Jag tror du missat det faktum att alla vetenskaperna tillhör filosofin. Biologi är alltså "filosofin om levande ting", etc. Jag diskuterar nämligen också filosofi i allmänhet, men inser att filosofin är meningslös om den inte kan användas till något, exempelvis ställa rätt sorts frågor. Det brukar ju sägas att en stor del av ett problems lösning ligger i att formulera rätt fråga.
Detta är vad kognitionsfilosofin bör syfta till, hitta rätt frågor att ställa.
Edit: Jag fiskar absolut inte efter någon "super-definition". Tvärt om. Den "definition" du far med är ohygglig i sitt omfång. Det finns alltid något "mer" att stoppa i. Jag bryr mig faktiskt inte om någon definition alls men ber dig bara specificera detta "mer" och varför det behövs. Det är alltså din definition och därmed borde du kunna förklara den. Den enda definitionen jag föreslagit i tråden är den klassiska om liv, som avspark till den andra, parallella diskussionen om "artificiellt liv".
Nu förstår jag ingenting??? Du sade ju att du ville ha "något mer" än vad som kan härledas till systemets uppbyggnad (programmeringen i detta fall). Du vill ha ett litet "extra" någonstans för att vi ska tala om sann intelligens eller sant medvetande. Nu verkar du mena att datorer är intelligenta redan idag.
Som sagt, jag förstår inte. Har du ändrat uppfattning eller har jag missat något?
Och nu är vi tillbaka till början va? Detta "mer" är ju fallgropen. Du är knappast den första att vilja ha in något "mer" som om mekanistiska förklaringar inte kan ge. Den enkla frågan är v-a-r-f-ö-r? Vad har du för skäl att tro eller anta att det behövs något "mer"? Introspektion? Den här fallgropen har gjort en rad filosofiska idéer dödfödda och oanvändbara, då de antar dualism eller något knäppt. Att detta "mer" inte finns så länge motsatsen bevisats är ju den enda rimliga utgångspunkten för att komma vidare. Annars har vi ju diskvalificerat "problemet" filosofiskt och gjort det oåtkomligt, för evigt ett mysterium.
När jag talar om hypotesprövning och vetenskap versus ovetenskap så talar jag verkligen om filosofi, speciellt kognitions- och medvetandefilosofi. Risken är att det du talar om i själva verket blir det som inte handlar om filosofi utan något annat. Metafysik kanske eller teologi.
Ja, det tycker jag också. Du kan mentalt ersätta alla instanser där jag skrivit "intelligent" med "medvetet" och resonemanget är helt identiskt. Faktum är att jag många gånger egentligen menar "medvetet". För "intelligent" är ju så klurigt eftersom det ofta räcker med rationell respons. Vi har ju blivit mer okänsliga för intelligens när vi har talat om intelligenta maskiner, program, apparater, etc, så länge nu. "Vi måste bygga in en hel del intelligens här för att..." är väl en vanlig hört-på-jobbet-sak.
Men, här är det fina: Vår minskade känslighet för ordet "intelligens" är väldigt nyttig. Förr i tiden ville folk ha in det där "mer" i intelligensen. Nu ser vi den som mer trivial. Förr ville folk ha in ett "mer än" i "liv" (det kallades ibland för vitalismen eller livsgnistan). Idag är det borta och någon fundamental skillnad mellan död och levande materia finns inte.
Detta är precis vad jag menar är felet med alla idéer om att medvetandet (eller känslor) som vill ha något "mer"! Nämligen, vitalismen var aldrig den filosofi, den "vetenskap" eller den idén som ledde oss fram till upptäckterna inom biologi (fotosyntes, ATP, evolution, gener, etc). På samma sätt har föreställningarna om att intelligens kräver något "mer" (annars är det inte "äkta") aldrig hjälpt oss ett skvatt att bygga intelligenta maskiner.
Detta "mer" som du företräder är som du ser en väldigt gammal tanke och komplett hopplös. Så släpp den!
Om du ihärdar detta så kan det bli en "no true scotsman" av det är jag rädd.
Vilket är knasigt, som sagt, eftersom all vetenskap är filosofi. Hypotesprövning, induktion, falsifikation, etc, är filosofi. De filosofigrenar som berör detta ämne är kognition, psykologi, neurologi, biologi, kemi, matematik, lingvistik, datalogi, etc. I vardagligt tal alltså discipliner vi kallar för "vetenskap". Försök inte låtsas som filosofiska idéer helt bortom dessa har någon relevans. Det är inte österländsk mysticism eller essentialism vi talar om, utan ämnena som kretsar kring medvetande och intelligens är konkreta och syftar till att ställa rätt frågor.
Flummig är den inte. Men den är tyvärr naiv och oanvändbar skåpmat. Ja, man kan nog inte kalla det för definition alls, så länge du inte specificerat detta "mer".