hög temp på vatten kylning, för svag pump?

Permalänk

hög temp på vatten kylning, för svag pump?

tjenare har satt ihop nu min första vatten kylda dator men har lite frågor, märker att min temperatur stiger långsamt uppåt om ja håller på länge o spelar. processorn blir ca 60c i prime95 efter typ 10 min, men spelar jag bf3 så kom jag upp i 75 grader efter att ha spelat nån timme och att det tar väldigt lång tid för datorn o går ner i idle temperaturer igen.

frågan är då om det är min pump (ek-dcp 2.2) som inte orkar driva runt vattnet snabbt nog?

har nu 2x240mm radiatorer, cpu block o 1 gpu block i loopen o då undrar jag om det blir för mycket restriktion eller om det kan vara nått annat fel?

Permalänk
Medlem

Det beror ju på dina komponenter, om du har överklockat osv.

Permalänk
Medlem

1. Kan vara för lite luftflöde genom radiatorerna. På så sätt byggs vattentempen upp.
2. Vad har du blandat i vattnet?

Jag hade en pump som är klenare än din. För mig funkade de fint.
tror ej din pump är problemet.

Vad har du för cpu och gpu?
Hur varmt är radiatorn när du tar på den efter 1 timmes spelande bf3?

Permalänk

Har du fått ur all luft i systemet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Det är inte så att man precis med den här pumpen som med flera andra att man kan ansluta den till uttagen för fläktar på moderkortet? Man ska alltså INTE göra det.

Permalänk

kör pumpen via pwr fan på moderkortet o de står att den snurrar i 2000 varv ungefär, har bara alg dödande och destilerat vatten. fläktarna körs i ca 1000rpm o spelar ingen roll om då går snabbare än så. har en 2500k klockad till 4.3 och ett 7970 klockad till 1200.

nån som vet hur snabbt den ska snurra?

radiotorn uppe på blir ganska varm när jag spelar

Permalänk
Medlem

Vad för typ av algdödare har du?
Vad har du för temp i vilo läge?
Hur fort går tempen upp på cpu eller gpu när du belastar den?
Tex. Från 30 grader till 50 på 10 sek.

Permalänk
Inaktiv

Koppla pumpen direkt till agget....

Permalänk

har kopplat nu direkt i agget

http://www.coolerkit.se/shop/antikorrosions--och-algvatska-25... använder detta anti-alg medel

cpu går upp i ca 45-50 grader nästan direkt sen lägger det sig där ett tag. gpu går upp lite långsamare

Permalänk
Medlem

Du kör klockat så mycke värme produceras.
säker på att du bra luftflöde i chassit? Annars är det nog förlite
radiator yta.
Efter som du känner att radiatorn är väldigt varm. alltså får du inte bort värmen.
hade det varit luft i vattnet eller pumpen för dålig eller trasig.
Så hade tempen gått i taket direkt

Permalänk
Skrivet av jackal:

Du kör klockat så mycke värme produceras.
säker på att du bra luftflöde i chassit? Annars är det nog förlite
radiator yta.
Efter som du känner att radiatorn är väldigt varm. alltså får du inte bort värmen.
hade det varit luft i vattnet eller pumpen för dålig eller trasig.
Så hade tempen gått i taket direkt

funderar på om de inte är så att jag har hyffsade tempraturer med tanke på att jag använder blocket som följde med i kittet (http://www.inet.se/produkt/5331135/ek-kit-l240) och tror inte vattnet blir så varmt med tanke på att gpu bara blir 1-3 grader varmare när ja kör stress test på cpu:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av interouse:

tjenare har satt ihop nu min första vatten kylda dator men har lite frågor, märker att min temperatur stiger långsamt uppåt om ja håller på länge o spelar. processorn blir ca 60c i prime95 efter typ 10 min, men spelar jag bf3 så kom jag upp i 75 grader efter att ha spelat nån timme och att det tar väldigt lång tid för datorn o går ner i idle temperaturer igen.

frågan är då om det är min pump (ek-dcp 2.2) som inte orkar driva runt vattnet snabbt nog?

har nu 2x240mm radiatorer, cpu block o 1 gpu block i loopen o då undrar jag om det blir för mycket restriktion eller om det kan vara nått annat fel?

Vad har du för flöde?
100l/h är brytpunkten för mitt system, under det så går tempen upp, över det så ligger den still.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av interouse:

har kopplat nu direkt i agget

http://www.coolerkit.se/shop/antikorrosions--och-algvatska-25... använder detta anti-alg medel

cpu går upp i ca 45-50 grader nästan direkt sen lägger det sig där ett tag. gpu går upp lite långsamare

Det låter ju helt normalt, tempen går såklart upp så fort du belastar en komponent den ökar inte volten stegvis utan den ökar volten direkt, vilket i sin tur ökar värmeutvecklingen.

Att GPU'n fortsätter gå upp långsamt tyder mer på att du behöver lägga till mer radiatoryta för att stabilisera vid en lägre temperatur.

Permalänk

nu efter att ha spelat bf3 nån timme så har processorn kommit upp i 63 och graffet 49 som max. 480mm radiator yta borde helt klart täcka upp värmen mina komponenter utger. menar inte att grafikkortet kryper upp i temp hela tiden utan att de höjer sig sakta tills det stabiliserar sig vid 49-52 grader medans processorn skjuter upp i max temp nästan direkt

Permalänk
Medlem

Kolla vattentemperaturen.

Så länge vattnet stiger i temperatur så kommer de andra komponenterna att göra det också.

Vattnet stiger i temperatur för att du inte kan kyla av det tillräckligt.

När jag hade vattenkylning på min burk för många år sedan så satte jag radiator och reservoar på utsidan av chassit för att det skulle få kylas med så kall luft som möjligt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Nog för att EK's 240 tunna rad's inte är jätte bra men dina temps är för höga.

Har du kollat så du har full kontakt med cpu blocket? Gummibiten som ek skickar med behövs oftast trimmas lite med sax för att få bra anlägg med backplate. iom att cpu temp sticker så lär du inte ha bra kontakt mot cpu.

Ek pumparna är förvisso skit men den ska orka driva runt det.

Vad är det för gpu block du kör?

Jag kör en 3770k(ek block) och ett matrix 7970 med fullcover på en ek 360 xtx rad. Har inte kommit över 65C på cpu även med klock över 5ghz.

Enda säkra är att ta temp på vattnet.

Men om en komponent drar iväg så kan du räkna med att blocket är felmonterat.