När får vi nästa krympning?

Permalänk
Medlem

När får vi nästa krympning?

Är det någon som vet när vi får grafikkort som använder en mindre processnod än 28 nm? 20nm eller vad det nu blir som kommer näst. Bytte skärm nyligen till en med en upplösning på 2560 x 1440, och jag skulle vilja ha nåt i klass med ett Titan men i dagens läge är det mera pengar än vad jag är villig att lägga ut på ett kort. 7970 var väl det första kortet som använde 28nm och släpptes väl i December 2011 så det är ~1,5 år gammalt redan, så ett kort på 28nm överhuvudtaget känns inte riktigt värt pengarna.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Nvidia Maxwell 20nm, släpps första halvan av 2014.
Kan ju vara så sent som Juni 2014..

Titan är nog mer om man kör 3D renderingar är nog där man har mest användning av 6GB VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nvidia Maxwell 20nm, släpps första halvan av 2014.
Kan ju vara så sent som Juni 2014..

Titan är nog mer om man kör 3D renderingar är nog där man har mest användning av 6GB VRAM.

Du har rätt, jag behöver inte 6 GB VRAM, inte i dagens läge i alla fall men kanske i framtiden, och jag tenderar att uppgradera sällan. Men prestandan behövs för 2560 x 1440. Men första halvan 2014, det är ju bra eller dåligt, beroende på när det är exakt.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Varit lite olika besked men ibland har det nämnts att AMDs Hawaii kommer vara med 20 nm teknik och att det är den som kommer i höst. Säkert är dock attr NVIDIAs nästa serie som ska bygga på Maxwell kommer att vara i 20 nm och att den förmodligen kommer under första halvan av 2014.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Hur länge kan detta pågå? Hur smått kan det bli egentligen?

Permalänk
Medlem

Har du GTX 260 nu eller? Isf kan du väl byta upp dig/köpa ett begagnat för ca 2k?

Edit: Sålänge menar jag, tills ett sånt där eminent 20nm kommer.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Hur länge kan detta pågå? Hur smått kan det bli egentligen?

Mellan 7 och 9nm har jag för mig.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Har du GTX 260 nu eller? Isf kan du väl byta upp dig/köpa ett begagnat för ca 2k?

Edit: Sålänge menar jag, tills ett sånt där eminent 20nm kommer.

Det är klart jag kan, men känns lite som att kasta pengarna i sjön. Speciellt om det kan komma nytt inom ca ett halvår.

EDIT: Ja jag har ett GTX 260.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Hur länge kan detta pågå? Hur smått kan det bli egentligen?

Skrivet av xapa112:

Mellan 7 och 9nm har jag för mig.

Skulle nog säga 1nm eller mindre så småningom

Skrivet av [url=http://en.wikipedia.org/wiki/5_nanometer]Wikipedia[/url]:

In 2012 a single atom transistor was fabricated using a phosphorus atom bound to a silicon surface (between two significantly larger electrodes). This transistor could be said to be a 180 pm transistor (the Van der Waals radius of a phosphorus atom); though its covalent radius bound to silicon is likely smaller.[8] Making transistors smaller than this will require either using elements with a smaller atomic radius, or using subatomic particles—like electrons or protons—as functional transistors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Det är klart jag kan, men känns lite som att kasta pengarna i sjön. Speciellt om det kan komma nytt inom ca ett halvår.

EDIT: Ja jag har ett GTX 260.

Det kommer alltid snabbare om man väntar.. saken är väl när man börjar få problem med att saker går långsammt eller hackar sig fram.
Det är väl inte att kasta pengar i sjön om man har att välja på att slö dator i 6månader (kan ju också bli försenat, sånnt har hänt förut) eller spelbart direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skulle nog säga 1nm eller mindre så småningom

Nja, jag vill inte säga att vi aldrig kommer få det så litet men under ~6nm så kommer det krävas extrema förändringar.
Kvantmekanik och andra saker gör det omöjligt att kommer ner så litet utan helt annan teknik.
Så det beror ju lite på vad man pratar om. Men om man pratar om transistorn som vi har idag och har haft dom senaste 50 åren eller nått så kommer vi inte komma under ~6 nm.

Här är en video som förklarar det ganska bra: http://youtu.be/rtI5wRyHpTg

Sen finns det så klart andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Så det beror ju lite på vad man pratar om. Men om man pratar om transistorn som vi har idag och har haft dom senaste 50 åren eller nått så kommer vi inte komma under ~6 nm.

Verkar ju redan som det går att tillverka 3nm men visst kanske svårighet att massproducera med dagens teknik..
men du kan vara lung för att någon löser problemet, ge det lite tid bara.

Citat:

In 2006, a team of Korean researchers from the Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) and the National Nano Feb Center codeveloped a 3 nm transistor, the world's smallest nanoelectronic device based on conventional technology, called a fin field-effect transistor (FinFET).[3][4] It is the smallest transistor ever produced.

Citat:

Continuing the pattern of halving the surface area of each node (or reducing the square sides by 1.4) every two years, it can be expected that 4 nm technology will appear in roughly 2022, 3 nm in 2024, 2 nm in 2026, and lastly 1 nm in 2028, which may be the limit for current lithographic semiconductor silicon technology as presently implemented.[9] As a result 2030 and beyond may see a shift in technology to enable smaller components in the form of silicene or silicon nanotubes or a move towards other processing methods such as quantum computing.

Permalänk
Medlem

CMOS kommer inte skala under 5-7 nm, det har att göra med att atomerna är ganska stora, även om det bara behövs 7-10 st i de storlekarna. Det är ett gäng kemiska processer, transistorerna behövs dopas. När vi talar om mindre så talar vi inte längre om litografi utan sveptunnelmikroskop. Det finns med andra ord inga planer på att någonsin tillverka mindre kommersiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det kommer alltid snabbare om man väntar.. saken är väl när man börjar få problem med att saker går långsammt eller hackar sig fram.
Det är väl inte att kasta pengar i sjön om man har att välja på att slö dator i 6månader (kan ju också bli försenat, sånnt har hänt förut) eller spelbart direkt

Det kommer alltid snabbare om man väntar, ja det är sant, MEN de största prestandahoppen för grafikkort kommer när man introducerar en ny processnod, och därför skulle jag vilja vänta. Det känns helt enkelt mest prisvärt, eftersom det då tar en lång tid förrän det kommer något nytt som verkligen sopar mattan med det man har. Ex. tänk dig att du köpte ett 7970 när det lanserades, som du sedan överklockade till ca 1,2 GHz. Vad finns det idag, 1,5 halvt år senare, som är snabbare än det, förutom ett Titan? Och det är i princip ett undantagsfall.

Men som du säger, man vill ogärna vänta om spel hackar och är knappt spelbara, eller inte alls spelbara. Den situationen befinner jag mig i när jag spelar Path of Exile just nu. Alla inställningar är på minimum/off och upplösningen är sänkt till 1920 x 1080 och beroende på vilken build man spelar, och om man spelar single eller i party så hackar det inte alls eller för mycket för att det ska vara spelbart, men det sistnämnda är ganska sällsynt för mig.

Och avsaknaden av prestanda i Path of Exile är hela orsaken till att jag skapade tråden så att jag ska kunna skapa mig en uppfattning om jag ska vänta, eller köpa ett kort nu.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Du är inte CPU-begränsad i just det spelet då? Kommer skilja från spel till spel givetvis. Det har börjat komma en del som begränsar dig när du sitter på äldre processor.

Nästa generation kommer under nästa år, i höst kommer uppdaterad GCN-arkitektur från AMD. Det kan ju ta ett helt år innan situationen är klar och nya generationen är ute från båda. Finns gott om de i butiker osv.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nja, jag vill inte säga att vi aldrig kommer få det så litet men under ~6nm så kommer det krävas extrema förändringar.
Kvantmekanik och andra saker gör det omöjligt att kommer ner så litet utan helt annan teknik.
Så det beror ju lite på vad man pratar om. Men om man pratar om transistorn som vi har idag och har haft dom senaste 50 åren eller nått så kommer vi inte komma under ~6 nm.

Här är en video som förklarar det ganska bra: http://youtu.be/rtI5wRyHpTg

Sen finns det så klart andra saker.

Intressant, så då förminskas tekniken vartannat år då eller, är det det som moores lag är? Jag har trott att prestandan har fördubblats, inte att storleken blir mindre, men betyder det att man egentligen bara gör mindre transistorer och får plats med fler, vilket i sin tur leder till högre prestanda? Och detta kan pågå i samma teknik som vi har nu ända tills 6 nm, alltså i hur många år då, och hur många gånger högre prestanda kommer man kunna ha?

Helt fantastiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du är inte CPU-begränsad i just det spelet då? Kommer skilja från spel till spel givetvis. Det har börjat komma en del som begränsar dig när du sitter på äldre processor.

Nästa generation kommer under nästa år, i höst kommer uppdaterad GCN-arkitektur från AMD. Det kan ju ta ett helt år innan situationen är klar och nya generationen är ute från båda. Finns gott om de i butiker osv.

Såvitt jag vet är jag inte CPU-begränsad, men jag är inte säker. Först och främst är jag nog GPU-begränsad mer än annat, även i single player men i en full grupp (6 spelare) så kan det hända att jag är CPU-begränsad men jag har ingen aning. Men jag tänker uppgradera GPU:n först, och visar det sig att jag är CPU-begränsad då så lär jag väl uppgradera resten av systemet direkt. Men om prestandan räcker till med endast en GPU uppgradering, så kan det hända att jag väntar med uppgradering av resten av systemet tills det kommer någon intressant CPU, för Haswell är inte intressant alls.

Och X79 plattformen skulle jag endast köpa om jag ville ha en sexkärnig CPU, vilket jag vill men priset för en är för högt. Så endera måste Intel släppa en billigare upplåst sexkärnig CPU, i prisklass med 4770K eller så måste AMD släppa nåt som är intressantare än deras nuvarande 8320/8350. Och Intel måste definitivt se till att fixa problemet med gapet mellan IHS:en och kärnan på Haswell, och det får absolut inte hända igen. Enligt mina egna uppskattningar så borde en SB i ~5 GHz (ungefärlig maxklock för 24/7) prestera ungefär lika bra eller lite sämre än en Haswell som är överklockad till ~4,4 GHz (ungefärlig maxklock för 24/7 utan att ta loss IHS:en). Jag menar kom igen, SB är vad, 2-2,5 år gammal redan och presterar likvärt med Haswell?!

Skrivet av Petterk:

Nästa generation kommer under nästa år, i höst kommer uppdaterad GCN-arkitektur från AMD. Det kan ju ta ett helt år innan situationen är klar och nya generationen är ute från båda. Finns gott om de i butiker osv.

Som jag sa, jag bryr mig inte om uppdaterade GPU-arkitekturer som är byggda på samma processnod, i detta fall 28 nm eftersom prestandaskillnaden är så liten. Sök fram tester på äldre grafikkort och jämför prestandan mellan 2 kort som är byggda på samma processnod, men där den ena har en uppdaterad arkitektur så ser ni att det kan skilja vad, ~15%? Jämför sedan ett kort med uppdaterad arkitektur med ett kort som är byggda på en mindre processnod så ser ni en skillnad på 40-60%.

Och det beror helt enkelt på att grafik är mycket parallelliserbart, och drar därför mycket stor nytta av mera transistorer, vilket man får när man krymper tillverkningstekniken.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Som jag sa, jag bryr mig inte om uppdaterade GPU-arkitekturer som är byggda på samma processnod, i detta fall 28 nm eftersom prestandaskillnaden är så liten. Sök fram tester på äldre grafikkort och jämför prestandan mellan 2 kort som är byggda på samma processnod, men där den ena har en uppdaterad arkitektur så ser ni att det kan skilja vad, ~15%? Jämför sedan ett kort med uppdaterad arkitektur med ett kort som är byggda på en mindre processnod så ser ni en skillnad på 40-60%.

Och det beror helt enkelt på att grafik är mycket parallelliserbart, och drar därför mycket stor nytta av mera transistorer, vilket man får när man krymper tillverkningstekniken.

Jag sa de bara för att demonstrera att det är ganska (relativt) lång tid innan vi ser ny arkitektur från de båda. Nog för att det skiljer mer än 15% mellan GTX 680 och GTX 780. Man får de grafikkort man tillverkar inget annat. Du har också en termisk budget som inte alltid blir bättre vid ny arkitektur och process.

Sen handlar det inte om att byta halvnod utan om en ny process även om det fortfarande är 193nm immersion HKMG. Det viktiga är om de går över till en ny generation design/arkitektur eller inte, och prestandaförbättringarna. AMD brukar krympa budgetkort, ibland från förra generationen först tom.

Det är bra att det inte rör på sig så mycket på processorsidan, men en Haswell är fortfarande mycket snabbare än en quad-core Yorkfield. Det märks inte på de flesta spelen särskilt mycket däremot, och bara på de där du är cpubegränsad är det några större skillnader. Det börjar komma ett gäng sådana spel däremot. En quad-core AMD Trinity/Richland (Piledriver) är t ex för klen för spel-bärbara. Fast det kan man inte skylla Intel på. Ett GTX 780 är fortfarande mycket snabbare än ett GTX 260, gpuer handlar inte bara om fler transistorer heller utan ny teknik och nya instruktioner/arkitektur kan öka hastigheten långt mer än fler CUDA/SPs. Andra ändringar blir bara viktigare nu när vi har gpgpu. Nu är det ju ingen som säger att du ska uppgradera varje år/refresh. Kan du vänta så får du vänta tills ny arkitektur kommer under nästa år inget annat. Maxwell eller Volcanic Island.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag sa de bara för att demonstrera att det är ganska (relativt) lång tid innan vi ser ny arkitektur från de båda. Nog för att det skiljer mer än 15% mellan GTX 680 och GTX 780. Man får de grafikkort man tillverkar inget annat. Du har också en termisk budget som inte alltid blir bättre vid ny arkitektur och process.

Sen handlar det inte om att byta halvnod utan om en ny process även om det fortfarande är 193nm immersion HKMG. Det viktiga är om de går över till en ny generation design/arkitektur eller inte, och prestandaförbättringarna. AMD brukar krympa budgetkort, ibland från förra generationen först tom.

Du kan ju inte jämföra GTX 680 med GTX 780 eftersom det är två helt olika chip, GK104 respektive GK110 och de är avsedda för helt andra marknadsklasser. Däremot kan du jämföra GTX 680 med GTX 770 eftersom båda är GK104, och där skiljer det sig inte mycket i prestanda. Det kan hända att den termiska budgeten inte blir bättre vid en ny processnod, men du får fortfarande plats för fler transistorer vilket man behöver för att kunna öka prestandan, det räcker inte med endast en ny arkitektur. Eller så sänker man strömförbrukningen.

Jämför exempelvis GTX 280 (65 nm) med GTX 285 (55 nm), det är i grund och botten precis samma chip, men 285 är en refresh. Skillnaderna är att man ökat klockfrekvenserna från 602 MHz GPU och 1296 MHz shaders, till 648/1476 och sänkt TDP:n till 204 W, ner från 236 W. Kärnor:TMU:ROP antalet är 240:80:32 och chippet består av 1,4 miljarder transistorer.

Om vi sedan jämför det med nästa generations kort, GTX 480 (jag jämför toppmodell med toppmodell här för att det är enklare) så ser vi att det har en TDP på 250 W, klockfrekvenserna är 700 MHz GPU, 1401 MHz shaders, 3696 MHz minne. Kärnor:TMU:ROP antalet är 480:60:48 (det är egentligen aningen mera men som vi minns så byggde Nvidia ett för stort chip så de har inaktiverat en del av chippet), så antalet kärnor har fördubblats! Och antalet transistorer är uppe i 3 miljarder, vilket är en ökning med 114% jämfört med föregående generation!

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Nvidia_graphics_pr...

Om vi sedan jämför prestandan: http://www.sweclockers.com/recension/6236-nvidia-geforce-gtx-...

Så ser vi att prestandan har ökat med ca 50% vilket kan tyckas konstigt eftersom transistorerna är mer än dubbelt så många. Och dessa två arkitekturer är ganska lika varandra:

Skrivet av Anandtech:

At a high level, Fermi doesn't look much different than a bigger GT200.

http://www.anandtech.com/show/2849/3

Läser man vidare så ser man helt enkelt att Fermi till största delen var byggd för GPGPU applikationer, och därför används en mycket större del av transistorerna till just den sortens beräkningar. Och det förklarar varför prestandan inte har fördubblats.

Skrivet av Petterk:

men en Haswell är fortfarande mycket snabbare än en quad-core Yorkfield. Det märks inte på de flesta spelen särskilt mycket däremot, och bara på de där du är cpubegränsad är det några större skillnader. Det börjar komma ett gäng sådana spel däremot. En quad-core AMD Trinity/Richland (Piledriver) är t ex för klen för spel-bärbara. Fast det kan man inte skylla Intel på. Ett GTX 780 är fortfarande mycket snabbare än ett GTX 260, gpuer handlar inte bara om fler transistorer heller utan ny teknik och nya instruktioner/arkitektur kan öka hastigheten långt mer än fler CUDA/SPs. Andra ändringar blir bara viktigare nu när vi har gpgpu. Nu är det ju ingen som säger att du ska uppgradera varje år/refresh. Kan du vänta så får du vänta tills ny arkitektur kommer under nästa år inget annat. Maxwell eller Volcanic Island.

Haswell är mycket snabbare än Yorkfield det vet vi, men jag skulle ha kunnat haft den prestandan för 2-2,5 år sen med SB, därför känns Haswell lite "meh". Om Haswell däremot hade kunnat överklocka till ~5 GHz så hade det varit mer intressant, eller haft 6 kärnor. I stort sett samma CPU prestanda som en två generationer gammal CPU, till samma pris men med lägre strömförbrukning är "meh". De har fokuserat mer och mer på den integrerade GPU:n vilket jag inte bryr mig ett skvatt om.

Nej, en snabbare CPU märks inte i alla spel, det vet vi. 780 är snabbare än ett 260, men som jag sa tidigare så är det mera pengar än jag vill betala för ett grafikkort. Nya instruktioner och arkitekturer är mycket viktigt, det håller jag med om. Men jag håller absolut inte med om att det "kan öka hastigheten långt mer än fler CUDA/SPs", antalet transistorer som man kan trycka in på chippet är minst lika viktigt. Och det hävdar jag att helt enkelt beror på att grafik är grymt parallelliserbart, vilket betyder att fler kärnor = högre prestanda.
Men för att kunna maximera prestandan så behöver man uppdatera arkitekturen eller göra en ny, så att man använder alla transistorer så effektivt som möjligt. Vilket också är vad både Nvidia och AMD har gjort under många år, dvs när man introducerar en ny processnod så bygger man en ny arkitektur på samma gång. När man sen släpper en refresh på dessa kort på samma nod, så är det just det, en refresh med mer eller mindre samma arkitektur.

Skrivet av Petterk:

Det är bra att det inte rör på sig så mycket på processorsidan

Nu får du gärna förklara hur du tänker här, för jag kunde inte hålla med dig mindre än vad jag gör.

Men hur som helst, för hålla mig till det tråden egentligen handlar om, så är det alltså Maxwell/Volcanic Islands som är de chip jag väntar på, som är nya arkitekturer byggda på en ny nod?

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Men hur som helst, för hålla mig till det tråden egentligen handlar om, så är det alltså Maxwell/Volcanic Islands som är de chip jag väntar på, som är nya arkitekturer byggda på en ny nod?

Ja och vi förstår anledning att vänta på en ny generation där det händer mer grejer, och som använder mer kisel. Har du intresse så bör du ha sett och kan lätt hitta vilken officiell och inofficiell information som kommit ut om dessa. Det som kommit fram om Hawaii (VI, AMD) är t ex 4096 stream processors, 512-bit minnesgränssnitt och lite annat. Vilket ser ganska sannolikt ut då det också kommit fram block-diagram.

När det gäller processorer så handlar det inte bara om att öka antalet transistorer t ex, nu för tiden används det mesta på L2 och L3 cache samt intern GPU. Att bygga ut beräkningskraften med nya funktioner kräver inte särskilt mycket när det gäller transistorbudgeten. När vi gick till Sandy Bridge ökade den teoretiska prestandan från Nehalems ca 51.2-55 GFLOPS till 112-125 GFLOPS i hyfsat jämförbara siffror från Intel själva, när vi gick till Haswell (4 kärnors) ökade den teoretiska prestandan till 224 GFLOPS, med AVX2. För de som behöver prestandan finns den tillgänglig där och ökar. Ivy Bridge-HE-4 har t ex 1.4 miljarder transistorer, 16 EU gpu, Hawell (desktop) har t ex 1.4 miljarder transistorer och 20 EU gpu. Medan Sandy Bridge hade 1.16 miljarder transistorer på Sandy Bridge-HE-4 med 12 EU gpu. Haswell är alltså fysiskt mindre än Sandy Bridge. På gpuer är det enklare att bara skala med fler exekveringsenheter men det är inte det enda som ger något nu när vi börjar gå in på gpgpu på riktigt. Fast context switching, pre-emption, delat minne med processorn osv är det som är viktigt framöver också. Det är annat som flaskar än ren beräkningskraft. Måste gå att arbeta med det smidigt och byta data, mata data att arbeta på osv. Att inte ha delat minne innebär ofta att man måste kopiera fram och tillbaka. Något som Hawaii kommer trotts 20 nm vara mycket större än HD7970/Tahiti. Det är något som är närmare Titan/Titan LE i die size. Att jag jämförde Titan-LE mot Kepler/GK104-400-A2 var helt med flit, det är två olika arkitekturer men det är fortfarande Kepler och samma process. En helt ny arkitektur kan ge ännu mer med eller utan att gå ner en nod.