Hur vet man om ett moderkort stödjer PCIe + Integrerat grafikkort samtidigt?

Permalänk

Hur vet man om ett moderkort stödjer PCIe + Integrerat grafikkort samtidigt?

Hejhej

Vissa moderkort stödjer ju så att man kan både det integrerade grafikkortet (grafik-kretsen i CPU? Se nedan också*) och sen även PCIe-grafikkortet påslagna samtidigt. Det kluriga är att man inte riktigt vet det. En grej var att man kunde kika efter att det står Z-..ngt på moderkortet, men jag tycker nog det står Z på alla moderkort nu för tiden. :S Eller Z-konceptet kanske är en skröna.

Hur vet man lixom om det finns stöd för både integrerat kort + PCIe påslagna (enable:ade) samtidigt? Nånn som vet vad man kan leta efter i manualer och på förpakningar och i namnen på MoBo:t osv?

*Sen tänkte jag också lite: är det alltid så att när man säger integrerat grafikkort. Är det så att grafik-chipet/GPU sitter i CPU? Eller kan det finnas tillfällen då det sitter utanför på någon fin plats och inte alls sitter i självaste CPU?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

När man pratar om integrerad grafik så kan det vara integrerat i processorn eller på moderkortet. Numera är det vanligast att grafik integreras i processorn, men för bara några år sedan så var det istället grafikkretsar på moderkortet.

Varför ska du ha båda igång samtidigt? :S

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Ditt inlägg förvirrar mej då jag borde kunna detta men frågeställningen är konstig.
Ändå skillnaden på Z och H när det kommer till moderkortet är att man kan överclocka med Z.
Vad ska du använda den integrerade till? Det finns program som tex virtu MVP som låter en använda båda för att öka prestandan, fungerar dock dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Aha, mitt användningsområde var ju så att man kan använda fler skärmar om man nu råkar ha ett grafikkort som bara stödjer 2 skärmar. Så om man kan använda grafikkortet, dvs VGA/DVI/DP/HDMI-utgångarna på moderkortet så kan man ju koppla in fler skärmar. Man kanske kan ha 2-4 skärmar då.
Så om vi säger att moderkortet stödjer 2 skärmar. Då blir det alltid "Grafikkortets max antal skärmar + 2 st från moderkortet)

Hörde att man kallar integrerad grafik för onboard ibland.

Så att det står Z har inget med onboard-grafik att göra helt enkelt?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Klurar lite på samma grej, har en "primär" skärm där jag spelar osv. och en "liten" skärm för att hålla koll på streams, temps osv, dvs. saker som inte kräver så mycket GPU. Funderar på om det är möjligt att låta den lilla skärmen renderas av CPUn istället, för att använda grafikkortet enbart till spelen?

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Skrivet av bondi:

Hejsan!
Klurar lite på samma grej, har en "primär" skärm där jag spelar osv. och en "liten" skärm för att hålla koll på streams, temps osv, dvs. saker som inte kräver så mycket GPU. Funderar på om det är möjligt att låta den lilla skärmen renderas av CPUn istället, för att använda grafikkortet enbart till spelen?

aha! låter spännande..!
Hmm, då kan vi ju fråga lite om dina specs. Vad kör du med för skärmar och upplösning?
Vad är det för PC du har? Grafikkort, CPU och MoBo är nog viktigast. (Men resten kan ju även vara intressant att få reda på (HDD osv).

Har du alltså dina båda skärmar kopplade till grafikkortet?

Är det du menar att du kanske får högre FPS om du använder ditt grafikkort till den primära skärmen endast? Och den sekundära är "kopplad till" CPU
då tänkte du.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

aha! låter spännande..!
Hmm, då kan vi ju fråga lite om dina specs. Vad kör du med för skärmar och upplösning?
Vad är det för PC du har? Grafikkort, CPU och MoBo är nog viktigast. (Men resten kan ju även vara intressant att få reda på (HDD osv).

Har du alltså dina båda skärmar kopplade till grafikkortet?

Är det du menar att du kanske får högre FPS om du använder ditt grafikkort till den primära skärmen endast? Och den sekundära är "kopplad till" CPU
då tänkte du.

Kör med en Dell UltraSharp 23'' U2312HM IPS som primär (1920x1080), samt en Olrin skärm (1024x768) som sekundär.
Dator som i sig, dvs:
Grafikkort: XFX 7970 lite smått överklockat
CPU: 3570K i 4.4GHz
MoBo: Asus P8Z77-V LE

Just nu har jag båda skärmar kopplade till grafikkortet, ja! Ja till nästa fråga också, tanken är att eftersom grafikkortet är flaskhals i mitt system(antar jag), så borde jag få mer FPS och egentligen inga negativa effekter av att köra den sekundära via moderkortet, dvs. processorns integrerade grafik?

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||