Star Citizen – den stora tråden

Permalänk

Det är väldigt många som inte har fått sina grejer än. Finns hur många trådar som helst om det på deras forum. Supporten har sagt att dom kommer lägga upp en nyhet i comm-link snart om det hela med möjlighet att anmäla om man inte har fått något och om man har fått fel eller skadade grejer. Företaget i Kina som hanterar det hela har varit riktigt usla och har tom lyckats skicka ut dubbla batchar åt vissa. Hoppas det ordnas snart och att CIG undviker dom i fortsättningen.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Resa till Köln bokad 22-25 Augusti nu då Star Citizen fest med en massa awesome utvecklare (Chris, Wingman, Sandi, Ben, etc), samt förhoppningsvis en förtitt på Altis i Arma3 på Gamescom. Känns dumt att missa! Hoppas bara jag hinner få mitt citizencard och t-shirt innan dess också.

Hur många fler svenskar är vi som åker tro? Vet att det var någon till som bokat längre bak i tråden.

Jag kommer att åka :D. Trodde att Star Citizen inte hade råd att ställa ut på gamescom? vart kan man få mer info om SC på gamescom? XD

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

De har ingen egen monter. Enligt ett tidigare inlägg i tråden håller de till i Cryteks monter, om jag minns rätt ...

Permalänk
Skrivet av olle360:

Jag kommer att åka :D. Trodde att Star Citizen inte hade råd att ställa ut på gamescom? vart kan man få mer info om SC på gamescom? XD

Ryktet säger att de ska ställa ut tillsammans med Crytek i Alter Warteesal Detta ställe ligger en bit bort från själva Gamescom ca 2 km, det går tåg och kanske man kan promenera raka vägen emellan.
Eller så har CIG (Cloud Imperium Games) fixat hela stället själva, men hur som helst så ska de hålla till där.

Information om RSVP och andra besökare kommer snart via en Comm-Link , vilket är en förkortning av franska "Répondez s'il vous plaît". Man måste förhandsboka alltså.
Eller man måste förhandsboka om man ska komma in kl 07.00 på morgonen, och då tillsammans med subscribers. De öppnar upp för resten senare på morgonen, till det behöver man kanske inte boka. Jag tror det var så det var sagt men är inte helt säker.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

De har ingen egen monter. Enligt ett tidigare inlägg i tråden håller de till i Cryteks monter, om jag minns rätt ...

Får väl ta en sväng förbi deras bås och kolla om de har något där.

Skrivet av Punnisher:

Ryktet säger att de ska ställa ut tillsammans med Crytek i Alter Warteesal Detta ställe ligger en bit bort från själva Gamescom ca 2 km, det går tåg och kanske man kan promenera raka vägen emellan.
Eller så har CIG (Cloud Imperium Games) fixat hela stället själva, men hur som helst så ska de hålla till där.

Information om RSVP och andra besökare kommer snart via en Comm-Link , vilket är en förkortning av franska "Répondez s'il vous plaît". Man måste förhandsboka alltså.
Eller man måste förhandsboka om man ska komma in kl 07.00 på morgonen, och då tillsammans med subscribers. De öppnar upp för resten senare på morgonen, till det behöver man kanske inte boka. Jag tror det var så det var sagt men är inte helt säker.

De blir att vänta på lite mer info då, hitta den här comm-linken när jag leta runt som sa ungefär samma sak. Kanske får börja prenumerera innan dess.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Ryktet säger att de ska ställa ut tillsammans med Crytek i Alter Warteesal Detta ställe ligger en bit bort från själva Gamescom ca 2 km, det går tåg och kanske man kan promenera raka vägen emellan.
Eller så har CIG (Cloud Imperium Games) fixat hela stället själva, men hur som helst så ska de hålla till där.

Information om RSVP och andra besökare kommer snart via en Comm-Link , vilket är en förkortning av franska "Répondez s'il vous plaît". Man måste förhandsboka alltså.
Eller man måste förhandsboka om man ska komma in kl 07.00 på morgonen, och då tillsammans med subscribers. De öppnar upp för resten senare på morgonen, till det behöver man kanske inte boka. Jag tror det var så det var sagt men är inte helt säker.

Nja, 7pm var det som nämndes på Wingmans Hangar förra veckan, så det börjar alltså på kvällen. Så som jag uppfattat det på forum och chat så är det bara CIG som har skapat eventet och det handlar då bara om Star Citizen, möjlighet att röja lite med utvecklarna, testa Hangaren och få lite goodies. Det hintas också så klart även på att något nytt kommer presenteras

Dom kommer även ha en gräns på 1000 pers, och folk som inte är subscribers får inte komma in förrän kl 8, även om dom är i sällskap med någon som är subscriber. Så vill man komma in så gäller det nog att boka via RSVP så forts om möjligt. Man vet aldrig hur många som dyker upp när det gäller Tyskland

Geografiskt sett så ligger "tågstationen" där eventet blir väldigt nära Gamescom, men det är en jäkla flod i vägen så man får ta en ganska stor omväg för att nå närmaste bro Men det är ändå gångavstånd. Här är en vägbeskrivning

Det är på Gamescom som CIG kommer att närvara i Cryteks hörn, antagligen då för att dom inte har tillräckligt mycket ingame-material att presentera än för att det ska vara värt att kostnaden.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Nja, 7pm var det som nämndes på Wingmans Hangar förra veckan, så det börjar alltså på kvällen.

Ja där ser man, dessa jobbiga AM och PM tider, det är alltså ett kvälls/natt event då. Jag måste börja lyssna lite bättre (Chris is revealing at nine o'clock). Det är alltså billigare att hyra hela Alter Wartesaal en kväll än att ha ett bås på Gamescom.

Skrivet av Mr. Bravo:

Geografiskt sett så ligger "tågstationen" där eventet blir väldigt nära Gamescom, men det är en jäkla flod i vägen så man får ta en ganska stor omväg för att nå närmaste bro Men det är ändå gångavstånd. Här är en vägbeskrivning

Väljer man tåg eller cykel blir det ju raka vägen(zoomar man in ser man människor på bron) (Hittade hur man gjorde länk...)

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Det är alltså billigare att hyra hela Alter Wartesaal en kväll än att ha ett bås på Gamescom.

Det kan det vara. Hyr man lokaler så kan man få tillbaka en stor del av kostnaden genom att sälja mat och drycker till besökarna, till och med gå plus. Att hyra ett bås på Gamescom handlar mer om att synas och hoppas på att fler köper spelet när det väl släpps, så det är en betydligt mer långsiktig marknadsföring.

Skrivet av Punnisher:

Väljer man tåg eller cykel blir det ju raka vägen(zoomar man in ser man människor på bron) (Hittade hur man gjorde länk...)

Kanske, vet ej vilka tåg som går där eller om man kan ta sig över den bron på andra sätt. Bara det inte spöregnar så spelar det ingen roll för mig

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Snabba er nu innan det tar slut (för ni som ska till köln) https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/131...

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk

Redan över 170 anmälda, tur man var på hugget.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk

Pommes, sjalvklart slapper dom RSVP's en kvart efter att jag drog till jobbet. 30% av 2465 ar iaf under 1000, sa jag borde klarat mig trots allt

Btw, jag fick antligen mitt Vice Admiral citizencard och S42 t-shirt under fredagen, sa da slipper man behova bekymmra sig over det

Edit: For de som har missat, sjuk kul serie fran forumen

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Pommes, sjalvklart slapper dom RSVP's en kvart efter att jag drog till jobbet. 30% av 2465 ar iaf under 1000, sa jag borde klarat mig trots allt

Btw, jag fick antligen mitt Vice Admiral citizencard och S42 t-shirt under fredagen, sa da slipper man behova bekymmra sig over det

Edit: For de som har missat, sjuk kul serie fran forumen

http://fc02.deviantart.net/fs70/f/2013/200/8/f/star_citizen__...

Hehe klockrent tackar för den serien

Visa signatur

Chassi Obsidian 650D , Corsair RM1000I, Processorer AMD Ryzen 7 2700X, ROG STRIX B450-F GAMING, Ram G.Skill 8GB*4 3200, Radeon RX Vega 64, Hårddisk 1 Samsung 850 EVO 256gb Hårddisk 2 Samsung 860 EVO 1TB, Tangentbord Corsair k68, Mus Corsair Sabre RGB, Bildskärm AOC2790 & S24E650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Lustig jämförelse med bilindustri Detta beror helt på hur man utformar systemet, men det behöver inte alls vara komplicerat.

Faktiskt är jämförelsen befogad i detta fallet. De har själv gått ut med hur viktigt det är att allt fungerar precis som i verkligheten, alla delar som rör på sig kommer verkligen röra på sig och krafter/kommandon osv överförs från modul till modul precis som i ett riktigt fodorn.

Om en manöver thruster skall bete sig på ett visst sätt så måste den inte bara vara kompatibel med ett skepp utan passa ihop med alla skeppen vad gäller hur dess funktion, krafter, indata och utdata kodas.

Skrivet av Mr. Bravo:

Rent "fysiskt" sett så vet vi dock inte än om uppgraderingar/moddar kommer få unika utseenden på olika skepp (Utöver typ mindre fästanordningar då antagligen), så det är svårt att veta hur mycket jobb det blir på den fronten. Men skeppen har som sagt redan sina bestämda hardpoints som med största sannolikhet funkar med "proxies". Alltså är alla former av tillbehör separata modeller som helt enkelt poppar upp på skeppet ingame eller byter ut en existerande del utan att egentligen tillhöra skeppets grund-modell, vilket sparar otroligt mycket jobb. Det enda utvecklarna behöver göra med skeppen är att sätta ut referens-punkter på de ställen där ändringar kan ske, och se till att modellen för uppgraderingen passar utan att ge lustiga hål i meshen eller clipping. Det är faktiskt väldigt simpelt.

De har såvitt jag vet gått ut och sagt att alla hardpoints, motorer osv faktiskt kommer ändra utseendet rent fysiskt. Så de måste passa ihop, och även om det "faktiskt är väldigt simpelt" att säkra att det inte blir lustiga hål i meshen eller clipping på ett enstaka skepp så pratar vi inte om det.

Som sagt: "Har du 10 olika tillval och kan välja 3 olika saker på varje så måste du säkra 3^10 = 59049 olika skepp". Denna säkring är mycket svår att göra automatiskt och man behöver i princip gå över varje modul manuellt och testa den på alla skepp och på alla tänkbara platser den kan sitta. Varje gång man lägger till ett nytt skepp måste alla moduler testas igen så att de fungerar på detta skepp.

Detta kallas inom bilindustrin för geometrisäkring och Volvo har ungefär 30-40 heltidsanställda och som jobbar 8 timmar per dag och med program för flera miljoner för att få det att funka på sina virituella bilar innan de börjar provbygga dem i verkligheten. Större billtillverkare har ännu fler som jobbar med detta. Endå blir det alltid många fel och det tar cirka 4 års mödosamt arbete från att första skisserna av en ny bilmodell finns i datorn till att den är säkrad går att bygga.

På en modern Volvo finns idag så många olika varianter och möjliga kombinationer att en majoritet av dem faktiskt aldrig kommer att byggas ens i ett enda exemplar, men de måste fortfarande vara säkrade utifall att en kund beställer just en sådan bil.

Permalänk

Nu har dom skickat ut RSVP-bekräftelser via mail. Jag och polarn fick våra platser säkrade iaf Skönt att ha det överstökat.

Skrivet av Ixos:

Faktiskt är jämförelsen befogad i detta fallet. De har själv gått ut med hur viktigt det är att allt fungerar precis som i verkligheten, alla delar som rör på sig kommer verkligen röra på sig och krafter/kommandon osv överförs från modul till modul precis som i ett riktigt fodorn.

Om en manöver thruster skall bete sig på ett visst sätt så måste den inte bara vara kompatibel med ett skepp utan passa ihop med alla skeppen vad gäller hur dess funktion, krafter, indata och utdata kodas.

Nej, det funkar inte så i spel. Självklart är det väl det intrycket man vill ge ingame, men tekniskt sett så kan du inte dra den jämförelsen. Du blandar dessutom ihop det visuella med det funktionella. Animationer och modulernas utseende har egentligen ingenting att göra med hur det faktiskt uppför sig i spelet. Modellen av Constellation tex skulle kunna bytas ut till en simpel fyrkantig box utan att påverka hur "skeppet" uppför sig i spelet rent gameplaymässigt.

Skrivet av Ixos:

De har såvitt jag vet gått ut och sagt att alla hardpoints, motorer osv faktiskt kommer ändra utseendet rent fysiskt. Så de måste passa ihop, och även om det "faktiskt är väldigt simpelt" att säkra att det inte blir lustiga hål i meshen eller clipping på ett enstaka skepp så pratar vi inte om det.

Som sagt: "Har du 10 olika tillval och kan välja 3 olika saker på varje så måste du säkra 3^10 = 59049 olika skepp". Denna säkring är mycket svår att göra automatiskt och man behöver i princip gå över varje modul manuellt och testa den på alla skepp och på alla tänkbara platser den kan sitta. Varje gång man lägger till ett nytt skepp måste alla moduler testas igen så att de fungerar på detta skepp.

Detta kallas inom bilindustrin för geometrisäkring och Volvo har ungefär 30-40 heltidsanställda och som jobbar 8 timmar per dag och med program för flera miljoner för att få det att funka på sina virituella bilar innan de börjar provbygga dem i verkligheten. Större billtillverkare har ännu fler som jobbar med detta. Endå blir det alltid många fel och det tar cirka 4 års mödosamt arbete från att första skisserna av en ny bilmodell finns i datorn till att den är säkrad går att bygga.

På en modern Volvo finns idag så många olika varianter och möjliga kombinationer att en majoritet av dem faktiskt aldrig kommer att byggas ens i ett enda exemplar, men de måste fortfarande vara säkrade utifall att en kund beställer just en sådan bil.

Ja dom har sagt att utbytbara delar kommer ha sitt eget utseende, men det jag menade var att vi inte vet om dom kommer ha samma utseende på alla skepp som dom kan monteras på. Får dom ett unikt utseende på olika skepp så ökar ju arbetet med 3d-modelleringen markant, men om dom ser likadana ut så används samma objekt hela tiden, vilket sparar väldigt mycket arbete på den fronten. Nackdelen med att använda samma objekt för alla skepp är att det kan se out-of-place ut i vissa fall, så det kräver då extra omtanke i design. Vanligast i andra spel är dock att ge det olika utseenden på olika fordon för att matcha helheten i de olika fallen, men kan ses som overkligt iom att en komponent inte helt automagiskt kan ändra utseende. Borde delar ens passa på olika skepp med matchande hardpoints? Om vi nu ska jämföra med verkligheten så kan man ju oftast inte ens använda en så simpel grej som ett luftfilter på olika bilar, även om det är samma tillverkare. Bara för att det mekaniskt sett "passar" så innebär det inte att det funkar i drift.

Tror du helt seriöst att CIG kommer sitta och testa tusentals kombinationer av komponenter manuellt för varje skepp? Åter igen, det funkar inte så i spel. Du har ett system med unika grundvärden för varje skepp i sina standard-utföranden. Nya komponenter adderar eller subtraherar med sina egna värden på relaterade punkter. De värden du får därefter är det som bestämmer hur skeppet presterar. Det enda CIG egentligen behöver tänka på här är balansering, vilket i grunden är enkelt då man tex kan använda dig av en skala med ett max-värde. Sen har vissa skepp speciella styrsystem med tex roterande thrusters, men det funkar i stort sett likadant i samband med matchande uppgraderingar. Detta kommer communityn få hårdtesta under Alpha/Beta.

CR har dessutom nämnt flera gånger att alla uppgraderingar/moduler/komponenter inte kommer vara optimala för alla skepp. Bara för att du får tag på ett par nya kraftfulla TR1 thrusters så innebär det inte att dom är lämpliga att montera på tex en liten P52, vilket kan göra den helt omöjlig att manövrera och sikta med. Samma sak gäller möjligheten att "trimma" komponenter, där vissa värden kommer vara i princip oanvändbara eller göra mer skada än nytta på komponentens skick. CIG lägger alltså den slutgiltiga balanseringen på oss spelare att utforska. Det är vi som kommer få prova oss fram och se vilka delar som funkar bäst med vilka skepp och vilka inställningar som funkar bäst i olika situationer och behov. Personligen så ser jag mycket fram emot detta.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Animationer och modulernas utseende har egentligen ingenting att göra med hur det faktiskt uppför sig i spelet. Modellen av Constellation tex skulle kunna bytas ut till en simpel fyrkantig box utan att påverka hur "skeppet" uppför sig i spelet rent gameplaymässigt.

Sluta prata i nattmössan.

En av de viktigaste delarna av gameplay är att kunna borda, röra sig i skeppet, sätta sig i turrets eller förarstolarna... Inget av det fungerar öht om man inte har modeller som passar.

Dessutom har skeppet beräknad tyngdpunkt som baseras modellerna, vilket betyder att det faktiskt skulle uppföra sig helt annorlunda.

Beroende på hur de kodat är det också mycket möjligt att utan några thrusters definierade så uppför sig skeppet dessutom inte alls. Men det vet ju du redan efterssom du är expert och verkar ha varit med och kodar spelet, eller hur?

Skrivet av Mr. Bravo:

Får dom ett unikt utseende på olika skepp så ökar ju arbetet med 3d-modelleringen markant, men om dom ser likadana ut så används samma objekt hela tiden, vilket sparar väldigt mycket arbete på den fronten.

Problemet att få det visuellt matchande är inte det största. Problemet är att med rörliga komponenter som faktiskt kan vrida sig eller fällas ut så måste alla deras lägen testas mot ALLA lägen på ALLA olika andra närliggande komponenter på ALLA andra skepp där man kan befara clash.

Skrivet av Mr. Bravo:

Tror du helt seriöst att CIG kommer sitta och testa tusentals kombinationer av komponenter manuellt för varje skepp? Åter igen, det funkar inte så i spel.

Nej det är ju det hela denna debatten handlar om Att jag anser att de tagit sig vatten över huvudet och inte kommer hinna implementera allt på ett snyggt sätt i tid

Permalänk
Skrivet av Ixos:

En av de viktigaste delarna av gameplay är att kunna borda, röra sig i skeppet, sätta sig i turrets eller förarstolarna... Inget av det fungerar öht om man inte har modeller som passar.

Med "hur skeppet uppför sig" så syftar jag ju självklart på hur det manövreras och rör på sig. Den interaktiva interiören är en helt annan diskussion. Men mitt exempel är giltigt även där. Det som du faktiskt ser i interiören har inget att göra med dess funktionalitet. Geometrin som definerar fysiska ytor, alltså tex golvet du går på och och väggar som tar emot, är en separat osynlig geometri av minimalt antal polygoner. Paneler med tex UI är inte heller en del av det du faktiskt ser, utan är planes ovanpå det som tillhör skeppets modell och är bara synliga när dom är aktiva. Interaktiva knappar och "actions" är också osynliga markeringar som inte har något med skeppet att göra. Animationer är osynliga skelett/punkter som man kan binda objekt och andra referenspunkter till.

Så ja, tekniskt sett så kan du byta ut Constellations synliga modell på över en miljon polygoner till en box på 6 polygoner utan att bli av med någon funktionalitet även i interiören, alternativt ta bort det helt och hållet och ha ett helt osynligt skepp, for-the-lols liksom.

Skrivet av Ixos:

Dessutom har skeppet beräknad tyngdpunkt som baseras modellerna, vilket betyder att det faktiskt skulle uppföra sig helt annorlunda.

Samma här, tyngdpunkter är bara osynliga referenspunkter med värden som motsvarar vikt, som du kan placera ut precis hur du vill under implementeringen och har absolut ingenting att göra med den modellen du ser i spelet. Självklart baserar man däremot placeringarna av tyngpunkterna på hur skeppet ser ut. Men fysik-motorer i spel är inte 100% realistiska, så det kräver ofta finjusteringar utanför skeppets geometri och mindre realistiska värden/vikter på punkterna för att det ska uppföra sig korrekt eller spelbart ingame.

Skrivet av Ixos:

Beroende på hur de kodat är det också mycket möjligt att utan några thrusters definierade så uppför sig skeppet dessutom inte alls. Men det vet ju du redan efterssom du är expert och verkar ha varit med och kodar spelet, eller hur?

Självklart. Om en thruster på något sätt blir oduglig eller inte existerar överhuvudtaget så får den ett 0-värde eller något negativt. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.

Jag säger inte att jag vet exakt hur dom kommer göra, men har man lite förståelse för hur det funkar i andra moderna spel och hur det kodas så är det inte svårt att lista ut på ett ungefär, eller hur det funkar med olika system. Särskilt när man dessutom vet vilken motor dom använder i grunden. En grundregel är ju att inte göra något mer komplicerat än vad som behövs, eftersom allt kräver resurser. Du tänker i på tok för avancerade vägar.

Skrivet av Ixos:

Problemet att få det visuellt matchande är inte det största. Problemet är att med rörliga komponenter som faktiskt kan vrida sig eller fällas ut så måste alla deras lägen testas mot ALLA lägen på ALLA olika andra närliggande komponenter på ALLA andra skepp där man kan befara clash.

Även här så ser du inte på problemet från en spelteknisk synvinkel. Skapar man något modul-baserat så planeras det redan innan man börjar modellera saker, inte i efterhand. Allt skapas inom förbestämda specifikationer och skeppens hardpoints är väl utvalda ställen på modellen som inte skapar konflikter med annan funktionalitet.

Det finns ett gäng olika tekniker man kan göra detta på, men ett praktexempel är ju tex hur dom gör med Hangarerna. Du har stora boxar bara som motsvarar ytorna som olika skepp behöver för att kunna få plats utan att klippa med sin omgivning. Därefter modellerar du helt enkelt hangaren runt om med lämplig marginal från dessa boxar. På så vis behöver du inte oroa dig i efterhand över om skeppen passar i hangaren eller ej. Samma/liknande tekniker kan även användas för tex fordon och spelkaraktärer för deras modularitet med en uppsjö av uppgraderingar/utrustning.

Så som jag nämnde tidigare så beror mängden arbete helt på hur pass mycket dom designar om komponenter för att passa olika skepp. Antagligen så kommer dom göra det till en viss grad, och då spelar det egentligen ingen roll hur komponenten ser ut eller animeras, eftersom varje skepp då kommer få en egen version av komponenten som är speciellt anpassad för skeppets hardpoint, alltså en helt egen proxy fast under samma namn. Sen återstår det väl att se om olika skepp kommer få sina egna specifika delar i spelet eller om det blir universalt. Personligen tippar jag på en mix.

Och hur mycket plats behöver egentligen uppgraderingarna? Thrusters tex är ju placerade på väldigt fria delar av skeppen, och även om dom är animerade så kräver dom inte direkt något märkvärdig radie. Vapen sitter även dom på väldigt fria ställen, tex under vingar eller nosen, eller turrets som kan snurra runt ostört på taket.
Större uppgraderingar som påverkar själva skrovet blir antagligen helt separata versioner av skeppets modell, som 350r blev, vilket är ett smart designval vad gäller så pass omfattande ändringar eftersom man då även enkelt kan göra ändringar på övriga hardpoints placeringar, vilket i sin tur ger större artistisk frihet och mer varierande utseenden.

Nej, är det någon som pratar i nattmössan så är det du Uppenbarligen så har du ingen aning om vad du talar om vad gäller spelutveckling. Bilindustri är en annan värld/topic.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

De två senaste skärmdumparna var så snygga så jag måste bara dela med mig av dem. Läckert!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Nej, är det någon som pratar i nattmössan så är det du

Nästan pinsamt till vilken längd vissa fanboys går för att blunda för det uppenbara

Men, men, det är bara ni själva som kommer bli mer besvikna när det börjar bli pinsamt uppenbart att CIG omöjligtvis kan leverera ens en bråkdel av allt de lovat. Vi får väl se vem som har rätt!

Spelet är redan försenat med cirka ett halvår från ursprungliga löftet och mer lär det bli.

Det lilla de hunnit med hitils ser förståss galet snyggt ut, men betänk att de redan har brännt mer än hälften av sin utvecklingstid och inte hunnit längre än till hangarer + några få skepp. Resten av spelet finns endast i Chris huvud och som concept art.

(Enligt Chris började de jobba på spelet över ett år innan crowdfunding startade för ett år sedan, och ursprungligen utlovad leverans var Nov 2014)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om man kan kalla någon för fanboy bara för att de inte håller med din jämförelse av ett spel och hur bilindustrin fungerar.

CIG har utlovat mycket och jag tror själv att en del inte kommer att finnas med vid release.

Citat:

Enligt Chris började de jobba på spelet över ett år innan crowdfunding startade för ett år sedan

Det må vara sant, men å andra sidan så har de bra mycket mer anställda nu än vad de hade när utvecklingen påbörjades.
Är dock själv skeptisk till att spelet kommer släppas 2015. Mer realistiskt är att releasen kommer att skjutas fram, men vad gör det? det är rätt många spel om inte klarar av de preliminära releasedatumen. För det är ju ändå det det är, preliminära datum.

Man får tänka på hela crowdfunding grejen som en investering. Vi har ingen som helst aning hur slutprodukten blir, men de pengarna som jag personligen har bidragit med får jag se som förlorade fram tills dess att det faktiskt finns ett spel att spela. Oavsett om det nu kommer bli världen flopp, eller världen bästa spel. Hur som helst så stödjer jag gärna detta projekt då de går emot strömmen och skapar spel på ett sätt som få andra gör. Jag vill i alla fall inte spela Call Of Duty - modern warfare 19, ett spel som är "nytt" men egentligen har vi spelat det så många gånger tidigare. Star citizen är ett spel som vi inte har sett tidigare. Och det tycker i alla fall jag ska uppmärksammas och stödjas.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet vad vi kommer behöva för dröm-datorer för att ens starta spelet när det släpps?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Något svårt och tidskrävande blir inte enklare att göra bara för att det är en viktig eller grundläggande funktion i spelet
Snarare tvärt om att det kommer bli ännu mer rage om de inte lyckas få till det...

Deras MMO lösning är såvitt jag vet helt unik med dynamiska instanser som on the fly måste kunna prioritera att du hamnar tillsammans med dina vänner och skapa/förstöra instanser efter behov.

En balanserad spelardriven Ekonomi är inte heller något simpelt att göra, Enda spelet som enligt mig kommit nära är Eve Online och de det som en av sina core features samt har utvecklat spelet i 12 år med hundratals anställda... Men de är inte helt framme ännu, mycket av eknomin "spawnas" fortfarande när det kommer till nybörjar utrustning och trade goods.

Två andra exempel på komplicerade viktiga funktioner som Chris Roberts skrivit spaltmeter om sin vision för är "perma death" och "insurance". Inget spel jag känner till idag (varken AAA eller andra) har något liknande här heller, så de bryter helt ny mark speltekniskt.

Problemet med modularitet är välkänt inom t.ex. bilindustrin. Har du 10 olika tillval och kan välja 3 olika saker på varje så måste du säkra 3^10 = 59049 olika sätt att kombinera dessa på.

Chris Roberts har utlovat så många olika tillval som dessutom måste passa på alla möjliga skepp att det kommer finnas miljontals olika sätt att kombinera dem på som alla måste fungera, både kod mässigt och grafikmässigt.

Har inte läst hela eran diskussion men rätta mig om jag har fel, du menar på att de är orimligt att göra spelet om varje skepp kan ha flera hard point tillägg som resulterar till en kombinations möjlighet på flera 1000?

Den logiken stämmer inte riktigt :D, säg att du har 10 tillval och 3 saker som passar i tillvalsplatserna är det bara att se till att de 3 sakerna passar i varje plats. Alltså 30 saker att kolla, För när man väl har sina moduler färdiga och tillvalsplatserna är det bara en fråga om att klippa och klistra.

Själv gjorde jag något liknande relativt nyligen. Jag höll på med en mod/mission till ett spel (arma 2) där man fick möjligheten att sätta vapen på sitt fordon, de var 5 vapen och ett 10tal fordon. Hela processen med att passa in alla vapen till fordonen tog 1-2 dagar, visst var det säkerligen inte lika komplicerade komponenter som SC men den korta tidperioden de tog mig kan inte bli så mycket mer om man har ett stort team som arbetar på de. Då tar det längre tid att göra själva modellerna...

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Nästan pinsamt till vilken längd vissa fanboys går för att blunda för det uppenbara

Men, men, det är bara ni själva som kommer bli mer besvikna när det börjar bli pinsamt uppenbart att CIG omöjligtvis kan leverera ens en bråkdel av allt de lovat. Vi får väl se vem som har rätt!

Spelet är redan försenat med cirka ett halvår från ursprungliga löftet och mer lär det bli.

Det lilla de hunnit med hitils ser förståss galet snyggt ut, men betänk att de redan har brännt mer än hälften av sin utvecklingstid och inte hunnit längre än till hangarer + några få skepp. Resten av spelet finns endast i Chris huvud och som concept art.

(Enligt Chris började de jobba på spelet över ett år innan crowdfunding startade för ett år sedan, och ursprungligen utlovad leverans var Nov 2014)

Va? Jag har bara argumenterat mot din jämförelse med bilindustrin och försökt förklara hur enkelt det kan vara att skapa sådant som du verkar tro är otroligt avancerat och tidskrävande, baserat på erfarenhet från projekt som jag själv jobbar/har jobbat på i olika spel. Det är inte grundlöst fanboy-svammel.

Jag har inte heller sagt att jag tror att CIG kommer kunna leverera allt dom har utlovat, snarare raka motsasen. Jag menar bara att just de punkter du raddade upp på förra sidan antagligen inte är det som kommer sinka eller bli lidande, och har försökt att förklara varför. Sen är det väl upp till dig om du hellre vill ignorera det jag säger och istället fortsätta hitta på saker.

Och vad vet du om hur långt CIG har kommit på spelet? Med tanke på vad som var möjligt redan i prototypen förra året så motsvarar knappast Hangar Modulen allt dom åstadkommit så här långt, eftersom vi varken kommer få flyga, se någon rymd-miljö, se någon utomhus-miljö, eller hänga/slåss med AI, som tidigare har visats upp redan förra året. Dogfighting Modulen som släpps vid årsskiftet tex har redan varit spelbar i minst ett halvår enligt tidigare uttalanden. Många delar av spelet och utvecklingen har dessutom varit väldigt "hysh hysh" medans skeppen har fått stå i rampljuset tills vidare istället. CIG består trots allt av väldigt många utvecklare nu och alla jobbar såklart inte på samma grejer. Det är garanterat mycket på gång i bakgrunden. Att tro något annat vore bara löjligt.

För min del så får dom gärna försena det fulla spelet ett helt år om dom så vill, om CR skulle tycka det var värt det. Bara jag får roa mig med Dogfighting Modulen tills dess så. Glöm inte heller att singleplayer-kampanjen med Squadron 42 kommer släppas tidigare än själva "Persistent Universe"-delen med multiplayer, så allt släpps inte på en gång.

Skrivet av Sonnergard:

De två senaste skärmdumparna var så snygga så jag måste bara dela med mig av dem. Läckert!

Är du subscriber? Senaste Jump Point var sjukt bra med alla bilder på soldaterna och allt det tekniska bakom det hela Gillar verkligen hur pass modulärt dom har gjort hela karaktären och kläderna, snäppet värre än tex Skyrim. Det återstår väl att se hur pass långt dom nyttjar det i spelet sen, men det känns bra att dom iaf skapar goda möjligheter inför framtida förbättringar.

Och på tal om nyheter, dom släppte nya wip-bilder på mitt favoritskepp Avenger igår Det verkar som att många plötsligt har ändrat sina tidigare negativa intryck av skeppet nu. Sjukt läcker!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Någon som vet vad vi kommer behöva för dröm-datorer för att ens starta spelet när det släpps?

Dom har sagt kraven kommer vara ungefär samma som Crysis 3. Svårt att säga då det är fortfarande väldigt tidigt i utvecklingen.
Men det är vad dom siktar på. Spelet lär vara väldigt skalbart med inställningarna. Så dom med monsterdatorer, lär kunna trycka på med lite extra bells and whistles typ.

Hangar modulen kommer ut snart i Augusti. Som ger liten försmak på hur det kommer flyta. Dock så lär det inte vara mycket till driver optimeringar i den releasen.

Blir intressant att se hur många whiners som kommer bombardera forumen med idiotiska "HERP DERP, i can't run this shiit on mah supar PC. THIS SUCCKKKS!".. Eller "MAH GAHME KEEPZ CRASHIN!!!"..

Men är iofs bra om det blir mycket fel. För det är viktigt feedback för utvecklarna så dom kan optimera spelet bättre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Va? Jag har bara argumenterat mot din jämförelse med bilindustrin och försökt förklara hur enkelt det kan vara att skapa sådant som du verkar tro är otroligt avancerat och tidskrävande, baserat på erfarenhet från projekt som jag själv jobbar/har jobbat på i olika spel. Det är inte grundlöst fanboy-svammel.

Jag har inte heller sagt att jag tror att CIG kommer kunna leverera allt dom har utlovat, snarare raka motsasen. Jag menar bara att just de punkter du raddade upp på förra sidan antagligen inte är det som kommer sinka eller bli lidande, och har försökt att förklara varför. Sen är det väl upp till dig om du hellre vill ignorera det jag säger och istället fortsätta hitta på saker.

Och vad vet du om hur långt CIG har kommit på spelet? Med tanke på vad som var möjligt redan i prototypen förra året så motsvarar knappast Hangar Modulen allt dom åstadkommit så här långt, eftersom vi varken kommer få flyga, se någon rymd-miljö, se någon utomhus-miljö, eller hänga/slåss med AI, som tidigare har visats upp redan förra året. Dogfighting Modulen som släpps vid årsskiftet tex har redan varit spelbar i minst ett halvår enligt tidigare uttalanden. Många delar av spelet och utvecklingen har dessutom varit väldigt "hysh hysh" medans skeppen har fått stå i rampljuset tills vidare istället. CIG består trots allt av väldigt många utvecklare nu och alla jobbar såklart inte på samma grejer. Det är garanterat mycket på gång i bakgrunden. Att tro något annat vore bara löjligt.

För min del så får dom gärna försena det fulla spelet ett helt år om dom så vill, om CR skulle tycka det var värt det. Bara jag får roa mig med Dogfighting Modulen tills dess så. Glöm inte heller att singleplayer-kampanjen med Squadron 42 kommer släppas tidigare än själva "Persistent Universe"-delen med multiplayer, så allt släpps inte på en gång.

Kan adda att det inte är bara teamet på CIG som jobbar på det. Utan dom har även outsourcat en del arbete, specifikt planeterna till andra studios. Som kommer minska deras work load en bra bit.

Ger lite Aliens Colonial Marines rädsla här. Men problemet i ACM fall var extremt dålig management. Gearbox hade typ spenderat nått år på skitet, sen dumpa dom allt på Timegate. Som bestämde sig för att dumpa en massa tillgångar och göra om många saker.

I SC fall så outsourcar dom endast specifik delar. Och har regelbundna konferenser med dom olika teamen.

Så, saker som att skapa skeppen fattar jag inte varför Ixios tror det är så satans omöjligt att skapa.. Ta vilket spel som helst så skapar dom alltid en super high poly modell innan dom skalar ner.

Sen blir arbetet på skeppen lättare med tiden, då man etablerar bättre grundlinjer för hur skeppens hardpoints ska delas upp etc.. Plus att man kan återanvända tillgångar från andra skepp.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Sådär ja, fick mitt kort+t-shirt för en vecka sen, men kunde inte hämta den förrän idag. Stämpel från 8 juni, så den hade åkt runt ett tag.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Har inte fått mitt kort ännu. Har inte heller fått några grejer från Elite projektet ännu, för den delen ...

Gav 60$ (300i) och har för mig att man skulle få ett kort i detta paket men på "My RSI" står det ingenting om nåt kort?

F.o.m vilket paket ingick kort?

Permalänk
Skrivet av ArtMan:

Gav 60$ (300i) och har för mig att man skulle få ett kort i detta paket men på "My RSI" står det ingenting om nåt kort?

F.o.m vilket paket ingick kort?

När pledgade du och vilket paket?
Står det digital före paket namnet så kommer inget kort och det här gällde fram till mitten på februari.
På Kickstarter kunde man få + White Citizens Card (physical reward) vid $30 på SCOUT.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Gav 60$ (300i) och har för mig att man skulle få ett kort i detta paket men på "My RSI" står det ingenting om nåt kort?

F.o.m vilket paket ingick kort?

De hade ända från Scout, men enbart om man backade innan 16 februari.

http://starcitizen.wikia.com/wiki/Citizen_cards

EDIT: Tryckfelsnisse var inne och stal ett ord.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Dante:

De hade ända från Scout, men enbart om man backade innan 16 februari.

http://starcitizen.wikia.com/wiki/Citizen_cards

EDIT: Tryckfelsnisse var inne och stal ett ord.

Jag antar att det är för sent att beställa ett nu? Backade 20 oktober 2012. Känns lite fånigt men kanske blir kul att spara om spelet slår...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Man beställde egentligen inte ett kort utan man får det kort man är berättigad till.
Om man kollar på de olika alternativen som finns på Kickstarter sidan så står det vilket kort man får, och som någon sade, om man valde att pledga ett alternativ med enbart digital reward så får man inget kort
F.ö. så har jag fått mitt kort nu ...