hjälp, jobbig försäljning

Permalänk
Medlem

hjälp, jobbig försäljning

tjena..sålde min laptop förra månaden via tradera, annonsen såg ut så här:

Säljer en dator i bra skick!
Fujitsu Lifebook AH530
Processor: Core i7
Mine: 6GB
HD: 320GB
Skärm: 15.6"
Grafikkort: ATI HD6530
Operativsystem: Win 7 Original
Original låda och manualer medföljer

allting är skickat och enligt mej följt beskrivningen, problemet enligt köparen är att windows är engelsk verision och att jag borde skrivit med detta.

jag anser ju dock att är det viktigt så hade han 5 dagar på sej att skicka ett mail innan han budade.

vi pratade lite och han ville ha 550 kr för att uppgradera till windows 8 sv.

jag tyckte att ok jag betalar det för att båda ska vara hyffsat nöjda, men sen återkommer han om att nej det går inte utan han måste köpa en ny cd och vill ha 1100 kr alt återsända datorn (villket det inte finns pengar kvar till) eftersom jag köpt ny dator.

nån som kan konsumenträtt som kan vara behjälplig eller bara vad anser ni är rätt i detta läget.

ska jag verkligen betala 1100 kr för en dator jag sålde för 3000 och få 1900 kr för en hyffsat ny lapto? känns inte rätt.

tack på förhand /Andreas

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att ändra språket i Windows Update?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Det är väl bara att ändra språket i Windows Update?

Bara i windows ultimate eller Enterprise...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Har du inte sagt något till honom om vilket språk det är tycker jag du ska skita i personen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Be om att få tillbaka dina 550 kr och ge honom instruktioner på hur han laddar ner den valfria uppdateringen med svenskt språkpaket i windows update.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/downloads/install-...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Be om att få tillbaka dina 550 kr och ge honom instruktioner på hur han laddar ner den valfria uppdateringen med svenskt språkpaket i windows update.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/downloads/install-...

det vet jag inte själv hur man gör

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Krävde han dig seriöst på 500 kr för att du inte skrev vilket språk windows var på i beskrivningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasL:

det vet jag inte själv hur man gör

Kolla länken i svaret som du citerade. Vore jag du skulle jag bara strunta i honom från dag 1, att gnälla över språket om man inte har frågat det innan...
asså näe, han får skylla sig själv och stå för sitt köp tycker jag. Jag skulle absolut inte ge honom 500 spänn för det heller så försök få tillbaka dem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Håller med resten. Du har inte gjort något fel, låt det vara. Han kan lösa det bäst han vill på egen hand.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

nej han ville ha 550 sa han först men ändrade sen till 1100 så har inte betalat honom utan sa att ok jag betalar 550 men när han dubblade det så känner jag inte för att sträcka ut handen längre...men är det så att han har rätt så får jag ju göra det så därför jag frågar här först

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Äh köparen har ansvar också.
Han har en fungerande dator med ett OS..och det är ju vad du skrev i annonsen så bry dig inte om det.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

håller med ovan om du hade skrivit typ att det var svenska å inte var det då hade det varit en annan femma! nu tycker ja att du har rätt att skita i denna person

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Köpt är köpt! ignorera honom bara! sablarns tomtar det finns därute asså!

Permalänk
Administrativ avgift

Går väl bara köra en Svensk ISo fil med samma windows version o byta?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Det står inget om att man måste ha en speciell version av windows här http://windows.microsoft.com/en-ph/windows-vista/change-the-d... http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/downloads/install-...

Du har aldrig skrivit att det var svenskt windows.

Kräva 1000 spänn för en laptop som kostade 3000kr. Jag skulle fan inte ens hjälpt honom fixa problemet om han är så jävla fräck, skulle bara ignorerat.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Länka honom den här tråden så förstår han hur det ligger till. Snälla gör det!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

koden står ju under lap topen så vet att han kan använda en kompis skiva som är svensk om han vill, är ju koden man betalar för inte skivan, varför jag var villig att betala 550 var för att ingen av oss skull känna sej lurad, men nu börjar ju jag känna mej lurad istället

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Länka honom den här tråden så förstår han hur det ligger till. Snälla gör det!

aa ska jag göra hehe

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det står inget om att man måste ha en speciell version av windows här http://windows.microsoft.com/en-ph/windows-vista/change-the-d... http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/downloads/install-...

Fattar för övrigt inte hur fan du kunde gå med på att betala 500 kr. Du har aldrig skrivit att det var svenskt windows.

Du kollar på vista. Kolla min tidigare länk så ser du vad som krävs för det svenska språkpaketet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag skulle låta honom skicka tillbaka datorn eller hjälp honom att skaffa svenskt Windows men aldrig betalat något extra. Du har inte gjort något fel men det är ju trevligt att du försöker vara snäll

Permalänk
Medlem

ok har kollat lite själv #13728343 ...550 var så långt jag hade sträckt mej, försökt vara med görlig från början men läs där om hur du kan lösa det så du får svensk windows...hoppas vi är klara med varandra nu...jag är i alla fall klar.

mailade jag till honom så kommer han väl in och läser

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasL:

koden står ju under lap topen så vet att han kan använda en kompis skiva som är svensk om han vill, är ju koden man betalar för inte skivan, varför jag var villig att betala 550 var för att ingen av oss skull känna sej lurad, men nu börjar ju jag känna mej lurad istället

Klassiskt försök till att se hur långt du är villig att gå, han vill bara få ner datorn i pris

touch luck, att han inte tog reda på det i förväg, var det viktigt för köparen så ska han ta reda på det genom att ställa en fråga till säljaren, så enkelt är det, det är ju inte så att det är svårt att fråga det via tradera etc heller för den delen och har du inte skrivit att det är svenskt eller alt. engelskt os utan bara att windows medföljer, så är han som köpare helt rökt

Edit:
Dessutom så kan köparen köpa på sig ett windows 8 oem för 800kr med svenskt språk om han vill, han har gjort en bra affär för de pengarna och fått en bärbar med bra specs till ett bra pris och han har dessutom en windows licens på undersidan av laptopen som är OEM och som han kan installera på vilket språk han önskar, arabiska, grekiska eller japanska, valfritt bara han har en iso fil till det vilket går rätt lätt att ordna.
Mage till fräckhet som sagt.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ja kan bara hålla med! DU har absolut inte gjort något fel! Om det var viktigt för han vilket språk det var får han fråga innan. Komma i efter hand och begära att du ska pröjsa nytt windows är ju sjukt ju! Han har ju fått en "i7-bärbar" för ett bra pris

Hoppas det löser sig!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För övrigt så ska man ju kunna uppdatera till ultimate via anytime upgrade, och jag tvivlar på att det kostar lika mycket som att köpa ett helt nytt OS.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Bara i windows ultimate eller Enterprise...

Det verkar bara vara begränsat på det sättet för Windows Vista, enligt nedanstående länk.

Skrivet av AndreasL:
Skrivet av dwd:

Be om att få tillbaka dina 550 kr och ge honom instruktioner på hur han laddar ner den valfria uppdateringen med svenskt språkpaket i windows update.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/downloads/install-...

det vet jag inte själv hur man gör

Det står ju i länken hur man gör . Vidarebefordra den till köparen och säg att det inte spelar någon roll vilket språk OS är på för närvarande, då det går att byta.

Skrivet av AndreasL:

nej han ville ha 550 sa han först men ändrade sen till 1100 så har inte betalat honom utan sa att ok jag betalar 550 men när han dubblade det så känner jag inte för att sträcka ut handen längre...men är det så att han har rätt så får jag ju göra det så därför jag frågar här först

Eftersom det enligt tidigare skriven länk ska gå att ändra språk själv så tycker jag det rimligaste är att meddela köparen om detta och inte ge någon ytterligare kompensation.

Om det är så att det trots vad Microsoft själva säger inte går att ändra språk kan ärendet återupptas, men annars känner jag att det är som att sälja en telefon som råkar vara inställd på "fel" språk: bara att ändra, inget problem med produkten.

EDIT: Jösses, man tittar bort i några minuter och sedan har det kommit 13 svar under tiden man skriver. Jaja, upprepning kan vara nyttigt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

har du hans adress bor han i skone ska jag snacka med han
han har ju gjort ett köp enligt beskrivning bara att igonera villket trams

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Jösses vilken pajas...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Vid priviat säljning: Det är som när du ska köpa en bil begagnad. Du kan inte gå tillbaka till försäljaren (som sålde bilen) och kräva han eller hon på pengar för att säljaren ska reparera den. Det är alltid upp till den som är intresserad av att köpa saken (i detta fall en dator) att ta reda på allt! Vad som ingår, vad som är trasigt m.m.

That's it. Det är hans problem att lösa. Du kan bara skriva att han kan väl försöka sälja den eller lösa problemet själv. Han som köpte datorn av dig kunnde ju alltid ha skapat ett sweclock acc. Och rådfrågat oss först hur man gör vid köp av begagnat

Lycka till i fortsättningen!

Permalänk
Sötast

Säljaren ansvarar för beskrivningen.
Köparen kanske inte ens kan språket? Är det OK att sälja den på japanska också eller?
Hade "din" pappa klarat av att byta språkpaket själv? Datorn är mest troligt såld till Svensson.

Kanske kan sälja en bok också på helt fel språk utan att nämna det?

Både TS och övriga kommentarer skrämmer mig.

ps, skulle vilja sälja Effective Java (2nd Edition) by Joshua Bloch, tänker inte nämna att det är den japanska utgåvan?!

Om man säljer något i Sverige till en svensk så borde man nog nämna att produkten INTE är på svenska om den inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Vid priviat säljning: Det är som när du ska köpa en bil begagnad. Du kan inte gå tillbaka till försäljaren (som sålde bilen) och kräva han eller hon på pengar för att säljaren ska reparera den. Det är alltid upp till den som är intresserad av att köpa saken (i detta fall en dator) att ta reda på allt! Vad som ingår, vad som är trasigt m.m.

That's it. Det är hans problem att lösa. Du kan bara skriva att han kan väl försöka sälja den eller lösa problemet själv. Han som köpte datorn av dig kunnde ju alltid ha skapat ett sweclock acc. Och rådfrågat oss först hur man gör vid köp av begagnat

Lycka till i fortsättningen!

Det kallas väl undersökningsplikt eller nåt sånt

Om inte annat, saxat från konsumentverkets sida

"Köparens skyldigheter när du köper av en privatperson
Vid privatköp har du som köpare en omfattande undersökningsplikt. Även om varan kan anses felaktig så får du som köpare inte åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

Ångerrätt när du köper av en privatperson
Det måste stå inskrivet i avtalet att du har ångerrätt. Om det inte står med i avtalet kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären."

Ergo, köparen kan inte kräva något i efterhand.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(