Angående laptop grafikkort

Permalänk

Angående laptop grafikkort

Hej jag tittar lite på laptops just nu. En jag gillar är http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Jag förstår mig inte riktigt på grafikkortet dock. Det står
Dedikerat grafikminne
2048 MB
Delat grafikminne
6351MB

Jag har hört att man ska undvika delat grafikminne, men i detta fall har laptopen både och?

Huvudsakligen kommer datorn användas till hyfsad tung virtualsering och därav är det väldigt viktigt att de 8gig ram som kommer med laptopen inte används av grafikkortet. Om jag har förstått det rätt så använder grafikminnet inte delat om man inte går över 2048 MB gränsen så då bör det endast inträffa vid väldigt intensiva spel? Så det borde inte drabba min virtualsering?

Permalänk
Avstängd

Precis. Du kan nog också stänga av det helt i BIOS, med 2GB grafikminne så lär du inte behöva dela det vanliga också liksom. Det enda problem jag ser med den datorn är att skärmen är ganska lågupplöst, men det kanske inte har betydelse för dig?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Precis. Du kan nog också stänga av det helt i BIOS, med 2GB grafikminne så lär du inte behöva dela det vanliga också liksom. Det enda problem jag ser med den datorn är att skärmen är ganska lågupplöst, men det kanske inte har betydelse för dig?

Nej, precis, jag använder alltid en extern skärm istället. Hmm, kanske blir att införskaffa den då. Har svårt att hitta en bättre version i den prisklassen.