DHL har tappat bort mitt paket från UK - vad kan jag göra?

Permalänk
Avstängd

DHL har tappat bort mitt paket från UK - vad kan jag göra?

Hej

Beställde kläder och varor från sportsdirect.com som skickades med DHL den 20:e juli. Jag fick trackingsnummer där jag kunde spåra försändelsen. Enligt DHL's info så ligger mitt paket i Malmö (Arrived at Sort Facility MALMOE - SWEDEN) den kom fram dit Tisdag den 7:e juli och har varit kvar sen dess (jag bor i Stockholm). Jag tog kontakt med DHL och fråga varför den har fastnat i Malmö i snart över en vecka och det här fick jag för svar:

Citat:

Hej

Tyvärr så har vi inte hittat denna ännu.
Som de verkar så har försändelsen inte kommit in till Sverige än.
Vi fortsätter söka denna så återkommer jag till dig med information.

Hur har paketet scannats in och skriven att den är i Malmö för att sedan säga att den inte är i Sverige? De bad mig ta kontakt med återförsäljaren direkt men jag är tveksam om de kan hjälpa mig då de inget kan göra eftersom de har skeppat vidare sakerna med DHL. Som det ser ut just nu så är paketet borttappat, vad kan jag göra? Någon som har varit med liknande situation? Jag är otrolig frustrerad och arg eftersom varornas värde överstiger 1000:-. Är tacksam för all hjälp och tips.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amanito:

De bad mig ta kontakt med återförsäljaren direkt men jag är tveksam om de kan hjälpa mig då de inget kan göra eftersom de har skeppat vidare sakerna med DHL.

Det kan nog ändå vara värt att kontakta dem om du inte har gjort det. I alla fall vissa (läs: amazon) har i alla fall omedelbart (och utan vidare frågor) skickat nya paket till mig vid liknande situationer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Det kan nog ändå vara värt att kontakta dem om du inte har gjort det. I alla fall vissa (läs: amazon) har i alla fall omedelbart (och utan vidare frågor) skickat nya paket till mig vid liknande situationer.

Jag har redan gjort det, men jag vet att paketet är borta. Fyfan för DHL

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Känns som någon klåfingrig typ på deras lager som tagit med sig paketet hem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Känns som någon klåfingrig typ på deras lager som tagit med sig paketet hem.

Precis min tanke, men kan man göra någon slags reklamation eller nåt? DHL's hemsida är helt förvirrande och jag vet inte hur jag ska gå vidare med detta...

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Precis min tanke, men kan man göra någon slags reklamation eller nåt? DHL's hemsida är helt förvirrande och jag vet inte hur jag ska gå vidare med detta...

Kontakta företaget du köpte från. Brukar inte fraktföretagen vilja att det är personen/företaget som skickade varan är den som reklamerar/klagar?

Permalänk
Medlem

DHL säger själva i sin FAQ:
Om din försändelse inte har kommit fram är det viktigt att du så snabbt som möjligt kontaktar kundservice och noggrant beskriver varorna och emballaget. Vi sparar varor som är felaktigt adresserade eller som har skiljts från sitt emballage. Kontakta kundservice för att anmäla skadat eller saknat gods.

Kundservice är på
http://www.dhl.se/sv/contact_center/kontakta_express.html

Jag tror inte det är någon risk att du förlorar några pengar ifall DHL tappat bort paketet, de kommer få stå för kostnaden.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av betan:

Kontakta företaget du köpte från. Brukar inte fraktföretagen vilja att det är personen/företaget som skickade varan är den som reklamerar/klagar?

Jag vet inte, det är därför jag frågar. Sportsdirect verkar vara lite efterblivna så jag föväntar mig inte så stor hjälp från deras sida.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

När det är konstaterat borta så kontaktar du säljaren och bevisar detta och så skickar de ett nytt paket. Det är den som skickar paketet som reklamerar hos dhl.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

DHL säger själva i sin FAQ:
Om din försändelse inte har kommit fram är det viktigt att du så snabbt som möjligt kontaktar kundservice och noggrant beskriver varorna och emballaget. Vi sparar varor som är felaktigt adresserade eller som har skiljts från sitt emballage. Kontakta kundservice för att anmäla skadat eller saknat gods.

Kundservice är på
http://www.dhl.se/sv/contact_center/kontakta_express.html

Jag tror inte det är någon risk att du förlorar några pengar ifall DHL tappat bort paketet, de kommer få stå för kostnaden.

Emballaget vet jag inte hur de ser ut (säkert en kartong) men problemet är att kundservice säger att varorna inte är framme i Sverige när trackingnummret säger att varorna är i Malmö...Hur ska man tolka det?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Emballaget vet jag inte hur de ser ut (säkert en kartong) men problemet är att kundservice säger att varorna inte är framme i Sverige när trackingnummret säger att varorna är i Malmö...Hur ska man tolka det?

Det kanske aldrig kom fram till Malmö som det skulle gjort men teoretiskt så finns det där

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Emballaget vet jag inte hur de ser ut (säkert en kartong) men problemet är att kundservice säger att varorna inte är framme i Sverige när trackingnummret säger att varorna är i Malmö...Hur ska man tolka det?

Skippa DHL helt, hantera ärendet via dom du har handlat varan från. Meddela dem att varan ej har ankommit och att du vill veta när varan kommer samt vart den är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LuminaL:

Skippa DHL helt, hantera ärendet via dom du har handlat varan från. Meddela dem att varan ej har ankommit och att du vill veta när varan kommer samt vart den är.

Jag har tagit kontakt med både DHL och Sportsdirect, änsålänge har DHL svarat men inte Sportsdirect jag får se hur det hela slutar..

Googlar man på "lost parcel sportsdirect" så är det sannerligen ingen trevlig syn...

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av amanito:

Jag har tagit kontakt med både DHL och Sportsdirect, änsålänge har DHL svarat men inte Sportsdirect jag får se hur det hela slutar..

Googlar man på "lost parcel sportsdirect" så är det sannerligen ingen trevlig syn...

Återkom med svar!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Avstängd

Läser man recensionerna här så är jag inte första person åt råka ut för detta, problemet är att det kommer bli otroligt svårt att processa mot ett företag i Storbritannien, det tar för mycket tid och pengar. Jag har beställt från de 3 gånger tidigare och det var inga problem (snabba leveranstider och rätt varor) http://www.trustpilot.se/review/www.sportsdirect.com?page=4

så stor varning, håll er borta från den sidan. Sportsdirect kommer inte heller att svara, jag vet om det efter ha läst recensionerna på trustpilot.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

DHL säger själva i sin FAQ:
Om din försändelse inte har kommit fram är det viktigt att du så snabbt som möjligt kontaktar kundservice och noggrant beskriver varorna och emballaget. Vi sparar varor som är felaktigt adresserade eller som har skiljts från sitt emballage. Kontakta kundservice för att anmäla skadat eller saknat gods.

Kundservice är på
http://www.dhl.se/sv/contact_center/kontakta_express.html

Jag tror inte det är någon risk att du förlorar några pengar ifall DHL tappat bort paketet, de kommer få stå för kostnaden.

Var hittar du det där? Mitt enda hopp nu är att reklamera hos DHL och förhoppningsvis få tillbaka något av pengarna. Kan man klaga hos banken?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

problemet är att det kommer bli otroligt svårt att processa mot ett företag i Storbritannien, det tar för mycket tid och pengar

Här är en gammal tråd med bra info om vad som gäller inom EU och hur man kan gå tillväga etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om det är scannat som inkommande i sverige kan du kanske ringa Posten logistik och få kolliid från DHL översatt till ett Svenskt kolliid. Så brukar jag göra när jag är lite ivrig att få grejerna.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Här är en gammal tråd med bra info om vad som gäller inom EU och hur man kan gå tillväga etc.

Tack så jättemycket, jag har bokmärkt konsumenteuropa, en mycket vettig sida. Svarar inte Sportsdirect den här veckan så kommer jag ta kontakt med konsumenteuropa och se vad deras rekommendation är.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iaken:

Om det är scannat som inkommande i sverige kan du kanske ringa Posten logistik och få kolliid från DHL översatt till ett Svenskt kolliid. Så brukar jag göra när jag är lite ivrig att få grejerna.

DHL säger att paketet finns inte har kommit till Sverige men enligt deras tracking system så är den i Malmö. Men enligt DHL så ligger Malmö inte i Sverige ironiskt nog...

Tycker ni att jag ska reklamera varan som borta hos DHL eller ska jag vänta?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så att addresaten, dvs. du, inte har så mycket rättigheter att spåra paket som är skickade till dig. Det är avsändaren som är "ägare" till paketet tills du mottagit det. Så det enda du kan göra egentligen är att försöka få tag på sportsdirect.com och kräva att de reklamerar godset hos DHL och skickar nya varor till dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Känns som någon klåfingrig typ på deras lager som tagit med sig paketet hem.

Tror jag knappast. Någon jävla randoms kläder är inte direkt hett byte och värt att riskera jobbet för. Större risk att det t.ex. finns två olika streckkoder på samma paket eller att något annat gått fe (fel adress t.ex.). Har själv varit med om paket med dubbla streckkoder så att paketet plötsligt försvunnit på vägen därför att de skannat in fel kod (och då ploppar det aldrig upp i systemet att paketet kommit fram fastän det ligger där).

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimrood:

Tyvärr är det så att addresaten, dvs. du, inte har så mycket rättigheter att spåra paket som är skickade till dig. Det är avsändaren som är "ägare" till paketet tills du mottagit det. Så det enda du kan göra egentligen är att försöka få tag på sportsdirect.com och kräva att de reklamerar godset hos DHL och skickar nya varor till dig.

Okej då vet jag vem jag ska pressa, det blir sportsdirect. Jag ska vänta två dagar och se vad de har att säga innan jag tar kontakt med konsumenteuropa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Fick nyss mail från DHL där de säger att containern är framme i Malmö men mitt paket fanns inte med och att de söker efter den. DHL försöker åtminstone jämfört med sports direct som jag blir glad över om jag överhuvudtaget får svar från.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Hej

Beställde kläder och varor från sportsdirect.com som skickades med DHL den 20:e juli. Jag fick trackingsnummer där jag kunde spåra försändelsen. Enligt DHL's info så ligger mitt paket i Malmö (Arrived at Sort Facility MALMOE - SWEDEN) den kom fram dit Tisdag den 7:e juli och har varit kvar sen dess (jag bor i Stockholm). Jag tog kontakt med DHL och fråga varför den har fastnat i Malmö i snart över en vecka och det här fick jag för svar:

Hur har paketet scannats in och skriven att den är i Malmö för att sedan säga att den inte är i Sverige? De bad mig ta kontakt med återförsäljaren direkt men jag är tveksam om de kan hjälpa mig då de inget kan göra eftersom de har skeppat vidare sakerna med DHL. Som det ser ut just nu så är paketet borttappat, vad kan jag göra? Någon som har varit med liknande situation? Jag är otrolig frustrerad och arg eftersom varornas värde överstiger 1000:-. Är tacksam för all hjälp och tips.

Hur lång tid har det egentligen gått?
För dina datum stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Hur lång tid har det egentligen gått?
För dina datum stämmer inte.

Tror han menade på första datument juni

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Hur lång tid har det egentligen gått?
För dina datum stämmer inte.

Jag skrev helt fel. Jag beställde från sportsdirect den 19:e juli, paketet skickades med DHL den 20:e juli och paketet har "fasnat" i Malmö sedan den 23:e juli.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: Fick precis mail från DHL att de har hittat paketet och den ska skickas ut idag med ny försändelse-ID. Jag vet inte hur paketet kom bort och jag försöker få en förklaring från DHL varför det har blivit såhär. Jag får vänta och se helt enkelt om jag får ett paket eller om det är bara nonsens.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Uppdatering 2: Min bror ringde och sa att paketet är levererad hemma nu. DHL's förklaring till varför paketet hittades nu var att "den kunde ligga gömd under andra paket" Jaha, så om jag inte tog kontakt med er och bad er leta efter paketet så skulle den ligga gömd för evigt? Hur som helst, slutet gott allting gott. Det är sista gången jag beställer från Sportsdirect och det är sista gången jag har något att göra med DHL.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Har beställt från smartguy.se engång förra sommaren. DHL var påväg med mitt paket till tyskland, tog hela 2 månader innan de hittade paketet och jag fick det hem.

Fick sedan som förlåt en SF-biljett (bio). Har som närmast 20 mil dit.. De tänker verkligen bra DHL..

Visa signatur