Dell presenterar Precision M3800 Workstation – bärbar dator med 3200 x 1800 pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Tror det handlar om en IGZO-panel från Sharp. Samsung och några fler andra kommer använda den i sina produkter.

Fast frågan är hur bra den är, hur många procent gamut, ljusstyrka, betraktningsvinkel och etc., och om den är rgb-led eller inte.

Var väl ungefär det jag menade.. Var lite trött igår kväll, så det blev som det blev.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av aMp:

Du har helt rätt, jag läser inte mycket pdf-filer på datorn, och när jag gör det så är det inga långa saker. Jag tror nog dock fortfarande att det är väldigt många fler som vill ha högre upplösning just för att få större arbetsyta i OS:et än vad det är folk som vill ha det just så att text ska bli skarpare i pdf-filer...

Att du skulle se att texten är suddig på 15" @ 1080p tycker iaf jag är ganska konstigt, dock kör jag inte W8 så jag vet inte om det lägger på någon effekt på texten som gör det jobbigare för ögonen (som jag har för mig Vista gjorde på sin tid, det var alltid det första jag stängde av efter en installation för att inte få huvudvärk).

Det är inte så att du sitter ovanligt nära skärmen eller att du har lite dålig syn eftersom du tycker texten är suddig? Eller så har du helt rätt att du ser det mycket bättre än mig då jag inte alls läser pdf:er i samma utsträckning som du verkar göra.

Skickades från m.sweclockers.com

jag tror INTE att folk vill ha den höga upplösningen för att få större arbetsyta, snarare för att allt ser otroligt mycket bättre ut. Jag hade en 1080p 15" förut och nu har jag en 15" retina MBP och skillnaden är enorm. Jag tycker att text på en 1080p skärm ser förjävlig ut, pixligt, choppy och suddigt. Aldrig att jag går ner till låg upplösning igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jahsoldier:

jag tror INTE att folk vill ha den höga upplösningen för att få större arbetsyta, snarare för att allt ser otroligt mycket bättre ut. Jag hade en 1080p 15" förut och nu har jag en 15" retina MBP och skillnaden är enorm. Jag tycker att text på en 1080p skärm ser förjävlig ut, pixligt, choppy och suddigt. Aldrig att jag går ner till låg upplösning igen.

Tänk då alla stackare som köper 27"-skärmar med 1080p, de tycker jag blir totalt lurade

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aMp:

Du har helt rätt, jag läser inte mycket pdf-filer på datorn, och när jag gör det så är det inga långa saker. Jag tror nog dock fortfarande att det är väldigt många fler som vill ha högre upplösning just för att få större arbetsyta i OS:et än vad det är folk som vill ha det just så att text ska bli skarpare i pdf-filer...

Att du skulle se att texten är suddig på 15" @ 1080p tycker iaf jag är ganska konstigt, dock kör jag inte W8 så jag vet inte om det lägger på någon effekt på texten som gör det jobbigare för ögonen (som jag har för mig Vista gjorde på sin tid, det var alltid det första jag stängde av efter en installation för att inte få huvudvärk).

Det är inte så att du sitter ovanligt nära skärmen eller att du har lite dålig syn eftersom du tycker texten är suddig? Eller så har du helt rätt att du ser det mycket bättre än mig då jag inte alls läser pdf:er i samma utsträckning som du verkar göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Texten är inte det minsta suddig när man kör oskalat, då missförstod du mig. Kör jag 1920x1080 på 15" så är det helt oskalat som gör element små, men inte så små att det inte fungerar. Saker och ting är definitivt skarp på 1920x1080.

Det jag menar är att om du har en 3200x1800 skärm och kör en zoom som inte är 1:1 eller 2:1 så kommer det bli suddigt, du har därför bara alternativet att köra med 3200x1800 som motsvara 240PPI vilket gör saker väldigt smått eller så är ditt alternativ 200% zoom som ger en effektiv upplösning på 1600x900. Det kommer säkert vara möjligt att välja en zoom på andra nivåer, men det kommer leda till att saker blir något oskarpa (man har helt enkelt för lite information så det bästa man kan göra är att interpolera fram den information som saknas -> ger en något oskarp bild).

Tyvärr är min syn utmärk, skulle vara billigare om jag inte skulle kunna urskilja enskilda pixlar både på min nuvarande MBP (1680x1050 på 15") och på Win8-datorn (1920x1080 på 15")... Är därför nästa dator har som hårt krav att ha en skärm med PPI >200.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Texten är inte det minsta suddig när man kör oskalat, då missförstod du mig. Kör jag 1920x1080 på 15" så är det helt oskalat som gör element små, men inte så små att det inte fungerar. Saker och ting är definitivt skarp på 1920x1080.

Det jag menar är att om du har en 3200x1800 skärm och kör en zoom som inte är 1:1 eller 2:1 så kommer det bli suddigt, du har därför bara alternativet att köra med 3200x1800 som motsvara 240PPI vilket gör saker väldigt smått eller så är ditt alternativ 200% zoom som ger en effektiv upplösning på 1600x900. Det kommer säkert vara möjligt att välja en zoom på andra nivåer, men det kommer leda till att saker blir något oskarpa (man har helt enkelt för lite information så det bästa man kan göra är att interpolera fram den information som saknas -> ger en något oskarp bild).

Tyvärr är min syn utmärk, skulle vara billigare om jag inte skulle kunna urskilja enskilda pixlar både på min nuvarande MBP (1680x1050 på 15") och på Win8-datorn (1920x1080 på 15")... Är därför nästa dator har som hårt krav att ha en skärm med PPI >200.

Det går att skala rätt bra även till "mellanlägena" 125, 150 eller 175% så länge applikationerna man använder har stöd för skalning. Har de inte det så blir det suddigt eller konstigt (beroende på hur dåligt applikationen hanterar skalning) utom just i multiplikationer av den riktiga upplösningen (alltså 200%..). Som tur är så kommer det fler och fler maskiner med så högupplösta skärmar att de som gör programmen måste hantera skalning för att kunna hävda sig i konkurrensen. Fortfarande fungerar det inte idealt med flera skärmar och skalning på en gång, men vi får väl hoppas att de löser det framöver.

Att exempelvis Chrome fortfarande inte hanterar det bra (på Windows i alla fall) är skamligt men FF och IE fixar skalning utan problem, likaså de flesta av MS produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det går att skala rätt bra även till "mellanlägena" 125, 150 eller 175% så länge applikationerna man använder har stöd för skalning. Har de inte det så blir det suddigt eller konstigt (beroende på hur dåligt applikationen hanterar skalning) utom just i multiplikationer av den riktiga upplösningen (alltså 200%..). Som tur är så kommer det fler och fler maskiner med så högupplösta skärmar att de som gör programmen måste hantera skalning för att kunna hävda sig i konkurrensen. Fortfarande fungerar det inte idealt med flera skärmar och skalning på en gång, men vi får väl hoppas att de löser det framöver.

Att exempelvis Chrome fortfarande inte hanterar det bra (på Windows i alla fall) är skamligt men FF och IE fixar skalning utan problem, likaså de flesta av MS produkter.

Chrome har stöd för HIDPI redan, men det är inte aktiverat default. Inte för att stöd för Vista-style scaling betyder att det är fixat för riktigt högupplösta prylar eller när man använder flera skärmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Chrome har stöd för HIDPI redan, men det är inte aktiverat default. Inte för att stöd för Vista-style scaling betyder att det är fixat för riktigt högupplösta prylar eller när man använder flera skärmar.

Det funkar riktigt bra för högupplösta skärmar, bara programmen är anpassade för det. Chrome kanske är det om man gör någon inställning, men det är inte min huvud-browser så jag har inte gått så djupt, men varför är det inte igång som default när det är det på FF och IE utan problem? Sen har ju alla browsers bra stöd för skalning av innehållet vilket i många fall räcker långt.

Flera skärmar skapar fortfarande problem med skalning, i alla fall om man vill ha olika nivåer på skalningen på skärmarna.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att skärmen kommer täcka 100 procent av sRGB, den kommer ha 400 nits i brightness och kontrastkvoten blir 1000:1.

Ganska imponerande om man får ppremium-panel-garanti på den och om man kan få den utan touch.

http://vimeo.com/71128540

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Eftersom en 31" skärm med 3800x2160 kostar typ $3500 så bör ju denna gå lös på minst $5000?
Ska vi gissa på att batteritiden på denna kommer att handla om 2-3 timmar max vid normal drift?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det funkar riktigt bra för högupplösta skärmar, bara programmen är anpassade för det. Chrome kanske är det om man gör någon inställning, men det är inte min huvud-browser så jag har inte gått så djupt, men varför är det inte igång som default när det är det på FF och IE utan problem? Sen har ju alla browsers bra stöd för skalning av innehållet vilket i många fall räcker långt.

Flera skärmar skapar fortfarande problem med skalning, i alla fall om man vill ha olika nivåer på skalningen på skärmarna.

För det är inte riktigt färdigt än, det är normalt att webbläsare har funktioner innan de är aktiverade default för att testa dem. Chrome 30 har det men det fungerar annorlunda i startskärmen än skrivbordet.

Flera skärmar fungerar nu så att den skalar om från primära skärmens inställningar. Ner till t ex 100% från 150% osv. Bättre än att det är samma skalning rakt igenom, men det handlar fortfarande om samma typ av skalning vi talade om när Vista kom. De borde göra mer.

Permalänk

Sämsta trailern jag någonsin sett

De lägger alldeles för mycket vikt på hur produkten ser ut och alldeles för lite på vad den faktiskt klarar av/innehåller.

De visar, typ, att den går att docka men på ett väldigt otydligt sätt.
Man tror att de helt plötsligt gör reklam för sina trådlösa tangentbord och muskombinationer eller Bildskärmar för desktops.

Om nu produkten i sig har en sådan pass högupplöst skärm, varför gör de då det inte mer tydligt i videon?

2/10

Bättre kan ni Dell.

Produkten i sig verkar riktigt trevlig.

Permalänk

4K-skärmar för stationära burkar

Skrivet av Troberg:

Ge oss upplösningen på stationära dator skärmar istället

Annars väldigt Nice, lär dock kosta en hel del

Men då gärna i 16:10 format !

Henri