Hur försiktiga är Posten med stora paket?

Permalänk
Medlem

Hur försiktiga är Posten med stora paket?

Hejsan!

Först och främst så kunde jag inte hitta någon lämplig avdelning för att posta detta, moderator får gärna flytta tråden om det behövs.

Nu till saken. Hade tänkt att köpa mig en speldator på Blocket, främst för att jag inte riktigt har dom pengarna för att punga ut 10k rent spontant. Men nu undrar jag lite - om jag inte har möjlighet till att åka till Stockholm nu, så lär ju datorn få köras med Posten. Hur försiktiga är Posten med stora paket innehållandes datorer, kommer det gå sönder eller är dom faktiskt försiktiga?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

va sa posten när du fråga dom?

Permalänk
Medlem

Vad ja minns så står det i postens avtal något i stil med att man skall packetera sina paket så att innehållet klarar av ett fall på ca 3 meter....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Beror på humör,tyngd,vad för tyngd den får på sig och embalage. Se till att ha den i ett från posten godkänt embalage så att den är försäkrad.

Permalänk
Medlem

Kan försöka få den skickad på lastpall, som en jättestor TV. Då kommer de fram utan en skråma.

Annars brukar det klara sig. Bara värt att notera om lådan uppenbarligen fått ta emot smällar när den levereras, kan man ju få papper på från den som lämnar av (ett intyg). Sen självklar öppna datorn och kolla att allt sitter som det ska innan du startar.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

De är ganska försiktiga med paketen (jämfört med hur en skock vildsvin/bufflar/flodhästar/chimpanser skulle behandlat paketen).

Tänk att paketet ska kunna klara av att kastas i golvet samt klara av att få andra tunga paket kastade på sig.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Skickas den som paket med kolli-id så får du en försäkring på paketet och var det gäller hur dom hanterar paket så säger iaf min syster (som jobbar på posten) att ofta så är dom inte så speciellt försiktiga men det kan beror på vem som jobbar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDLGx:

Kan försöka få den skickad på lastpall, som en jättestor TV. Då kommer de fram utan en skråma.

Vad drömde du sedan??

Oavsett vilket fraktbolag (Posten, Schenker, DHL) man använder så finns det alltid en massa oförsiktiga människor som sköter olika omlastningar. I mitt tidigare jobb tog jag emot gods dagligen och det vanligaste problemet då gods står på pall är att någon inte sänkt ner truckens gafflar tillräkligt och kör dem rakt in i godset. Ett annat vanligt problem är att den som lastar om har lite bråttom och om godset inte är väl förankrat på pallen trillar det av när det svänger.

Om paketen inte blir för stor hade jag valt Posten då de för det mesta lyckas få fram paketen hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bensii:

Hejsan!

Först och främst så kunde jag inte hitta någon lämplig avdelning för att posta detta, moderator får gärna flytta tråden om det behövs.

Nu till saken. Hade tänkt att köpa mig en speldator på Blocket, främst för att jag inte riktigt har dom pengarna för att punga ut 10k rent spontant. Men nu undrar jag lite - om jag inte har möjlighet till att åka till Stockholm nu, så lär ju datorn få köras med Posten. Hur försiktiga är Posten med stora paket innehållandes datorer, kommer det gå sönder eller är dom faktiskt försiktiga?

Tack på förhand!

Jag hade nog bett säljare (privat?) att ta ut delarna, framför allt kylare, grafikkort och hårddiskar, och paketera ner dess ordentligt och skicka i ett separat paket. Kan vara bra med lite ESD-skydd också, så alla komponenter kanske ska ner..?

Men helt ärligt tror jag inte att det är något problem, har beställt både det ena och det andra som skickats med posten, och ingenting (som har varit bra paketerat!) har gått sönder.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

De har inte tid att lyfta allt varsamt och försiktigt men sen beter sig väl de inte som idioter heller.

Alla paket skickas ALLTID med kolliid och är försäkrade upp till en något låg summa, för mej det är 5000:- men osäker på beloppet.
Vill man ha brev med kolliid så får man däremot välja rekommenderat.

Efter 3½ år inom internethandeln så blev det några fel men väldigt få. Oftast småsaker av glas, antar de hamnade lätt i kläm.
Jag hade inte koll på support men tror inte jag hörde om mer än 10 fall under mina år som posten tagit sönder något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bensii:

Hejsan!

Först och främst så kunde jag inte hitta någon lämplig avdelning för att posta detta, moderator får gärna flytta tråden om det behövs.

Nu till saken. Hade tänkt att köpa mig en speldator på Blocket, främst för att jag inte riktigt har dom pengarna för att punga ut 10k rent spontant. Men nu undrar jag lite - om jag inte har möjlighet till att åka till Stockholm nu, så lär ju datorn få köras med Posten. Hur försiktiga är Posten med stora paket innehållandes datorer, kommer det gå sönder eller är dom faktiskt försiktiga?

Tack på förhand!

Om det är en stor kylare på moderkortet så vill du ha det skickat separat så att moderkortet inte blir skadat.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

http://www.posten.se/sv/Logistik/Paket/Sidor/Hempaket.aspx

Se till att försäkra det, och kom ihåg att du inte ska skriva på något förns du har kollat att kollit är helt, är det en yttreskada ber du postnissen att göra en notering av det i handdatorn( du får ingenting på papper så se til, stt han gör den) är paketet helt masakerat be han notera att det är inre skada. Blir svårt att göra reklamation annars.

Sen så kom ihåg att du inte måste ta emot paketet om du anser det vara för massakerat bara vägra så skickar posten det tillbaks avsändaren( som är kunden inte du) och då får han ta hand om ärendet.

Permalänk

Handlar du på blocket så köp från någon som har möjlighet att erbjuda upphämtning eller avlämning, tycker jag. Alldeles för mycket skit där nu. Dessutom sparar du några hundralappar på frakt och vet att datorn fungerar om du får möjlighet att testa den.

Permalänk
Skrivet av Melodylekfull:

Handlar du på blocket så köp från någon som har möjlighet att erbjuda upphämtning eller avlämning, tycker jag. Alldeles för mycket skit där nu. Dessutom sparar du några hundralappar på frakt och vet att datorn fungerar om du får möjlighet att testa den.

kan bara hålla med, jag skulle inte köpt en dator för upp mot 10 lax på blocket utan att se den först. Framför allt inte genom att sätta in pengar och hoppas på det bästa..

Till TS, datorer och datorkomponenter brukar faktiskt vara billigare här på sweclockers samt att det är mycket mindre lurendrejare här!

Permalänk
Medlem

Det är alltid en chansning när man skickar paket, kan gå ganska illa ibland. Fick ett paket en gång som var ca 300x300x300mm och det var inte en enda hörna som inte var totalt intryckt och alla sidor utom 1, var sönder.

http://www.youtube.com/watch?v=2Q6_9A90cUk

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bensii:

Hejsan!

Först och främst så kunde jag inte hitta någon lämplig avdelning för att posta detta, moderator får gärna flytta tråden om det behövs.

Nu till saken. Hade tänkt att köpa mig en speldator på Blocket, främst för att jag inte riktigt har dom pengarna för att punga ut 10k rent spontant. Men nu undrar jag lite - om jag inte har möjlighet till att åka till Stockholm nu, så lär ju datorn få köras med Posten. Hur försiktiga är Posten med stora paket innehållandes datorer, kommer det gå sönder eller är dom faktiskt försiktiga?

Tack på förhand!

har flera polare som jobbat/praktiserat på posten och har själv även jobbat på DHL och säger bara de att allt beror på humör.. har själv slängt några paket som de ståt ömtåligt på några gånger när man är stressad som fan och bara vill ha in allt i bilen så man kommer iväg..

men nu gäller det ändå ett lite större paket så det borde inte vara någon fara ska du se

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bensii:

Hejsan!

Först och främst så kunde jag inte hitta någon lämplig avdelning för att posta detta, moderator får gärna flytta tråden om det behövs.

Nu till saken. Hade tänkt att köpa mig en speldator på Blocket, främst för att jag inte riktigt har dom pengarna för att punga ut 10k rent spontant. Men nu undrar jag lite - om jag inte har möjlighet till att åka till Stockholm nu, så lär ju datorn få köras med Posten. Hur försiktiga är Posten med stora paket innehållandes datorer, kommer det gå sönder eller är dom faktiskt försiktiga?

Tack på förhand!

Får man fråga hur mycket du tänkt köpa beg-datorn för? Möjligt att du kan bygga nåt vettigt själv för den budgeten annars.

Anyhoo, som nån tidigare nämnt, försök få säljaren att montera bort delar som kan må dåligt av skump, typ stora processorkylare, grafikkort osv. Allt som sticker ut inuti datorn och inte sitter stenhårt fast är en viss risk. Helst skulle ju datorn skickas i sina beståndsdelar, men det är ju inte rimligt om man köper begagnat.

Har du möjlighet att se till att försändelsen blir försäkrad? Annars är det kanske värt att köra till 08-land för att hämta den; risken är att du står utan dator minus pengar om posten fumlar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag läste igenom Posten avtal och detär särskiljt en punkt som är väldigt konstig!

Citat:

4. Försäkringen omfattar inte, om inte annat har avtalats,
4.1 begagnade eller redan skadade varor,

Betyder det alltså att posten försäkring bara gäller om man skickar helt nya varor? Det låter ganska sjukt.

Annars står det bara att man ska packa varorna ändåmålsenligt, inget mer specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Får man fråga hur mycket du tänkt köpa beg-datorn för? Möjligt att du kan bygga nåt vettigt själv för den budgeten annars.

Anyhoo, som nån tidigare nämnt, försök få säljaren att montera bort delar som kan må dåligt av skump, typ stora processorkylare, grafikkort osv. Allt som sticker ut inuti datorn och inte sitter stenhårt fast är en viss risk. Helst skulle ju datorn skickas i sina beståndsdelar, men det är ju inte rimligt om man köper begagnat.

Har du möjlighet att se till att försändelsen blir försäkrad? Annars är det kanske värt att köra till 08-land för att hämta den; risken är att du står utan dator minus pengar om posten fumlar.

Ca 2.5, kan tänka mig ~2.8 som max. Den ska kunna köra Minecraft på 60+FPS. Tror knappast man får en ny dator för det. Hittat en del bra datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Jag läste igenom Posten avtal och detär särskiljt en punkt som är väldigt konstig!

Betyder det alltså att posten försäkring bara gäller om man skickar helt nya varor? Det låter ganska sjukt.

Annars står det bara att man ska packa varorna ändåmålsenligt, inget mer specifikt.

Nja, det innebär att om du skickar en trasig skärm som blir "mer trasig" under transporten så kan du inte komma med skärmens kvitto från när du köpte den och ha det som underlag för att påvisa värdet. Lika med en begagnad vara. Nu vet jag inte Postens exakta rutiner på de här tjänsterna men normalt inom transport löser man det med att utfärda ett värderingsintyg. Typ att den trasiga skärmens värde anses vara 300kr och godkänner speditören värderingen är det bara att köra på.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Posten är inte alls försiktiga med paketen. Räkna med att du skall kunna släppa paketet från minst 1.5 meter utan att ta skada. Så packa ordentligt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.