Permalänk
Medlem

Ny 4770k

Hej!
Jag har nyss köpt en 4770k & har läst om att dom kan bli väldigt varma så jag tänkte höra om någon har lite koll på vilka temps som är ok..? I turbo läge så går den upp i 76 grader som max & i idle så ligger den på ca 35 grader.. Det känns som att tempen är väldigt hög eftersom att processorn dessutom är oklockad. Jag har en Noctua NH-U12P SE2 som kylare..Någon som vet?

Med vänlig hälsning Davve

Permalänk
Medlem

Haswell är den arkitekturen som är svalast av alla, de stängs av vid 105 C och börjar klocka ner sig vid 80-85 C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Haswell är den arkitekturen som är svalast av alla, de stängs av vid 105 C och börjar klocka ner sig vid 80-85 C.

Ledsen, kanske är lite trög men jag fattar inte riktigt vad du menar? Menar du att det inte är någon fara med den tempen jag får??

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdavvex:

Ledsen, kanske är lite trög men jag fattar inte riktigt vad du menar? Menar du att det inte är någon fara med den tempen jag får??

Du får 76°C när du använder den. Om den blir varmare, typ 80-85°C så börjar processorn att dra ner klockfrekvensen för att inte bli varmare och riskerar att ta skada. Om processorn går upp i 105°C så stängs datorn av för att ingenting ska gå sönder. Du borde överväga att installera om kylaren med ny kylpasta då 76°C är väldigt mycket för att vara oklockad.

Med andra ord är det ingen fara att ha 76°C, men det är något fel på antingen kylaren eller så har du monterat kylaren fel. Dina temperatursensorer på processorn kanske är trasiga.

Permalänk
Medlem

Idle temp är ju bra, dock inget man ska grunna på vare sig den är 25, 35, eller 45 då dessa CPU inte är direkt kalibrerade att visa rätt under idle.

76c känns för högt, men om kylaren sitter bra så är det nog det vanliga problemet med tjocka limfogar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Min 4770K ligger också på runt 30 grader i idle, har tyvärr inte haft tid att prova den i load dock.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

min 4670k ligger på 32 i idle.

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Klockade nyss upp den till 4.2 utan att höja volten! Då gick tempen upp till 82 grader så får väl testa att slänga på ny kylpasta o så om det är därför den blir så varm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med att sänka volten, turbo-läget brukar ju safta på rejält med spänning.

Permalänk
Medlem

Prövade spela lite på min nya igår, idle ligger på ~30 och efter spelande ~36, dock var det bara lite cs:go som lirades..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Prövade spela lite på min nya igår, idle ligger på ~30 och efter spelande ~36, dock var det bara lite cs:go som lirades..

Nu är detta en gammal tråd, men var bara tvungen o skriva detta...

CS:GO, vad får dig att tro att en 4770k ens kommer börja andas när du drar igång det? Knappt ens med BF3 börjar en 4770k flåsa. Det är ett GPU spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

Nu är detta en gammal tråd, men var bara tvungen o skriva detta...

CS:GO, vad får dig att tro att en 4770k ens kommer börja andas när du drar igång det? Knappt ens med BF3 börjar en 4770k flåsa. Det är ett GPU spel.

Ingen aning, med tanke på att source boostades så in i helvete av CPU och inte GPU antog jag att det var samma visa på GO som är delvis source-motor?

Har ett gtx670 påväg nu också, får se om det blir stor skillnad med den.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

4770k+GTX 670=good shit

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Min i5-4670K (oklockad) låg på 45 i idle och 80 i load. Tyckte själv att detta var lite väl mycket för inte vara överklockad så jag monterade av kylaren, smetade på mer kylpasta och på med det igen! Nu har jag en idle temp på 29-31 och load ca 70. Kolla över din kylare Använde Intel Burn Test (Maximum) som test.