ju alltid kontakta tillverkaren om du fått ett utbytt kort och det ej gått 2 år.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft såna problem med grafikkort. Låter som om du har haft en väldigt massa otur bara. Måndagsexemplar på måndagsexemplar.

Har haft två grafikkort med fel. Det första var ett Gainward Ti 4200. Fläkten gick sönder på det efter många års användning. Inget konstigt med det. Det andra var ett Sapphire 3850 som först började visa artefakter och sen gröna streck över hela skärmen. Antagligen vram:et som pajade. Detta efter många års trogen tjänst, så inga konstigheter med det heller. Gfx kort ska nog funka många år innan dom ger upp.

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Du kan ju alltid kontakta tillverkaren om du fått ett utbytt kort och det ej gått 2 år.

Jo, antar att det är en variant att gå direkt via tillverkaren. Få se hur det här kortet utvecklar sig, börjar bli tradition med utbytt grafikkort varje sommar nu.

Skrivet av moztech:

Jag har aldrig haft såna problem med grafikkort. Låter som om du har haft en väldigt massa otur bara. Måndagsexemplar på måndagsexemplar.

Har haft två grafikkort med fel. Det första var ett Gainward Ti 4200. Fläkten gick sönder på det efter många års användning. Inget konstigt med det. Det andra var ett Sapphire 3850 som först började visa artefakter och sen gröna streck över hela skärmen. Antagligen vram:et som pajade. Detta efter många års trogen tjänst, så inga konstigheter med det heller. Gfx kort ska nog funka många år innan dom ger upp.

Min dator står i och för sig på nästan dygnet runt, men chassifläktarna har inte gått sönder... Men jag verkar ju ganska ensam så det är väl otur då

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Hur dammigt har du i rummet? Röker du vid datorn?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Jag har aldrig haft såna problem med grafikkort. Låter som om du har haft en väldigt massa otur bara. Måndagsexemplar på måndagsexemplar.

Har haft två grafikkort med fel. Det första var ett Gainward Ti 4200. Fläkten gick sönder på det efter många års användning. Inget konstigt med det. Det andra var ett Sapphire 3850 som först började visa artefakter och sen gröna streck över hela skärmen. Antagligen vram:et som pajade. Detta efter många års trogen tjänst, så inga konstigheter med det heller. Gfx kort ska nog funka många år innan dom ger upp.

kan ju vara att han har skitigt också och det kommer in skit.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv

Har haft problem med ett Zotax 660, deras specialkylare där fläktbladen blev varma, böjde sig och drog emot flänsen, lät som fan. Fick byta till ett EVGA med ref. kylare.

Däremot referenskylare samt eftermarknadskylare (zalman/arctic) har jag aldrig haft problem med.

Permalänk
Skrivet av dwd:

Hur dammigt har du i rummet? Röker du vid datorn?

Skrivet av deadich:

kan ju vara att han har skitigt också och det kommer in skit.

Nja, kliniskt rent är det ju inte. Men det är inte synligt dammigt och det mesta fastnar i dammtfiltret i fronten (FD Arc). Kontrollerar även regelbundet och det samlas inga mängder damm i datorn.

Jag röker inte. Kan rök påverka en fläkt?

Skrivet av compaqoffer:

Har haft problem med ett Zotax 660, deras specialkylare där fläktbladen blev varma, böjde sig och drog emot flänsen, lät som fan. Fick byta till ett EVGA med ref. kylare.

Däremot referenskylare samt eftermarknadskylare (zalman/arctic) har jag aldrig haft problem med.

Det där skulle eventuellt kunna varit problemen på mina windforce kort... Fläktarna såg rätt sköra ut och kör man folding på datorn kanske temperaturen ligger på 60-70 grader över längre tidsperioder.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.